Mies haluaa muuttaa kotiseudulleen, muu perhe ei
Mieheni kaipuu synnyinseudulleen on suuri. Me muut viihdymme nykyisellä kotiseudulla. Muutenkin täällä on mielestäni paremmat mahdollisuudet lasten harrastamiseen yms. Molemmille on täällä työpaikka.
Nyt mies on kysellyt sieltä töitä ja töitä on luvattu. Olemme muuttamisesta eri mieltä. Ja mies myöntää, että syynä muuttamiseen on se, että hän ei viihdy täällä. Minusta taas nykyisellä kotiseudulla on helpompi elää pienten lasten kanssa. täällä on lapsille tärkeitä ihmisiä ja apua lastenhoitoon saatavilla. Lasten harrastukset on kohtuullisen matkan päässä. Täällä arki toimii.
Miten ratkaista asia? Mitä tekisit itse vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (23)
Jokaisella on oikeus onneensa, joskus se on kaukana perheestä.
Ja pidänkin mahdollisena että miehen täytyy mennä kokeilemaan löytyykö sitä "onnea" sieltä. Tosin se, että mies haluaisi oman onnen perässä lähteä ja elää erossa perheestään loukkaisi minua suuresti. ap
niin tiukasti, että hylkää oman hyvänolonsa. Ihminen on vastuussa jaksamisesta itselleen, joskus on parasta lähteä sinne, minne haluaa, vaikka muut eivät tule perässä.
Ihminen on vastuussa itsestään, mutta isä on vastuussa myös lapsistaan. Voiko lapset vaan jättää ja mennä sinne minne haluaa?
ap
[quote author="Vierailija" time="19.01.2012 klo 13:05"]
Ja pidänkin mahdollisena että miehen täytyy mennä kokeilemaan löytyykö sitä "onnea" sieltä. Tosin se, että mies haluaisi oman onnen perässä lähteä ja elää erossa perheestään loukkaisi minua suuresti. ap
niin tiukasti, että hylkää oman hyvänolonsa. Ihminen on vastuussa jaksamisesta itselleen, joskus on parasta lähteä sinne, minne haluaa, vaikka muut eivät tule perässä.
Ihminen on vastuussa itsestään, mutta isä on vastuussa myös lapsistaan. Voiko lapset vaan jättää ja mennä sinne minne haluaa?
ap
Kumpikin vanhempi voi nyky-yhteiskunnassa ihan vapaasti hylätä lapsensa, mutta jostain syystä isät ovat näitä perheestä lähtijöitä useammin.
Ihmettelen itsekin tätä: perhe-elämä ei ilmeisesti aina ole miehille yhtä antoisaa kuin naisille. Tai antoisaa ja antoisaa: minä perustaessani perhettä exäni kanssa ajattelin loppuelämääni, mutta exällä olikin vain viisivuotissuunnitelma :/
Mites mökki sinne miehen kotiseudulle?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2012 klo 12:48"]
Järkisyyt sitä ei näytä puoltavan.
ja työpaikka olisi siellä mukavampi. Työ siis olisi samaa mitä täälläkin tekee. Siellä työnantaja olisi kuulemma parempi kuin täällä. Palkkaus ei olisi parempi.
Asumme nyt etelä-Suomessa ja mies kaipaa pohjois-Suomeen. Siellä kun ihmiset on erilaisia kun täällä.
ap
Arvasin. Jos provosi olisi ollut niin päin, että helsinkiläinen miehesi kaipaa kotiseudulleen ja sinä haluat jäädä pohjoiseen, palsta kiljuisi, että totta kai sinä muutat junttilasta pois isoon kaupunkiin.
Aihe ihan kiva, mutta liian selkeä provo. Ei yhtään haastetta
Vuoden 2012 ketju. Kai ne jo muutti....tai sitten ei.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:56"]
Kahden vuoden takaa tää ketju
[/quote]Ilmankos tää tuntui jotenkin niin tutulle. Olis kiva tietää muuttuko ne sitten.
19, nostin tämän siksi, että vastaavan tyyppinen ketju aloitettiin hiljattain. Löysin tämän sattumalta. Kotiseudulleen kaipailevia tuntuu riittävän, mutta aina pitää miettiä, riittääkö siellä töitä kummallekin aviopuolisolle, lasten harrastukset jne. Ennen kaikkea pitkät välimatkan kaikkialle. Kannattaa ottaa huomioon elämän realiteetit, vaikka ne joskus julmilta tuntuvatkin. Tunteet sanovat yhtä, mutta koska ihmisen pitää myös syödä ja kaikki eivät harrasta luonnossa vaeltamista jne, jotka ovat usein yksi syy kaipuuseen esim. pohjoiseen osaan maata. Äkkiä kyllä tulee ero, jos toinen viihtyy ja viettää vapaa-aikansa luonnossa ja toinen kökkii yksin kotona, koska mitään hänen harrastuksiinsa kuuluvaa toimintaa ei ole monen sadan kilometrin päässä.
Pelkkä ikävä kotiseudulle ei enää riitä perusteeksi muutolle. Ja kyllä, olisi kiva kuulla, miten tässä ap:n tapauksessa kävi.
No tämähän on niin ilmiselvä provo, ettei tosikaan. ap on varmaan mennyt vauvalomalta jo töihin, eikä ehdi palstalle keksimään uusia provoja
Varsinkaan, jos itselle ei olisi vähintään yhtä hyvää työtä tarjolla. Silloin muutto on perusteltu, jos sillä ratkaistaan työn saanti.
Miten pitkä välimatka on, voiko ajatella sitä, että kävisi siellä töissä kotoa käsin? (se ei kyllä varmaan ratkaise viihtymisongelmaa)
Varsinkaan, jos itselle ei olisi vähintään yhtä hyvää työtä tarjolla. Silloin muutto on perusteltu, jos sillä ratkaistaan työn saanti. Miten pitkä välimatka on, voiko ajatella sitä, että kävisi siellä töissä kotoa käsin? (se ei kyllä varmaan ratkaise viihtymisongelmaa)
Välimatka on niin pitkä, että ei onnistu nykyisestä kodista. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että jos täällä ei olisi töitä, niin silloin muutolle olisi järkevä syy.
kehtaisi vaatia, että muu perhe muuttaa vain koska minä haluan.
Itse asiassa harkitsisin tarkasti vaikka muuttoon olisi järkisyitäkin, koska lapsille muutokset ovat stressaavia ja voivat tuhota kaverisuhteita jne.
ja työpaikka olisi siellä mukavampi. Työ siis olisi samaa mitä täälläkin tekee. Siellä työnantaja olisi kuulemma parempi kuin täällä. Palkkaus ei olisi parempi.
Asumme nyt etelä-Suomessa ja mies kaipaa pohjois-Suomeen. Siellä kun ihmiset on erilaisia kun täällä.
ap
Nyt molemmilla on töitä, lapsilla kuvionsa ja kaverinsa.
Siellä miehellä olisi töitä, sulla ei. LApsille ihan uudet kuviot.
En muuttaisi. Noin iso muutto pitää tapahtua niin, että kumpikin sitä haluaa.
Mitä olette aiemmin puhuneet asuinpaikasta? Onko miehen kaipuu pohjoiseen tullut esille perhettä perustettaessa? Onko asiasta sovittu aiemmin jotain?
Ja pidänkin mahdollisena että miehen täytyy mennä kokeilemaan löytyykö sitä "onnea" sieltä. Tosin se, että mies haluaisi oman onnen perässä lähteä ja elää erossa perheestään loukkaisi minua suuresti.
ap
On aina pitänyt synnyinseudustaan ja olemme siellä yhdessä asuneetkin. Ajatus on ollut rakentaa sinne tulevaisuudessa mökki, jotta mies voi siellä vapaansa viettää.