G: Kuinka usein sinun vanhempasi vei sinut kirjastoon, kahvilaan, ravintolaan?
Kommentit (73)
Kirjastossa kyllä käytiin tasaisin väliajoin. Ravintoloissa ja kahviloissa ei käyty, koska se ei silloin kuulunut normaaliin elämään.
Vanhempani eivät käyheet itsekkään ravintoloissa tai kahviloissa, eikä niitä nyt hirveästi pienellä paikkakunnalla ollutkaan.
Kahviloita ei siihen aikaan juuri ollut, etenkään pienellä paikkakunnalla. Syömässä kävimme joskus, max. muutaman kerran vuodessa.
Tämä siis 70-80-luvulla ja pienellä paikkakunnalla (10 000 asukasta).
Joskus käytiin ulkona syömässä, mutta ei se ollut kovin yleistä, ehkä max 2 krt vuodessa. Kahviloita ei siihen aikaa samaan tapaan ollut kuin nykyään. Pitkillä kesälomareissuilla käytiin kahviloissa, mutta usein esim. pitkällä matkalla mummolaan oli myös eväät ja istahdettiin johonkin järven rannalla olevalle taukopaikalle evästämään.
kaukana ja piti mennä autolla. Asuimme niin pienellä paikkakunnalla, ettei ravintoloita ja kahviloita edes ollut siellä niihin aikoihin, jotain nakkikioskeja vain. Sen sijaan vanhemmat vei meitä ulkomaille.
Kahvilassa ehkä kahdesti vuodessa, ravintolassa ei koskaan.
Kirjastoon saattoi joskus tosi harvoin päästä. Eikä edes asuttu missään "maalla".
Se oli kotoa vastapäätä. Kahvilaan pari kertaa vuodessa ja ravintolaan muutaman kerran vuodessa. Harvemmin kuin kerran kuussa, mutta ehkä 4-6 kertaa. Eivät he niin ajatelleet mua vievänsä, vaan itsensä, minä tulin mukaan.
kirjasto oli koulun yhteydessä, kavereiden kanssa siellä käytiin, ei vanhempien.
Äiti teki ihania ruisvoileipiä, joissa oli naudan suolalihaa välissä. Niitä minäkin nautiskelin termospullomaitokahvin kanssa!
Junassakin meillä (kuten muillakin) oli omat eväät, siihen aikaan junassa syöminen oli ihan sikakallista!
t. nelonen
Tosiaan aina oli eväät jokapaikassa, kun "eihän sitä nyt voi törsätä".
Ajatusmaailma ja ehkä varallisuus on nykypäivänä ihan jotain muuta kuin 70-80 -luvuilla alemman keskiluokan keskuudessa.
joten siellä ei käyty juuri koskaan. Meillä kävi kirjastoauto jokatoinen viikko.
Myös kahvilat ja ravintolat olivat lähes yhtä pitkän matkan päässä.
Kahviloissa ja ravintoloissa käytiin syömässä kaupunkireissuilla. Ne oli hauskoja reissuja. Ensin kierretltiin kauppoja ja lopuksi käytiin jossaki syömässä.
Myös muutamana viikonloppuna kuussa käytiin jossain kylässä, vanhmepieni sisarusten luon tai vastaavassa.
Muuten elettiin hyvää tavallista arkea. Elämä ei ollut mitään luksusta. Mutta hyvää ja turvallista.
Itse tehty hyvä täytetty ruisleipä (leikkelettä, juustoa, salaattia ja tomaattia) ja itse leivottu pulla (sitä meillä oli usein noilla reissuilla eväänä) ja kahvi termarista hakkaa kyllä mennen tullen keskinkertaisen kahvilan antimet.
t. 5
Kirjastossa käytiin kerran viikossa. Äiti veti mua pulkalla tai työnsi potkukelkalla 3 km matkan lähimpään kirjastoon silloin, kun ei ollut autoa. Ja rattailla sitten, kun ei ollut lunta.
Kahvilassa käytiin kauppareissujen yhteydessä kaupungissa. Eli myös noin kerran viikossa. Puutorin lähellä käytiin aina Rostenin kahvilassa, kun odotettiin bussia. Se oli kivaa. :)
Ravintolassa käytiin varmaan kerran kuussa.
yksinäni alle 6-vuotiaana. Kahviloissa tai ravintoloissa ei juuri käyty, ellei sitten ollut joku erityistilanne. Markkinoilla saatettiin käydä kerran kuukaudessa ja silloin käytiin limulla.
Itse tehty hyvä täytetty ruisleipä (leikkelettä, juustoa, salaattia ja tomaattia) ja itse leivottu pulla (sitä meillä oli usein noilla reissuilla eväänä) ja kahvi termarista hakkaa kyllä mennen tullen keskinkertaisen kahvilan antimet.
t. 5
Varmaan kerran viikossa ja kirjoja lainattiin paljon. 9-vuotiaasta alkaen kävin itsenäisesti ja yleensä heti, kun sain kirjat luettua. Luin ahmien,joten kirjastossa kävin vähintään kerran viikossa.
Kahviloissa käytiin vain kesälomareissulla ja sitten itsenäisemmin 10-vuotiaasta alkaen kavereiden kanssa. Ravintolassa syötiin harvoin, en muista kuin lomamatkoilla ja pari kertaa niiden lisäksi. Varmaan noin 5-6 kertaa vuodessa.
Perusliksa oli varsin hyvä, mutta siihen aikaan verotus oli todella kovaa. Äiti oli kotona ja isä maksoi ihan hirveästi veroja. Tuo oli sitä aikaa, kun siirryttiin pois ns. perheverotuksesta.
Joskus isä manasi, että naapurin duunariperheelle jäi enempi tuloja käteen samasta bruttopalkasta, kun veroprosentit oli niin paljon pienempiä. Meillä oltiin periaatteessa paikkakunnan "kermaa", mutta tulomielessä tosiaan alempaa keskiluokkaa.
Sori, tää oli tosi OT, mutta tuli mieleen.
Söin vanhempien kanssa ravintoloissa vain lomamatkoilla.
Kirjastossa käytiin paljon, kahviloissa ja ravintoloissa ei juuri ollenkaan.