En kelpaa enää verenluovuttajaksi :(
Minulla on hyvä hb (yli 140), olen perusterve ja hyväkuntoinen, mutta sain viimeisimmässä synnytyksessäni (hätäsektio) reilusti verta ja sen jälkeen minulle on kehittynyt vasta-aineita. Vielä muutama vuosi sitten sain luovuttaa ja verestäni osa oli käyttökelpoista. Nyt ei enää ollenkaan. Harmi. Olisin mielelläni luovuttanut verta säännöllisesti, kuten ennen lasten saantia.
Kommentit (27)
Koska suurin osa suomalaisista on veriryhmää A+ niin sitä myös tarvitaan eniten. Se on loogista, kultaseni:-)
Mä luovutan siksi, koska luovuttaminen on helppoa, ja olen itsekin saanut verensiirron. Ja hemoglobiini nousee helposti liian korkeaksi nykyisin.
Eikö se ole selvää, ettei veresi kelpaa jos et pääse luovuttamaan? Etkö osaa hävitä?
O-veri käy kaikille, sitä tarvitaan eniten, eikö?
Lunastatteko oman taivaspaikkanne sillä? Ootteko jotenkin parempia ihmisiä jos käytte luovuttamassa verta?
Sen ymmärrän että joku luovuttaa jos on harvinaista veriryhmää ja hemppa liian korkeella, mutta tuollaista tapaluovuttajaa yleisellä veriryhmällä en ymmärrä.
luulet, että sitä verta saatais, jos ihmiset ei sitä innokkaana luovuttais?
Mäkin ajattelin mennä heti kun saan, saun synnytyksen jälkeen verensiirron ja haluan maksaa velkani takaisin.
Mulla on psyykelääkkeitä veressä, en saa luovuttaa. Musta se olis kyllä kätevä keino saada nopeasti hoito tehoamaan, kun akuuttitapauksissa olisi psyykelääkkeellistä verta saatavana :D
luovutuksen, ja se taisi tulla siitä, että itse olen Rh - ja lapsi on Rh +, en tarkemmin muista miten se meni, mutta synnytyksen jälkeen hoitajat kertoivat kyllä asiasta, sanoivat että seuraavaa raskautta pitää tarkkailla, jos lapsi silloinkin on Rh+, koska minulle oli sitä vasta-ainetta vereen tullut.
Harmitti, etten saanut luovuttaa verta, koska monta vuotta olin siitä haaveillut ja piikkikammoisena jättänyt luovuttamatta, ja kun sitten vihdoin uskalsin mennä, kävin näin. Tuli sellainen olo, että olen jotenkin huono, vaikka eihän asia toki niin ole, en voi mitään sille vasta-aineella eikä siitä ole normaalisti mitään haittaa.
Lunastatteko oman taivaspaikkanne sillä? Ootteko jotenkin parempia ihmisiä jos käytte luovuttamassa verta?
Sen ymmärrän että joku luovuttaa jos on harvinaista veriryhmää ja hemppa liian korkeella, mutta tuollaista tapaluovuttajaa yleisellä veriryhmällä en ymmärrä.
Jos on yleinen veriryhmä, niin eikös silloin myös veren tarvitsijoiden määrä ole suurempi kuin muilla ryhmillä? Suhteessa saman verran luovuttajia ja tarvitsijoita pitäisi joka verirhmällä olla, että toiminta olisi kannattavaa. Itselläni on A+ -veriryhmä, joka on suomalaisilla yleisin ja juuri siksi minunkin on tärkeää luovuttaa, että tarvitsijoitakin varmasti on paljon! Niin ja nainen olen, hb 168, eli sen vuoksi haluan auttaa muita. Ehkäpä joskus opit arvostamaan verenluovuttajia ja ennen kaikkea sitä luovutettua verta, jos sinä tai läheisesi sitä tarvitsette!!