Varokaa puolen vuoden täysimetystä!
Itse menin tyhmyyksissäni imettämään vauvaa puoli vuotta, jos olisin tiennyt mikä edessä, olisi jäänyt tekemättä. Nyt olisi aika aloittaa soseet, vaan mitenkäs annat?! Vauva pyörii ku väkkärä ja on kiinnostunut kaikesta muusta paitsi syömisestä. Jos lusikan saa suuhun, kaikki ruoka tulee varmasti pihalle. Ei maistu korvikkeetkaan (eihän täysimetyksessä anneta sitäkään!). Joten olen täysin kiinni tässä " ohjeiden mukaan syötetyssä vauvassa" !
Muille lapsilleni olen aloittanut kiinteät alle 4kk, ja hyvin meni!
Miettikää mikä teille paras, itse tekisin toisin!!!
Kommentit (17)
Kun esikoisen kanssa sitten aloitin soseet, niin olikin allerginen MELKEEN kaikella. Se oli yhtä h***iä. Oli niin hieno suunnitelma ottaa uusia makuja hyvään tahtiin, PAH.
Ja isompien lapsien pitäisi varttua ilman äitiä?? Niinkö? Ei parissa tunnissa paljoo uimahallissa yms. käydä...
Mistähän sitten kuvittelet tietäväsi, että pentusi syömättömyys johtuu täysimetyksestä. Itse imetin sen 6 kk ja syöminen on mennyt hyvin alusta lähtien. Kaikenlaisia typeryyksiä täältä saakin taas lukea.
TÄSSÄ SITÄ ON LAISKA ÄITI!
SYÖTTÄÄ TISSIÄ, KUN EI VIITSI RUOKAA ANTAA!!!!
Minulle oli tärkeämpää lapsen terveys kuin oma mukavuus. Itse olen tosi allerginen ja atooppinen iho nytkin ihan verillä, mutta uskoakseni pitkällä täysimetyksellä (ja yhä jatkuvalla osittaisimetyksellä, lapsi yli vuoden) on osansa siihen, ettei ainakaan toistaiseksi ole tullut vastaan mitään, mille hän olisi allerginen ja ihokin loistavassa kunnossa.
Mutta onhan tuossakin yksilöllisiä eroja ja toisekseen eipä ne kiinteät ole vielä silloinkaan tarkoitus kovalla hopulla aloittaa vaan hiljaa hyvä tulee periaatteella, alle 1v alpsen pääasiallinen ravinto on kuitenkin se maito. Ja lusikkaanhan voi totutella ennen kiinteiden aloitusta vaikka niin että antaa d-tipat sillä.
Jospa vauva joku päivä sitten vielä syö kiltisti.. Tuntuu vaan niin turhauttavalle aina tehdä pottua ja porkkanaa jotka jää syömättä. Kyseessä on vilkas vauva..
Itekin syljeskelisin porkkanat seinille jos maistaisin elämäni ekaa kertaa;-) Meillä on aloitettu miedommilla: bataatilla, marjoilla, persikalla, banaanilla...
Muuta en ole hirvinnyt kokeilla. Maistuuko pottu enää sen jälkeen?
Se on joku neuvoloiden vanhentunut legenda, että pitä aloittaa ' kunnon ruualla' , koska muuten muu ei maistu... Hoh.
Kun ajattelee ruokien koostumustakin, niin varmasti vaikka persikka on miellyttävämpi ensimmäinen mutusteltava kuin paksu peruna- tai porkkanamössö.
Älä ota stressiä, vauva on vasta 6kk. Ongelma ei liity 6kk täysimetykseen vaan kiinteisiin totutteluun. Toiset ovat heti sinut niiden kanssa, toisille voi mennä pitkäänkin. Myös suun motoriikka kehittyy eri tahdissa.
Vierailija:
TÄSSÄ SITÄ ON LAISKA ÄITI!SYÖTTÄÄ TISSIÄ, KUN EI VIITSI RUOKAA ANTAA!!!!
Eihän siitä kiinteästä nelikuiselle mitään hyötyä ole, joten hyvin on varaa olla laiska siinä asiassa. Panostan sitten muuhun, sellaiseen, joka on lapselle hyödyksi. Minulla on siis aina ollut maitoa riittämiin, ja lapset ovat olleet rintaruokintaan tyytyväisiä.
Ja toki olen laiska, varmaan suurin osa ihmisistä on. vältän hyödytöntä puurtamista, hyödyllistäkin tekemistä maailmassa riittää.
3
Vierailija:
Kun esikoisen kanssa sitten aloitin soseet, niin olikin allerginen MELKEEN kaikella. Se oli yhtä h***iä. Oli niin hieno suunnitelma ottaa uusia makuja hyvään tahtiin, PAH.
Aluksi ei oikein ruoat maistuneet, joten syötin lähinnä hedelmäsoseita. Melkein pari kuukautta meni ennen kuin tyttö alkoi syödä niitä ihan kunnolla, mutta eihän kiirettä imetyksen lopettamiseen ole!
Nyt tyttö 9kk eikä ole allerginen millekään eikä ole kertaakaan ollut sairaana. Imetys jatkuu =)
Eli oli vauvan kannalta parempi saada se 6kk tissimaitoa!
Pitäkää niitä hihnaan köytettynä pimeässä koirankopissa. Sittenpä osaavat tyytyväisenä järsiä sitä luuta, jonka sinne heitätte tai ovat kiitollisia vesipullosta.
itseasiassa on sitä on tutkittu paljon ja tutkitaan edelleen täällä meillä Suomessa, että aiheuttaako äidin rintamaidon poikkeava koostumus ruoka-allergioita. Viitteitä tähän on löydetty. Kohdallani mm. epäillään rintamaitoa yhdeksi syyksi lapseni laajoihin ruoka-allergioihin, hän itse lopettikin imetystouhun nelikuisena alkamalla hylkimään rintaa. Lääkärin mukaan tämä saattaa johtua juuri maitoni allergeeneista.
Itse en jaksaisi nelikuista syöttääkään, siis lusikalla, turhauttaa koko ajatus, sitä varten on kätevät tissit.