Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko yhteisen asuntolainan maksaa pois toisen tietämättä?

Vierailija
22.01.2012 |

Jos siis saisin yhtäkkiä suuren summan rahaa, jolla voisin maksaa koko asuntolainan pois, voisiko sen tehdä ilman miestä? Meillä yhteinen asuntolainan, asunto omistetaan 50%-50%.

Yhteinen tili, johon menee kaikki raha ja sieltä automaattisesti menee lainanlyhennys. Minä hoidan meillä kaiken rahaliikenteen, joten mies ei tiedä laskuista ja menoista, eikä tosin omista tuloistakaan mitään.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos miestä ei pätkääkään kiinnosta, mitä postia pankista tulee niin varmaan häneltä jää huomaamatta sekin ilmoitus, joka sieltä tulee että "lainaa on jäljellä nolla euroa ja velkakirjat on tässä olkaa hyvä". Mutta kai se nyt sentään joskus omaa verkkopankkiian tutkii? Meinaan sielläkin lainan tiedot näkyy. Ja lakkaa näkymästä sit kun se on maksettu.

Vierailija
2/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nyt puoliks arvaus, mutta veikkaan että et voi, ainakaan siis ilman veroseuraamuksia. JOs maksat omilla rahoillasi miehen lainaa pois, niin menee varmaan lahjavero ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis saisin yhtäkkiä suuren summan rahaa, jolla voisin maksaa koko asuntolainan pois, voisiko sen tehdä ilman miestä? Meillä yhteinen asuntolainan, asunto omistetaan 50%-50%. Yhteinen tili, johon menee kaikki raha ja sieltä automaattisesti menee lainanlyhennys. Minä hoidan meillä kaiken rahaliikenteen, joten mies ei tiedä laskuista ja menoista, eikä tosin omista tuloistakaan mitään.

Vierailija
4/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska tilanne teillä :D

Vierailija
5/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos miestä ei pätkääkään kiinnosta, mitä postia pankista tulee niin varmaan häneltä jää huomaamatta sekin ilmoitus, joka sieltä tulee että "lainaa on jäljellä nolla euroa ja velkakirjat on tässä olkaa hyvä". Mutta kai se nyt sentään joskus omaa verkkopankkiian tutkii? Meinaan sielläkin lainan tiedot näkyy. Ja lakkaa näkymästä sit kun se on maksettu.

finanssipuoli on ohjautunut täysin mun hoidettavaksi. Mulla pysyy sentit päässä ja laskut järjestyksessä. Aikoinaan mies heitti laskuja roskiin tai maksoi niin myöhässä, että tuli jo karhulaskut.

Mies ei tiedä varmasti edes missä verkkopankkitunnukset on tai miten sinne nykyään edes kirjaudutaan..

ap

Vierailija
6/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kiva ylläri kun verottaja muistaa lahjaverolla..

Vierailija
7/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä maksaisit miehesi osuuden asuntolainasta ?

yhteiset rahat, yhteinen tili, yhteinen asunto, yhteinen asuntolaina. En edes pysty ajattelemaan, että maksaisin jotain miehen osuutta tekemällä näin. Omaa lainaanihan tässä maksan.

Mietin vain tässä mahdollisuutta maksaa yllättävällä tulolla asuntolainan pois ja kertoa siitä vasta myöhemmin miehelle. Tällä ylimääräisellä rahalla olisi kaikista järkevintä maksaa asuntolaina pois, eikä esimerkiksi hankkia jotain vesiskootteria, jonka mies taatusti haluaisi..

ap

Vierailija
8/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankista, voi olla etteivät anna maksaa lainaa kerralla pois...meille kävi niin...

Vierailija
9/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko pariskunta molempien suostumuksella siirtää koko lainan toisen nimiin kesken kaiken, jos esim. toinen saa suuren perinnön tms. Eli että toinen voisi sitten halutessaan maksaa koko lainan pois ilman verottajan nokkailua?

Vierailija
10/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

he vastaavat siitä molemmat kokonaisuudessaan, eikä ole olemassamitään "miehen osuutta" tai "vaimon osuutta". Koko laina on yhteinen ja kunpi tahansa voi maksaa sen kokonaan. (ja voi myös joutua maksamaan sen kokonaan, jos toinen on maksukyvytön). Verottajaa ei kiinnosta asia pätkääkän, jos laina on alunperin otettu yhteiseksi.

Verottajaa kiinnostaa asia vain silloin,jos ap on ottanut lainaa X euroa omalla nimellään ja ap:n puoliso y-määrän omalla nimellään ja sitten ap menee ja maksaa puolisonsa nimellä olevan lainan.

Lainoja on aviopareilla molemmilla tavoilla - se kumpi kannattaa itselle valita riippuu aika paljon puolisoiden tuloista, niiden vakaudesta, siitä, onko avioehtoa ja mielihaluistakin. Meillä on yhteinen laina.

Vierailija
11/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on tosiaan noin huono raha-asioissa, niin kannattaa ehdottomasti maksaa se laina, eikä antaa miehen ylipuhua järjettömiin hankintoihin sen sijaan.

Miehet on tyypillisesti sellaisia, että heti kun on ylimääräistä, niin se hassataan uuteen autoon, veneeseen kotiteatteriin tms turhaan ja kalliiseen.

Vierailija
12/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko pariskunta molempien suostumuksella siirtää koko lainan toisen nimiin kesken kaiken, jos esim. toinen saa suuren perinnön tms. Eli että toinen voisi sitten halutessaan maksaa koko lainan pois ilman verottajan nokkailua?

YHTEISTÄ lainaa YHTEISILLÄ rahoilla pois YHTEISELTÄ tililtä, kun se tulkittaisiin lahjaksi. Mikä ihmeen järki tässä on?

Itsekeskeisyyden huippu verottajan näkökulmasta, sanon minä. Saakohan kohta edes ostaa yhteiseen jääkaappiin maitoa, vai tulkitaanko se lahjaksi puolisolle??

ap

Vierailija
13/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa käsittääkseni aina maksaa kerralla pois, mutta jos se on sidottu kiinteään korkoon, pankki voi maksattaa niitä korkoja. Euriboriin sidotun lainan saa aina maksaa ilman korkoseuraamuksia pois.

Vierailija
14/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

YHTEISTÄ lainaa YHTEISILLÄ rahoilla pois YHTEISELTÄ tililtä, kun se tulkittaisiin lahjaksi. Mikä ihmeen järki tässä on?

Itsekeskeisyyden huippu verottajan näkökulmasta, sanon minä. Saakohan kohta edes ostaa yhteiseen jääkaappiin maitoa, vai tulkitaanko se lahjaksi puolisolle??

ap

yhteisillä rahoilla? Sinähän sanoit että sinä olisit saamassa rahaa.

Vierailija
15/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on tosiaan noin huono raha-asioissa, niin kannattaa ehdottomasti maksaa se laina, eikä antaa miehen ylipuhua järjettömiin hankintoihin sen sijaan.

Miehet on tyypillisesti sellaisia, että heti kun on ylimääräistä, niin se hassataan uuteen autoon, veneeseen kotiteatteriin tms turhaan ja kalliiseen.

Heti, jos on vähääkään ylimääräistä, kuolataan jonkun vempaimen perään. Pakko hankkia uusi puhelin, uusi telkkari, uusi auto, juoksutietokone, mp3-soitin ja muuta todella tarpeellista..

Soitanpa ihan pankkiin huomenna ja kysyn. Jos maksaisin asuntolainan nyt pois, meille jäisi kuussa yli 1000 euroa rahaa käteen. Eikä korkoja enää juoksisi.

ap

Vierailija
16/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teillä on yhteiset rahat, mutta kenen tuloja nämä yllätysrahat tavallaan ovat? Kumman lottovoitto, perintö tai bonus töistä?

Jos sinä kerran hoidat perheen talousasiat, hyvinkin mielestäni voit tehdä päätöksen tästä asiasta yksin, jos rahat ovat tuleen yhteiseen käyttöönne sinun kautta. Jos miehen, silloin minusta olisi hyvä keskustella.

Asuntolainan maksu hyödyttää selkeästi teitä molempia, joskin suosittelen ottamaan ensin yhteyttä pankkiin ja selvittämään, miten todellisuudessa on viisainta toimia.

Vierailija
17/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Se raha sattui nyt tulemaan minun hyvällä arpaonnellani minun nimiini. Meillä minun palkkatuloni, miehen palkkatulot ja lapsilisät menevät samalle tilille ja ne ovat yhteisiä rahoja.

ap

Vierailija
18/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni niitä lisäsuorituksia voi tehdä ihan nettipankissa.

Meillä muuten samankaltainen tilanne kuin teillä, että minä hoidan täysin rahaliikenteen ja mies ei juurikaan tiedä mitä tilillä on. Erona että meillä ei ole nyt rahaa ylimääräisiin lyhennyksiin. Meillä lainat myös 50/50 mutta ei raha-asioita voi miettiä pennilleen sun ja mun. Kaikki menee kuitenkin perheelle. Itse maksaisin lainan pois ja skoottereita mietittäisiin sen jälkeen. Ei meillä mies edes olisi harmissaan moisesta päätöksestä.

Vierailija
19/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Se raha sattui nyt tulemaan minun hyvällä arpaonnellani minun nimiini. Meillä minun palkkatuloni, miehen palkkatulot ja lapsilisät menevät samalle tilille ja ne ovat yhteisiä rahoja.

ap

mutta ymmärrä nyt, että vaikka ne rahat on sun ja miehes mielestä yhteisiä, niin verottaja ei ole välttämättä samaa mieltä.

Vierailija
20/35 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksi velkakirja, jossa on molempien nimet, voit maksaa velan eikä tule mitään veroseuraamuksia (paitsi korkovähennys tietysti poistuu, mutta ei siis lahjaveroja tms.) Pankki toki lähettää silloin tiedotteensa ja mitätöidyt velkakirjat teille, mutta jos mies ei niitä seuraa niin ei kai hän niitä huomaakaan. Itse maksamiseen et tarvitse miehen allekirjoitusta yhtään sen enempää kuin tavanomaisten erienkään maksamiseen.

Jos taas teillä on kaksi eri lainaa, sinulla oma omalla velkakirjalla puoleta talon arvoa ja miehellä toinen omalla nimellään toisesta puolesta talon arvoa, niin senkin maksaminen onnistuu pankkiin, mutta tällöin verottaja tosiaan lätkäisee siihen sen lahjaveron, jos maksun summa ylittää 3999 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi