Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihme kusetusta, että partio on muka uskonnottomillekin sopiva!

Vierailija
15.01.2012 |

Tätä minulle selitettiin, kun pyydettiin lasta mukaan kylätapahtumassamme partioon. Niillähän on arvoissakin suhde Jumalaan ja yli puolella lippukunnista on yhteistyökumppanina paikallinen seurakunta.

Oli siellä jotakin yleistä löpinää uskontomyönteisyydestäkin (luulevat varmaan ateisteja ihan pässeiksi), mutta sehän on aivan läpensä kristillinen järjestö. Ei tarvitse olla kummoinen googlailija.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan kirkko toimii! Vauvakaste ja sitten yrittää sitoa veronmaksajat itteesä.

Vierailija
2/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Partio on kasvatustoimintaa, jonka tavoitteena on tukea lasten ja nuorten kasvua heidän yksilölliset ominaispiirteensä huomioonottaen. Päämääränä on persoonallisuudeltaan ja elämäntavoiltaan tasapainoinen, vastuuntuntoinen, aktiivinen sekä itsenäisesti ajatteleva paikallisen, kansallisen ja kansainvälisen yhteisön jäsen."

Aika kiva luonnehdinta minusta. Emmekös me ateistit tai vähintään agnostikot mielly ainakin tuohon itsenäisesti ajattelevaan?

Sitten luin vähän kasvatustavoitteista:

Elämänhallinta

Terveet elämäntavat

Luovuus, kekseliäisyys

Toimeen tarttuminen

Käsitys oikeasta ja väärästä

Oma maailmankatsomus

Omat jumalasuhteet ja niiden vahvistaminen (pieni j, tulkitsen siis, että jos on ateisti, niin tätä katsomus vahvistuu partiossa)

Ihmisyyden näkeminen arvokkaana

Erilaisuuden näkeminen rikkautena

Kyky asettua toisen asemaan

Yhteisvastuullisuus

Reiluus, oikeamielisyys, suoraselkäisyys

Tunteiden ja mielipiteiden ilmaiseminen oikealla tavalla

Kyky toimia ryhmässä

Yhteisten asioiden hoitaminen

Oman ja muiden kulttuurien arvostus

Itse osana paikallista, kansallista, kansainvälistä yhteisöä

Sitoutumisen ja vastuun merkitys

Positiivinen, emotionaalinen, suora luontosuhde

Kyky liikkua suomalaisessa luonnossa

Luonnonsuojelun tarpeen tiedostaminen ja omat mahdollisuudet sen edistämisessä

Vastuu elinympäristöstä

Luonnon kunnioittaminen

Aivan kivoilta kuullostavat nuo kasvatustavoitteetkin. Tiedä sitten, miten nuo näkyvät oikeassa toiminnassa.

Voisin vaikka laittaa lapseni partioon :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu ateisteillekin kelpaavan joulu- ja pääsiäislomat, loppiais- ja kiirastorstaivapaat ;)

partiossa, ihan niin kuin muissakin harrastuksissa vetäjät ovat ihmisiä ja yksilöitä, joilla on erilaisia elämänkatsomuksia. Mikä antaa ateisteille oikeuden vastustaa kristinuskoa tai edes vähänkin sinne päin vivahtavaa samalla, kun hakevat itselleen ja erilaisuudelleen hyväksyntää?

Meidän lippukunnassa seurakunta toimii rahoittajana ja saa toimintamme osaksi nuorisotoimintaansa,joka tarkoittaa rahaa valtionkirkolta. Eli win-win tilanne. Käytännössä se tarkoittaa yhtä partiokirkkoa vuodessa, jossa laulut ovat partiolaisten nuotiolauluja, esirukoukset ja saarnan aiheet partiomaisia.

Ja sudenpentujen kanssa kyllä on laumailloissa aika paljon muuta ajateltavaa kuin kristinuskon oppien levittäminen: kierrätetään, kokataan, askarrellaan, leikitään, lauletaan, näytellään, piirretään, opetellaan esiapua, rakennellaan jne.

Ja mikä sinä olet lapsesi elämänkatsomusta päättämään? Olisiko lapsellasi oikeus valita?

Vierailija
4/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhempani olivat ateisteja.

Kävin kyllä seurakunnan tyttökerhossa :-)

Omat lapseni eivät vielä harrasta partiota, mutta periaatteessa kyllä voisivat harrastaa. Saatan kuitenkin ehdottaa mielummin luontoliiton toimintaa. Heillä ei ole mitään uskonnollista viitekehystä.

Vierailija
5/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niitä kristillisdemokraatteja syytetty Hutujen ja Tutsienkin vihamielisyydestä?

Vierailija
6/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu nyt 11 vuotta partiolainen (6-vuotiaasta saakka) ja voin ihan täydellä sydämelläni kertoa teille kaikille inisijöille, että partio on todellakin uskonnottomille sopivaa.

Meidän lippukunnassa ei ainakaan kyllä rukoilla eikä pidetä mitään hartaushetkiä :--D Maan korvessa kulkevi lapsosen tietäkään ei enää oo pitkään aikaan laulettu.

"Aivan läpensä kristillinen järjestö" jep, joo. Ota asioista selvää, ennen ku tuut tällasia huutelemaan. Yhteistyötä joidenkin seurakuntien kanssa saatetaan tehdä, mutta yleensä lähinnä rahoituksellisista syistä. Tällöin seurakunnat eivät näy partion käytännön tapahtumissa, kokouksissa, leireillä tai missään muussa toiminnassa muutenkaan.

Suosittelen sinua lämpimästi päivittämään tietosi partiosta 2000-luvulle.

Rakkain terveisin,

partiolainen

Vierailija
7/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut partiota 18 vuotta. Partioon minut ekaluokalla laittoivat vanhempani, jotka eivät kuulu kirkkoon. Lippukuntamme taustayhteisö ei ole seurakunta, vaan muut tukijat. Yhteenkään jumalanpalvelukseen ei ole vuodessa tarvinnut osallistua ja muut tunnukselliset piirteet väittäisin jäänteeksi vanhoista tavoista. Kuten esimerkiksi loru: "Hyvää yötä, jeesus myötä, kiitos tästä päivästä. Se oli kiva."

Monen lippukunnan säännöt saattavat uskonnon osalta olla uudistamatta. Tuskin yksikään lippukunta tahtoo ottaa vastuuta lasten uskonnollisesta kasvatuksesta.

Ja kyllä ne jeesustelijat löytyy varmaankin seurakuntien kerhoista.

Terv. kirkkoon kuulumaton pitkänlinjan partiolainen

Vierailija
8/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku taas on vakaumuksellinen ateisti ja kokee muista uskonnoista puhumisen loukkaavan omaansa, saattaa partiossa tulla liian monta viittausta kristinuskoon.

Vierailija
9/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partiossa suurin osa lapsista on joko uskonnottomista perheistä ja muslimiperheistä. Oma poikani ei vain sanonut partiolupauksessa sitä jumala-kohtaa. Muuten uskonto ei ole ollut esillä millään tavalla. Ja partion ryhmät ja laumat ja mitä niitä onkaan sentään kokoontuvat kirkon kellarissa :) Kai se riippuu ihan tosi paljon lippukunnasta, mutta meidän partiossa kuulemma vain pari ohjaajaa kuuluu kirkkoon, niin aika pientähän se uskonnollisuus silloin pahimillaankin olisi.

Minun ateistimieheni halusin ehdottomasti pakanalapsemme samaan lippukuntaan, missä on itsekin aikanaan käynyt. Melko kristillisessä yhteiskunnassahan tässä muutenkin eletään, eikä ne jumalapuheet nyt mitään happoa ole. Kestää kuunnella, kun ei ketään pakoteta mihinkään.

Vierailija
10/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti ja liityin aikuisena partioon. Minulle sanottiin, että uskonto ei tule ilmi mitenkään. Olin todella pettynyt, ja minusta tuntui, että se oli vain huijausta, sillä kyllä ne hartaudet ja "hyvää yötä jeesus myötä" oli minusta uskonnollista. Annoin kuitenkin partiolupauksen ja olin toiminnassa mukana. Ajan mittaan huomasin, että partiossa on tosi paljon myös hyviä asioita! Nuoret oppivat vastuunottoa ja taitoja, joissa ei muualla oppisi. En ole kuitenkaan varma laittaisinko omia lapsiani partioon (nyt ei ajankohtaista)... ennen sitä selvittäisin hyvin lippukunnan taustat. Lippukuntien välillä on uskonnollisuudessa ja monessa muussakin asiassa paljon eroja.

Vierailija
11/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumaliste kun osaatte olla koomikoita! Teidän lapsistanne ei kyllä noilla kasvatusmetodeilla kasva ikinä mitään jos partioon pääsy evätään lopun sisaruspiirin takia! :D Voi herranjumala millasta varjelua! Eikös siitä voi sanoa vaikka kyseisen lippukunnan johtajalle että meidän lapsi ei osallistu joihinkin mikä vähänkin viittaa mihinkään mahdolliseen uskontoon tai elämänkatsomukseen liittyvään lapselle mielen järkkymistä aiheuttavaan tapahtumaan.

Pistää kyllä pään sekasin kaikki kukkahattutädit jotka varjelevat lapsiaan kaikelta mitä olla voi!

Liekkö se sitten niin kivaa kun pääsee estämään lastensa pääsyn erilaisiin harrastuksiin. Joidenkin elimistöön ilmeisesti erittyy adrenaliinia juuri tämän kaltaisesta lapsensa ¨varjelusta¨. Kivahan se on katsoa kun lapsi kärvistelee turhautuneena neljän seinän sisässä ja sieltä vihdoin ulos päästyään ryntää kaljapullon ja tupakan ääreen.

Suojelkaa lastanne ulkomaailmalta ja varsinkin muilta ihmisiltä! Näin saatte varsin mallikkaita yhteiskuntaan sopeutuvia menestyjiä, jotka pystyvät toimimaan muiden ihmisten kanssa saumattomassa yhteistyössä ikään ja sukupuoleen katsomatta.

Vierailija
12/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nykyään muokattu muotoon "jumalaani" oli se sitten raha, lentävä pastamonsteri tai jokin muu...

Suoraan siinä ei kehenkään eikä mihinkään viitata jos sen haluaa niin tulkita. Jos ei halua niin sitten saa loukkaantua jos siltä tuntuu.

Vierailija
13/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ateistit ovatkaan suvaitsemattomia!!

Hirveät allergiareaktiot, jos joku mainitseekaan uskonnon. Onko niin huono itsetunto että erilaisuutta on mahdoton sietää tai se on ainakin NIIN pelottavaa?

Vierailija
14/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalalle tai jeesukselle ja ahdistui siitä niin, että lopetti koko partion. Tuttuja partionjohtajina ja ymmärrän, että voi olla hyvä harrastus mutta kuten meillä, kiihkoiskova voi pilata koko harrastuksen.

Vierailija
15/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisiko teiltä ilman närästystä esimerkiksi tämä joogamantra:

"Olkoon muinaisuuden maineikas Indra meille hyväenteinen;

olkoon Pusan ja Visva-Devat meille suopeita;

olkoon esteettömän liikkeen Tarksya hyvin taipuvainen meitä kohtaan;

turvatkoon Brhaspati meidän hyvinvointimme."

Siinähän rukoillaan vaikka ties ketä jumalaa, jota tuskin omaksenne tunnette.

Vierailija
16/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu ateisteillekin kelpaavan joulu- ja pääsiäislomat, loppiais- ja kiirastorstaivapaat ;)

Joululla, pääsiäisellä tai loppiaisella ei ole loppujen lopuksi mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Kristillisyys on vain päälleliimattua, itse juhlat ovat paljon vanhempaa perua. Että en kauheasti kristittynä huutelisi..

Vierailija
17/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaa nyt sen verran, että selvitätte partion syntyhistorian, arvot ja tavoitteet. Se on syntynyt, kehittynyt ja on edelleen alusta loppuun kristillinen.

Eli ei kiitos.

Ja miksi uskovat on aina vaatimassa ateisteja osallistumaan jumalanlollotuksiinsa? Pitäkää jumalanne, mutta antakaa normaaleiden ihmisten elää normaalia elämää, ilman että pitää teidän typeriä ja lasta vahingoittavia juttujanne kuunnella.

Vierailija
18/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululla, pääsiäisellä tai loppiaisella ei ole loppujen lopuksi mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Kristillisyys on vain päälleliimattua, itse juhlat ovat paljon vanhempaa perua. Että en kauheasti kristittynä huutelisi..

Vierailija
19/79 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole partiota itse käynyt, enkä tiedä siitä sen enempää, mutta sen sijaan olen käynyt kirkon esikoulun, ja silti minusta tuli ihan "normaali" ihminen ja ateisti. ;)

Ei se lapsen usko siitä tule, etä käy partiota jossa mainitaan Jumala. Enemmän on vaikutusta perheenjäsenten asenteilla.

Partiossa varmasti lapsi oppii paljon tärkeitä ja hyödyllisiä taitoja, joten en kyllä tuon kristillisyyskytköksen takia itse kieltäisi lastani menemästä partioon, jos tämä itse haluaisi mennä.

Vierailija
20/79 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole partiota itse käynyt, enkä tiedä siitä sen enempää, mutta sen sijaan olen käynyt kirkon esikoulun, ja silti minusta tuli ihan "normaali" ihminen ja ateisti. ;)

Ei se lapsen usko siitä tule, etä käy partiota jossa mainitaan Jumala. Enemmän on vaikutusta perheenjäsenten asenteilla.

Partiossa varmasti lapsi oppii paljon tärkeitä ja hyödyllisiä taitoja, joten en kyllä tuon kristillisyyskytköksen takia itse kieltäisi lastani menemästä partioon, jos tämä itse haluaisi mennä.

Kyse on siitä että vanhemmat päättää mitä maailmankatsomusta lapselle opetetaan "oikeana". Pieni pää ei kestä ristiriitaisia viestejä, ja vanhemmilla on oikeus tehdä se valinta lapsensa kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä