Ihme kusetusta, että partio on muka uskonnottomillekin sopiva!
Tätä minulle selitettiin, kun pyydettiin lasta mukaan kylätapahtumassamme partioon. Niillähän on arvoissakin suhde Jumalaan ja yli puolella lippukunnista on yhteistyökumppanina paikallinen seurakunta.
Oli siellä jotakin yleistä löpinää uskontomyönteisyydestäkin (luulevat varmaan ateisteja ihan pässeiksi), mutta sehän on aivan läpensä kristillinen järjestö. Ei tarvitse olla kummoinen googlailija.
Kommentit (79)
nimenomaan sanovat, että lapsi saa itse päättää.
...vanhemmilla on oikeus tehdä se valinta lapsensa kohdalla.
nimenomaan sanovat, että lapsi saa itse päättää.
...vanhemmilla on oikeus tehdä se valinta lapsensa kohdalla.
Jos kasvatetaan uskoon niin missä kohtaa se lapsi päättää?
En ole partiota itse käynyt, enkä tiedä siitä sen enempää, mutta sen sijaan olen käynyt kirkon esikoulun, ja silti minusta tuli ihan "normaali" ihminen ja ateisti. ;)
Ei se lapsen usko siitä tule, etä käy partiota jossa mainitaan Jumala. Enemmän on vaikutusta perheenjäsenten asenteilla.
Partiossa varmasti lapsi oppii paljon tärkeitä ja hyödyllisiä taitoja, joten en kyllä tuon kristillisyyskytköksen takia itse kieltäisi lastani menemästä partioon, jos tämä itse haluaisi mennä.
Kyse on siitä että vanhemmat päättää mitä maailmankatsomusta lapselle opetetaan "oikeana". Pieni pää ei kestä ristiriitaisia viestejä, ja vanhemmilla on oikeus tehdä se valinta lapsensa kohdalla.
Mikä sinä olet muita haukkumaan. Itse taidat olla vähän vajaa, kun luulet että lapset on jotain idiootteja. Ei munkaan pää mennyt sekaisin "ristiriitaisista viesteistä", joten miksi muidenkaan lasten päät sitä eivät kestäisi? Eikä partio silti mikään pyhäkoulu ole, jossa Raamatulla päähän-tyylillä aivopestäisiin lapsia. Jos ei laps kestä sitä että jossain valassa tms mainitaan Jumala, niin kannattaa siinä tapauksessa pitää se kakara neljän seinän sisällä koko loppuelämä, koska eihän se silloin kestä mitään elämässä!
Kyllä se valinta on ihan lapsen, sitten kun on tarpeeksi vanha uskonasioita miettimään. Tietysti vanhempi saa päättää laittaako lapsen esim partioon, mutta ei se silti takaa sitä etteikö lapsesta tulisikin jumalanuskoinen isona. Aivopesu ateismiin on ihan yhtä paha kuin aivopesu uskoonkin.
Ateistit aina paasaa kuinka kristityt tuputtaa lapsille uskontoa ja aivopesee eikä anna mahdollisuutta valita ym, mutta itse tekevät ihan samaa mutta käänteisesti. Kieltävät koko uskonnon, eivätkä halua lasten kuulevan koko uskonnosta yhtään mitään. Hulluimmat kieltää jopa partioon menon, kun pelkää että siellä saastuu..
Itse olen ihan tavallisesta kristillisestä perheestä, jossa äiti oli seurakunnassa töissä ja kävin 8 vuotta partiossakin. Meillä ei koskaan puhuttu Jumalasta minään yhtenä ainoana totuutena. Tänä päivänä kuulun edelleen kirkkoon, mutta uskonto ei näyttele elämässäni sen suurempaa roolia, joulukirkossa käyn, Jumalan olemassaolosta en ole varma, enkä siitä stressiä ota.
Saisivat ateistitkin harjoittaa vähän suvaitsevaisuutta ja antaa sen lapsen itse päättää. Jos joku partio ym. liike nojaa kristinuskoon, niin mitä se haittaa, sillä kristilliset arvot ovat kuitenkin hyviä arvoja, lähimmäisestä välittämistä ym, johon suomalainen ja eurooppalainen kulttuuri on pohjautunut jo useita satoja vuosia. Siitä ei todellakaan ole kenellekään mitään haittaa, uskoi Jumalaan tai ei.
Sille lapselle voi sanoa että valinta on jokaisen oma, kotona meillä ei uskota, jotkut uskoo, partiossa siitä saatetaan joskus puhua, mutta se on jokaisen oma valinta. Kukaan ei voi todistaa kumpaakaan kantaa oikeaksi tai vääräksi.
Jossain Jehovissa tai Lestadiolaisissa piireissä suurinpiirtein potkitaan perheestä pois jos ei usko. Samalla lailla tuntuu että monet ateistit näkee lapsensa menneen pilalle jos se uskoo. En näe näissä ajatusmalleissa mitään eroa. Hulluja molemmat.
Niinpä. Ja jos edes itse noudattaisivat niitä omia periaatteitaan, mitä paasaavat.
Tiedän monia, jotka lopettaneet partion kiusaamisen, eristämisen tai jonkin muun ikävän piirteen vuoksi. =(
Meidän lapset eivät ikinä saisi lupaa osallistua partion toimintaan.
luepas tuo viestis uudestaan. eiköhän me kaikki tiedetä joku, joka on lopettanut jalkapallon/tanssin/cheerleadingin/lätkän/kuvataidekerhon/nuorisoteatterin/koulun/työt/ihanminkätahansa sen takia, että joku kiusaa. eikä sen tarvitse liittyä harrastuksen pohja-aatteisiin, järjestöön tai toimintaan, syynä voi olla vaikka vain yksi harrastuskaveri. en lähtisi syyttelemään partioaatetta, jos 7-vuotias kiusaa toista, joka sen vuoksi lopettaa. toki harrastuksen ohjaajan tehtävä on puuttua kiusaamiseen, mutta esim. eristämiseen ja "johonkin muuhun ikävään piirteeseen" on toisinaan aika vaikea puuttua, kaikkea ei ehdi nähdä. varsinkin kun ne jotkut lopettavat jo ennen kuin tilanne ehditään korjata (tai jo ennen kuin kukaan saa tietää, että jota kuta on kerran kiusattu...).
kurjaa sun lastesi puolesta, etteivät saa IKINÄ LUPAA OSALLISTUA PARTION TOIMINTAAN. täytyy kyllä olla ihan läpeensä paska yhdistys. haluaisin vaan tietää, mitä kannibalismin, ydinpommien ja joukkoitsemurhien tasoista salaista tietoa partiosta sulla on, kun mielipide on noin jyrkkä. :)
kuten joku sanoikin, lippukunta voi olla, mutta suomen partiolaiset eivät ole. itse kuulun kaupunkimme siihen lippukuntaan, jolla ei ole kirkon ja uskonnon kanssa MITÄÄN muuta tekemistä kuin tuo jonkun jo mainitsema "hyvää yötä jeesus myötä", sekin vain perinteestä. meillä on myös kirkon tiloissa ja avustamina kokoontuva lippukunta kaupungissa, mutta meillä on oma partiotalo ja mökki tontteineen metsässä emmekä kyki kenenkään helmoissa. koska omaisuutemme ja rahamme ovat meidän, emme ole kellekään velvollisia tekemään tietynlaista toimintaa, toisin kuin seurakunnan partiolaiset, joilla on velvollisuus järjestää myös kristillisvivahteista partiotoimintaa (messut jne).
suuremmilla leireillä on joskus leirikirkko tai -hartaus, mutta sillä välin valittavana on aina uskonnotonta toimintaa, johon mekin koko lippukunnan voimin osallistumme, kirkkoon menee yleensä noin 1/30 lippukunnasta:)
partiolupauksessa sanotaan, että lupaan rakastaa jumalaani (kirjoitetaan pienellä). tämä kohta tulkitaan niin, että jokainen voi rakastaa omaa jumalaansa, olkoon se sitten mikä hyvänsä. itse ainakin ajattelen myös niin, että lupaan rakastaa elämänkatsomustani, jumala on siis lähinnä vertauskuvana. siis että ei kannata pelästyä jumala-sanaa, vaan lauseen voi tulkita höllemminkin.
suositeltavana? Otat pikkuisen ns. kristillisyydestä mikä sinulle sopii ja suosittelet sitä muille.
Ihan ensimmäiseksi suosittelen sinulle tämän Eurooppalaisen kristillisen historian lukemista. Äläkä unohda Hitlerin aikaa ja KIRKON roolia siinä. Kerro siitä välittämisestä sitten kun luet Suomen osuutta.
Tietääkseni Jehovantodistajat eivät kasta pikkulapsiaan niinkuin kirkko. Toisekseen jokainen kasteella käynyt tietää minkä valinnan tekee ennen kastetta. Jos haluat elää avoliitossa ei seurakunta hyväksy sitä mutta jos solmit avioliiton on kaikki OK.
Eikös se ole näin kirkonkin piirissä? Eikös heillä ole ihan julkinen Raamattu vai....?
Ei olla sen kummemmin ateisteja tai uskonnollisiakaan. Minä kuulun kirkkoon, mies ei.
LApsemme harrastavat partiota, koska
-tykkäävät siitä itse
-siellä oppii hyödyllisiä taitoja
-se on edullinen harrastus
Olemme olleet tyytyväisiä! PArtiolupaus on annettu aina kirkossa ja lisäksi n. kerran vuodessa on jokin uskonnollisempi tapahtuma. MInusta se on ihan ok, en minä halua eristää lapsiani kristinuskosta, vaikken itse jumalaan ym uskokaan. Ajattelen, että se on osa yleissivistystä.
sen kirjoittaminen isolla alkukirjaimella ei kerro uskonnollisesta suuntauksesta vaan koulusivistyksestä...
Järjestö ei ole läpeensä kristillinen, lippukunta voi olla. Jokainen voi itse kytätä http://ohjelma.partio.fi kuinka paljon partio-ohjelmassa jeesustellaan. Toki, jos nyt vetäjänä sattuu olemaan herran nimeen vannova henkilö niin väkisinkin ajatusmaailma heijastuu lapsiin.
Isoilla leireillä on yleensä jumalanpalvelus, mutta ei niihin ole pakko osallistua.
Niin, ja valitettavasti vanhemmat usein näkee vain niitä juhlia tms. joissa varsinkin joulun aikaan on virsiä, toiminnasta tulee hyvin painottunut kuva.
(jeesus, herra ja jumala ovat tarkoituksella kirjoitettu pienellä)
Järjestö ei ole läpeensä kristillinen, lippukunta voi olla. Jokainen voi itse kytätä http://ohjelma.partio.fi kuinka paljon partio-ohjelmassa jeesustellaan. Toki, jos nyt vetäjänä sattuu olemaan herran nimeen vannova henkilö niin väkisinkin ajatusmaailma heijastuu lapsiin.
Isoilla leireillä on yleensä jumalanpalvelus, mutta ei niihin ole pakko osallistua.
Niin, ja valitettavasti vanhemmat usein näkee vain niitä juhlia tms. joissa varsinkin joulun aikaan on virsiä, toiminnasta tulee hyvin painottunut kuva.
Ihme kusetusta, että partio on muka uskonnottomillekin sopiva!
Perheestämme kukaan ei kuulu kirkkoon. Poikamme käy partiossa. Totta ; kirkossa käyntejä kuluu ohjelmaan. Partiolupaus annettiin kirkossa jne...
Minä ja mieheni olemme valinneet uskonnottomuuden. Lapsemme ei. Lapsihan on riippuvainen tiettyyn ikään asti vanhempiensa valinnoista.
Pointtini on etten halua olla mikään FI ateisti ja aivopestä lastani systemaattisesti omaan ajattelutapaani. En näe mitään pahaa siinä jos tuollaisina pieninä annoksina kristinuskon oppeja nauttii ;)
kaksi ei kuulu kirkkoon ja usein julistavat tätä ateismiaan ja kirkko tuputtaa jne.
Mutta kuitenkin kelpasi evl. srk päiväkerhopaikat 2x vko...kiva laittaa lapset sinne pariksi tunniksi kerrallaan hoitoon. Kaupungin ylläpitämä vastaava, uskonnoton päiväkerho olisi ollut niin paaaaljon kaukana kuin 3 km päässä, evl. srk 1,5 km.
;)
suositeltavana? Otat pikkuisen ns. kristillisyydestä mikä sinulle sopii ja suosittelet sitä muille.
Ihan ensimmäiseksi suosittelen sinulle tämän Eurooppalaisen kristillisen historian lukemista. Äläkä unohda Hitlerin aikaa ja KIRKON roolia siinä. Kerro siitä välittämisestä sitten kun luet Suomen osuutta.
Tietääkseni Jehovantodistajat eivät kasta pikkulapsiaan niinkuin kirkko. Toisekseen jokainen kasteella käynyt tietää minkä valinnan tekee ennen kastetta. Jos haluat elää avoliitossa ei seurakunta hyväksy sitä mutta jos solmit avioliiton on kaikki OK.
Eikös se ole näin kirkonkin piirissä? Eikös heillä ole ihan julkinen Raamattu vai....?
En ymmärrä mitä ajat takaa. Pidänkö suositeltavana omaa elämänkatsomustani? Miksi en pitäisi? Ja pointtini oli, että jokainen tehköön omat valintansa.
Miksi kaikkiin asioihin pitää suhtautua niin fanaattisesti? Jos uskoo ja kuuluu kirkkoon, niin koko elämäkö pitäisi pyhittää vain sille, tai sitten vaihtoehtoisesti pitäisi irtautua kaikesta uskontoon liittyvästä ettei vain ole tekopyhä.
Kyllä siinä on välimuotojakin. En halua erota kirkosta, enkä kiellä Jumalan olemassaoloa, mutta en siitä olemassaolosta ole myöskään varmuutta saanut. Haluan uskoa, mutta tiedostan että se ei välttämättä ole totta. En siis usko sokeasti, vaan epäilen ajoittain, mutta olen siitä myös vaikeina aikoina lohtua saanut. Itse en näe ongelmaa siinä että uskoo, vaikkei jatkuvasti kirkossa kävisikään. Se ei silti tarkoita ettenkö ajoittain pohtisi näitä asioita.
Vetämäsi natsi-kortin pointtia en myöskään tajunnut. Kaikkien uskontojen historiaan liittyy sotia ja väkivaltaa ja uskontojen nimissä on tehty epäilemättä vääriä asioita historian aikana. Uskontoa harjoittavat ihmiset ja papit ovat tavallisia syntisiä ihmisiä ja jos jollain paavilla on ollut natsi-yhteyksiä, niin ei se koko uskontoa leimaa.
Avoliitto puheista ymmärsin vielä vähemmän. Ei kirkko siihen puutu jos kirkkoon kuuluva pari on avoliitossa. Ja mitä Jehoviin tulee, niin sillä kasteen ajankohdalla ei ole mitään merkitystä, sillä siihen kulttuuriin kuuluu se aivopesu ja pakottaminen, jolloin kasteen ollessa ajankohtainen ei ihminen yleensä edes mieti muita vaihtoehtoja, sillä ero Jehovista merkitsisi yhteisöstä poistamista, tukiverkoston katoamista ja melkoista elämänmuutosta. Ei välttämättä aina, mutta usein.
Ateistit aina paasaa kuinka kristityt tuputtaa lapsille uskontoa ja aivopesee eikä anna mahdollisuutta valita ym, mutta itse tekevät ihan samaa mutta käänteisesti. Kieltävät koko uskonnon, eivätkä halua lasten kuulevan koko uskonnosta yhtään mitään. Hulluimmat kieltää jopa partioon menon, kun pelkää että siellä saastuu..
Itse olen ihan tavallisesta kristillisestä perheestä, jossa äiti oli seurakunnassa töissä ja kävin 8 vuotta partiossakin. Meillä ei koskaan puhuttu Jumalasta minään yhtenä ainoana totuutena. Tänä päivänä kuulun edelleen kirkkoon, mutta uskonto ei näyttele elämässäni sen suurempaa roolia, joulukirkossa käyn, Jumalan olemassaolosta en ole varma, enkä siitä stressiä ota.
Saisivat ateistitkin harjoittaa vähän suvaitsevaisuutta ja antaa sen lapsen itse päättää. Jos joku partio ym. liike nojaa kristinuskoon, niin mitä se haittaa, sillä kristilliset arvot ovat kuitenkin hyviä arvoja, lähimmäisestä välittämistä ym, johon suomalainen ja eurooppalainen kulttuuri on pohjautunut jo useita satoja vuosia. Siitä ei todellakaan ole kenellekään mitään haittaa, uskoi Jumalaan tai ei.
Sille lapselle voi sanoa että valinta on jokaisen oma, kotona meillä ei uskota, jotkut uskoo, partiossa siitä saatetaan joskus puhua, mutta se on jokaisen oma valinta. Kukaan ei voi todistaa kumpaakaan kantaa oikeaksi tai vääräksi.
Jossain Jehovissa tai Lestadiolaisissa piireissä suurinpiirtein potkitaan perheestä pois jos ei usko. Samalla lailla tuntuu että monet ateistit näkee lapsensa menneen pilalle jos se uskoo. En näe näissä ajatusmalleissa mitään eroa. Hulluja molemmat.
Sallivatko kristityt lapselleen sen, että jossain OPETETAAN, että jumalia ei ole. Siis ateismiin kasvattamisen.
tulisikin tunnustava kristitty vaikkapa partiotoiminnan kautta? Sekö on pahinta, mitä lapselle voisi tapahtua?
Partio on Suomessa kristillinen koska meillä suomessa olla kristittyjä suurimmäksi osaksi. Olin viime kesänä maailman Jamboreella jossa oli edustettuna monet uskon suunnat, myös ateistit, ja kaikista uskonnoista kerrottiin aivan samalla lailla, siellä oli ohjelma jossa kerrottin kaikista uskonnon suunnista sekä siellä sai tutustua erillisessä kylässä uksontoihin.
Meillä suomessa sattuu vain olemaan kristilliset kirkot usein taustayhteisiönä ja rahoittajina,kyllä mä ymmärrän että se velvoittaa johonkin...
Perustajakin on mun mielestä painottanut sitä että jokainen uskokoon mihin tahtoo ja että tähän uskoon tulee rohkaista EI hän kerro mihin uskoon.
ja kyllä siellä 7-vuotiaalta vaadittiin lupausta Jeesukselle. Lapseni ei halunnut tehdä sitä ja ahdistui ja lopetti partion. En muista minkä ylläpitämää partiotoiminta oli, mutta tuntemani srk:n nuoriso-ohjaajat ovat myös partiotoiminnassa ohjaajina.
Kyllä nyt kaikki jeesustelijat sai kuulla!
REPS :D