Keskiluokkainen, olisiko sinulla varaa kustantaa kaikki verorahoilla tuotettu itse?
Jos jatkossa eletään yhteiskunnassa, jossa vain ne, joilla on varaa, saavat koulutuksen, terveydenhoidon,yms.
Olisko sinulla keskiluokkainen, keskituloinen varaa kustantaa palvelusi itse jos palkkasi veroprosentti olisi jatkossa 5-10%?
Kommentit (26)
eli eivät kaikki asu nytkään niin, että joku toinen maksaa kaiken. Maksan myös lasteni koulumatkat itse, koska eivät ole lähikoulussa. Vakuutus kattaa terveydenhuollon aika hyvin.
Hyvin monet asiat pystyisin maksamaan ihan itse ja luultavasti olisi varaa palkata kotiapulainen. Päivähoitoikäisten perheillä olisi toisin, jo 2 lapsen hoitomaksu olisi 2000 e.
Käytän tällä hetkellä vain työnantajan tarjoamia yksityisiä terveyspalveluja, ja nekin pystyisin vaivatta ostamaan itse. Vanhempani olisivat pystyneet maksamaan koulutuksen, kunnallisessa päivähoidossa en ole ollut.
Minulla ja miehelläni ei ole lapsia, emmekä käytä enää edes kirjastoja. Julkisia kulttuuripalveluita jonkin verran ja kuljemme yleisillä teillä ja nautimme katuvaloista.
Toisaalta sellaista omaisuutta ei ole, jolla maksaisimme kalliin sairauden hoidon tai jolla voisimme jäädä kokonaan pois ansiotyöstä. Tällä hetkellä vain maksamme emmekä käytä palveluja.
tuotettu mm. intrastruktuuri eli esimerkiksi tieverkko, sähköverkko, viemäriverkko, tietoliikenneyhteydet jne. Mitkäköhän olisivat pelkästään näiden kustannukset per suomalainen?
Puhumattakaan koulutuksesta (peruskoulusta yliopistoihin asti), päivähoidosta, perus- ja erityisterveydenhuollosta jne. Harvalla varmaan olisi rahaa maksaa esimerkiksi kalliimpia leikkauksia tai syöpähoitoja omasta pussista, eikä niitä yksityisesti edes juuri Suomessa tehdä.
Lisäksi infrastruktuuria on niissäkin maissa, joissa yksilön vastuulla on itse rahoittaa tarvitsemansa koulutus- ja terveyspalvelut. Pitäisi olla paljon paremmin tietoa, mistä verorahat tulevat. Yrityksethän niistä maksavat suurimman osan.
Itse en käytä kuin sellaisia palveluita, joita kaikki muutkin kansalaiset käyttävät. Terveyspalveluja en nyt lainkaan enkä sosiaalipalveluja. En saa mitään tulonsiirtoja, en edes lapsilisää.
Esim. peruskoulu maksaa erään Hesarin jutun mukaan muistaakseni 40 euroa per päivä per oppilas. Voisimme kouluttaa yhden, kun ottaa huomioon että moni muukin muukin maksaisi nykyistä enemmän. Pitäisi ottaa nykyistä paremmat sairaus- ja tapaturmavakuutuksetkin koko perheelle.
Mutta toisaalta, olisko myös kuluttaminen verotonta? Ei olisi arvonlisäveroa esimerkiksi? Se säästäisi paljon rahaa omaan käyttöön.
Kuten alv, dieselvero, kiinteistövero ym ym. Palkkaveo nyt on aika vähäistä välillisiin veroihin verrattuna
Ottakaa nyt edes selvää, mitä vakavien sairauksien hoito maksaa! Satojatuhansia.
Ottakaa nyt edes selvää, mitä vakavien sairauksien hoito maksaa! Satojatuhansia.
Semmoinen ihan tavallinen alatiesynnytys, ehkä vähän epiduraalia vaan mausteena. Mutta ei kuitenkaan sektiota tai muita erikoisuuksia.
ehdottomasti kaikki muu onnistuisi paitsi lapsen koulutus. Käteen jäisi 2500€/kk enemmän joten sillä selviäisi loistavasti -maksammehan nykyisinkin jo kaiken terveydenhoidon itse, en muista koska olisin käyttänyt julkista terkkaria?? Ja pakko olla 2 autoa joten bensat maksetaan kuten ennenkin, julkinrn täältä kehyskunnasta tulee yhtä kalliiksi kuin kk bensat jo nyt.
Jos jatkossa eletään yhteiskunnassa, jossa vain ne, joilla on varaa, saavat koulutuksen, terveydenhoidon,yms.
Olisko sinulla keskiluokkainen, keskituloinen varaa kustantaa palvelusi itse jos palkkasi veroprosentti olisi jatkossa 5-10%?
että sellaisessa yhteiskunnassa, jossa ei ole vastaavia julkisia palveluita kuin meillä suomessa myös palkkataso on huimasti parempi.
Verot olisivat niin matalat että helposti kustantaisin lasteni koulutuksen jne. palkkatuloista. Säästäisinhän vuodessa kymmeniätuhansia euroja.
vakuutukset.
sillä kun ei verovaroista enää kustannnettaisi heikompiosaisten elämä, rikollisuus räjähtäisi käsiin. Olisi ryöstöjä, murhia jne aivan eri mittakaavasssa.
niin todennäköisesti olisi.
Riippuu toki siitä, että kuinka suuriksi hinnoiteltaisiin esim. lasten koulutus.
Kannattaa myös muistaa, että esim. Jenkeissäkään keskiluokka ei kustanna kaikkea itse, vaan heillä on esimerkiksi sairausvakuutukset.
Mieheni maksaa veroja saman verran kuin minä ansaitsen bruttona vuodessa. Ja minä maksan sitten vielä omasta palkastani veroja 28 %. Eli kyllä: jos emme maksaisi samassa mittakaavassa veroja, meillä jäisi niin paljon enemmän käteen, että takuuvarmasti voisimme kattaa kustannuksia sillä.
Mutta mä kyllä ihan mielelläni maksan veroja yhteiskunnalle, joka kustantaa sitten palveluja (mm. ilmaisen koulutuksen) kaikille.
Pelkästään mun lääketiputus maksaa lähemmäs 3000€/2kk, eli siihen menis aikamoinen summa. Lisäks sit muut sairauskulut, ja ihan kaikki mahdollinen tietulleista lähtien :)
lapsen lääke maksaisi tuolloin reilu 1000e kuukaudessa. Nyt maksamme 3 kuukauden annoksesta 3e.
Että loppuisiko palkanmaksu, tulisiko palkkaa ehkä enemmänkin vai keksisinkö jotain ihan muuta. Mutta toistaiseksi voisin kustantaa kaiken ehdottoman välttämättömän.
tuotettu mm. intrastruktuuri eli esimerkiksi tieverkko, sähköverkko, viemäriverkko, tietoliikenneyhteydet jne. Mitkäköhän olisivat pelkästään näiden kustannukset per suomalainen? Puhumattakaan koulutuksesta (peruskoulusta yliopistoihin asti), päivähoidosta, perus- ja erityisterveydenhuollosta jne. Harvalla varmaan olisi rahaa maksaa esimerkiksi kalliimpia leikkauksia tai syöpähoitoja omasta pussista, eikä niitä yksityisesti edes juuri Suomessa tehdä.
yhteiskunta ei suostu maksamaan. Siskoni myi kesämökkinsä, että sai lisäaikaa elämäänsä 8 kk.
elämän ja enemmistö palkastasi jää omaan käyttöösi, mutta jatkossa maksat kaikesta käyttämästäsi palvelusta, urheilukenttien käytöstä, kirjastopalveluista, koulujen erikoisaineopetuksesta, tieveroa, yms?
Riittäisikö rahat?