Te jotka töistä kotona vasta klo 17.30 niin syöttekö vielä lämpimän ruuan?
Meinaan siis sitä että jos olen kotona vasta tuohon aikaan ja alan laittamaan ruokaa niin helposti venähtää klo 18.30 ennen kuin ruoka valmista, lapsilla teitysti jo kiljuva nälkä...
Miten olette hoitaneet tuon asian?
Kommentit (47)
ja lasten kesäloman ajan meillä syödään päivän lämmin ruoka vasta ilta seittemän, kaheksan aikaan.
Päivällä hedelmiä, ruokasalaatteja jne.
sotii tosiaan säännöllistä ruokarytmiä vastaan.
Jos noin myöhään on töissä, tekisin edellisenä päivänä ruokaa sen verran, että sitä tarvitsee vain lämmittää kun tulee töistä.Meillä säännöllinen ruokarytmi, tosin olen kotiäitinä.
Aamiainen klo 8
Lounas klo 11-12
Välipala klo 15
Päivällinen klo 17
Iltapala klo 20
Meillä on myös aivan säännöllinen rytmi, se on vain erilainen kuin teidän:
klo 7.30-8.15 aamiainen (riiippuu siitä koska lapset lähtevät kouluun)
klo 10.30.-11.30 lounas koulussa
klo 14 välipala koulussa tai kotona sekä klo 16 välipala kotona tai harrastuspaikalla TAI iso välipala 14.30-15.30 kotona
(klo 17 mahd. hedelmä tai vihannes, tyyliin porkkana käteen)
klo 18-19.30 iltaruoka, lapset menevät nukkumaan 20-20.30.
Iltapalaa meillä ei ole syöty ikinä.
Ei ole sinun ohjelmasi sen oikeampi kuin meidän;-)
meillä
-aamiainen klo 7
-lounas lapsella eskarissa klo 11, aikuisilla töissä 12-13
-välipala lapsella eskarissa klo 14-15 välillä
-jos on kovin nälkä niin kotona jotain pientä klo 17-17.30 (aina ei ole, eli tämä puhtaasti tarpeen mukaan)
-iltaruoka klo 19-19.30 (lapsi nukkumaan n. klo 20.30)
Jos noin myöhään on töissä, tekisin edellisenä päivänä ruokaa sen verran, että sitä tarvitsee vain lämmittää kun tulee töistä.Meillä säännöllinen ruokarytmi, tosin olen kotiäitinä.
Aamiainen klo 8
Lounas klo 11-12
Välipala klo 15
Päivällinen klo 17
Iltapala klo 20
Vartissa-puolessa tunnissa valmista.
Meillä on ihan sama määrä aterioita kuin teillä, niiden paikat on vaan vaihdettu. Ei myöskään haluta syödä kiirellä tehtyä tai lämmitettyä ruokaa, sitä ei ole kiva tehdä eikä syödä. Mieluumin syödään myöhemmin, tehdään rauhassa ja syödään kaikki yhdessä.
kello 19-22. Riippuu menoista. Jos jollain on nälkä ennen päivällistä tai sen jälkeen, syökööt kaapista jotain haukkapalaa.
Muut syö illallisen ja minä treenien ja ruokarytmin vuoksi rahkailtapalan.
Neuvola neuvoo (ym. yleiset tahot) et päivällinen on noin 17. miksi se on nyt niin paha jos tekee niinkuin opetetaan?! kummaa av-mamma touhua taas..
Ruoka kannattaa syödä silloin kun on suurin nälkä eikä puputtaa välipaloja toisen perään. Sitä paitsi iltasyöminen tutkitusti lihottaa ja on epäterveellistä.
Teen aina ruoan valmiiksi etukäteen, jos tulemme myöhään kotiin. Lämmittämiseen ei mene kuin hetki (vaikkei meillä ole mikroa edes).
lähes joka päivä. Puolessa tunnissa ehtii laittaa ruuan. Tosin yleensä kotona vähän aikaisemmin kuin 17.30.
Välipaloista sen verrran, että jos nuorin lapsi menee nukkumaan siinä 19.30 ja kotona ollaan n. 17.00, niin en lähtisi tuohon väliin kahta ateriaa tunkemaan. Ei lasten tarvitse istua ruokapöydässä koko ajan.
Neuvola neuvoo (ym. yleiset tahot) et päivällinen on noin 17. miksi se on nyt niin paha jos tekee niinkuin opetetaan?! kummaa av-mamma touhua taas..
Ruoka kannattaa syödä silloin kun on suurin nälkä eikä puputtaa välipaloja toisen perään. Sitä paitsi iltasyöminen tutkitusti lihottaa ja on epäterveellistä.
Toisekseen, mikä sinä olet kertomaan, koska se suurin nälkä on?
Kolmanneksi, syöminen illalla ei lihota sen enempää kuin milloin muulloinkaan (ylimääräinen syöpöttely mihin kellonaikaan tahansa taas lihottaa).
Tärkeintä on, että perhe syö yhdessä, oli se sitten klo 17 tai 19. Sitäkin se neuvola ja vielä jokainen muukin taho neuvoo. Ja tätä joka maassa.
Miehen kanssa siinä semmoinen yhteinen ihana hetki kun laitamme ruokaa illaksi. Viikonloppuisin sitten vielä "vaativampaa" ruokaa, myös illalla myöhään. Nautimme myöhään syömisestä/ruuan laitosta myös arkisin. Olemme hoikkia ja näin on syöty 10v:D Illan kohokohta meilläkin! Lapsi saattaa vielä valvoa silloin, mutta monesti jo nukkuukin.
Kolmestakymmenestä vastaajasta vain yhdellä (pikaisesti luettuna) mies on tehnyt ruoan valmiiksi, kun äiti tulee kotiin 17.30. Olettaen tietysti, että vastaajat ovat naisia. Tuleeko teillä mies aina vasta myöhemmin kotiin vai miksi näin?
Olen kotona töistä n. klo 18.00 ja joka ikinen päivä on ruoka valmiina odottamassa.
Aika usein teen ruokaa jo etukäteen eli esim. arkisin syömme kaksi päivää peräkkäin samaa, jolloin joka päivä ei tarvitse tehdä. Näin ollen ruuanlaitoksi riittää välillä pelkkä lämmittäminen. Hätätilassa lapset syövät välipalaa ensin ja iltapalaksi syömme varsinaisen päivällisen. Päivällisestä (yhteisestä) ei kuitenkaan tingitä eli joka päivä syödään yhdessä kotiruokaa :).
Kolmestakymmenestä vastaajasta vain yhdellä (pikaisesti luettuna) mies on tehnyt ruoan valmiiksi, kun äiti tulee kotiin 17.30. Olettaen tietysti, että vastaajat ovat naisia. Tuleeko teillä mies aina vasta myöhemmin kotiin vai miksi näin?
Olen kotona töistä n. klo 18.00 ja joka ikinen päivä on ruoka valmiina odottamassa.
Töistä mennään suoraan harrastuksiin (yleensä lasten harrastuksiin siis) ja sieltä kotiin.
Minä hoidan meillä ruuanlaiton yleensä, sillä mies on toivoton kokki (hoitaa muita asioita, esim. kaupassakäynnit ja siivoaa), hernekeittoa osaa lämmittää tai tietenkin niitä etukäteen tehtyjä.
Ja silloinkin, kun olemme aiemmin kotona, syömme vasta myöhemmin, se on meidän normaali aika.
Kolmestakymmenestä vastaajasta vain yhdellä (pikaisesti luettuna) mies on tehnyt ruoan valmiiksi, kun äiti tulee kotiin 17.30.
Jos mä tulen kotiin vasta seitsemän jälkeen, on mies tehnyt ruokaa. Jos tullaan aikaisemmin, tehdään yhdessä tai se tekee kumpaa enemmän huvittaa tai ei ole muuta tekemistä. Ruuanlaitto on meille molemmille mieluista, joten useimmiten tehdään yhdessä.
hän vie aamulla lapsen, minä haen kun työt loppuvat.
tullaan kotiin klo 17 mennessä ja syödään siinä 18 maissa. Lapset saavat tarvittaessa pienen välipalan (porkkana tms) kotiin tullessa jos on kova nälkä. Syövät kuitenkin vielä iltapalan 19.30-20 maissa koska yleensä ovat taas jo nälkäisiä vaikka itsestä tuntuu että juurihan tässä syötiin. Nukkumaan menevät 20:30 mennessä. Emme yleensä tee etukäteen ruokaa mutta toki joskus syömme kaksi päivää samaa. Eineksiä ei käytetä vaan kunnon ruokaa. Mies on kokki joten sujuu häneltä kätevästi ja nopeasti.
tehdään miehen kanssa yhdessä ruokaa ja se on kiva iltaohjelma. Näin silti meilläkin, eli nyt kolmella vastaajalla tehdään ruokaa YHDESSÄ miehen kanssa. Meilläkin joskus 19maissa aloitellaan.
Lämmin ruoka 21 maissa. Ja ihan reilu kunnon RUOKA! Illan kohokohta on valmistaa miehen kanssa iltaruoka ja syödä se lattialla tv:n äärellä.
Ja päivällä myös syömme lämpimän aterian.