miten menee asunnon myyntivoiton verotus?
jos on ostanut asunnon 20 v sitten 50 000:lla ja myy sen nyt 100 00 eurolla, ei kai voida laskea, että voitto olisi 50 0000?
Kommentit (12)
Jollet ole asunut 2 vuotta niin sitten verottaja kyllä iskee myyntivoittoon. Tuohon saat vähentää kaikenlaisia remonttikuluja, myyntikuluja yms. Kannattaa selvittää tarkoin verottajan kanssa miten se on itselle edullisinta.
mutta noilla luvuilla taitaa todelliseen hankintahintaan perustuva verotus olla sinulle edullisempi
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Asunnon_myyminen/Muun_kuin_om…
Jollet ole asunut 2 vuotta niin sitten verottaja kyllä iskee myyntivoittoon. Tuohon saat vähentää kaikenlaisia remonttikuluja, myyntikuluja yms. Kannattaa selvittää tarkoin verottajan kanssa miten se on itselle edullisinta.
Niin ei tarvitse soitella isännöitsijätoimistoon, että kai te voitte kirjoittaa todistuksen, että maksoin silloin 15v sitten sen julkkarirempan kertasuorituksena vaikka silloin kyllä taisi olla eri isännöitsijätoimisto.
suomeksi sanottuna veroa menee vain jos myyt sen alle 2 vuoden kuluttua ostohetkestä.
Niin siis suomeksi sanottuna veroa menee vain jos myyt sen alle 2 vuoden kuluttua ostohetkestä.
minun suomella veroa menee vain, jos myyt sen ennen kuin olet omistanut JA ASUNUT asunnossa yhtäjaksoisesti 2 vuoden ajan.
suomeksi sanottuna veroa menee vain jos myyt sen alle 2 vuoden kuluttua ostohetkestä.
että sijoitusasuntoa melkein kannattaa pitää kaksi vuotta omasaa käytössä, tarvi sitä tai ei?
ap
Jollet ole asunut yhtä jaksoisesti kahta vuotta, niin verolle menee. Hankintahintaan lisätään tietyt remonttikustannukset, joita ei muutoin ole vähennetty (esim vuokratulosta). Ja kaupantekokulut tietysti saat vähentää. Jos asunto on saatu perintönä, hankintahintaa vastaa perintöverotuksessa käytetty arvo.
tuolta löytyy lisää mm. veroasiaa:
[quote author="Vierailija" time="17.01.2012 klo 21:41"]
miten se suhteutetaan?
samaa olen miettinyt, minulla on 300 000 markkaa maksanut sijoitusasunto, jonka myyntihinta nyt olisi noin 100 000 euroa. haluaisin myydä sen mutta en ole asunut siinä itse.
Ei inflaatiota mitenkään hyvitetä muissakaan sijoituksissa. Asuntojen kohdalla se hyvitetään, kun kyse omasta kodista. Sinänsä ymmärrettävää, koska muuten verotus tekisi muuttamisesta hyvin hankalaa.
vero.fi