Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Maksatko lapsesi osuuden, kun lapsesi pyydetään kaverin mukaan jonnekin seuraksi?

Vierailija
19.01.2012 |

Kyse tässä alle 10v lapsista. Jos lapsen kaverin vanhemmat soittavat ja pyytävät lastasi seuraksi mukaan johonkin maksulliseen, oletatko heidän maksavan lapsesi vai oletatko, että maksat itse lapsesi?

Siis kutsuttuna.

Itse tässä opettelen Suomen tavoille. Maassa, josta nyt muutettiin Suomeen, ei olisi tullut kuuloonkaan ottaa maksua, kun kutsutaan lapsi mukaan johonkin. Ja nyt täällä muutaman tapauksen jälkeen näyttää siltä, että Suomessa pitää maksaa.

On tullut kutsu mm. teatteriin, uimaan, HopLoppiin, luistelemaan (maksullinen halli) ja jonnekin automessuille. Aina on eri vanhemmat olleet kyseessä ja aina on tullut summa ja tilinumero jälkeenpäin, tai oikeastaan jo ovella lasta hakiessa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun vielä syödään, niin Huimala-reissukin on jo kolmisenkymppiä, puhumattakaan Lintsistä.

Aika outoa olisi musta olla maksamatta.

Vierailija
2/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en halua maksaa, en päästä lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viedään naapurin lapsia tosi usein teatteriin ja elokuviin, rullaluistelemaan jne. ja ei tulisi mieleenkään olla aina maksajia.

Ihan hyvä kun jokainen maksaa omansa, ihan sama kuka on kuskina.

Vierailija
4/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla asuttu lasten kanssa Suomessa ollenkaan ja lähdin jo parikymppisenä pois täältä. Enkä tiedä, miten vanhempani toimivat lapsuudessani - enhän minä mitään rahoja nähnyt.

ap

Vierailija
5/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei todellakaan ole tarvinnut maksaa tai pyytää keneltäkään mitään pientä. Isommista jutuista kuten kylpylä jne. olen aina kysynyt, että mitä laitan lapselle rahaa mukaan ja käyttekö syömässä samalla, että paljonko laitetaan.

Lapseni on viety usein ilman maksua mm. museoon, uimaan jne. Samoin olen vienyt lapsen ystäviä moneen paikkaan ja maksanut. Ikinä en ole nähnyt mitään tilinumeroita tai ovella kysytty.

Sääntönä siis yleensä on ollut, että kysy mitä maksaa, suurin osa ainakin meillä on vienyt ilmaiseksi.

Vierailija
6/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan esim leffaan, kahvillaan, pizzalle, heurekaan, korkeasaareen ym ja TOTTAKAI maksan ne viulut! Vanhemmat toki tarjoaa rahaa, mutta aina tarjoan.

Vierailija
7/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se lapsi mukaan ja sitten se toinen perhe vastavuoroisesti kutsuu sen toisen lapsen mukaan jonnekin.

Kyllä musta se on jo iso juttu, että meidän tyttö kutsutaan mukaan jonnekin, koska meillä on vauva ja rientoihin liikkuminen nyt juuri hieman hankalaa. Toki maksan ja vähän kiusallinen olo jäisi, jos en maksaisi, koska emme nyt pysty tarjoamaan "vastapalvelusta". Selkeämpää mielestäni, että maksetaan omamme, niin ei jää sitten mitään "velkoja".

Vierailija
8/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerkeetkö sinä maksamaan "velkasi" takaisin?

Eikö Suomessa siis ole minkäänlaista vastavuoroisuuden kulttuuria?Ei olla asuttu lasten kanssa Suomessa ollenkaan ja lähdin jo parikymppisenä pois täältä. Enkä tiedä, miten vanhempani toimivat lapsuudessani - enhän minä mitään rahoja nähnyt.

ap

Vierailija
9/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. Lintsi syömisineen on jo sitten eri juttu. Meillä nyt on kolme lasta, niin ei vain ole varaa kustantaa vielä muitakin, mutta mielellään kuitenkin otetaan kaverikin mukaan, jos vaikka tämän vanhemmilla on kiireitä.

Vierailija
10/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä ala vastavuorolla odotteleen ap:n maksuja.

Miten voi olla vaikeeta maksaa siitä, että lapsi pääsee jonnekin toisten kanssa?

Vierailija
11/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä ala vastavuorolla odotteleen ap:n maksuja.

Miten voi olla vaikeeta maksaa siitä, että lapsi pääsee jonnekin toisten kanssa?

Yhdysvalloissa kävellään kengät jalassa sänkyyn asti.

Englannissa ei tiskejä huuhdota ollenkaan.

Espanjassa päivällinen syödään ihan tajuttoman myöhään.

Itsestäänselviä asioita ei ole olemassakaan.

ap

Vierailija
12/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei taas tulisi mieleenkään kutsua lapseni kaveria mukaamme jonnekkin ja penätä vanhemmilta maksua. Tietenkin maksamme jos itse pyydämme kaverin mukaan!

Vierailija
13/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri esim. lintsille, eläintarhaan, uimaan, jäähallille luistelemaan jne. mutta emme todellakaan ala aina maksamaan myös toisen lapsen kustannusta, varsinkin kun IKINÄ ei tule vastakutsua lapsellemme (joka on todella kiltti ja rauhallinen, helppo lapsi ja kaveri). Poikamme paras kaveri on otettu joskus mukaan, mutta koskaan vanhempi ei ole tarjonnut rahaa, emmekä ole sitä sitten kehdanneet "penätä". Sääli, sillä lapsilla olisi kaksinverroin hauskempaa, kun on toisistaan seuraa kivoissa riennoissa.

Meidän perhe kun ei ole mikään varakas niin on ollut siksi pakko olla kutsumatta kavereita mukaan eri rientoihin, mihin olisi ollut kiva kutsua ystävä mukaan.

Ymmärrän, jos perheen taloudellinen tilanne on tosiaan hyvä, tai sitten vastavuoroisesti kutsuttaisiin oma lapsi myös toisen perheen huvituksiin mukaan, silloin maksua ei mielestäni kuulukaan maksaa, mutta jos perhe on vähissä varoissa esim. äiti hoitovapaalla, asuvat vuokralla, yksinhuoltaja jne. niin olisi kohteliasta kutsutun perheeltä osallistua lapsen kustannuksiin!

Vierailija
14/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari tuttua kaveriperhettä on, jossa vastavuoroisuus toimii. Noita koulukavereiden tmv. vanhempia ei tunneta niin hyvin, joten siellä maksetaan puolin ja toisin.

Vierailija
15/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ns. paremmalla alueella stadissa

ja ei todellakaan ole tarvinnut maksaa tai pyytää keneltäkään mitään pientä. Isommista jutuista kuten kylpylä jne. olen aina kysynyt, että mitä laitan lapselle rahaa mukaan ja käyttekö syömässä samalla, että paljonko laitetaan. Lapseni on viety usein ilman maksua mm. museoon, uimaan jne. Samoin olen vienyt lapsen ystäviä moneen paikkaan ja maksanut. Ikinä en ole nähnyt mitään tilinumeroita tai ovella kysytty. Sääntönä siis yleensä on ollut, että kysy mitä maksaa, suurin osa ainakin meillä on vienyt ilmaiseksi.

Vastavuoroisesti viedään lapsia, aina kohteliaasti kysytään ja tarjotaan rahaa - mutta ikinä ei kukaan ole ottanut eikä minäkään ole kenellekään "joutunut" maksamaan. Ihan normaalia toimintaa täällä.

Vierailija
16/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kysyn aina, paljonko reissu maksaa. Ja joka kerta vanhempi sanoo, että ei maksa mitään, koska he ovat kutsujina. Annan lapselle mukaan "omaa rahaa" ylimääräisiin herkkuihin jne., mutta kyllä se kutsuja myös maksaa.

Eri asia ovat sitten poikien keskenään sopimat jutut, joissa joku vanhempi on kyytimässä keilaamaan tms., silloin jokainen maksaa itse.

Vierailija
17/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiitän kauniisti kun viitsivät viedä.

Itsellä perhetilanteen vuoksi ei useinkaan pystytä viemään lapsia ja kavereita rientoihin joten kaverien vanhemmat on meille aarteita.

Laitan lapselle aina rahan mukaan ja sanon hakijalle missä raha on ja mihin se on tarkoitus käyttää. 8v kyseessä. Joskus tulee täysi lompsa takaisin ja joskus ei.

Sitten laitan kiitokseksi vaikka kahvipaketin silloin tällöin.

Vierailija
18/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina on kutsuja maksanut (tämä siis Länsi-Helsingissä). Kalliimmissa jutuissa yritetään puolin ja toisin tarjota rahaa, mutta ei huolita ;-)

Toisaalta jos oikein kalliiseen lystiin oltaisiin lähdössä, ei ehkä esitettäisi kutsua vaan ehdotettaisiin vaikka yhdessä menemistä tai muuten muotoiltaisiin asia niin, että olisi luontevaa kunkin maksaa oman lapsensa osuus.

Eikä se vastavuoroisuus ole aina sitä, että jos Matti tarjoaa kaksi kertaa Kallelle, niin Kallen on tarjottava kaksi kertaa Matille, vaan kun riittävän suuri joukko harrastaa tätä, tarjoaa joskus Juha jotain Matille ja Matti Kallelle ja Ville Juhalle jne ja lopulta kaikki ovat voittajia.

Samoin muissa maissa esimerkiksi kaverien kanssa baariin mentäessä kaikki tarjoavat vuorollaan. Ainahan porukkaan joku pölvästi osuu, joka haluaa vain hyötyä muiden tarjoamisista, mutta tällaisia ihmisiä ei sitten kamalasti arvostetakaan...

Vierailija
19/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti maksetaan, ainakin kysytään. Sitten kun on kyseessä tuttu kaveri yleensä ei makseta välttämättä isojakaan asioita.

Mutta silloin pitää tuntea lapsi sekä vanhemmat ja tämä tehdään tietysti vuorokerroin. Pelaa meillä ainakin hienosti...

Vierailija
20/28 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia on jos mukaan pyytävän perheen vanhemmat ilmoittavat että kustantavat lystin. Me tarjoamme esim. ruuat ja matkat jos vaikka huvipuistoon lähtee mukaan lasten kavareita, mutta rannekkeet kaverit kustantavat itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan