G: Kuinka usein sinun vanhempasi vei sinut kirjastoon, kahvilaan, ravintolaan?
Kommentit (73)
kirjastossa käytiin suunnilleen kerran viikossa, useasti pari kertaa. kahvilassa melkein aina lauantaisin ja isän iltavuoroviikoilla yhtenä tai kahtena arkiaamupäivänä lounaalla tai jäätelösoodalla. ravintolassa ei käyty kuin pari kertaa vuodessa, ehkä kolmen kuukauden välein. ymmärtääkseni silloin, kun olin taaperoikäinen, kävimme vielä harvemmin.
Itsellä kokemus pikkukaupungista 80-luvulta oli se että kirjastossa ja kahvilassa käytiin viikottain ja ruokaravintolassa n. joka toinen kuukausi. Vanhemmat halusi että opitaan käyttäytymään ja meidän kaupungissa oli kivoja kahviloita, italialaisen perheen pitämä pizzeria ja 80-luvun lopussa vietnamilainen ravintola. Olimme vasemmistolaisduunariperhe, mutta yökerhoissa tai pubeissa vanhempani eivät ole ikinä käyneet ja ruoan kanssa viini oli ainut alkoholi jota käytettiin.
Kai se on vanhempien oma peruskäsitys asioiden tärkeydestä. Meillä arvostettiin omalla työllä ansaitun rahan käyttämistä (vanhempieni mielestä) oikein ja mahdollisimman hyödyllisesti. Tämä tarkoitti, että kaikessa säästetään tuloista huolimatta ja kaikki mahdollinen tehdään itse.
Omakohtaisesti en tätä mallia kokonaan toteuta, mielestäni on lapsilleni myös tärkeää oppia luovimaan sosiaalisemmassa ilmapiirissä.
...joten kirjastossa käyminen alkoi sujua itsenäisesti jo 6-7 -vuotiaana. Olin lukutoukka ja kävinkin kirjastossa jatkuvasti.
Ravintolassa tuli syötyä vain kesälomareissuilla, koska omalla paikkakunnalla ei ollut varsinaista ravintolaa. Grilliltä haettiin joskus koko perheelle hampparit.
Kahvilassa käytiin aina kun mentiin isompaan naapurikuntaan ostoksille, noin kerran kuussa.
Näin 70-80-lukujen taitteessa.
kahvilassa tai ravintolassa ei käyty ikinä.
olisin vanhempieni kanssa pienenä kirjastossa tai kahvilassa käynyt.
...oikeastaan varsin vähän kiinnostava. Silloin kun tämän palstan keskimääräiset lukijat olivat lapsia, oli 70/80-luku. Silloin ravintoloissa ja kahviloissa käynti ylipäänsä oli harvinaista. Eihän jotain kahviloita juuri ollut olemassakaan verrattuna nykypäivään ja ravintolatarjonta oli todella paljon pienempää. Joten kysymys itsessään on aika pöhkö.
Kirjastoissa toki käytiin ja ehkäpä jopa useammin kuin nykyään.
Kirjastossa olen aina käynyt itsenäisesti
vm 65
kerran kuussa (ja lainattiin paljon kirjoja kerrallaan). Kahvilassa/ravintolassa n. 1-4 krt kuussa, loma-aikoina useamminkin. Meidän perheen sunnuntaihuvi oli kahvilassa käyminen :).
Tämä siis 80-luvun alussa. Vasta myöhemmin olen tajunnut, ettei tuo ollut tuolloin kovin yleistä.
...oikeastaan varsin vähän kiinnostava. Silloin kun tämän palstan keskimääräiset lukijat olivat lapsia, oli 70/80-luku. Silloin ravintoloissa ja kahviloissa käynti ylipäänsä oli harvinaista. Eihän jotain kahviloita juuri ollut olemassakaan verrattuna nykypäivään ja ravintolatarjonta oli todella paljon pienempää. Joten kysymys itsessään on aika pöhkö.
Kirjastoissa toki käytiin ja ehkäpä jopa useammin kuin nykyään.
Mun mielestä 80-luvun alussa oli konditorioita ja jopa ihan viihtyisiä sellaisia. Silloin oli myös joka kahvilassa (huoltsikoita ei lasketa) itsetehdyt kakut ja leivokset joissa oli oikeaa kermavaahtoa ja marsipaania...
Mun mielestä 80-luvun alussa oli konditorioita ja jopa ihan viihtyisiä sellaisia. Silloin oli myös joka kahvilassa (huoltsikoita ei lasketa) itsetehdyt kakut ja leivokset joissa oli oikeaa kermavaahtoa ja marsipaania...
Monet konditoriat ja jopa konditoriaketjut menivät sitten 90-luvun laman aikana konkurssiin....
Monet konditoriat ja jopa konditoriaketjut menivät sitten 90-luvun laman aikana konkurssiin.... #51
....kivoja konditorioita joo, mutta verrattuna nykypäivän kahviloiden määrään niitä oli aivan mitätön määrä. Nythän kahviloita on kaupungeissa joka kadunkulmassa. Lisäksi on huomattavaa ostoskeskusten tulo Suomeen, missä on myös runsaasti kahviloita.
Kirjastossa kävimme n. kerran-kaksi kuukaudessa, kahviloissa joskus kun olimme kaupungissa ostosreissulla. Ravintoloissa ei käyty koskaan, mutta grillillä käytiin ehkä n.6 krt vuodessa. Ravintolassa taisin käydä ensimmäistä kertaa 17 vuotiaana.
Muistan yhden kerran olleeni äidin kanssa kirjastossa ja yhden kerran ravintolassa koko perheen voimin.