Oen alkanut epäilemään että meidän 3,5-vuotias osaa
lukea. Esimerkiksi eilen käynnisteli tietokonetta ja se oli sammutettu väärin, näyttöön tuli "Normaali käynnistys-paina enter" tms. Ennenkuin ehdin neuvoa, lapsi painoi enteriä ja sanoi vielä että "no minäpä painoin enteriä" =O Tietää myös uusista kirjoista asioita ennenkuin niitä on ääneen luettu. Mutta kysyttäessä ei myönnä osaavansa lukea. Kirjaimet tuntee, osaa aakkoset jne.
Kommentit (19)
Annat lapselle tekstiä eteen ja pyydät lukemaan ääneen. Sillähän se selviää.
mutta kiemurtelee vain vaivautuneena ja sanoo ettei osaa. Siksi tämä on jäänyt epäilyksen asteelle =)
lukea. Ne vaan muistaa asioita ja osaa päätellä että nyt vois enterin painaminen toimia. Varsinkin tuo muisti on molemmilla mainio, kun ne kerran näkee mun tekevän jotain koneella niin ne osaa pian tehdä saman itsekin perässä. Esim. ne kurkkii mun salasanan selän takaa ja menee sitten salaa mun koneelle.
Voihan toki olla että lapsesi osaa lukea, mutta ihan yhtä hyvin voi olla ettei osaa. On vaan taitava muistamaan ja päättelemään asioita.
3-vuotiaana lukea, vanhemmat ei meinanneet uskoa ja testasivat pitkin kaupunkia et mitä lukee tuossa kyltissä ja mitä tuossa, epäilivät että muistin ulkoa näkömuistilla mitä missäkin lukee :)
joo osasin minä, eikä ole edes minkäänlaista näkömuistiakaan
Oma 1v osasi luetella kaikki automerkit, firmojen logot, tv-sarjojen nimet jne, vaikkei osannut lukea.
Tuon enterin kanssa voi olla sama juttu. Kirjainyhdistelmä ENTER käsitetään siksi yhdeksi nappulaksi, joka näppäimistöstä löytyy. Eli vaikkei osaa lukea, pystyy yhdistämään kirjaimet näppäimeksi.
Toki lapsesi voi osata lukea, meillä kaikki kolme oppivat juuri nelivuotiaina lukemaan. Itse opin vasta tokalla luokalla.
Kaikki lapset osasivat jo kaksivuotiaana kertoa, missä lukee "isä", "äiti" ja oma nimi, vaikkeivät osanneet lukea. Siinä vaiheessa se on sama asia kuin jonkun eläimen näyttäminen kirjasta.
Laitat vaikka maustepurkkeja riviin pöydälle kun laitat ruokaa ja käsket muun puuhan keskellä hänen tuoda sieltä sulle basilika.
Laitat vaikka maustepurkkeja riviin pöydälle kun laitat ruokaa ja käsket muun puuhan keskellä hänen tuoda sieltä sulle basilika.
Meillä on kirja, jonka kannessa on kettu ja marja. Yllättäin kirjan nimikin on kettu ja marja. Lapsi puhui kettu ja marja -kirjasta ennen kuin olimme aloittaneet lukea sitä hänelle.
Päätelmä: Esko-Petteri osaa lukea.
Poika osaa myös painaa enteriä, siispä Esko-Petteri osaa lukea.
basilika on varmasti sanoja helpoimmasta päästä 3,5-vuotiaalle :D
Meillä on kirja, jonka kannessa on kettu ja marja. Yllättäin kirjan nimikin on kettu ja marja. Lapsi puhui kettu ja marja -kirjasta ennen kuin olimme aloittaneet lukea sitä hänelle.
Päätelmä: Esko-Petteri osaa lukea.
Poika osaa myös painaa enteriä, siispä Esko-Petteri osaa lukea.
on laajemmasta osaamisesta kyse tässä kuin tuontasoisesta mitä kirjoitit. Ja toki lapsi on osannut painaa enteriä aiemminkin mutta nyt ikäänkuin toimi näytön ohjeen mukaan, tuollaista tilannetta ei ole ennen ollut. Ihan sama osaako lukea vai ei, epäilen sitä edelleen ja aion testata.
ap
basilika on varmasti sanoja helpoimmasta päästä 3,5-vuotiaalle :D
jos vaan tuntee B-kirjaimen. Tämän lapsen ensimmäinen puhuttu sana oli harakka joten basilika luettuna tuskin tuottaa vaikeuksia. Mutta testaillaan.
ap
Kun tunnistaa, milloin telkkarista alkaa jokin tietty ohjelma vain alun perusteella, kun lukee se ohjelman nimi. Kyllä!
Joskus kun se nukkuu piilota karkkipussi johonkin epätavalliseen paikkaan. Jätä pöydälle lappu jossa lukee karkkipussin sijainti (Mieluiten jos olis sellaisessa paikassa ettei löydä etsimällä)
esim: Piilota pussi vaikka parisänkyyn tyynyn alle ja kirjoita lappuun " Piilotin karkkipussin isän tyynyn alle kun nukuit". Jos se lapsi osaa lukea se sen varmasti löytää :D
Muista vaan pitää piilo sellaisena ettei muksu tajua muuten sieltä kaivella, jos ei siitä lapusta sitä piiloa lue..
jos pikkuisesi jo lukisi.
Vaikka minä opin lukemaan tosi aikaisin, en kuitenkaan ole koskaan ollut "lukutoukka". Eli lukeminen ei ole ollut nautintoni aikuisiällä.
En ole myöskään mikään Einstein millään alalla. Se vain loksahti jostain syystä se lukemisen taito kohdilleen hyvin varhain.
mutta nyt aikuisena kuitenkin on työtä ja tuskaa saada edes romaaneja luettua...
Tajusin vaan homman nimen ja koulumenestykseen kyllä hyvä lukutaito auttoi
Ekaluokkalainen tuli sanomaan yhtenä iltana että tiiäkkös äiti että xxx (3,5 v tyttö) luki tän sivun kokonaan. Samalla näytti yhtä lastenkirjaa, jossa isot kirjaimet tavutuksen kanssa. En uskonu kunnes sitten pienin tuli ja luki sen. Ekaluokkalainen kuorrutti sitten koko jutun sanomalla että oikeesti se luki tän jo jouluna mummolassa!
osaa lukea itsekseen, muttei vielä ääneen ja sitä ujostelee.
Mun poika sekä äiti oppineet 4v lukemaan, ei 3,5v ole mikään mahdottomuus.
Annat lapselle tekstiä eteen ja pyydät lukemaan ääneen. Sillähän se selviää. Mun esikoinen osasi lukea jo sujuvasti tuon ikäisenä.