Onko 37,4 kuumetta vai ei 2,5 vuotiaalla?
Minä olin sitä mieltä että lapsella on hiukan kuumetta eikä päiväkotiin, isän mielestä on normaalilämpöä. Lapsella on ainakin kaula käteen lämmin, mutta suht normaali vointi. Isä ei ole nähnyt lasta nyt illalla eikä aamulla, mutta hoitaisi illan. Itse en voi vahtia ihan isän tuloon asti olematta paria tuntia pois töistä.
Puolueettomia mielipiteitä, lapsi iltapäiväksi päiväkotiin vai ei?
Kommentit (19)
antavat aina vähän korkeita lämpöjä. Lämpö voi nousta myös leikkimisestä tuon verran. Yleensä lapsella on muutakin oiretta kuin pelkkä lämpö, miksi tulit mitanneeksi kuumeen?
Meidän kylmäkalleilla normaalilämpö on tuskin 36, joten jos niillä on 37,4, ovat selvästikin kuumeisia.
onko nuhainen ja flunssainen muuten. Pelkkä kuume ei ole mittari. Jos ei ole mitään muuta oiretta, sanoisin, ettei tuo kuumetta ole. Jos on ihan nuhainen ja tukossa ja yskii ja pärskii, niin jättäisin ilman muuta kotiin.
Lämpö riippuu mittaristakin, esim. korvasta mitattuna tuo ei ole kuumetta. Ne ei ole mitään tarkkoja mittareita.
Lämpö on mitattu kainalosta (yöllä kesken unien oli 37,3), nyt aamulla oli 37,4 kainalosta taas. Ei ole pahemmin räkäinen tai vastaavaa, silloin olisikin selvempi. Mutta illalla nukkumaan mennessä oli selkesäti kuumempi ja itkuinen, tuolloin en vaan mitannut vaan vasta yöllä.
Itse jättäisin kotiin, isä ei. Tosin olen aika herkkä jättämään kotiin.
mitä töötöilyä.
ehkäpä mahdollisesti kenties se riippuu ihan siitä, mikä on lapsesi normaalilämpö. Se kun vaihtelee eri ihmisillä. Mulla esim. normaalisti vähän alle 36, joten 37 ja olen ihan raato.
Niin ja tietty lapsen voinnista. Onko pirteä, normaali vai väsynyt, nuutunut.
Ei tuijotella sokeasti johonkin numeroihin.
Lapsi voi olla tulossa kipeäksi. Jos on varsinkin tyttölapsesta kyse, pelkkä kuume ilman muita oireita voi olla virtsatieinfektion oire. Joten jos kuumeilu jatkuu ilman flunssaoireita, vie lääkäriin.
mutta ei (ainakaan veljeensä verraten) kovin äkkiä näy jos kipeänä. Ehkäpä jätän kotiin. Itse joudun olemaan vain pari tuntia pois töistä eikä isälläkään estä työasioita joten menetys ei suuri jos sitten voisi välttää pitemmän sairastelun.
Hoitoon ei mennä jos lämpö on koholla.
Joskus oireena on pelkkä lämpö/kuume.
Joskus taas lämpöä/kuumetta ei ole lainkaan mutta yleisvointi on huono.
En ymmärrä niitä jotka eivät tuota tajua.
tietty lämpö? Tai joillain muulla iällä?
mitä sitä lasta aina kuumemittarilla tökkimään. Jos yleisvointi on kuumeinen, lapsi jää kotiin. Jos vointi on hyvä eikä lapsi vaikuta sairaalta, hän menee hoitoon. Jos lapsi on illalla kipeä, pitäisi viettää se terve päivä kotona.
tietty lämpö? Tai joillain muulla iällä?
Kumpikaan ei itse asiassa tiedä lapsen tarkkaa normaalilämpöä. Minusta se on hyvin sama kuin minulla, hitusen alle 37, isän mielestä ko lämpö on lapsen normaalilämpöä.
Lapsellani oli 38,2 kuumetta ja leikki ihan normaalisti. Ruokakin maistui. Oli täysin terveen oloinen. Hoitoonko olisi pitänyt viedä koska yleisvointi oli hyvä?!
Mutta itse tarkastelisin lapsen vointia, onko flunssainen vaiko ihan pirteä. Jos on sen oloinen, ettei ulos voisi lähteä hänen kanssaan, niin ei sitten päiväkotiinkaan.
raja on KAINALOSTA MITATTUNA 37 astetta. Jos on 37.1 soittavat hakemaan kotiin. Hoitajat tietysti osaavat järkeä käyttää, eli eivät mittaa heti kun lapsi on juossut puolen tunnin ajan vaan rauhoittavat hetkeksi, jonka jälkeen mittaavat. Kun on selkeä raja, ei asiassa ole mitään epäselvää.
Itse en veisi lasta päiväkotiin. Varsinkaan jos tuntuu että illalla on ollut vielä kuumempi ja lisäksi itkuinen. Kyllähän tuo sairaalta vaikuttaa. Eikä ole hyvä viedä sairastuttamaan koko lapsikatrasta ja henkilökuntaa.
Tämä raja/ohje saatiin kun osallistuimme rokotustutkimukseen ja siihen piti mitata näitä lämpötiloja.
Jos lapsi syö, nukkuu, pissii, leikkii yms normaalisti, veisin hoitoon. Jos on kipeän oloinen, en.
tuo olisi sen verran lämpöä että kotiin jäisi. Siis kainalosta mitattuna.
38 astetta pepusta mitattuna (ja tämän sanoi myös lääkäri). Eli 37,4 on lämpöilyä.
Minä pitäisin lapsen kyllä kotona. Parempi lepäillä kuin että menisi riehumaan.
Lapsellani oli 38,2 kuumetta ja leikki ihan normaalisti. Ruokakin maistui. Oli täysin terveen oloinen. Hoitoonko olisi pitänyt viedä koska yleisvointi oli hyvä?!
Meillä muksu kaahotti vaikka kuumetta oli likimain 40 astetta. Ainoaan ruokahaluttomuudesta huomasi, että oli kipeä.
Useimmat muksut pysyvät pirteinä vaikka kuumetta olisi kuinka paljon. Itse makaan punkan pohjalla puolikuolleena kun mittari alkaa näyttää 38 astetta.
onko nuhainen ja flunssainen muuten. Pelkkä kuume ei ole mittari. Jos ei ole mitään muuta oiretta, sanoisin, ettei tuo kuumetta ole. Jos on ihan nuhainen ja tukossa ja yskii ja pärskii, niin jättäisin ilman muuta kotiin.
Lämpö riippuu mittaristakin, esim. korvasta mitattuna tuo ei ole kuumetta. Ne ei ole mitään tarkkoja mittareita.