Missä kohtaa Raamattua kielletään ehkäisy?
Kommentit (39)
harras uskovainen mutta tuo ei vaan mene jakeluun. Kyse on biologiasta, osa tulee helposti raskaaksi ja pyöräyttää pennun joka vuosi. Osa ei tule lainkaan mutta turvautuu sitten hedelmällisyyshoitoihin. Osa tulee harvoin. Kellä on raskainta. No sillä joka tulee raskaaksi joka vuosi vaikka ei jaksa hoitaa entisiäkään. Onko tämä todella autuuden ehto että omalla työllä yritetään ansaita taivaspaikka? Mikä virka jää jeesukselle? Kymmeneen käskyyn ei saa lisätä piirtoakaan eikä ottaa pois, näin raamatussa sanotaan. Miksi sitten vl:t lisäävät omia sääntöjään ja vaatimuksia autuudelle vaikka Kristus on lain loppu? Tuo vanhan testamentin kertomus koski vanhaa aikaa, jolloin lesken asema piti turvata. Silloin miehillä oli muutenkin monta vaimoa eikä yhdelle vaimolle tehty montaa lasta. Uuden liiton aikana turva perustuu Jeesuksen sovintotyöhön.
Teillä on uusi liitto minun veressäni jne. Siltikin osa vt:n laista jäi täyttämättä?
ei edes rivien välissä. Olen helluntailainen ja hyvin vakaumuksellinen sellainen. Raamattuni olen lukenut enkä missään näe ehkäisykieltoa. Toki abortti kielletään ja niin voi ehkä ajatella, että hedelmöittynyt munasolu on jo vauvan alku.Niin ollen ehkäisymenetelmät joka raskauden tässä vaiheessa ehkäisee munasolun kiinnittymisen, on jo tavallaan väärin. Tai osa näin ajattelee. Minä en ihan vain muuten ole halunnut hormonaalista ehkäisyä eikä sille ole ollut tarvettakaan, koska en tule helposti raskaaksi.
kovasti kun en ymmärrä. Selitykset ovat muuttuneet vuosien saatossa ja vielä 30 vuotta sitten ehkäisyä pidettiin kaikissa muodoissa ja kaikissa tilanteissa syntinä. Nyt se hyväksytään. Haluaisin raamatusta kohtia joissa käsketään lisääntyä maksimaalisesti. Eikö sinkut tee sitten väärin kun eivät avioidu ja lisäänny täysillä? Miksi paavali piti parempana pysyä naimattomana jos lisääntyminen olisi ehto autuudelle? En ymmärrä.
lääkäriin kuitenkin mennään kun sairaus iskee. Eipä sitten herruus enää pädekään.
mutta minusta tämä on mielenkiintoinen kysymys.
joka voisi vastata kysymykseen? Jos uskotte näin täytyyhän siihen olla perusteet.
joka voisi vastata kysymykseen? Jos uskotte näin täytyyhän siihen olla perusteet.
muuta kuin tuo "täyttäkää maailma", mikä ei mielestäni tarkoita samaa. Onhan heillä tv ja alkoholikieltokin, mistä ei ole mitään raamatullisia todisteita..
Toki abortti kielletään ja niin voi ehkä ajatella, että hedelmöittynyt munasolu on jo vauvan alku.
t. toinen uskovainen.
ei edes rivien välissä. Olen helluntailainen ja hyvin vakaumuksellinen sellainen. Raamattuni olen lukenut enkä missään näe ehkäisykieltoa. Toki abortti kielletään ja niin voi ehkä ajatella, että hedelmöittynyt munasolu on jo vauvan alku.Niin ollen ehkäisymenetelmät joka raskauden tässä vaiheessa ehkäisee munasolun kiinnittymisen, on jo tavallaan väärin. Tai osa näin ajattelee. Minä en ihan vain muuten ole halunnut hormonaalista ehkäisyä eikä sille ole ollut tarvettakaan, koska en tule helposti raskaaksi.
tai ainakaan jotkut, keltarauhas kyllä mutta ei. Olen samaa mieltä hedelmöittynyt ms. on lapsi, mutta kyllä olen ollut koko ajan siinä luulossa, että e-pilerit ehkäisee hedelmöityksen.
Toki abortti kielletään ja niin voi ehkä ajatella, että hedelmöittynyt munasolu on jo vauvan alku.
t. toinen uskovainen.
t. toinen uskovainen.
tai ainakaan jotkut, keltarauhas kyllä mutta ei. Olen samaa mieltä hedelmöittynyt ms. on lapsi, mutta kyllä olen ollut koko ajan siinä luulossa, että e-pilerit ehkäisee hedelmöityksen.
Mutten muutenkaan halua käyttää hormonaalista ehkäisyä. Se oli mun pointti. Kierukka tosin on sellainen mikä estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
Mutten muutenkaan halua käyttää hormonaalista ehkäisyä. Se oli mun pointti. Kierukka tosin on sellainen mikä estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
"monenlaista" vaikutusmekanismia... Miten ehkäisypilleri vaikuttaa?
Yhdistelmä e-pillerit
Näiden e-pillereiden pääasiallinen teho perustuu siihen, että ne estävät tehokkaasti munasolun kypsymisen ja irtoamisen munasarjasta. Tämän takia hedelmöittymistä ei pääse tapahtumaan. E-pillerit vaikuttavat kohdun kaulakanavan limaan siten, että siittiöiden on vaikeampi tunkeutua liman läpi kohtuun. Lisäksi mahdollisen alkion kiinnittymiseen kohdun seinään vaikeutuu tai estyy kokonaan. Nämä vaikutukset häviävät ja tilanne palautuu takaisin "normaaliksi" kun pillereiden käyttö lopetetaan. Heti pillereiden lopettamisen jälkeinen ensimmäinen luontainen kierto on aivan normaalilla tavalla hedelmällinen ja raskaus voi turvallisesti alkaa ilman erityisiä varo-aikoja tai taukoja pillereiden lopettamisen jälkeen.
Itse olen aika luullut "ovulaation estäjäksi". sama
Minäkin olen ymmärtänyt vl:en vetoavan tuohon "Lisäntykää ja täyttäkää maa"-kohtaan. Voisiko olla että tämä käsky on tarkoitettu aikansa ihmisille, aikaan jolloin maapallolla ei asunut näin paljon populaa ja kuoltiinkin nuorempina? Nythän käsky on tehokkaasti täytetty, maailma todellakin on täynnä! Jumala on antanut myös järjen käytettäväksi. Ja on muitakin ehkäisymenetelmiä kuin e-pillerit! Minäkään en niitä käytä, en sen jälkeen kun kärsin 2 v. hiivatulehduskierteen joka loppui heti kun tajusin lopettaa pillerit. Kondomi on aivan käypä avioliitossakin.
Ei sitä kielletä. Mutta Raamatussa kehotetaan lisääntymään ja täyttämään maa.
Eikös tämä käsky annettu maailman ensimmäisille ihmisille? Käsittääkseni ylikansoittunutta palloa asuttavien ihmisten tilannetta ei voi verrata siihen. Kehotetaan raamatussa paljon muutakin, kuten varjelemaan maata jne. Senkin voi edelliseen nojaten kääntää suoraan kaiken saastuttavan syntisyydeksi. Autoilun, minkä tahansa kuluttamisen tuomittavuudeksi. Ja lestadiolaisuudessahan tunnetusti tuomittavuus tarkoittaa tuomiota, ja Jeesuksen armoakaan ilmeisesti ei ole, koska nämä heidän päättämänsä synninaiheet suistavat kadotukseen. Meikkaamiset, ehkäisyt sekä televisiot.
Soisi vl:en joskus miettivän itsekin palvovatko he oikeasti Jeesusta ja Jumalaa, vai omaa lestadiolaista seurakuntaansa. Ymmärrän kyllä, että moisesta kulttuurista on vaikeaa irroittautua ja onhan heillä monta hyvääkin piirrettä uskossaan, mutta Rauhanyhdistys tuntuu olevan epäjumalan tasoinen asia vl seurakunnassa.
Tuo "elämän ja kuoleman herra" -juttu on myös minun mielestäni melko kolkko fraasi, kun tosiaan turvallisuus laiminlyödään, lapsia otetaan vastaan äidin kuolemaan saakka viis lasten kärsimyksistä, ja toisaalta kuitenkin lääkkeet ja lääketiede kelpaavat. Missä on logiikka? Aivan, sitä ei ole.
Rukoilkaa ymmärrystä Jumalalta. Jumala avaa silmänne näkemään jos avaa.
Ihminen ei itse voi ymmärtää syntiinlankeemuksen myötä Jumalan tahtoa. Pyhä henki auttaa näkemään asiat Jumalan tahdon mukaisesti.
Jos oikeasti tahdotte ymmärtää näitä asioita, rukoilkaa itsellenne ymmärrystä.
Jos tahdotte panetella, ja tehdä asian vain oikeaksi, hyväksi ja luvalliseksi tätä kautta, ei se ole kiellettyä. Häviäjä on aina se panettelija. Sitten kun sen aika on.
on muutakin kuin pillerit. Se ei ole mikään uskonnollinen peruste, että joku biologi ei suostuisi käyttämään hormoneja. Kaikki pitäisi pysytä perustelemaan raamatulla.