Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monilla lapsella on nykyään liian monta kummia!

Vierailija
15.01.2012 |

Minua ja miestäni pyydettiin kummiksi ystäväni lapselle, kahden muun pariskunnan lisäksi. Eli lapsella tulisi olemaan yhteensä 6 kummivanhempaa.

Miksi pyydätte lapsillenne kummeiksi hirveän määrän ihmisiä? Johtuuko se siitä, että muuten pelkäätte jonkun loukkaantuvan?

Jos kummeja on liikaa, kummivanhempien merkitys vähenee lapselle ja kummivanhemmat tuntevat myös olonsa hieman epämukavaksi seistessään kirkossa 5, 6 tai 8 muuta kummivanhempaa vieressään. Ja eivät sen vuoksi arvostakaan sitten rooliaan niin kuin pitäisi.

Aion suostua kuudenneksi kummiksi, koska haluan olla tuon perheen ja tuon vauvan kanssa läheisissä väleissä. Mutta koska olen ainoa kummivanhempi yhdelle toiselle lapselle, se kummius merkitsee minulle jotain enemmän.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta ovat oppineet, että elämä ei ole kaikille ihan prikulleen samanlaista. Yhdellä on suht varakas kummi ja saa rahaa häneltä, mitä muut ei saa. Ei kukaan ole korvaansa lotkauttanut, eikä kadehtinut. Sääli jos opetatte lapsenne kateellisiksi ja katkeriksi siitä, että aina ei saa samaa, mitä joku toinen.

Kirkko voisi lopettaa koko kummisysteemin, olisi paljon helpompaa. Me onneksi olemme myöhemmin eronneet kirkosta, ei tarvitse enää keksiä tekosyitä, miksi emma ala lahja-automaateiksi ihmisille.

Ekalla lapsella on kolme kummia. Tulos: yksi heistä muistaa joskus.

Toisella lapsella on kolme kummia. Tulos: yksi on aktiivinen, kahta muuta ei ole nähty ikiaikoihin.

Kolmannella lapsella on neljä kummia. Tulos: Kaksi muistaa velvollisuudentuntoisesti, kaksi muuta ei juuri muista.

Enkä kaipaa lahjoja, vaan sitä, että jaksaisi edes kerran vuodessa olla jossakin yhteydessä meihin. Ja kyllä: me olemme kyllä: lähetämme joulukortit ja synttärikortit ja valokuvan silloin tällöin. Mutta vastausta ei yleensä kuulu.

Kun on monta lasta, tulee vielä sekin ilmiö, että toisia harmittaa, jos jonkun joku kummi on aktiivinen ja näiden muiden kummit ei muista ikinä mitenkään eikä tule edes kutsuttaessa. Pohjanoteeraus oli kummi, joka ei tullut edes kummilapsensa rippijuhliin, koska "ei jaksanut". Eikä kyseessä ollut mikään sairaustapaus.

Kummeja saisi olla vaikka kymmenen, sellaisia ovat nykyajan ihmiset.

Vierailija
22/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että myös vauvan sisaret voivat olla kummeja.

Ei tarvii alkaa murehtimaan, että mistä ne kaksi pakollista kummia saisi tekastua.

T: kyselijä joka kuitenkin haluaa lapselleen kasteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä jäi lapsi kastamatta kun ei ollut ketään ketä olisi voinut pyytää. Sukulaisia ja ystäviä on tosi vähän ja kukaan niistä ei kuulu kirkkoon.

Minä taas olen aina haaveillut että pääsisin jonkun lapsen kummiksi mutta kun tosiaan en tunne ketään kirkkoon kuuluvaa niin enpä koskaan pääse :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi