Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä olen niin iloinen siitä että sain kunnon puudutukset synnytyksissä!

Vierailija
25.01.2012 |

Kun muistan sen tajuttoman supistuskivun ennen epiduraalia niin en voi muuta todeta kuin että onneksi sain kunnon puudutukset. Eka synnytys kesti kuitenkin 14h...toinen sitten vaan 5h.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen niin iloinen siitä, että valmistauduin synnytyksiin niin hyvin, että pärjäsin sen kivun kanssa oikein hyvin ilmankin. Eipähän ole ikinä tarvinnut edes ajatella, että mitä jos ei puudutus toimikaan/sitä ei ehdisaada/ siitä onkin jotain ikäviä sivuvaikutuksia mulle tai vauvalle.

Vierailija
2/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siihen ne valmistautumiset mitään auta sinä kakkonen olit vaan onnekas ja selvisit pienemmällä kivulla :D hyvä juttu se!

Tosin en ole koskaan tajunnut miksi olisi jotenkin hienoa selvitä ilman kivun lievitystä. Saako siitä jotain muutakin kuin itsekiillotettua sädekehää?

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattimaisesti annetusta epiduraalista olisi? Järjetöntä nykypäivänä prassailla sillä että on kärvistellyt 12h kun olisi voinut saada lievitystäkin...t.ohis

Vierailija
4/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itsekään saanut puudutuksia kummassakaan synnytyksessä, mutta se johtui vaan siitä ettei niitä keretty antaa. Olisin kyllä mieluusti ottanut.

Toisaalta on sanottava, että toisella kertaa siihen kipuun ehkä osasi asennoitua oikein. Tiesi, että siihen ei kuole ja se loppuu pian. Ja mitä kovempaa kipu oli, sitä lähempänä sen loppuminen myös oli. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että mieluummin olisin puudutuksen ottanut.

Vierailija
5/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keretty antaa?

Miten voi olla mahdollista, eikö henkilökunta ollut paikalla vai mitä tapahtui?

Vierailija
6/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä kertaa. Sain oksitosiinia ja ne supistuskivut olivat jotain aivan kamalaa aina kun epiduraalin vaikutus ehti loppua. Lisäks tuli IV:n asteen repeämät, miltäköhän olis tuntunut jos siinä vaiheessa olis ollut tunto alapäässä?

Onneks en tuntenut siinä vaiheessa mitään....

Vierailija
7/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut pari synnytystä joissa sain melkein kaikki puudutteet ja kipulääkkeet joita sairaalalla oli tarjota. Vaikka toisessa synnytysaika oli 5 h ensimmäisen 23 h sijasta niin sama määrä meni lääkkeitä.

On sitten niitäkin synnytyksiä joissa oli yksi tai kaksi kipulääkettä.

Nyt kun odotan niin toivon että pääsisin vaikka veteen, jos kivulle en mahda mitään niin kohdunkaulanpuudutteen voisi vaikka ottaa tai spinaalin jos kipu ihan mahdoton.

Toivon mahdollisimman vähää puuttumista mutta otam lääkkeitä tarpeen mukaan.

Kakkosen pointin ymmärrän juuri siinä että teidän lähtökohdat on eri: toisessa kiitetään hyvää lääkettä ja toisessa sitä että selvisi ilman!

Minua harmittaa varsinkin synnytkset joissa lääkettä meni paljon ja minusta on ihanne että lähdetään pyrkimään synnytystä sellaisenaan.

Siihen taas koitan, ehkä onnistuu ja ehkä ei.

Vierailija
8/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattui ihan helvetisti, mutta olin just päässyt johonkin ihmeelliseen tilaan jossa kestin sen kivun, kun tuli vanhempi kätilö ja paukautti että täällä tarvitaan nyt puudutusta, ja oli kiukkuinen mun omalle nuorelle kätilölle ettei sitä jo oltu annettu

mä olin niin viittä vaille vegetatiivisessa tilassa siellä kivun kuplassani etten osannut kieltäytyäkään

sitten menin ihan tunnottomaksi enkä osannut enää ponnistaa ja lapselle tuli hapenpuute

onneksi terve lapsi kuitenkin tuli, mutta jäi se tunne että olisin osannut hoitaa homman paremmin sen kivun kanssa

Vierailija
9/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain asianmukaisen kivunlievityksen kaikissa synnytyksissä. Itselläni kipu hidasti synnytyksen etenemistä. No paitsi ettei se muutenkaan edennyt ilman oksitosiinia, mutta se taas on eri tarina. Virkut ja hyväkuntoiset vauvat syntyivät :)

Vierailija
10/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keretty antaa?

Miten voi olla mahdollista, eikö henkilökunta ollut paikalla vai mitä tapahtui?

Mulla kävi niin ettei ehditty antaa..syystä että sairaalaan kirjautuessani kipuja ei juuri ollut,3cm auki ja lapsi ei edes laskeutunut, 10min siitä meni vedet ja 5min siitä köpöteltiin suoraan saliin jossa kätilö sitten totesi että nyt olis aika alkaa ponnistamaan ja 6min siitä oli pirtsakka neiti maailmassa....siitä syystä ei ehditty antamaan muuta kun ilokaasua

Vierailija
11/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen synnytyksessä kävi kun siihenkään ei ehditty antamaan puudutusta?

Vierailija
12/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen synnytyksessä kävi kun siihenkään ei ehditty antamaan puudutusta?

ekaa tein kolme tuntia siihen sain spinaalin....tämä ko pika synnytys oli mun kakkonen :)

Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi että jos on kolmonen vielä tulossa olis hyvä jos lähtisin sairaalaan jo silloin kun vähän alkaa tuntumaan että supistaa ja mieluusti ambulanssilla

Vierailija
13/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan yksityisklinikalla toisessa EU-maassa. Molemmissa synnytyksissä sain epiduraalin mutta juuri sillai sopivasti että en tuntenut kipua mutta painetta kylläkin. Ponnistin kätilön ja gynekologin avustuksella täysin kivuttomasti. Tosi nopeasti oli ohi kaikki eikä tullut kuin pari hassua tikkiä ekasta. Synnytysten kesto 8 ja 5 tuntia.

Mulla ei kyllä ole muuta kuin positiivistä sanottavaa epiduraalista. Olen varmaan niitä harvoja jotka ovat naureskelleet ja vitsailleet ponnistaessa. Toisaalta kätilö sanoi että olen onnekas luonnonoikku näissä hommissa.

Täällä on myös yhä enemmän käytössä ns.walking epidural joka mahdollistaa synnyttämisen kivuttomasti mutta kuitenkin pystyy esim. kävelemään vauvan laskeutumisen helpottamiseksi.

Vierailija
14/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun eka synnytys kesti melkein 2 vuorokautta, toinenkin yli kellon ympäri, kolmas taisi olla jo alle 6t.

Vierailija
15/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytin kaks nuorinta ulkomailla ja täällä sai tarpeeksi epiduraalia heti. suomessa sitä pihtailtiin.

Vierailija
16/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellakaan en ole mikään komennuksella olevan miehen kylkiäinen vaan ihan itse töissä sellaisessa paikallisessa firmassa jossa työnantaja maksaa yksityisen sairasvakuutuksen synnytyksineen päivineen.

Vierailija
17/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan yksityisklinikalla toisessa EU-maassa. Molemmissa synnytyksissä sain epiduraalin mutta juuri sillai sopivasti että en tuntenut kipua mutta painetta kylläkin. Ponnistin kätilön ja gynekologin avustuksella täysin kivuttomasti. Tosi nopeasti oli ohi kaikki eikä tullut kuin pari hassua tikkiä ekasta. Synnytysten kesto 8 ja 5 tuntia. Mulla ei kyllä ole muuta kuin positiivistä sanottavaa epiduraalista. Olen varmaan niitä harvoja jotka ovat naureskelleet ja vitsailleet ponnistaessa. Toisaalta kätilö sanoi että olen onnekas luonnonoikku näissä hommissa. Täällä on myös yhä enemmän käytössä ns.walking epidural joka mahdollistaa synnyttämisen kivuttomasti mutta kuitenkin pystyy esim. kävelemään vauvan laskeutumisen helpottamiseksi.

Olen myös synnyttänyt toisessa EU-maassa. Epiduraalia tarjottiin alusta asti pyytämättäkin ja varsin kivuttomasti hoitui hommat molemmilla kerroilla.

Vierailija
18/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen synnytin luomuna vasten tahtoani ja se oli yhtä helvettiä. Neljän tunnin synnytys ja koko aika silkkaa tuskaa. En ehtinyt saada epiduraalia. Vannoin, ettei ikinä enää.

Tokassa synnytyksessä sain epiduraalin jo ennen kovien kipujen alkamista. Ponnistusvaiheessa sain vielä pudendaalin. Kipua en juuri tuntenut missään vaiheessa. Ihana synnytys, olisin voinut tehdä saman heti uudestaan :)

Vierailija
19/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella oikeaaikaisesti enkä tuntenut mitään koko synnytyksen loppuaikana. Onneksi osasin ponnistaa kuitenkin. Kätilö sanoikin synnytyksen jälkeen että näytät siltä kuin et olisi edes synnyttänyt. Niin kun ei tullut edes hiki.

Jokainen kuitenkin valitsee oman synnytystapansa.

Vierailija
20/22 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että edelleenkin pystyy seisomaan ja kävelemään. Tosin niiden johtojen yms. kanssa se ei kauhean näppärää ole. Pystyasento ja liikkuminen kuitenkin nopeuttavat synnytystä.

t. äiti Suomesta, 2*epiduraalilla synnyttänyt

vaan yksityisklinikalla toisessa EU-maassa. Molemmissa synnytyksissä sain epiduraalin mutta juuri sillai sopivasti että en tuntenut kipua mutta painetta kylläkin. Ponnistin kätilön ja gynekologin avustuksella täysin kivuttomasti. Tosi nopeasti oli ohi kaikki eikä tullut kuin pari hassua tikkiä ekasta. Synnytysten kesto 8 ja 5 tuntia.

Mulla ei kyllä ole muuta kuin positiivistä sanottavaa epiduraalista. Olen varmaan niitä harvoja jotka ovat naureskelleet ja vitsailleet ponnistaessa. Toisaalta kätilö sanoi että olen onnekas luonnonoikku näissä hommissa.

Täällä on myös yhä enemmän käytössä ns.walking epidural joka mahdollistaa synnyttämisen kivuttomasti mutta kuitenkin pystyy esim. kävelemään vauvan laskeutumisen helpottamiseksi.