Kokemuksia montessoripäiväkodista?
Onko lapsesi ollut montessoripäiväkodissa? Mitä mieltä olet? Eniten kiinnostaisi vertailu "tavallisen" päiväkodin ja montessoripäiväkodin välillä, jos lapsesi on ollut molemmissa.
Ajatuksena on laittaa lapsi päiväkodin ja eskarin jälkeen lähimpään alakouluun (= ei montessorikouluun).
Kommentit (20)
mutta oma lapsi 1v ei ole ollu missään hoidossa. Tavallisesta tarhasta mulla ei ole kokemusta. Montsa oli musta kiva, ei alle 3-vuotiaita, lapsiin kiinnitettiin henk.koht.huomiota, tehtiin paljon eri juttuja. Siellähän ei oo tavallisia leluja vaan montessori-pelejä ja sellasia - kaikessa tietty oppimisagenda.
montessorileikkikouluun, kun hän oli 3v.
Hän oli siellä puolitoista vuotta. Oli ohjaajan mukaan syrjäänvetäytyvä lapsi (mitä kyllä oman kokemukseni perusteella kovasti ihmettelin), teki vaan helmityötä koko 1,5v, kaksi kaveria sai. Ohjaaja ei kuulemma voinut neuvoa minkään muun tehtävän tekemiseen, kun se montessoritouhu on niin lapsesta lähtevää, ettei voi ohjailla.
Kun kuopus oli 1,5v, laitoin molemmat kunnalliseen päiväkotiin.
Tyttö vallan virkistyi, viihtyi hyvin, sai kavereita ja hoitajat ihmettelivät suuresti, kun kysyin vetäytyykö syrjään. Hänestä tuli oma iloinen, seurallinen, touhukas itsensä.
Eli meidän kokemuksemme mukaan kunnallinen oli parempi.
huonoja päiväkoteja löytyy kunnallisistakin. Eipä tainnut olla ammattitaitoista väkeä M-päiväkodissa, josta kerroit.
Hän oli siellä puolitoista vuotta. Oli ohjaajan mukaan syrjäänvetäytyvä lapsi (mitä kyllä oman kokemukseni perusteella kovasti ihmettelin), teki vaan helmityötä koko 1,5v, kaksi kaveria sai. Ohjaaja ei kuulemma voinut neuvoa minkään muun tehtävän tekemiseen, kun se montessoritouhu on niin lapsesta lähtevää, ettei voi ohjailla.Kun kuopus oli 1,5v, laitoin molemmat kunnalliseen päiväkotiin.
Tyttö vallan virkistyi, viihtyi hyvin, sai kavereita ja hoitajat ihmettelivät suuresti, kun kysyin vetäytyykö syrjään. Hänestä tuli oma iloinen, seurallinen, touhukas itsensä.Eli meidän kokemuksemme mukaan kunnallinen oli parempi.
Meidän päiväkodissa on välineistön lisäksi kyllä esim. legoja, pikkukeittiö, kirjoja ja pihaleluja. Ainakin kun olemme pyytäneet, niin meidän lasta on ohjattu kokeilemaan uusia välineitä ja uusia juttuja. Ymmärtääkseni silloin pienenä he saavat enemmän valita itse, vaikka leikkisivät samoillakin, mutta 5-6-vuotiaana ohjataan kirjoittamaan, matikka-välineistöön jne. Ja joka päivä on tietysti ulkoilut, satutuokiot ym. kausiaskartelut.. Joten vaikka valitsisi itse aina jonkin saman, niin ei se niin vaarallista ole.
Minua eniten kummastuttaa sellainen positiivisuus ettei lapsen pulmiin minusta kiinnitetä tarpeeksi huomiota eli että otettaisiin varhain puheeksi vanhemman kanssa, treenattaisiin tietoisesti jne. Toisaalta toki positiivinen palaute on ihanaa. Luulen, että aktiivisille lapsille montessori sopii parhaiten, saat edetä niin pitkälle kuin haluat, voi tutkia asioita jne. Sitten taas hitaammille oppijoille voisi sopia ihan peruspäiväkoti paremmin. Mutta tämä on vain minun mielipide. Lapset ovat meillä viihtyneet hyvin. Tosin noihin kaverisuhteisiin eivät ole aina puuttuneet ennen kuin olemme pyytäneet, silloin on kyllä keskusteltu ja tehty kaikenlaista. Joka päiväkodissa on tietty eroja, että hankala minunkin on vertailla kun ei ole muista päiväkodeista kokemusta. Materiaali on joka tapauksessa kiehtovaa ja opettavaista.
Vapaa leikki oli sitä, että sai ottaa niitä "leikkejä" hyllyltä, tehdä ja viedä takaisin mielin määrin. Ei tokikaan ollut mitään Fisher Priceja mutta eikös kaikilla ole kotona niitä piiputtimia muutenkin pilvin pimein.
Meille sattui todella mukavat ja asialle omistautuneet opettajat. Oli satuhetkiä ja kitaransoittotuokioita ihan kuin normaalissakin päiväkodissa.
ja parasta siellä on hiljaisuus ja säännöt, ei mitään melua ja riehumista päättömästi =)
t. kahden lapsen äiti
Hän oli siellä puolitoista vuotta. Oli ohjaajan mukaan syrjäänvetäytyvä lapsi (mitä kyllä oman kokemukseni perusteella kovasti ihmettelin), teki vaan helmityötä koko 1,5v, kaksi kaveria sai. Ohjaaja ei kuulemma voinut neuvoa minkään muun tehtävän tekemiseen, kun se montessoritouhu on niin lapsesta lähtevää, ettei voi ohjailla.
No kyllä oli hoitajalla puurot ja vellit sekaisin. Meidän lapset ovat montessori päiväkodissa ja ainakin siellä kyllä ohjataan lapsia tarvittessa ja tietenkin aina laopsen tarpeen mukaan. Itselläni ei ole kokemusta ns. tavallisesta päiväkodista, mutta muilta vanhemmilta olen kuullut, että montessoripäiväkodissa on päivän aikana huomattavasti rauhallisempaa.
Esimerkiksi tuolta lisää asiasta: http://www.helsinginmontessori.fi/mika-on-montessori/
montessorileikkikouluun, kun hän oli 3v. Hän oli siellä puolitoista vuotta. Oli ohjaajan mukaan syrjäänvetäytyvä lapsi (mitä kyllä oman kokemukseni perusteella kovasti ihmettelin), teki vaan helmityötä koko 1,5v, kaksi kaveria sai. Ohjaaja ei kuulemma voinut neuvoa minkään muun tehtävän tekemiseen, kun se montessoritouhu on niin lapsesta lähtevää, ettei voi ohjailla.
No kyllä oli hoitajalla puurot ja vellit sekaisin. Meidän lapset ovat montessori päiväkodissa ja ainakin siellä kyllä ohjataan lapsia tarvittessa ja tietenkin aina laopsen tarpeen mukaan. Itselläni ei ole kokemusta ns. tavallisesta päiväkodista, mutta muilta vanhemmilta olen kuullut, että montessoripäiväkodissa on päivän aikana huomattavasti rauhallisempaa. Esimerkiksi tuolta lisää asiasta: <a href="http://www.helsinginmontessori.fi/mika-on-montessori/" alt="http://www.helsinginmontessori.fi/mika-on-montessori/">http://www.helsinginmontessori.fi/mika-on-montessori/</a>
kokemukseni kanssa? Näin meillä meni, sanotaampa linkeissäsi ihan mitä tahansa. Laitoin lapseni ko. paikkaan, koska serkkuni aikanaan oli tuomassa montessoriaatetta Suomeen ja kehui sitä maasta taivaaseen, joten kyllä nuo teoriat osaan etuperin ja takaperin.
Omani olivat tosiaan vaan eskarissa, joten siellä ohjattiin ja tekivät myös muita kuin montessorivälineillä tehtäviä juttuja. Ihan vaan ettei tuu niin isoa järkytystä sitten kun kouluun menevät :)
Mutta se hiljaisuus ja työrauha ovat todellakin arkea, eikä vaan sananhelinää niinko usein...
esim. lasten välillä selvitetään välittömästi. Näin meillä ainakin. Eli ongelmia ei lakaista maton alle.
Ei saa jatkuvasti itse valita mitä haluaa, vaan kyllä ohjaajat esim. esikouluikäiselle lapselleni (2005 syntynyt) ehdottavat tietyistä vaihtoehdoista mitä hän voisi ottaa. Katsovat että tulee monenlaisia tehtäviä tehtyä.
Hyvin on mennytkin.
Osasi kirjaimet eskariin syksyllä mennessään. Jo ennen syyslomaa osasi kirjoittaa ja sai vaikeammistakin sanoista selvää. Olen todella positiivisesti yllättynyt.
Montessoriluokkia on sitten esim. Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella jne.
Esim. joulun aikaan tehtiin paljon jouluaskarteluja joita sitten tuli kotiinkin paljon.
Myös esim. hamahelmitöitä ja muuta saa tehdä ja lapseni on paljon niitä tehnytkin. Myös piirtänyt ja maalannut vesiväreillä jne. Meilläpäin ainakin aamupäivällä on montessoritöitä ja aamupiiri jne. Iltapäivällä ulkoilua ja vapaata leikkiä, jolloin monet juurikin maalaavat ja piirtävät sen leikkimisen lisäksi.
Laitan vielä tulta KeskustelustaSuomi24/päiväkotihttp://keskustelu.suomi24.fi/node/8207588
Suomi 24 jossa kävin erään äidin kanssa keskustelua. Me kaksi mutta minä muutamalla eri nimimerkillä...
On totta että olen työpaikoissani joutunut epäammatillisten ohjaajien kanssa toimimaan, mutta jos olen nähnyt asian lapsille epäedulliseksi ja jopa vaaralliseksi, olen ottanut asian hallituksen (lasten vanhemmat) kanssa puheeksi. Kahdesti on jouduttu vaihtamaan työparini kesken toimikauden, sillä minä en ainakaan halua että lapset ovat vain säilössä ja sekin kiikun kaakun.
Kyllä jos on epäkohtia missä hyvänsä koskien lapsia tai vanhuksia jne. niin millainen ihminen voi katsoa vierestä laiminlyöntiä ym. Minä en ainakaan hyväksy että lapsia ei kunnioiteta, ei välitetä muusta kuin milloin loppuu työaika ja koska palkkapäivä.
Pitäkää vanhemmat lastenne puolia niin päivähoidossa kuin koulusakin, kunnallisessa tai yksityisessä.
Ihmettelen kovasti tuota kommenttia, ettei saisi. Kuten sanottu, ammattitaidottomia ihmisiä on joka alalla.
Omani olivat tosiaan vaan eskarissa, joten siellä ohjattiin ja tekivät myös muita kuin montessorivälineillä tehtäviä juttuja. Ihan vaan ettei tuu niin isoa järkytystä sitten kun kouluun menevät :)
Mutta se hiljaisuus ja työrauha ovat todellakin arkea, eikä vaan sananhelinää niinko usein...
Huonot kokemukset ainakin Montessori-eskarista. Lapsemme tavallaan "joutui" sinne, kun hänen päiväkotinsa muuttui montessoriksi ja eskari oli vielä käymättä. Lapsella oli neuvolasta ohjeet, että hänen kädentaitojaan pitää harjoituttaa tavallista enemmän; kätisyys vakiintui myöhään ja olikin vasenkätinen, ei kovin näppärä käsistään. Kysyin, miten homma eroaa normaalista eskarista, no samat asiat luvattiin käydä läpi ja järkätä pojalle kädentaitoharjoituksia.
Totuus oli lähes kaikkien lasten vanhempien mielestä järkyttävä: lapset saivat tehdä mitä haluavat kunhan eivät häiritse toisia ja niinpä poikani enimmäkseen leikki. Yhtään kynäharjoitusta ei tehty, koska lapsi itse päättää mitä tekee ja kuulemma lapseni haluaa VAIN leikkiä. Hiivatti! Hankin kotiin läjän eskarikirjoja ja tehtiin sitten kynäjuttuja kotona, samalla poika oppi lukemaan.
Eskarin kommentti kouluun mennessä oli, että pojan matemaattiset valmiudet eivät ole kummoiset, mutta olin kyllä ihan toista mieltä. Nyt poika on 8. luokalla ja matematiikka on aina ollut 10 tai erinomainen sanallisissa arvosteluissa.
Erittäin tyytyväinen mutta näissä on varmaan paikkakuntakohtaisia eroja. Kyllä meidän Montsassa on legoja, duploja, autoja, junia ym leluja ja lapset saavat vapaasti leikkiä. Lisäksi muuta ohjelmaa on tosi paljon, muskari viikottain, käyvät jumpassa, tapahtumissa, retkillä jne ja henkilökunta on todella positiivista ja ihanaa ja aina valmis keskustelemaan. Lapsi viihtyy todella hyvin!
Minun lapset ovat käyneet eskarin montessorissa. Olin tyytyväinen.
Mutta perehdy kunnolla. Esimerkiksi leikkikalujahan siellä ei juuri ole vaan touhuilevat niiden töiden parissa. Tämä on minulle hieman kynnyskysymys, mutta se lasten arvostaminen, kohtelu ja kunnioitus ylittää tämän kysymyksen. Itse arvostan enemmän vapaataleikkiä, mutta koska täydellistä en voi saada niin tämä on ehdottomasti paras vaihtoehto.