Lapset ja luistelu (huoh)
Vihdoin tuli jäätä lähikentälle ja taas muistui mieleen miksi inhoan luistelua. Raahattiin luistimet ja kypärät kilsan päähän ja alettiin tunkea luisimia jalkaa. Näpit jäätyivät eikä kukaan tahtonut saada luistimia jalkaansa. Jää oli liukasta ja kaikkia ärsytti. Eskarilainen sentään luisteli hetken. 4 v ei pysynyt pystyssä kuin sekunnin.
Kuka tuonkin lajin on keksinyt lasten kiusaksi?
Kommentit (7)
että pysyvät pystyssä. Kivaa hommaa, kun olosuhteet on oikeat. Meillä lapset luistelee tosi mielellään, mutta ulkojäälle tuskin mennään tänäkään vuonna kuin max 1-2 kertaa! Hallilla 1-2 kertaa viikko :)
Ja on muuten tosi hyvä motoriikkaharjoitus!
luistella iltakaudet.. Kenttä oli varmaan parin kilsan päässä ja sieltä tultiin kotiin varpaat tunnottomina. Sitten vaan pideltiin nyppyisiä sukkahousuja lämmintä patteria vasten ja odotettiin kun äiti keitti kaakaota kattilassa.
Taidan olla ihan umpihullu, mutta ajattelin ostaa kirppikseltä luistimet lapsille, jotka eivät osaa edes seisoa ;D Ajattelin, että vien jäälle kelkalla tai pyörätuolilla niin, että luistimet vain koskevat jään pintaa. Saisivat tuntea millaista se on.
meillä viime vuonna oli kodin lähellä kenttä, niin 3v ja 6v luistelivat tosi kovista pakkasista huolimatta tuntikausia. Vauhtia oli niin paljon, että pysyivät lämpiminä. Nyt ei olla vielä lähelle saatu jäätä, niin nuo 4v ja 7v ovat tänäänkin hiihtäneet viereisellä pellolla 3,5 tuntia. Ja kukaan ei ole pakottanut eikä komentanutkaan hiihtämään.
Lasten luistimet terotettiin juuri. Omia luistimia ei oltu teroitettu, minkä todellakin huomasi.
En edes ajatellut että 4 v pysyisi pystyssä ilman tukea. Olin siis varautunut (kengät jalassa) tukemaan häntä, kun potkukelkkaa tai jakkaraa tai limukoria ei ole, mutta likan innostus loppui alle minuutissa. En sitten viitsinyt tyttöä itkettää heti ekalla luistelukerralla.
Jää oli oikeastaan todella huono, mutta lasten mielestä liian liukas.
En itse pidä mistään talvilajista paitsi ehkä pulkkailusta. Hankalaa olla innostunut ja kannustava äiti kun koko talvi ketuttaa.
No, itse ainakin sain hyvää treeniä kiskomalla lapsia ja luistelukamoja koululle ja takaisin. :)
Kävin kahden muksun kanssa viime talvena luistelemassa. Nuorempi oli silloin 2,5 v ja vanhempi 4v. Molemmat kyllä pysyivät pystyssä ihan eka kerrallakin, ja muutaman kerran jälkeen osasivat jo edetä omin avuin. Itse luistelin yleensä takaperin ja lapset harjoittelivat makkaroiden tekoa, mä siis tuin käsistä kiinni pitäen. Muistatte makkarat varmaan omilta kouluajoilta. Siinä oppii oikean potkun suunnan, vaikka ois kaunoluistimetkin. Vaikka eiks tytötkin onneks harjoittele nykyään "poikien" luistimmilla? Vähän ajan harjoittelun jälkeen poitsuille kaakaota tai mehua termarista ja taas jaksoi :) Kivaa, ens viikolla mekin päästään jäälle!
kun lapset kasvaa ja ei tartte enää itse olla siellä jäällä pitämässä pientä luistelijaa pystyssä. :) Tykkään luistella retkiluistimilla, mutta pyöriminen siinä kentällä ei nappaa yhtään. Meillä 9 ja 10 vuotiaat tytöt joka ilta luistelemassa lähikentällä, minä nautin kun ei enää itse tartte mukaan vääntäytyä. Itse muistan saman lapsuudesta, joka ilta oltiin jäällä kavereiden kanssa.
Kai olet teroituttanut lasten luistimet? Tylsillä luistimilla yhtä tuskaa luistella..
4-vuotiaalle potkukelkka on muuten kätevä apuväline luistelunopetteluun tai vaihtoehtoisesti vaikka joku puujakkara, josta ottaa tukea.