Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12v tyttö ja sotkuinen huone, huoh !

Vierailija
20.01.2012 |

Nyt kaikki neuvot minulle, kiitos!!

Meillä on 12v tyttö, jonka huone on jotain aivan järkyttävää.

Vaatteet enemmän maassa kuin kaapissa. Roskat, tavarat kaikki sekaisin.

En enää jaksaisi tytön huonetta :(

Tavaraa ei ole liikaa ja kaikille olisi paikka jos sinne laittaisi.

Olen kokeillut jäähyt sun muita mutta tuoksetta.

Tänään on menossa viikonlopuksi mummilaan mutta eipäs todellakaan mene ennenkuin huone on siisti.

Jättää vaikka mielummin menemättä kuin siivoaa.

Kavereita ei saa tulla jos huone on sotkuinen mutta sekään ei auta.

Mitä teen???

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen huoneen lapsi haluaisi ? Oletko kysynyt ? Siis siistin vai sotkuisen ? Mikä siivoamisessa on vaikeaa tai kurjaa ? Onko siivoamisessa jotain kivaa ?

Olisko siivoaminen mukavampaa jos silloin soittaisi hyvää reipasta musiikkia ja laittaisi púhelimen hälyttämään vaikka 20 minuutin kuluttua. Se aika pitää siivota mahdollisimman tehokkaasti ja sitten loput lattialle jääneet vaatteet + muut tavarat kerää äiti ja vie varastoon. Ja ne on sitten ansaittava takaisin ja uusia vaatteita ei osteta ennenkuin vanhat on ansaittu pois varaston jätesäkistä...

Vierailija
22/48 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet kasoissa lattialla tai tuolilla. Sänky petaamatta ja kirjat, vihot ja kaikki mahdollinen pitkin lattiaa. Huoh

Meillä auttoi se, että tietokoneelle ei mennä ennenkuin huone siivotaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutu sotkuun vasta, kun se vyöryy muihin huoneisiin.

Kysy itseltäsi, miksi lapsen huone ärsyttää, vai sittenkin lapsi. Kannattaa pähkäillä sitäkin, eikö ole osannut 12 vuoden aikana opettaa lapselle siisteyttä.

Meillä lapset otettiin aikanaan siivoukseen mukaan ihan pieninä. Ei pakottamalla vaan osana elämää. Nyt he jokainen pitävät oman huoneensa siinä siisteydessä, joka heistä on hyvä. Ehkä se ei äitinä minulle riitä, mutta jos se on lapselle OK eikä aiheuta minulle lisävaivaa (esim. puhtaat vaatteet ja pyykki ovat erossa toisistaan), niin miksi vaatisin enemmän?

Vierailija
24/48 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeita teinejä. En vaadi lapsiltani kaikenlaista uhkaamalla milloin viikkorahan menetyksellä, milloin tietokoneajan katoamisella. Lapsilla on omat huoneensa, yhteinen pölynimuri ja pesuhuoneessaan pyykkipussit, joihin vaatteensa lajitella. Jokaisella on vastuu omastaan. Ketään ei vaadita siivoamaan omaa huonettaan, koska se on oma.

Meillä ei riidellä siivoamisesta enkä käy lasten huoneissa tarkistamassa, miltä siellä näyttää. Ehkä ne siksi ovat kutakuinkin siistejä, nytkin sängyt pedattuina ja lattiat vailla vaatekasoja.

Vierailija
25/48 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti lapsen huone lapsen oma tila. Mutta minusta minun kuuluu äitinä ja kahden lapsen sijaisäitinä huolehtia siitä, että lasten huoneet ovat siinä kunnossa, että tavarat löytyvät. samoin vaatteista on pidettävä huoli. Meillä olen vaatinut kaikkia lapsia n. 3-vuotiaasta saakka huolehtimaan oman (sisaruksen kanssa yhteisen) huoneensa lattian sekä lelukomeron siistiksi. Muuhun en ole hirveästi puuttunut ellei sitten lattiaa ole siivottu nostelemalla rumut pöydälle jäteläjäksi.

Bieläkin joudun muistuttelemaan siivouksesta, mutta enää siitä ei tarvitse käydä vääntöä. Minun mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että lapsen huone on ihmismäisessä kunnossa. Minusta on hyvä, että lapsi oppii huolehtimaan itsestään ja tavaroistaan. On myös paljon mukavampaa lapselle, että haluttu lelu tai vaate löytyy suht koht helposti eikä siitä tarvi esim. kiireessä polttaa kenenkään päreitään. Saavat kyllä leikkiä tavaroillaan ja levittää vaikka ympäri huonetta, mutta ennen iltapalaa huoneitten on oltava ok. Se ei ole lapselle pahaksi, vaan hyväksi. En usko, että vahingoitan lapsia vaatimalla kohtuullista siisteyttä. Olen sanonut, että aikuisena voitte sitten elää ihan miten haluatte omassa kodissanne. näin monen lapsen perheessä jonkinlaista kuria on ihan käytännön vuoksikin pakko vaatia.

Vierailija
26/48 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä, jos siivous ei onnistu yksin.

Mukavampi se on sovussa elää oman perheensä kanssa ja välillä on vaan ihmisillä kausia, ettei saa hommia aloitetuksi yksinään.

Ei minusta ole iso vaiva lapsen kanssa siivota. Jutellaan samalla kaikesta mahdollisesta.

Vierailija
27/48 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa opiskelija-asuntoloihin, siellä näkee aika ripeästi, millaisesta kodista nuori muuttaa. ne pakotetut eivät osaa ilman jatkuvaa papatusta tehdä mitään, tai viitsi.

Ei pidä ainakaan minun kohdalla paikkaansa tämä. Kun asuin vielä vanhempien kanssa samassa talossa, huoneeni oli jatkuvasti sotkuinen: märkiä pyyhkeitä kasoissa lattioilla, likaisia astioita sängyn alla, likaisia vaatteita kasassa jossain huoneen nurkassa, kaikki koulutavarat levällään jne jne jne... Äiti ja isä nalkuttivat ihan koko ajan siivoamisesta ja pakotettuna sitten siivosin kerran viikossa. Huoneeni pysyi siistinä ehkä puoli päivää, ennen kuin taas niitä epämääräisiä vaate/pyyhe/astiakasoja alkoi kerääntyä.

Olen nyt asunut kuutisen vuotta omillani mieheni kanssa ja meillä on kyllä enimmäkseen ihan siistiä. Siivoan edelleen kerran viikossa kunnolla, ja pitkin viikkoa yksittäisiä juttuja. Luuttuamista tosin inhoan edelleen, enkä luuttua lattioita juuri koskaan. En todellakaan ole yhtä siisti ihminen kuin mitä äiti varmaan toivoisi, mutta en kyllä enää sotkekaan samalla tarmolla kuin lapsena ja teininä.

Vierailija
28/48 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nalkoi niskoitella siivoamisesta. Joo meillä ei voi sulkeä silmiään sotkulta sillä pojan huoneessa on meidän perheen yhteiset vaatteet vaatehuoneessa ja huoneen läpi vietävä pyykit yms...

En halua, että alkaa muhimaan jotain örkkejä siellä paskassa joten pakotan kyllä siivoamaan!

kesällä oli oikein komppanja muurahaisia tyhjien limutölkkien kimpussa ja banaanikärpäsiä... hyi helkkari...

Vierailija
29/48 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 10 ja 9 vuotiaat tytöt ja ainainen paasauksen aihe on sotku.

Mielestäni lapsilta voi vaatia omien jäkien siivoamisen niin yleisissä tiloissa kuin omassa huoneessaankin. Lastenhuoneet ovat osa kotia ja esim. tyttöjen huoneet on juuri remontoitu vastaamaan just heidän toiveitaan ja olen sitä mieltä että saavat pitää ne myös siisteinä..

Jotenkin tytöt tuntuvat olevan pahempia kuin pojat, meillä tosin poika on vasta 6 v, mutta korjaa aina leikkinsä siistitsi pois ja pitää paremmin huolta tavaroistaan. Pahus jos tosiaan pojilla tämä muuttuu 10 v kuten joku aikaisemmin kirjoitti :)

Tytöt tuottavat käsittämättömän määrän ihmeellistä silppua ja sälää jota on joka paikassa ja vaatteita vaihdetaan ja riiutut vaatteet jäävät just siihen mihin ne riisutaan jne.

Vierailija
30/48 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tuntuu olevan se, että kyseinen lapsi on TYTTÖ..

Vierailija
31/48 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lattiat on täynnä romuja ja vaatekasoja niin miten sen huoneen voi imuroida? Vai eikö sotku-Iitojen vanhempien mielestä hygienia ole tärkeää?

Vierailija
32/48 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olisin huolissani, jos varhaisteinin kämppä olisi aina tip-top-kunnossa. Itsepä siellä sotkujen keskellä majailee!

Vierailija
33/48 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko oli samanlainen 12 v. Oli huone yhtä rojukasaa ja keskellä vain polku jota pitkin pääsi sänkyyn. Kaikki aina hukassa. Kerran siivottiin siskon kanssa 2 päivää niin, että tehtiin jokaiselle tavaralle oma paikka ja myös kirjoitettiin se lapulle laatikon tai hyllyn reunaan. Siitä sisko jotenkin hiffasi sen siistinä pitämisen ja on aina sen jälkeen ollut hyvin siisti ja järjestelmällinen. Nyt jo aikuinen. :)

Vierailija
34/48 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tässä naureskellu kauheille huolille ku pikku pirkko ei siivoa huonettaan. En miekää ton ikäsenä siivonnu. Vasta tässä pari kuukautta sitten aloin kunnolla. Ja oon 16 vuotias. Antakaa asian olla kyllä ne teidän muksut alkaa siivota jossai vaiheessa ku tulee tarvitsen omaa tilaa enemmän sit huomaa ettei sitä saa ku oma huone on kaatopaikka ja alkaa tekee asialle jotain.

Vierailija
35/48 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon 15-vuotias tyttö joka omistaa kaaoshuoneen. Äiti jankuttaa aina sen siivoomisesta, mutta kun siivoon sen, se on viimeistään kahen päivän jälkeen samassa sotkussa.
SYY: En viihdy omassa huoneessa, jos se on tiptop kunnossa. Saa varoa, kokoajan ettei huone mene sekaisin ja siksi en voi olla siellä rennosti.
Vien itse likapyykit pyykkikoriin ja joskus pesenkin itse. Se on mun velvollisuus, enkä pistä siinä hanttiin.
Sitten tietysti jos on kavereita tulossa, siivoon sen
JA YKS PIKKUJUTTU: Yhteiset tilat pitää mielestäni olla siistinä yleisen viihtyvyyden vuoksi. Itseäni häiritsee, jos esim. keittiö tai olohuone on kaaoksessa. Toisten omat huoneet ei kiinnosta, koska niihin ei minulla ole asiaa. Osaan siivota ja pitää kodin järjestyksessä. Oma huone ei kerro ihmisen taidoista tehdä jotain. Jos ette opeta lapsillenne siivoomisen tärkeyttä, eivät he opi siivoamaan. Kaikki eivät tykkää siitä, että joka paikka kiiltää. Silti tiedän, että jos tarpeeksi kauan säilön täyttä roskapussia, jätän kaikki leivänmurut pöydille ja lattialle, pölyt hyllyille ja ikkunat kiinni, en kauaa asu yksin vaan jaan tilat kärpästen, hiirien ja ötököiden kanssa. Sen lisäksi voin aiheuttaa itselleni vaikka astman.
Jättäkää ne lastenne huoneet rauhaan. Älkää siivotko niitä tai hakeko edes likapyykkiä. Lapset oppivat kyllä tuomaan likapyykin pyykkikoriin, kun huomaavat, ettei kaapista löydykkään enää puhtaita alkkareita, kun kaikki on likasena lattialla. Opettakaa pitämään yhteiset tilat siistinä. On myös vaihtelua siivota muita tiloja, kuin omaa huonetta. Voi se jopa motivoida pitämään omakin huone paremmassa järjestyksessä.

Vierailija
36/48 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onna palkaa siitä että sivoaa huoneen tai siiivoate yhdessä

Vierailija
37/48 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt onko lapsella mielen kanssa ongelmia jos hän on jo tarpeeksi väsynyt ja uupunut mutta se ei hehku ulos päin itsellä huone oli sotkuinen sen takia

Vierailija
38/48 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä äiti ragee hei. Kyllä se tyttö siivoaa kun tahtoo. Anna olla siellä sotkussa kesän ajan jos niin tahtoo. Voisit ennemmin kehua lasta muista asioista ja tehdä jotain kivaa yhdessä. Niistä jäisi paremmat muistot.

Vierailija
39/48 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttären likapyykit on lattialla ja käyt ne sieltä noutamassa, lopeta tuo. Hanki tyttären huoneeseen likapyykkikori ja puhdasta pyykkiä saa kun lajittelee ne pesukoneeseen. Ole vain ohjaajan roolissa.  

Vierailija
40/48 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita huoneen ovi kiinni, sillä se on osa teinin kehitystä ja itsenäistymistä. Näin on ollut maailman sivun. Korkeintaan kannattaa muistella omaa teiniaikaa, miten paljon siivoaminen kiinnosti, kun teinin elämässä hormoonit jyllää ja aivolohkot kehittyvät.