Unilääke ei toimi??! Mulla Stella merkkinen lääke
ja joudun silti yöt valvomaan. Nukahdan kyl suht nopeasti, mutta herään silti muutaman tunnin päästä pyörimään. Joudun ottamaan kaksi tablettia nukahtamiseen. Lekuri määrärsi vain yhden. Yöllä voin ottaa kolmannenkin etten pyöri vaan. Tää on todella rasittavaa. aamulla tietty tokkurainen ja ärtyisä olo. Levosta ei tietoakaan.
Millaisia kokemuksia teillä on nukahtamislääkkeistä?
Kommentit (35)
ja sen vaikutus myös lakkaa nopeasti. Eli se on tarkoitettu avuksi nukahtamiseen, ja aamulla ei pitäisi olla niin tokkurainen olo.
Ehkä kannattaisi pyytää lääkäriltä pitkäkestoista unilääkettä, jos heräilet öisin?
Stella on nukahtamislääke, ei unilääke. Se auttaa nukahtamaan ja on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, mitä ikinä se nyt sitten onkaan. Pyydä lääkäriltäsi Melatonin-resepti ja kokeile sillä. Sen pitäisi olla keholle luonnollisempi vaihtoehto.
Triptyl-nimistä lääkettä. Se nostaa kipukyynnystä ja minulla toimii uskomattoman hyvänä unilääkkeenä. Sitä määrätään myös ihan unilääkkeeksi. Mun annostus on 10 mg:n tabletti.
pitää pidempään unessa.
Mulla toimii Ketipinor. Samoin miehelläni. Tuttuni käyttää Ataraxia (en varma nimestä). Kumpikaan ei ole kehitetty uniongelmiin, mutta lääkärit ovat huomanneet niiden sivuvaikutuksen olevan väsyttävä.
on kokemusta Triptylistä, ja se on kyllä ihan hyvä lääke! Onhan siinä vähän sivuvaikutuksia, mutta niihin tottuu.
erittäin lievä. Jos hankalia ongelmia, ei auta.
10 vuotta sitten teratologisessa tietopalvelussa sanottiin, että kun se on luonnontuote, sitä ei ole tutkittu kunnolla lääkkeeltä vaadituin menetelmin, joten ei saa ottaa raskausaikana. Se on eläinkokeissa aiheuttanut sukupuolisen erilaistumisen vaikeutta.
Arvasin, että on väärä lääke mulle.
ap
mutta minua häiritsi se suun kuivaminen. Meni monta tuntia että sai suun jotenkin toimimaan ja aamut oli muutenkin hankalia.
Kiputila on jatkunut jo melkein 3 kk, ja ainoastaan ton lääkkeen avulla pystyn nukkumaan. Mulla oli alkuun enemmän sivuoireita, mutta ei onnekis enää ( suun kuivuminen, tietty haluttomuus).Olin välillä ilman, mutta pari kivun kanssa valvottua yötä muutti mielipiteeni.
vaan ihmisen oma hormoni, jota jakaisella erittyy ja sen vuoksi ihmisellä on unirytmi. Että silleen.
mutta minua häiritsi se suun kuivaminen. Meni monta tuntia että sai suun jotenkin toimimaan ja aamut oli muutenkin hankalia.
tosi paljon purkkaa, kun käytin Triptyliä. Se suun kuivaminen voi aiheuttaa hampaiden reikiintymistä, ja niin mulle kävikin. Samoin virtsaaminen on vaikeampaa.
Tarkkana ton klotriptylin kanssa. Söin sitä vuosia nostamaan kipukynnystä selkäongelmien takia ja auttoihan se nukahtamaan. Viime vuonna selvisi, että se lääke on aiheuttanut mulle sydänongelman nimeltä pidentynyt QT aika. Tämä taas voi vaikkapa viedä hengen rytmihäriöiden muodossa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 08:21"]
Tarkkana ton klotriptylin kanssa. Söin sitä vuosia nostamaan kipukynnystä selkäongelmien takia ja auttoihan se nukahtamaan. Viime vuonna selvisi, että se lääke on aiheuttanut mulle sydänongelman nimeltä pidentynyt QT aika. Tämä taas voi vaikkapa viedä hengen rytmihäriöiden muodossa.
[/quote]
Klotriptyl ja Triptyl ovat eri lääkkeitä: amitriptyliini http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far12286
ja amitriptyliini+klooridiatsepoksidi http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far11741
Mirtatsapiini toimii pieninä annoksina erittäin hyvin, siis tyyliin 1-2 mg (pienin tablettikoko on 15 mg). Kannattaa olla tarkka sen kanssa, että lääkkeen pureksii suussa mahdollisimman hienoksi, siten että imeytyminen on mahdollisimman nopeaa. Muuten voi aamulla väsyttää aika messevästi ja olla suorastaan makarooniolo.
Aiemmin söin näitä tsolpideemi (Stella, Somnor, Stilnoct jne.) pari vuotta, yleensä 5 mg ja sitten 1-2 kertaa yön mittaan saman verran loppuvaiheessa. Kun sitten päätin että lääkkeestä on enemmän haittaa kuin hyötyä, se kuukausi oli hyvin mielenkiintoinen, sillä nukuin yössä keskimäärin noin 3-4 tuntia, ehkä jopa vähemmän. Mutta siihen se käyttö sitten loppui kun muutakaan ei enää voinut.
Tenoxiakin tuli jossain vaiheessa kokeiltua, mutta se oli aivan järkyttävä huume eikä sopinut minulle ollenkaan.
Nykyään nukun yleensä erittäin hyvin. Ja tosiaan, lääkäri kirjoittaa Mirtatsapiinista koko vuoden reseptin, kun se ei ole keskushermostoon vaikuttava lääke. Pahin oire näistä tsolpideemeistä oli seuraavan yön unettomuus, eli kun ekana yönä olit tsolpideemiä ottanut, toisena yönä oli turha kuvitella saavansa kovin hyvin unen päästä kiinni. Mirtatsapiini vaikuttaa juuri toisin päin; ekan yön kun nukuit hyvin lääkkeen kanssa, seuraavana yönä on helpompi nukahtaa ilman lääkettä. On siis itse itsestään vierottava lääke. Ei tosin kyllä kuulemma sovi läheskään kaikille. Minulle onneksi sopii.
Ihmiset on niin yksilöitä näiden lääkkeiden suhteen. Ensimmäiseksi varoisin kuitenkin ehdottomasti ketipinoria. Sillä on kauaskantoiset seuraukset ja tekee ihmisestä ihan hitaan. Sitä vain, jos todella on sellaisia psyykkisiä ongelmia, joihin tarvii. Lääkärit tuntuvat määräävän sitä nykyään joka vaivaan välittämättä seurauksista, mikä on ihan järkyttävää. Joten älä koske siihen!
Olen itse kokeillut monet lääkkeet aikoinaan; mirtatsapiinin, triptylin, ataraxin. Mikään noista ei sopinut, olen tosi herkkä lääkkeille. Triptyl ja atarax teki kauheat rytmihäiriöt ( minulla on niihin taipumus), triptyl myös teki ihan seinähullun olon. Samoin mirtatsapiinin kanssa, kävelin ihan mutkille, olo oli ihan kuin olisin täysin pimahtanut. Vaikka otin illalla pienen murun, se olo kesti seuraavaan iltapäivään asti. Useiden kokeilujen jälkeen ainut mikä minulle on sopinut on melatoniini ja imovane. Olen käyttänyt niitä yhdessä useita kuukausiakin putkeen. Imovanen määrä on aina ollut 1/4-puolikas ennen nukkumaanmenoa, toleranssia ei ole tullut. Sitten olen lopettanut pikkuhiljaa ja ollut taas monta kuukautta ilman. Imovanen on todettu olevan paras (Stella kai samaa ainetta) unilääkkeistä siinä mielessä, että muuttaa vähiten unen rakennetta, joten uniin lähimpänä luomu-unta. Samoin se aiheuttaa kuulema vähiten riippuvuutta ja toleranssin nousua (Partisen haastattelun luin kerran aiheesta). Omalla kohdallani näin olen huomannut olevan. Mutta ihmiset ovat yksilöitä, kaikilla ei tietenkään samalla tavalla toimi.
Sinulle tuo lääkkeesi ei selvästikään ole oikea kun joudut noin paljon ottamaan. Minusta sen yhden tabletin täytyy riittää, jos ei riitä niin sitten sitä lääkettä ei kannata ottaa. Ole luottavainen, kyllä sinulle sopiva lääke löytyy ja ennen pitkää voit jo pärjätä ilmankin. Melatoniinia suosittelen koittamaan, vaikutus tulee vasta parin viikon päästä jos on tullakseen. Ja voi käyttää yhdessä esim. juuri imovanen kanssa.
Hei,
mulla on lääkkeet jaettu väärin. Minkänäköinen on Stella pilleri ?
Juu ei toiminut Stellat mullakaan, otin kokonaisen laatan (10tbl?) niitä yön mittaan enkä nukahtanut.
Olen käyttänyt vuosia imovanea joka siis nukahtamislääke.Oma tk:n lääkäri lopetti sen vaikka yksityinen psykiatri sanoi, että parempi nukkua kuin valvoa ja masentua sen vuoksi. Nyt en saa unta kuin alkoholin avulla. Ojasta allikkoon siis. Ensi yö menee taas valvoessa...vituttaa.
Somnorista, sama vaikuttava aine. Suunnilleen ainoa nukahtamislääke, joka mulla toimii.
Ihan ensiksi sanoisin, että tuo on semmoinen lääke, jonka annostusta on aika vaarallista ylittää, joten ota heti arjen tullen yhteys lääkäriisi ja pyydä häntä vaihtamaan lääkettä.