Minä olen sitä mieltä että valtio voisi säästää ottamalla lapsilisät hyvätuloisilta pois.
Kommentit (50)
Miksi minun kolmen lapsen äitinä pitäisi saada kuukaudessa 351 € vähemmän käteen kuin jonkun toisen? Tuo määrä vastaa noin 500 euron kuukausittaista bruttopalkkaa. Siinäpä todella kannustava palkkio siitä, että olen opiskellut yliopistossa kymmenen vuotta samalla kun perustanut perheen, ja sen jälkeen todella tehnyt töitä saadakseni itselleni hyvän ammatin ja keskivertoa paremman palkan! Ja maksanut valtiolle enemmän veroja kuin moni muu. Ja sitten ap ehdottaa, että naapurin kouluttamaton ja töitä tekemätön Marjatta saisi lusmuilullaan lapsilisät tililleen joka kuukausi.
Mielestäni tässä yhtälössä mättää jokin.
Niin eikö tämä olisi yksi hyvä vaihtoehto? Suurennetaanko entistä enemmän koulu ja päiväkotiryhmiä? Vähennetäänkö vanhusten hoidosta? Vammaistyöstä? Minä ainakin voisin kantaa korteni kekoon säästötoimenpiteisiin tällä tavoin. -ap-
kannattaisin tulosidonnaista lapsilisää.
En toki ottaisi kokonaan pois varakkailta perheiltä.
Verotuloja maksetaan myös kyllä työttömyyspäivärahasta, äitiyspäivärahasta, kotihoidontuesta, sairauseläkkeistä jne. Ja paljon isompi veroprosentti mitä vastaavasta tulosta palkkatyössä. Joten turha on mussuttaa etteivätkö he maksaisi veroja ja kustantaisi tätä yhteiskunnan arkea.
Lisäksi oletteko nähneet mitä Suomi maksaa esim. ulkomaille, EU:lle tukiaisia ym verrattuna esim. terveydenhuolto menoihin!!!! Summat ovat aiva järkyttävän kaukana toisistaan ja lisäksi me veronmaksajat MAKSAMME tukiaiset ULKOMAILLE! niistäkään rahoista ei siis tule kuin murunen kotimaan hyväksi
Yhteensä 7000 euroa bruttona esimerkiksi kahden aikuisen ja kahden lapsen perheessä ei ole vielä paljon, mutta jos kuukausitulot ovat yli 10000 euroa kuussa, voisi lapsilisän poistaa. Miksi ihmeessä sitä pitäisi maksaa kun tulot ovat keskimääräistä paremmat? Esimerkiksi tätini perheessä on kaksi aikuista, jotka ansaitsevat kumpikin n. 7000 euroa kuussa bruttona. Tarvitsevatkohan he yhdelle lapselleen sen sata euroa kuussa, mikä lapsilisä on? Minusta kuvaavaa on se, että monissa perheissä, joissa on keskituloa korkeammat tulot, lapsilisät päätyvät suoraan säästötilille.
Nimim. kahden lapsen korkeasti koulutettu äiti, joka tulee luultavasti ansaitsemaan n. 3000-4000 euroa kuussa, kun palaan töihin hoitovapaalta
Olen ihan sata, että ap olisi valmis ottamaan multa pois lapsilisät, mä kun tienaan kuussa bruttona 4400 euroa, käteen jää hipan verran 3000.
Lapsilisät tulee silti ihan tosi tarpeeseen. Meillä on kolme lasta (vanhimmasta en enää saa lapsilisää), iso asuntolaina, opintolainat on maksettu, eikä palkkatulojen lisäksi muita tuloja.
monella muullakin tavalla kuin lapsilisän kautta... mä esim. olen saanut maksuttoman ylemmän korkeakoulututkinnon, mun lapseni ovat olleet ensin edulliseessa yhteiskunnan järjestämässä päivähoidossa ja nyt peruskoulussa. Meillä on terveydenhuolto ja verorahoilla rakennettu infrastruktuuri.
En mä nyt ihan ilman jäisi, vaikka lapsilisät otettaisiin pois;)
on tehnyt kovasti töitä saavuttaakseen korkeapalkkaisen työn maksaisi jatkossa vain muiden lasten elämistä, mutta ei itse saisi mitään? i]
Niillä, jotka tekevät oman elantonsa eteen töitä, on kyllä kaikki oikeudet tienata enemmän rahaa kuin niillä, jotka eivät tee!
Suomen verosysteemi pitää nyt jo huolen siitä, että harva pääsee ansiotuloilla rikastumaan. Vieläkö tästä pitäisi kiristää? Olisiko ihanteena joku kommunistinen kolhoosi tai sovhoosi, jossa jokainen ansaitsee saman mitättömän summan rahaa (huolimatta siitä onko työtön, istuuko kaupan kassalla vaiko työskentelee yritysjohtajana tai neurokirurgina?).
Ne jotka opiskelevat, näkevät vaivaa, tekevät suunnitelmia, käyttävät aikaa ja panostavat oman elämänsä kehittämiseen, myös ammatillisesti ja taloudellisessa mielessä, ansaitsevat kyllä kaikki tienaamansa eurot. Suomessa on lähes jokaisella terveellä kansalaisella mahdollisuus kehittää itseään ja opiskella, ja vaikuttaa siihen mitä elämällään haluaa tehdä. Jos vapaaehtoisena valintana on lähihoitajakoulu, on aivan turha jälkikäteen piipittää siitä, että joku toinen tienaa enemmän!
on tehnyt kovasti töitä saavuttaakseen korkeapalkkaisen työn maksaisi jatkossa vain muiden lasten elämistä, mutta ei itse saisi mitään? Oletko pikkasen epäreilu ap????? Sinullakin on Suomessa mahdollisuus kouluttautua vaikkapa lääkäriksi, asianajaksi jne. jos haluat. Tokihan se vaatii sinulta iseltäsi myös jotakin....
Kaikilla ei ole samoja henkisiä ja fyysisiä resursseja kouluttautua lääkäriksi tai lakimieheksi tai fyysikoksi. Toisekseen, jonkun tässä maassa on tehtävä ne pienipalkkaistenkin työt, ja tuloerojen tasaamiseksi tämä olisi edes pieni vaivainen ele!!!
Valtio tosiaan voisi säästää ottamalla hyvätuloisilta lapsilisät pois. Tosin pitäisi varautua siihen, että byrokratian kulut hieman kasvaisivat, kun etuus ei enää olisi automaattinen.
terkuin asianajajaksi kouluttautunut hyvätuloinen, joka pistää lapsilisät osakkeisiin
Tämä olisi paljon helpompi ja halvempi ratkaisu: ei tarvittaisi lisää byrokratiaa tulovalvontaan ja eikös jostain tietystä summasta lahjoituksia saa myös verovähennyksiä?
Että vielä 2010-luvulla työtön rinnastetaan laiskaan! Työttömäksi voi tänä päivänä joutua kuka vaan eikä töihin enää "MENNÄ". Töihin haetaan ja PÄÄSTÄÄN, jos päästään. Työttömyyden syitä on tosi monia. Esim. työelämän muutokset. Ahkerakin ihminen on voinut kouluttautua alalle, josta yhtäkkiä työpaikat ovatkin lähestulkoon kadonneet. Itse olen käynyt töissä ja opiskellut koko aikuisikäni (lukuunottamatta äitiys- ja hoitovapaita) ja silti minulla on ollut lukuisia työttömyyskausia. Useimmiten kesät ovat työttömiä, koska olen opettaja ja tähän asti olen aina ollut jonkun äitiys- tai hoitovapaalaisen sijainen, jolloin kesän ajalta ei makseta palkkaa.
Siis mainitkaa joku ala, johon MENNÄÄN töihin. Tosi harva meistä makaa mielummin kotona työttömyysturvan varassa kuin tekee ansiotyötä. Työttömyys on ikävä, ei toivottu, masentava olotila, josta halutaan pois! Se ei ole tila, johon pyritään. Mitä tapahtuisi meille perheellisille, asuntolaisnaisille, koko työikänsä pätkätöitä tehneille keski-ikäistyville ihmisille, jos ei olisi työttömyysturvaa? Eläisimme jatkuvassa paniikissa. Lapsillamme ei olisi varaa harrastaa, joutuisimme myymään omaisuutemme, automme.. muuttamaan telttaan asumaan.. miten sieltä sitten voisi ponnistaa takaisin työelämään?
Vain sairaille ja vammaisille, joille työnteko on mahdotonta voisi maksaa jotain tukea. Muilla on mahdollisuus kouluttautua, mennä töihin ja maksaa veroja!
Itse olen ainakin toistaiseksi hyvin pienituloinen 4 lapsen perheenäiti. Lapsilisät menevät peruselämiseen. En juo, polta, törsää meikkeihin tai merkkivaatteisiin.
En kuitenkaan suosittelisi lapsilisälle mitään tulorajaa, sillä vaikka perheellä saattaisikin ehkä paperilla olla hyvät tulot, niin se ei välttämättä ole todellisuus ja lapsilisä on silloin tärkeä tuki. Todennäköisesti raja tulisi olemaan jossain keskiluokan paikkeilla jolloin monet perheet kärsisivät, ja jos raja huitelisi jossain 100K paikkeilla niin kuinka paljon sellaisia perheitä edes on että siitä tulisi paljoakaan valtiolle säästöä?
Menee se sitten ruokaan tai lapsille säästöön, niin lasten hyväksi kuitenkin.