Kipua kaulalla ja rintakehällä - mitä voi olla?
Moi!
Onko kenelläkään tietoa, mikä voisi olla syynä kaulalla ja rintakehällä tuntuvaan kipuun?
Olen 30v perusterve nainen. Ei mitään infektiota ainakaan vielä tuntuvasti päällä, lapset tosin juuri tulleet flunssaisiksi. Tänään alkaneet ihmeelliset oireet.
Nyt siis ihan uusi tuntemus tällainen, kurkussa kuristavan puristava tunne. Hengittäminen jollain lailla epämiellyttävän tuntuista, syvään jos vetää henkeä, sattuu keuhkojen (?) yläosaan tms. Muutenkin on sellainen painon tunne koko ajan rintakehän päällä, vähän kuin joku istuisi siinä. Ja painaisi kurkustakin samalla.
Mietin jos ottaisi vaan kipulääkkeen ja kävisi nukkumaan...? Jos on jotain sydänperäistä tms, niin ei kai burana sellaista kipua sammuta? Siis että jos vointi yön aikana huononisi, niin ei kai yksi lääke voi sotkea tai peittää oireita?
Kenelläkään ollut vastaavaa? Mikä ollut syynä? Ei kai mikään kilpirauhanen tms. voi alkaa oireilla ihan *simsalabim* tosta vaan yht'äkkiä?
Kommentit (24)
itse epäilisin rintarankaperäistä lihaskipua
On ollut jo pari päivää vähän tuollainen olo. Lapsilla kanssa jo flunssa päällä.
Minulla todennäköisesti kyseessä yhdistelmä alkavasta flunssasta (sairastan astmaa), hieman allergiaoiretta (on taas tullu syötyä hieman juustoa vaikka minulla onkin maitoallergia) ja saattaahan tuo rintarankakin olla jumissa (tapaan käydä fysioterapeutilla 3-4 kk välein aukomassa sitä).
Minulla tuo kursitava tunne kurkussa liittyy yleensä ruoka-aine allergiaan. Oletko syönyt mitään erikoista viimeaikoina ? Pähkinöitä, uusia lääkkeitä ?
Kuulostaa siltä. Nappaa kunnon annos närästyslääkettä ja koita jos olo hellittäis. Paitsi jos kipu pahenee rasituksessa, sit oisin huolissani.
Mutta itselläni ne riskitekijät on ainakin työterveystarkastuksen mukaan aika minimissä. Eli syödään terveellisesti, en tupakoi, käytä alkoa tms. Kolesteroli ok ainakin pari vuotta sitten, toivottavasti ei ole pompannut...
Mutta voiko nuo sydänjutut olla sellaisia, että välillä olo tuntuu vähän paremmalta, ja sitten esim. asennosta riippuen ahdistaa hengittäminen enemmän?
Jotenkin kamala kynnys lähteä näin pe iltana sinne kaiken maailman juoppojen sekaan istumaan... Muutenkin olen vähän sellaista kaliiperia, että en lääkäriin mene kuin pää kainalossa :) Eli vielä ei ole olo niin paha, että kehtaisin lääkäriin lähteä. Epämukava lähinnä. Siksi mietin, että se kipulääke voisi helpottaa niin että pääsisin uneen...
Ap
tai sitten keuhkoperäistä, tai lihasjännitystä. SInuna menisin päivystykseen, sydänperäinen kipu voidaan aika luotettavasti poissulkea labrakokein ja sydänfilmillä. Onko suvussa sepelvaltimotautia?
Jos on yhtään sukurasitetta, niin voi olla helpostiki pumpussa vikaa. Parempi tarkistaa kunnolla.
jos on, ei kuulosta sydänperäiseltä kivulta. Tuntuuko kipu hengityksen tahdissa?
Ja rasituksessa oireet toki pahenee. Syötkö e-pillereitä, tai käytätkö vastaavia valmisteita? Lisäävät tukosriskiä.
huomaan hankalan olon paremmin kuin päivällä. En siis usko että rasitus pahentaa.
Aiheuttaako rintarankaperäinen lihaskipu kipua kaulallekin?
Ap
itse epäilisin rintarankaperäistä lihaskipua
jos huolestuttaa, on vaan pakko mennä lääkäriin. Sulta otetaan varmaan sydänfilmi ja sydänentsyymit joista näkee, onko kenties jotain sydäntapahtumaa. Rintakehän alueella on monta elintä josta kipu voi johtua. Sydäntapahtuma on harvinainen sun ikäisellä muttei mahdoton. Olen nähnyt infarktin sua nuoremmallakin. Siksi kehotan menemään mieluummin "turhaan" lääkäriin kuin sairastamaan ja miettimään kotona.
ensin sydänoireiksi, sitten rasitusastmaksi. Oireet kuulostaa tosi tutulta. Onko makuuasento se hankalin? Kokeile sitä närästyslääkettä!
Ainakaan ikinä en ole millekään reagoinut. Tänään olin kylässä kyllä perheessä jossa koira - olisinko voinut yht'äkkiä altistua koiralle ja kaikki johtuisi siitä? :-/
Rintaranka kyllä saattaa hyvinkin olla jumissa, nukutaan perhepedissä kahden lapsen ja miehen kanssa, ja tuntuu että koko kroppa on siitä mutkalla makaamisesta enemmän tai vähemmän kipeänä...
Ap
On ollut jo pari päivää vähän tuollainen olo. Lapsilla kanssa jo flunssa päällä.Minulla todennäköisesti kyseessä yhdistelmä alkavasta flunssasta (sairastan astmaa), hieman allergiaoiretta (on taas tullu syötyä hieman juustoa vaikka minulla onkin maitoallergia) ja saattaahan tuo rintarankakin olla jumissa (tapaan käydä fysioterapeutilla 3-4 kk välein aukomassa sitä).
Minulla tuo kursitava tunne kurkussa liittyy yleensä ruoka-aine allergiaan. Oletko syönyt mitään erikoista viimeaikoina ? Pähkinöitä, uusia lääkkeitä ?
jos liikkuminen ei pahenna ja nyt iltaa kohti pahenee.
Kokeile ottaa buranaa ja laita kylmäpakkaus/pieni hieronta/suihku.
Panikoitko helposti?
Silloin ainakin se närästys oli polttavaa tunnetta kurkussa. Nyt tuntuu lähinnä kuin siellä olisi jotain ylimääräistä, kuin henki ei täysin kulkisi.
Ap
Kuulostaa siltä. Nappaa kunnon annos närästyslääkettä ja koita jos olo hellittäis. Paitsi jos kipu pahenee rasituksessa, sit oisin huolissani.
Rintarangan eli keskiselän vaivat
Mekaaniset toimintahäiriöt rintarangan alueella eroavat lannerangan ja niskan toimintahäiriöistä. Tämä johtuu pääasiallisesti rintarangan taakse päin kaartuvasta rakenteesta ja kylkiluiden antamasta tuesta. Useimmiten keskiselän nikamien väliset nivelpinnat lukkiutuvat etuasentoon, mikä johtuu rintarangan rakenteesta. Kylkiluiden ja nikamien väliset nivelpinnat voivat myös lukkiutua aiheuttaen terävää kipua hengityksessä. Ryhtiä ylläpitävien lihasten ylikuormitus on myös yleinen syy keskiselän kipuihin.
Rintarangan nikamien ja kylkiluiden toimintahäiriöt johtuvat useimmiten yhtäkkisistä varomattomista liikkeistä. Potilas kertoo esimerkiksi aivastaneensa tai yskäisseensä voimakkaasti tai pistävästä kivusta nostotilanteessa tai kurotuksessa. Potilaat, joilla on rangan rakenteellinen sivumutka eli skolioosi, kärsivät usein keskiselän nikamien toimintahäiriöistä. Vasemmalla tai oikealla puolella keskiselkää tuntuva kipu on usein merkki nikamien tai kylkiluiden toimintahäiriöistä. Kipu tuntuu pistävänä ja hengittäminen, yskiminen ja aivastaminen pahentavat sitä.
Kiropraktikon suorittama liikepalpaatiotutkimus paikallistaa parhaiten keskiselän nikamien ja kylkiluiden toimintahäiriöt. Liikepalpaatiolla analysoidaan tarkasti nikamien ja kylkiluiden liikelaajuuksia. Tämä tutkimus mahdollistaa myös tarkan selän manipulaatiohoidon.
Rintarangan kiputiloissa on myös otettava huomioon mahdolliset heijastekivut sisäelimistä, erityisesti sydän- ja verisuonisairauksista sekä keuhkoista johtuvat oireet. Näissä tapauksissa potilas lähetetään aina lääkärille. Diagnoosin tekeminen on joskus hankalaa, koska rintarangan toimintahäiriöt myös matkivat sydän- ja keuhko-oireita. Jos lääketieteellisissä tutkimuksissa ei löydetä selkeätä syytä sydän- ja keuhkotyyppisiin oireisiin, kannattaa rintaranka tällöin tutkituttaa koulutetun kiropraktikon vastaanototolla.
Kipu tuntuu hengityksen tahdissa, jos vedän henkeä ja painan silloin kaulaa, sinne jonnekin henkitorveen tai lihaksiin sattuu. Samoin kuin keuhoihin. Ja kipu on on siis rintojen yläpuolisessa osassa rintakehää.
ap
jos on, ei kuulosta sydänperäiseltä kivulta. Tuntuuko kipu hengityksen tahdissa?
kuin nyt sitten tän refluksitaudin kanssa, Mulla ainakin tuntuu siltä, ettei henki kulkis kunnolla, painon tunnetta rintakehällä yms epämääräistä...
Silloin ainakin se närästys oli polttavaa tunnetta kurkussa. Nyt tuntuu lähinnä kuin siellä olisi jotain ylimääräistä, kuin henki ei täysin kulkisi.
Ap
Minulla on rennietä vielä raskausajalta jäljellä... Nappaan sitä pari tabua, samoin buranaa... Jos niillä helpottaa, niin tuskin on mitään vakavampaa?
Ap
kuin nyt sitten tän refluksitaudin kanssa, Mulla ainakin tuntuu siltä, ettei henki kulkis kunnolla, painon tunnetta rintakehällä yms epämääräistä...
Ap
tai sitten keuhkoperäistä, tai lihasjännitystä. SInuna menisin päivystykseen, sydänperäinen kipu voidaan aika luotettavasti poissulkea labrakokein ja sydänfilmillä. Onko suvussa sepelvaltimotautia?