Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syödäänkö varakkaissa perheissä parempaa ruokaa?

Vierailija
19.01.2012 |

Vai teettekö tekin hyvätuloiset jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa, lihamureketta yms?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sushi maksaa enemmän mitä kaalilaatikko, mutta itse teen molempia. Mutta jos ajatellaan että rahaa on vain muutama eruo, voi sillä tehdä "pahaa" ruokaa (=halvimmat ranskalaiset ja kalapuikot pakasteesta) tai vaikka tuon kaalilaatikon ja maksaa saman verran.

On fakta että ns. huonommista lihanosista saa ns. hyvä kokki hyvää ruokaa aikaan, ne vaativat vaa pidemmän ajan mitä pihvi joka valmistuu pannulla muutamassa minuutissa. Ei se hinta ole se mikä vaikuttaa, vaan se osaako ruokaa tehdä. Italialainen mumma joka ikänsä kokannut saa aikaan herkullista ruokaa liki tyjästä kaapista, huono kokki saa aikaan vaan pahaa ruokaa vaikka olisi tarjolla vain laadukkaimpia raaka-aineita.

Se missä taloudellisuus voi vaikuttaa on hinta esim. kaloissa, kuha maksaa n. 30€/kg ja kasvatettua norjan lohta saa jopa n. 7€/kg. Mutta toisaalta jos kalastaa itse, saattaa sitä kuhaa (+mahdollisesti muita kaloja) saada niin paljon ettei koskaan kauoasta osta mitään kaloja. Eli tuossakin voi ns. vähätuloinen syödä paremmin mitä ns. hyvätuloinen.

Vierailija
22/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan suhteellisen hyvätuloisia. Tosin kumpikin vasta uran alussa, mutta akateemisia kuitenkin ns. kovilta aloilta. Ollaan nuoria.

Meillä on aika eksoottisia ja suomalaisittain todella maustettuja ruokia. En käytä eineksiä ja oikeastaan meillä ei ole koskaan "perisuomalaista" ruokaa jos nyt karjalanpiirakoita ei lasketa. Makaroonilaatikkoa teen pari kertaa vuodessa, mutta tuunaan sen mausteilla, kasviksilla jne, koska sellaisenaan se ei ole mitään terveysruokaa enkä halua syöttää lapsille mitään höttöä. Luomua ruokaa ei meillä kuitenkaan ole.

Sellaisia simppeleitä ruokia meidän listoilta ei löydy kuten nakkeja perunamuusilla, kalapuikkoja perunamuusilla, ranskiksia, jauhelihakeittoa, kesäkeittoa, makaronilaatikkoa jne. Masentuisin varmasti lopullisesti jos pitäisi syödä noin. Jos on jotain lihapullia niin se sitten joki itse tehty huomattavasti suomalaista eksoottisempi variaatio.

Paljon mausteita, kasviksia, juureksia, hyvää lihaa, juustoja, ei mitään rasvattomia tuotteita tai eineksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kylläkään keittoa, mutta mureketta ja pullia.

Ja vieläpä sika-naudasta, koska se on parempaa :)

Vierailija
24/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyy ruokailutavoissa. Se on vain fakta, ainakin meidän tuttavapiirissä.

Yhteistä on, että eineksiä ei käytetä. Lapset osaavat syödä sipulia, oliiveja, simpukoita, etanoita, erilaisia kaloja jne. Käyttää ruokailuvälineitä oikein, leikata pihviä, ottaa kastikkeita, salaattia jne.

Tyttäremme kaverin kotona tarjoillaan lapsillekin graavilohta tai siikaa, riista herkkuja, itsetehtyjä pariisin perunoita, oman maan juureksia jne. Aivan luxus herkkuja. Joskus saan mukaan äidin itse tekemää leipää. Siis todella hyviä juttuja. Olen oppinut itsekin tekemään heidän antamillaan ohjeilla.

Jotenkin se tarttuu, että itsekin haluaa syödä hyvin.

Vierailija
25/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikkaiden penskat ei ole ylipainoisia. Syövät terveellisesti, on vara ja aikaa harrastaa jne. Tasan ei käy onnen lahjat!

Vierailija
26/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me arkena syömme ihan tavallista suomalaista kotiruokaa, esim. juuri jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa, jauhelihakastiketta tai lohikeittoa. Hyvät tulot näkyvät lähinnä aineksissa: Jauheliha on aina paistijauhelihaa (paitsi silloin, jos maun vuoksi haluan käyttää vähän rasvaisempaa jauhelihaa, mutta silloinkin se on aina nautaa) ja sitä on ruuassa runsaasti. Kalakeitossa on käytetty lohifilettä eikä pakasteseitiä jne.

Viikonloppuna syömme sitten vähän paremmin, mutta emme silloinkaan jaksaa panostaa tuntikausia yhden aterian valmistamiseen. Tyypillisiä viikonloppuruokia meillä on esim. paisti hyvän kastikkeen kanssa, karjalanpaisti, katkarapupata, uunissa tai paistinpannulla paistettu kalafile (mieluummin muuta kuin lohta tai kirjolohta) lisukkeineen, kokonaisena paistettu broileri jne. Ruokakaupoissa ei tarvitse hintoja katsella, mutta emme halua käyttää älyttömästi aikaa ruuanlaittoon.

Eineksiä käytämme vain pari kertaa kuussa, lähinnä silloin, kun kumpikaan meistä ei ehdi tulla ajoissa kotiin valmistamaan teini-ikäisille lapsille ruokaa eikä jääkaapissa ole mitään sopivia tähteitä.

Minäkin ihmettelin sitä, että köyhät perheet käyttäisivät paljon eineksiä. Eineksethän tulevat nimenomaan kalliiksi, ja niiden hinnalla pystyy valmistamaan itse jo varsin hyvää ruokaa.

Vierailija
27/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakeitto ei meillä kyllä uppoa, mutta siskonmakkarakeittoa teen juuri :-) Arkena teen ihan tavallista kotiruokaa, mutta viikonloppuisin sitten vähän herkumpaa.

Vierailija
28/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti raha asettaa reunaehtoja raaka-aineille, kuten myös ruuanlaittoon käytettävissä oelva aika, mutta paljon on kiinni ihan vaan kiinnostuksesta.

Vierailija
29/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on akateemikko, jota ei ruoka kiinnosta,

Akateemikkoja taitaa olla joku 7. Milloin miehesi nimitettiin?

Vierailija
30/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka on meille tosi tärkeää. Meillä syödään paljon kokolihaa ja aina kun mahdollista niin vasikkaa, kevätkananpoikaa ja ankkaakin. Teen paljon pataruokia joihin kelpaa (ts on parempaa) halvemmat ruhonosat kuten lapa tai potka - jos niitä vain jostain saa. Mutta kun Suomessa saa yleensä vain paistia, entrecotea tai filettä ja loput jauhetaan:( Jauhelihaa inhoan mutta toki teen makaronilaatikkoa, soppaa, lasagnea tai soosia siinä kuin muutkin. Tai kaalilaatikkoa:) Kaikki ruuat kelpaa kunhan ne on itse tehtyjä.

Ei tuo kunnon liha niin paljon kalliimpaa ole, patoihin sitä ei tarvitse kilotolkulla ostaa. 10-20€ kilohinnalla saa jo erinomaista lihaa.

Tärkeämpää on ruuan laatu kuin "hienous"

Vierailija
31/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkot ruuan (esim pata tai laatikko) ainekset, ruskistat, maustat ja laitat hautumaan. Samalla voi tehdä vaikka alkusalaatin valmiiksi (5min) tai keiton muhimaan alkuruuaksi (10-15 min). ei siinä hellan vieressä tarvitse vahtia, ruoka kypsyy itekseen tarvittavan ajan:D

Kakkutaikina vaikka muffineja varten 5min, paistoaika 20-30 min (riippuu ohjeesta) ja kuorrutuksen voi tehdä paistumisen aikana.

Koko 3 ruokalajia on valmiina/hautumassa 2x30 min. Lisäksi meillä on myös mies tekemässä tuosta osan joten mulle jää 1x30 min. Ja kun teen kerralla enemmän niin seuraavana päivänä ruuanlaittoon (lämmittämiseen) menee 5min

Ainoa missä mulla menee aikaa pari kertaa vuodessa on 100 blinin paistamiseen. Siinä menee todella hellavahtina 2h. Mutta ainoa hidas ruoka minkä tiedän...

Aika ontuvia perusteluja, laiskuutta ja saamattomuutta jos ei kunnon ruokaa pysty tai viitsi tehdä.

26

Vierailija
32/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa missä mulla menee aikaa pari kertaa vuodessa on 100 blinin paistamiseen. Siinä menee todella hellavahtina 2h. Mutta ainoa hidas ruoka minkä tiedän...

Miten saat pysymään paistetut blinit hyvinä kaksi tuntia? Vai syödäänkö teillä niitä sitä mukaa kun paistuvat? Ja itse sitten nautiskelet muiden jälkeen?

Vierailija
33/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy viikolla ihan perusruokaa, joskus kiireessä jopa eineksiä. Viikonloppuisin kokkaillaan kaikkea uutta ja erilaista, kutsutan ystäviä syömään jne. Toisaalta en juuri arvosta ankanmaksaa, enkä kikkaile etanoilla kotikeittiössä, laadukasta ruokaa saa suomalaisista raaka-aineista, jopa ihan ostamatta. Mulle parempaa ruokaa on kunnon poronkäristys, lapin puikulaperunasta tehty muusi, itse pomituista sienistä tehdyt ruoat, suomalaisista marjoista tehdyt jälkkärit jne.

Vierailija
34/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä varallisuus ja korkea koulutus näkyy ruokailutavoissa. Se on vain fakta, ainakin meidän tuttavapiirissä.

Yhteistä on, että eineksiä ei käytetä. Lapset osaavat syödä sipulia, oliiveja, simpukoita, etanoita, erilaisia kaloja jne. Käyttää ruokailuvälineitä oikein, leikata pihviä, ottaa kastikkeita, salaattia jne.

Tyttäremme kaverin kotona tarjoillaan lapsillekin graavilohta tai siikaa, riista herkkuja, itsetehtyjä pariisin perunoita, oman maan juureksia jne. Aivan luxus herkkuja. Joskus saan mukaan äidin itse tekemää leipää. Siis todella hyviä juttuja. Olen oppinut itsekin tekemään heidän antamillaan ohjeilla.

Jotenkin se tarttuu, että itsekin haluaa syödä hyvin.

Tai lähinnä tuota korkean koulutuksen ja "paremman" ruuan yhteyttä? Meillä lapsuudenkodissa syötiin juuri noin kun kuvasit, hyvää, terveellistä, itsetehtyä, ei eineksiä, me lapset osattiin syödä kaikenlaista "eksoottistakin".. Yms yms. Äitini on parturi-kampaaja ja isä oli silloin ison firman esimiestehtävissä, eli mitään korkeakoulutusta takana. Tietysti ihan hyvin tienasivat kuitenkin.. Itse olen myöskin duunariammatissa, duunarikoulutuksella (ravintola-alankoulutus kylläkin) niin meillä syödään myös niin. En kyllä osannut myöskään ajatella että graavilohet ja muut on jotenkin luxusherkkuja?

Vierailija
35/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myönnytyksiä että teen ne valmiiksi ja pidän uunissa lämpimänä. Hyvin on kelvanneet. Tänä keväänä pääsen itse valmiiseen pöytään jossa paistetaan sitämukaa kun syödään:)

Vierailija
36/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä siten, että voidaan ostaa kaupasta mitä halutaan. Itse en lainkaan pidä ruuanlaitosta ja silloin kun lasten ruokinta on minun vastuullani, syömme yksinkertaista ja nopeaa (allergioiden takia ei kuitenkaan eineksiä, itse niitä käyttäisin mielelläni). Mies on enempi ruokaharrastaja, tekee viikonloppuisin parempaa ruokaa jos on kotona. Sisäfilettä meillä on usein, samoin karitsaa. Ravintoloissa käydään myös melko usein, yleesä muualla kuin halvoissa ketjupaikoissa.

Lasten lempiruokia ovat silti nakit ja spagetti.

yhteenlasketut bruttotulot yli 10.000 euroa kuussa

Vierailija
37/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainitsee lihan. Totuushan on, että fiksu ihminen ei syö paljoa lihaa, vaan kasviksia. Kasvikset ovat usein kalliita, jos vertaa niiden kilohintaa paistijauhelihaan niin moni kasvis kalliimpi. Fiksu osaa tehdä esim. punajuurista hyvää (ei maksa paljoa) ruokaa, ja se on sitä terveellisempää myös. Aurajuusto-punajuurivuoka esim. on hyvä ruoka, eikä edes kovin kallis. Jokaisen olisi hyvä syödä lihaa vain 1-2 päivänä viikossa jos ei ilman osaa olla.

Vierailija
38/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani rikkaammat ostavat kiireessä nugetteja, kalapuikkoja, valmisaterioita. Enemmän heillä syödään vanukkaita yms. välipaloiksi kuin tuntemieni duunarien perheissä. Ei pitkää päivää tekevällä mammalla ole varaa kuoria luomuperunoita ja tehdä alusta asti ruokaa. Kyllä rikkaammissa perheissä einekset ja nuudelit

vanhempien tulotaso vaikuttaa perheen ruokailutottumuksiin, ja voit uskoa, että varakkaissa perheissä syödään terveellisemmin. Vaikka tokihan palstamamman omat kokemukset aina tutkimukset voittavat.

Vierailija
39/84 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainitsee lihan. Totuushan on, että fiksu ihminen ei syö paljoa lihaa, vaan kasviksia. Kasvikset ovat usein kalliita, jos vertaa niiden kilohintaa paistijauhelihaan niin moni kasvis kalliimpi. Fiksu osaa tehdä esim. punajuurista hyvää (ei maksa paljoa) ruokaa, ja se on sitä terveellisempää myös. Aurajuusto-punajuurivuoka esim. on hyvä ruoka, eikä edes kovin kallis. Jokaisen olisi hyvä syödä lihaa vain 1-2 päivänä viikossa jos ei ilman osaa olla.

terveellisenä.

Vierailija
40/84 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenlasketut brutot yli 10t€/kk, josta tosin mies tienaa valtaosan.

Ulkomaillakin on asuttu, silti parhaiten uppoaa itse tehty, tavallinen kotiruoka. Esim. paistettu lohimedaljongi uunijuuresten ja luomuperunamuusin kanssa on suurta herkkua. Keitot, jauheliharuoat ja broler kaikessa muodoissa käy meille. Teen itse ruoan, vain hätätapauksessa turvaudun eineksiin, silloin inhoten.

Se että rahaa ei tarvitse miettiä näkyy eniten siinä, että käytän marinoimatonta lihaa ja luomua. Joka aterialla tajoan salaattia ja perheemme pyrkii ruokailemaan joka päivä yhdessä.