Meidän 13- vuotias tyttö tuli tänään kotiin viikonloppureissultaan
serkkujen luota.
Sanoi äsken, kun istuttiin saunassa, suurinpiirtein näin: "Voi että mullon täällä kotona niin rakastettu olo"
Minä kysyin miksi ja tyttö vastasi "No en mä tiiä, aina kun mä tuun kotiin jostain reissulta niin te kaikki ootte niin iloisia ja kyselette ja halitte ja supsuttelette ihan kun oisin ollu kauanki poissa"
Jotenkin ajattelen tuon pienen hetken todisteeksi itselleni siitä että ollaan ainakin tähän asti onnistuttu olemaan ihan hyvät vanhemmat. Aina ei siltä kyllä ole tuntunut =)
Kommentit (10)
syntynyt noin hienoon perheeseen. villi arvaus, bonuksena vanhemmat äänestävät haavistoa?
täydellistä!
iltasatua työntää naamansa ihan kiinni mun kaulaa ja sanoo.,että sä oot maailman paras äiti.
Mä oon monesti miettinyt että miten sitä sais omat lapsensa kasvatettua niin kuin äiti ja isä on mua ja mun sisaruksia kasvattanut. Kaikki me kunnioitetaan vanhempia ja esim. ei puhettakaan että kenelläkään meistä ois käyny mielessäkään mikään huumeiden kokeilu. Perusteinijutut nyt tietty kokeiltu mutta huumeista aina ollut se ajatus että ei missään tapauksessa. Että tällänen järki ois saatava nyt sitten omienkin lasten päähän :)
illan kun väsyneenä tein koulutehtäviä ja äiti toi vastaleivottua pullaa ja maitoa mulle huoneeseen. Muistan sen onnen tunteen vieläkin, kun tiesin että vaikka mitä sattuisi niin aina on yksi ihminen jolle voi kertoa kaiken. Se oli slelainen yhtäkkinen välähdys. Edelleen olen äitini kanssa todella läheinen, vaikka välimatkaa on 900km. Toivon pystyväni samaan luottamuksen ja lämmön luomiseen omien lapsieni kanssa.
Aika paha, mua sattuis. Miettisin, että enkö huomio tytärtäni tarpeeksi päivittäisessä arjessa, kun hänen täytyy ensin lähteä, kysyäseni, mitä hänellä kuuluu.
Tällaiset kommentit teini-ikäisiltä ovat niitä voimavaroja teini-iän kuohuntoihinkin antavia.
suosittelen tallentamaan kirjoittamasi viestin talteen ja lukemaan sitä kun ne tienihormonit saa vallan tyttärestäsi ja hän joksikin aikaa katoaa sinne muiden horminihirviöiden maahan. Hän tulee sieltä takaisinkin mutta siihen voi tarvita muistutusta ;)
Se kaikki on vielä edessä päin. Ehkäpä jo ensi syksynä on toinen ääni kellossa niin tytöllä kuin sinullakin.
jos lapsi uskaltaa ilmaista tunteitaan
Mulla oli eilen aika ihanaa, kun 12-v. poika tuli kainaloon kyöhnäämään. Tuntupas mukavalta, kun poika halasi ja sanoi, että "sä olet maailman paras äiti". Mietin ittekseni, että mitenhän on parin vuoden päästä, saanko kuulla olevani se "maailman paskin äiti".
Halatkaa lapsianne ja arvostakaa tätä hetkeä. Vuodet vierii nopeammin kuin luulettekaan.