Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihme kusetusta, että partio on muka uskonnottomillekin sopiva!

Vierailija
15.01.2012 |

Tätä minulle selitettiin, kun pyydettiin lasta mukaan kylätapahtumassamme partioon. Niillähän on arvoissakin suhde Jumalaan ja yli puolella lippukunnista on yhteistyökumppanina paikallinen seurakunta.

Oli siellä jotakin yleistä löpinää uskontomyönteisyydestäkin (luulevat varmaan ateisteja ihan pässeiksi), mutta sehän on aivan läpensä kristillinen järjestö. Ei tarvitse olla kummoinen googlailija.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallivatko kristityt lapselleen sen, että jossain OPETETAAN, että jumalia ei ole. Siis ateismiin kasvattamisen.

En minä tiedä. Onko sellaista opetusta muka jossain?

En silti ymmärrä, miksi sellaista pitäisi opettaa, koska useimmiten se on varmaan vihaisten ateistien agressioiden purkamista kirkkoa kohtaan.

Kyllä minun käsittääkseni, ainakin omien kokemusteni pohjalta, uskonnon opetuksessakin pohjana on se, että kyse on USKOSTA. Ei puhuta faktoina, vaan jätetään se uskominen ihmisen omaan harkintaan. Kerrotaan toki raamatun kirjoituksista, joita pidetään pyhinä ja merkkeinä Jumalan olemassaolosta ym, mutta mainitaan myös että Jumalaa ei voi nähdä, suoria todisteita ole.

Ateismiin kasvattaminen, mitä se sitten olisi, tuntuu että se olisi juuri sitä aivopesua, jossa kerrotaan yksi näkökulma uskontoon totuutena ja todennäköisesti halveksuttaisiin uskontoa ja niitä jotka sitä harjoittaa ja lisättäisiin vihaa ja epäluuloja eri ryhmien välille. Itse en sellaista kasvatusta haluaisi omille lapsilleni, jos niitä olisi. Ainakin haluaisin itse ensin nähdä ja kuulla sellaisten kokousten sisällön.

Minusta se riittää, että kerrotaan uskonnosta, että tietää mistä siinä on kyse, eikä sitä pelätä tarvitse, mutta voi valita myös toisin. Ei siihen mitään ateismi kasvatusta ja lietsontaa tarvi. Ateismi kun ei ole uskonto, eikä siinä ole paljon kerrottavaa, riittää että toteaa uskontoja olevan, mutta ateismissa niihin ei uskota.

En ymmärrä sitäkään miksi ateisteilla on niin kova tarve saada ihmisiä eroamaan kirkosta. Harva tajuaa kuinka paljon hyvää seurakunnat tekevät, vaikkei sitä aina huomaa, esim nuorisotyötä, vähäosaisten auttamista ja hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
62/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti isälleni on ollut todella kova paikka oma ripari-iässä herännyt uskonnollisuuteni (joka jatkuu vielä 20 vuotta myöhemmin).

Omille lapsilleni opetan että äiti uskoo Jumalaan, mutta esimerkiksi vaari ei usko. Annan lapselleni mahdollisuuden uskoa, mutta mahdollisuuden valita myös kuten rakas vaari.

Ateisti isän pilkkasi omaa uskoontuloani aikoinaan rajusta, koki kai epäonnistuneensa kasvatuksessa.

Kannattaa katsoa itseään peilistä jos pipoa kiristää noin paljon kun osalla teistä ketjuun vastanneista ateisteista. Lapsestanne kun voi tulla kaikesta varjelustanne huolimatta kristitty (hui kauheaa!)

uskovainen äiti ja tytär vm 77

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ateismiin opettaminen olisi aivopesua, mutta uskontoon opettaminen ei. Näin arvelinkin.

Vierailija
64/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisikin tunnustava kristitty vaikkapa partiotoiminnan kautta? Sekö on pahinta, mitä lapselle voisi tapahtua?

Jotkut uskovaiset jopa katkaisevat välit lapseensa, joka kääntyy pois siitä omasta uskonnosta.

Näissä on yleensä kyse ääriliikkeistä tai lahkoista, joista ei kannata paljon välittää, en itsekään sitä ymmärrä. Pysytään nyt keskustelussa kuitenkin Suomen ev.lut. kirkossa, jossa valtaosa ihmisistä on kuitenkin ihan terveellä järjellä varustettuja. Jos joku katkoo välit uskonnon takia, niin oma on ongelmansa. Voisin kuvitella niin käyvän myös joissain ateistipiireissä, jos lapsi kunnolla innostuisi uskonnosta.

Vierailija
65/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisikin tunnustava kristitty vaikkapa partiotoiminnan kautta? Sekö on pahinta, mitä lapselle voisi tapahtua?

Jotkut uskovaiset jopa katkaisevat välit lapseensa, joka kääntyy pois siitä omasta uskonnosta.

Näissä on yleensä kyse ääriliikkeistä tai lahkoista, joista ei kannata paljon välittää, en itsekään sitä ymmärrä. Pysytään nyt keskustelussa kuitenkin Suomen ev.lut. kirkossa, jossa valtaosa ihmisistä on kuitenkin ihan terveellä järjellä varustettuja. Jos joku katkoo välit uskonnon takia, niin oma on ongelmansa. Voisin kuvitella niin käyvän myös joissain ateistipiireissä, jos lapsi kunnolla innostuisi uskonnosta.

Vierailija
66/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ateismiin opettaminen olisi aivopesua, mutta uskontoon opettaminen ei. Näin arvelinkin.

Sähän luet mun kommentteja kuin piru raamattua.

Minähän sanoin, että haluaisin nähdä ensin, mitä siellä tapahtuu ja sen jälkeen tekisin johtopäätökset. Jos se olisi hyväntahtoista, niin en näkisi ongelmaa. Ongelman näkisin kyllä siinä, miten kyseisessä oppitunnissa täytetään edes 45 minuuttia, kun sen sisällön voi sanoa yhdessä lauseessa. Ei siinä sen enempää opettamista tarvita. Mutta vihaa ja mustamaalaamista en hyväksy.

Voisitko nyt sitten asiasta tietävänä kertoa, mitä siellä itse asiassa opetetaan? Onko ateisteilla joku kirja, jota siellä käydään läpi vai? Ole hyvä ja valaise!

Vierailija
67/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus toimii Suomen ev. lut. kirkossa

Vierailija
68/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mainitaan "jumalaani" eli mitä tahansa jumalaa, ei tarkoita välttämättä täten kristityn Jumalaa.

Vierailija
69/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi kamala, ihan hirveää, kammottavaa...siellä lippukunassa ne sanoi Jeesus. Kyllä nyt tämä aivopesu saa riittää...

Jos kaikkien uskoa ja uskomuksia pitää kunnioittaa niin miksi sitten siihen ei kyetä vaan se oma oppi pitää olla ainoa ja oikea.

Vierailija
70/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti ei siis kyennyt asiaansa valaisemaan. Näin arvelinkin.

Vierailija
71/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisiko teiltä ilman närästystä esimerkiksi tämä joogamantra:

"Olkoon muinaisuuden maineikas Indra meille hyväenteinen;

olkoon Pusan ja Visva-Devat meille suopeita;

olkoon esteettömän liikkeen Tarksya hyvin taipuvainen meitä kohtaan;

turvatkoon Brhaspati meidän hyvinvointimme."

Siinähän rukoillaan vaikka ties ketä jumalaa, jota tuskin omaksenne tunnette.

Vierailija
72/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut partiota jo ennenkuin siihen periaatteessa oisin saanu liittyä. En halua, että partiota sanotaan kristilliseksi kasvatusjärjestöksi, koska sitä se ei todellakaan ole. Itse olen ateisti ja johtamassani porukassa puolet ovat ateistisesta tai muusta uskontokunnasta. En syrji ketään uskonnon perusteella, vaikken itse olekaan kirkon jäsen enää.

Vaikkakin itse olen tavannut leireillä myös näitä hartauksia, joita niin paheksutaan, en ole itse ottanut kantaa niihin, enkä mennyt mukaan jos olen tiennyt tapahtuman täysin uskonnolliseksi. Lisäksi jos joku rukoilee tai pyytää lausumaan isä meidän jollaki leirillä, kävelen vain pois tai seison hiljaa paikalla ja kuitenkin kunnioitan toisten ajatusmaailmaa. En halua loukata heitä, koska hekään eivät loukkaan minua.

En ole itsekään ihmisenä täydellinen. En usko siihen, että kenellekää tulisi tuputtamalla tuputtaa uskontoa. Omat lapseni aion kuitenkin laittaa partioon, vaikka kuinka uskonnolliseksi se menisikään. Ei minuakaan ole koskaan sinne pakotettu. Olen vain mennyt, koska se on se oma yhteisö. Vähän niinkuin toinen perhe. Perhe, joka oikeasti rakastaa, eikä vain esitä.

Kylistä en tiedä miten siellä toimitaan, mutta tiedän että seurakunnat ovat hyvin suurena osana isommissakin kaupungeissa. Seurakuntien kautta yleensä saadaan tilat, onhan meilläkin sentään kirkon kellaritilat käytössä. Mutta ei niitäkään ole niin helposti saatu. Lisäksi partio ei ole kallis harrastus, ei todellakaan, niin mistä rahat tulisivat ellei avustuksina eri järjestöiltä, vaikkakin seurakunnilta. Kuka niitä on paheksumaan, yrittäähän seurakuntaki kasvattaa nuoria, vaikkakin vain painottaen kirkollisiin asioihin.

Vaikkakin erosin kirkosta vasta ihan hiljattain ehdin olla useita vuosia seurakunnan toiminnassa mukana ja silloinkin selitin nuorille joita ohjasin, ettei se uskonto ole niin justiinsa. Ei siihen tarvi uskoa, eikä kukaan pakota. Itse aina vältin aiheesta puhumista, koska muistan omat rippikoulumuistoni, jolloin ei todellakaan ollut oikein unohtaa jeesusta, jumalaa sun muita pyhiä olentoja.

Joten jos susta tuntuu ettei sun lapses sovi partioon, niin kokeile edes itse. Tiedät minkälaista se on. Sitä tehdään kuitenki täysin vapaaehtoistyönä.

Vierailija
73/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillakin on kylla ollut ristiriitaa tassa kirkon sisalla.

hyva kysymys tama, etta mista raha tulee?

samahan se on museoillakin, etta rahan on tultava jostain.

Vierailija
74/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikesta pitäisi tehdä uskonnotonta ja kaikille sopivaa. Partio on perinteiltään ja juuriltaan kristillinen, perinteitä saa vaalia.

Sitten kuitenkin huomataan, että hei meillähän ei ole enää osallistujia ja ruvetaan karsimaan siitä, mikä aina on ollut mukana, jotta muslimit ja ateistitkin voisivat osallistua.

Ainakin itsetunnoton järjestö partio on kun ei pidä kiinni historiastaan.

Vierailija
75/79 |
06.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh Huh :D Pikkaisen alkaa naurattamaan kun tätä kiihkoilua lukee. Kukaan ei pakota harrastamaan mitään, ei partiota eikä mitään muutakaan :D Siksi on hieman hassua että täällä valitetaan kuinka jonkun harrastuksen aatteet ovat "vääriä". Minäkään en tule valittamaan ateistien arvoista...

Meidän lippukunnassa seurakunta on taustayhteisönä, tarkoittaa siis sitä että he tukevat meitä rahallisesti ja kiitokseski siitä me keräämme kolehdin muutaman kerran vuodessa. Tähän osallistuvat ne jotka haluavat, ketään ei ole koskaan velvoitettu kirkkoon. Voisimme toki ottaa jonkun muunkin taustayhteisön mutta eipä ole kovin monia ilmoittautunut maksamaan meidän askarteltarvikkeita tai kolomme lämmitystä...

Partiolaisia on maailmassa 38 miljoonaa 216:ta maasta. Voin siis taata että nämä kaikki eivät ole kristyttä, joukkoon mahtuu varmasti kaikkia ateisteista muslimeihin. Partio on sitä miksi sen luot. Jollekkin se voi olla hyvinkin hengellistä, toiselle taas solmujen näperrystä ja kolmannelle maailman ympäri purjehdusta.

Tervetuloa kokeilemaan kaikki kristityt, muslimit, ateistit, hindut ja aivan kaikki muutkin. Vain kokeilemalla saat tietää onko partio sinulle sopiva harrastus :)

Partiovasemmalla

Tiina

Vierailija
76/79 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun mielestä varmaan lapsesi ei voisi urheilla jos paikallinen urheiluseura ois namika, kun NMKY / NNKY urheiluseuroilla on kristillinen historia.

Voiko sun lapsesi edes käydä koulussa tai tarhassa, kun Suomen valtiollakin on kristillinen tausta jopa niin, että vuoteen 2000 asti (jolloin perustuslakimuutos astui voimaan) Suomen presidentti oli Suomen Evankelis-Luterilaisen Kirkon johtaja ja nimittti arkkipiispan sekä muut piispat virkoihinsa ?

Entä oletko tarkastanut talosi, ettei vaan olisi lestadiolais-omisteisen firman talopaketista tai rakennusporukalla tekemä (suurin osa valmistaloista on) ?

Ja mites, oliko kirkkohäät ?

Meinaan se on ihan sama ootko ateisti, uskovainen vai kuulutko johonkin maailman uskontoon, mutta tuolla sun perusteellasi ei tässä maassa voisi osallistua mihinkään eikä tehdä yhtään mitään.

Länsimaisessa ja eritoten pohjoismaisessa kulttuuriperimässä kun kristinusko nyt on mukana vähän niin kuin kaikessa.

Ja ei, itse en ole uskovainen, vaan ihan tavallinen pakana-virtanen :D

Mutta en vedä herneitä nenään asioista, jotka ovat täysin epäolennaisia.

Partioon kumminkin mennään oppimaan hyödyllisiä erä- ja leiritaitoja, urheiluharrastuksiin oppimaan motoriikkaa ja liikuntataitoja sekä kuntoa, kouluun oppimaan tietoa, taitoja ja tapoja.

Vierailija
77/79 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä minun aikanani sudareissa rukoiltiin ja loruteltiin Jeesuksen nimeen partiotapaamisten lopuksi. Leirillä oli lipunnoston yhteydessä joku uskonnollinen laulunluritus ja taisi joku hartausjuttukin olla jossain välissä. Kyseessä oli siis seurakunnan ylläpitämä tyttölippukunta. En todellakaan laittaisi lastani tällaiseen tunnustuksellista paasausta harjoittavaan partioon, nyt kun olen aikuisena tajunnut erota kirkosta uskonnottomuuteni vuoksi.

i]sun mielestä varmaan lapsesi ei voisi urheilla jos paikallinen urheiluseura ois namika, kun NMKY / NNKY urheiluseuroilla on kristillinen historia.

Voiko sun lapsesi edes käydä koulussa tai tarhassa, kun Suomen valtiollakin on kristillinen tausta jopa niin, että vuoteen 2000 asti (jolloin perustuslakimuutos astui voimaan) Suomen presidentti oli Suomen Evankelis-Luterilaisen Kirkon johtaja ja nimittti arkkipiispan sekä muut piispat virkoihinsa ?

Entä oletko tarkastanut talosi, ettei vaan olisi lestadiolais-omisteisen firman talopaketista tai rakennusporukalla tekemä (suurin osa valmistaloista on) ?

Ja mites, oliko kirkkohäät ?

Meinaan se on ihan sama ootko ateisti, uskovainen vai kuulutko johonkin maailman uskontoon, mutta tuolla sun perusteellasi ei tässä maassa voisi osallistua mihinkään eikä tehdä yhtään mitään.

Länsimaisessa ja eritoten pohjoismaisessa kulttuuriperimässä kun kristinusko nyt on mukana vähän niin kuin kaikessa.

Ja ei, itse en ole uskovainen, vaan ihan tavallinen pakana-virtanen :D

Mutta en vedä herneitä nenään asioista, jotka ovat täysin epäolennaisia.

Partioon kumminkin mennään oppimaan hyödyllisiä erä- ja leiritaitoja, urheiluharrastuksiin oppimaan motoriikkaa ja liikuntataitoja sekä kuntoa, kouluun oppimaan tietoa, taitoja ja tapoja.

[/quote]

Vierailija
78/79 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse johdan näin parikymppisenä 12-15-vuotiaiden tyttöjen ryhmää lippukunnassa, joka kokoontuu seurakunnan tiloissa. Ryhmässä on lapsia sekä ateisti-, muslimi- että kristityistä perheistä. Hyvin tulevat kaikki toimeen, muslimi ja ateistitkin kiltisti marssivat viikoittain seurakuntatalon kololle kokouksiin.

Mitenkään mikään yksittäinen uskonto/uskonnottomuus ei näy toiminnassamme. Pidämme erilaisia maailmankatsomuksia kyllä esille(kun ne itsestäänkin herättävät toisinaan ihmetystä), muttemme rohkaise mihinkään tiettyyn suuntaan. Emme aivopese muslimia tai ateisteja, vaikka minä ja johtajaparini olemme molemmat ev.lut. kirkon jäseniä.

Suosittelen todelliseen partiotoimintaan ja partiossa olevien oikeisiin arvoihin tutustumista. Itse kokisin, että kaikki em. maailmankatsomuksia edustavat tyttömme viihtyvät toiminnassa hyvin, eivätkä ole "saastuneet" partioliikkeen kristillisistä lähtökohdista. Päinvastoin, uskon heistä kaikista kasvavan tasapainoisia ja avarakatseisia nuoria naisia, ei ahdistuneita oman navan tuijottaji ja muiden aivopesijöitä.

Vierailija
79/79 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin partiossa pk-seudulla. Muistaakseni ainoa kerta, kun mainittiin Jumala, oli joulujuhlassa kun laulettiin joku joululaulu. En ole saanut kristillistä kasvatusta, vanhempia eikä minua haitannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi