Kaverini lapsi joutui pienryhmään,muttei kerro miksi
Ja siksi kysynkin teiltä,mikä voisi olla syynä että joutuu(pääsee)pienryhmään? Lapseni kertoi että siellä on kaikki villit lapset,mutta olisiko muitakin syitä? Kaverini lapsi ainakin vaikuttaa normaalilta.
Kommentit (26)
omia kaikkia kolmea on vuorollaan yritetty työntää näihin ryhmiin taspainolaudoiksi. Joka kerta olen sen kieltänyt. Itse olen ollut koko ylä-asteen tuollaisella luokalla se normimalli ja voin sanoa, että olivat elämäni kolme karmeinta vuotta. Onneksi lukio alkoi ja pääsi eroon niistä sosiopaateista.
tällaisessa pienryhmässä. Siellä on tietääkseni jollain tavalla (siis eri tavoin) kehityksestä jäljessä olevia lapsia. Ainakin näkövammainen, sen tiedän. Veljenpoikani on ihan tavallinen nelivuotias, mutta vanhempansa nimenomaan halusivat hänet pienempään ryhmään. Ottivat hänet ikäänkuin "tasapainottamaan" ryhmää. Halusiaisivat sinne pikkuveljenkin, mutta ei ole ainakaan vielä päässyt.
Omassa pienryhmässäni (alakoulu, oppilaat 0-6-luokkalaisia) on erilaisista oppimisvaikeuksista kärsiviä. Kaikilla on diagnosoitu häiriö ja jokaisella on oma HJOKS. Vaihtelee kouluittain ja ryhmittäin minkälaisia lapsia pienryhmään tulee. Kolmiportainen tukijärjestelmä auttaa siihen, että lapsia ei ihan "kevein" siirretä pienryhmään ja taito- ja taideaineissa suurin osa oppilaista ovat yleisopetuksen puolella.
Vaikea siis lähteä arvailemaan kaverisi lapsen syytä erityisen tuen tarpeeseen. Viesti taisi kuitenkin tulla selväksi: äiti ei halua lapsensa yksityisasioita kertoa.
ja voin kerta, että sinne todella PÄÄSEE, ei joudu. Lapsi on saattanut päästä sinne "tukilapseksi tai "vertaislapseksi". Sellaiseksi pääsevät vain kaikkein tasapainoisimmat lapset joiden omassa kehityksessä ei näy mitään huolettavaa.
Erityispaikalle on myös vaikea päästä, sillä paikkoja on vähän. Pulmaa voi olla joko motorisella, kognitiivisella tai kielllisellä osa-alueella. Tai sosiaalisella- tai millä tahansa.
Kenenkään ei tarvitse kertoa, miksi lapsi on missäkin ryhmässä.
Sä tunnut sairaan uteliaalta, kun pitää täälläkin ihmetellä moista. Olet luultavasti sellainen ihminen, jonka pitää tietää kaikki muiden ihmisten elämästä ja sitten juoruilet pitkin kyliä "tietojesi" kanssa.