Apuja av-mammat, eikö kummin kuuluisi hoitaa lasta??
Mulla on 1,5vuotias lapsi ja nyt ollut aika raskasta kun ollut korvatulehduksia ja räkätautia.
Olen lapsen kummille puhunut tästä mutta ei ole ehdottanut itse hoitoapuja. Nyt joulun jälkeen lähetin tekstiviestin ja kysyin hoitaisiko lasta muutaman tunnin jotta pääsisin alemyynneille. Vastasi, että on kiireinen ja ollut vähän kipeänä itsekin. Nyt alkuviikosta lähetin viestin, että tulisisko meille vaikka lapsen päiväuniaikaan (voisi siis vain kahvitella ja lukea lehtiä) jotta voisin käydä vaateostoksilla, vastasi että ei nyt ainakaan tällä viikolla ehdi kun on töissä kiirettä ja on luvannut hoitaa siskontyttöään koko viikonlopun. Laittoi sitten että katsotaan joku kerta jos kaunis ilma niin voisi viedä lapsen johonkin lähipuistoon tunteroiseksi leikkimään ja laittoi vielä että kunhan kevätaurinko tulee esiin ja hymiön perään. Kevätaurinko? Siis ehkä maaliskuussa??
Kertokaapa omia mielipiteitä tästä, tulisiko kummin hoitaa (joskus) kummilapsia? Ihmettelen tätä meidän lapsen kummia kun siskontyttöään hoitaa mielestäni aika paljon, vie hesburgeriin, uimahalliin yms.
Kommentit (41)
nyt vaan on eri asia kuin kummilapsi, näin se on joka perheessä minkä tunnen. Ja kenties ei juuri sen vuoksi jaksa alkaa hoitaa kummilastakin, kun hoitaa jo paljon tuota siskontyttöä? Ehkä myös pelkää, että kun kerran hoitaa, saa alkaa hoitaa useamminkin? Näin siinä usein käy.
Jos olet väsynyt, pyydä jotakuta muuta. Vaikka MLLn hoitajaa.
enkä kyllä ajatellut, että kummi hoitaisi lasta edes joka kuukausi ja mistään yökylästä ei ole kysymys.
Tuntuu kummalta, että siskontyttöä hoitaa paljon ja tuntuu nyt varsinkin kun olen väsy niin pahalta että toinen saa paljon apuja
Kummin ei tarvitse tehdä mitään, isovanhemmilla on oma elämä ja sisaruksilla tärkeät työnsä. Naapurin teinin äiti kieltää lastaan tekemästä lastenvahtihommia, kun pelkää että "jotain" sattuu. Kuka hullu edes viitsii tehdä lapsia, kun pitää olla 24/7 kiinni lapsessa 20 vuotta...
Eiköhän lapset ala irtaantumaan vanhemmistaa jo sitä ennen :)
Ei minunkaan mielestäni kummilla ole velvollisuuksia hoitaa lasta. Eiköhän ne velvollisuudet ole jotakin muuta.
Itse olen kolmen lapsen kummi. Hoitaisin heitä silloin tällöin vaikka en olisikaan kummi :) Vapaasta tahdosta otan heidät luokseni jos tarve vaatii :)
koska et osaa käydä kaupassa yhden lapsen kanssa?
10, 7 ja 4v. eli ei pitäisi lastenhoitoa pelätä
ap
Eli kummilla on kolme omaa lasta, hän käy töissä ja on ollut juuri flunssassakin. Sinulla on yksi lapsi, olet ehkä vielä kotonakin ja alennusmyynteihin pitäisi päästä. Ei ehkä herättänyt pyyntösi kauheasti sympatiaa kummissa... Ota lapsi kaupungille rattaisiin mukaan tai jätä isälleen. Pitäkää kummin kanssa yhteyksiä soittelemalla niin että molempien kuulumisille on tilaa ja käykää vaikka lapsesi kanssa heillä kahvilla niin että viet omat pullat mukaan.
...meillä ainakin jo suunnitteluvaiheessa oli itsestäänselvää että hoidamme lapset itse kunnes menevät tarhaan 3-vuotiaina.
Kummin ei tarvitse tehdä mitään, isovanhemmilla on oma elämä ja sisaruksilla tärkeät työnsä. Naapurin teinin äiti kieltää lastaan tekemästä lastenvahtihommia, kun pelkää että "jotain" sattuu. Kuka hullu edes viitsii tehdä lapsia, kun pitää olla 24/7 kiinni lapsessa 20 vuotta...
enkä kyllä missään vaiheessa ole kokenut, että minun pitäisi kovasti olla hoitoapuna. Toisia olen hoitanut enemmän, toisia vähemmän, mutta myös itsekkäästi kieltäytynyt, jos on ollut kiirettä, tai muuten ei ole sopinut aikatauluun. Kovasti ei ole edes kyselty. Enkä itse ole kertaakaan pyytänyt kummankaan lapsen kummia hoitamaan lasta juuri siksi, että olisi kummi, pari kertaa olen pyytänyt ottamaan hoitoon hetkeksi, esim. lääkärissäkäynnin ajaksi.
että serkut saavat leikkiä yhdessä. Minkä ikäinen se siskontyytö on? Tuskin enää 1-vuotias?
10, 7 ja 4v. eli ei pitäisi lastenhoitoa pelätä
ap
jos itse tarjoutuu avuksi niin se on eriasia. Ja jos kerran ap:n lapsen kummilla on jo itsellään kolme lasta niin ymmärrän täysin ettei hän halua ylimääräistä hoidettavaa. Olisit ehdottanut, että olisi tullut mukaasi ostoksille, olisit ottanut vauvan joukkoon ja kummin siihen kaveriksi, että olisit itse saanut koitella vaatteita.
Sitä en taas ymmärrä, kun lapsen isän sisko vaatimalla vaati päästä lapsemme kummiksi, mutta ei hän tämän kuluneen parin vuoden aikana ole käynyt katsomassa kummilastaan kuin pari kertaa. Onneksi lapsella on toinenkin kummi joka haluaa viettää aikaa lapsen kanssa ja luoda häneen suhdetta.
olemalla eri mieltä. Itselläni on kaksi kummilasta ja mielelläni heitä hoidan, koska olen KUMMI. Ja olenkin sanonut olevani käytettävissä pienellä varoitusajalla, lähestulkoon milloin tahansa.
Minulla on edelleenkin todella hyvät ja läheiset välit omaan sylikummiini ja tätä hyvää tahdon itse jakaa eteenpäin.
Myös toisen lapseni kummi on useasti pyytänyt lastani luokseen hoitoon, koska haluaa omien sanojensa mukaan hoitaa kummilastaan.
Täällä aina puhutaan, että kummin tehtävä ei ole sitä-tätä-tota-eikä tuota! Mitä se sitten on? Parhaimmillaan se kummius on silloin, kun kummi ja kummilapsi viettävät aikaa yhdessä!
aika pelottavaa ottaa kenenkään lasta hoidettavaksi.
On ihan älyttömät vaatimukset ja rajoitukset mitä pitää ja sitten toisaalta taas ei saa tehdä.
Tämän olen tältä palstalta oppinut.
kummi ei käyttäydy mitenkään erikoisesti. Kivahan se olisi jos hoitaisi, mutta ei mitään velvollisuutta ole. Ja ymmärrän, että antaa liikenevän ajan siskonlapselleen. Itselläni ei sinkkuna olisi ollut mahdollisuutta hoitaa useampaa pikkulasta säännöllisesti (olisin varmaan kyllä yrittänyt tasapainotella kummilapsen ja siskonlapsen välillä).
Ensimmäinen kummilapseni on ollut luonani hoidossa 3veestä alkaen viikon kesäisin. Se loppui, kun lapsi täytti 12v.
Toista en ole hoitanut ikinä, mutta muuten näemme usein ja perheiden yhteisiä lomia ja muita juttuja on tehty paljon. Nykyään sisaruksensa kanssa käyvät yökylässä, mutta kyseessä ei siis ole hoitaminen :)
Nuorinta kummilasta en ole myöskään hoitanut, vanhempansa eivät ole tarvinneet/halunneet.
Esikoiseni ei ole ollut koskaan kummeillaan hoidossa, nyt isompana toisella kyllä yökylässä, sillä kaveriseuraa on siellä paljon.
Kuopus on pian 10v, ja on kerran ollut kummeillaan hoidossa... Mutta ei siis sen vuoksi, että ollaan kipeinä, pitäis päästä shoppaileen tms, vaan ihan kummien omasta halusta.
sinkku. No ymmärrän vielä paremmin. Kummilapseni äiti on paras ystäväni, ja mielelläni auttaisin häntä mutta jos minulla olisi 3 lasta, siskoni (yh) tarvitsisi apua ja toipuisin flunssasta, niin tiukkaa tekisi.
kummi ei käyttäydy mitenkään erikoisesti. Kivahan se olisi jos hoitaisi, mutta ei mitään velvollisuutta ole. Ja ymmärrän, että antaa liikenevän ajan siskonlapselleen. Itselläni ei sinkkuna olisi ollut mahdollisuutta hoitaa useampaa pikkulasta säännöllisesti (olisin varmaan kyllä yrittänyt tasapainotella kummilapsen ja siskonlapsen välillä).
ja yhdesti kummi katsoi viime kesänä yhden tunnin lasta kun kävin sittarissa juhannukseksi ruokaostoksilla. En siis ole vaatinut hoitamaan lasta.
Käyn noin kerran kuussa kummilla ja hän tarjoaa kahvit ja niin minäkin kun hän käy meillä kerran pari kuussa.
Siskon tyttö taitaa olla eskarilainen ja on jopa kerran kuussa heillä yön tai viikonlopun ja muutenkin tapaavat siskonsa kanssa useasti viikossa shoppialujen ym.merkeissä.
Kummin lapset ovat isompia kuin minun
Eipä ole käynyt mielessä, että kummiuteen kuuluisi joku lastenhoitovelvollisuus. Yhtä kummilasta olen kyllä hoitanut. Matkustin aika kauas viikoksi hoitamaan äitinsä leikkauksen ajaksi, lapsen isä työmatkalla.
Kummiuteen kuuluu uskonnollisiin asioihin perehdyttäminen, ja myöännettäköön, että heikoissa kantimissa on sekin;) Ihan surkee kummi!
ja yhdesti kummi katsoi viime kesänä yhden tunnin lasta kun kävin sittarissa juhannukseksi ruokaostoksilla. En siis ole vaatinut hoitamaan lasta. Käyn noin kerran kuussa kummilla ja hän tarjoaa kahvit ja niin minäkin kun hän käy meillä kerran pari kuussa. Siskon tyttö taitaa olla eskarilainen ja on jopa kerran kuussa heillä yön tai viikonlopun ja muutenkin tapaavat siskonsa kanssa useasti viikossa shoppialujen ym.merkeissä. Kummin lapset ovat isompia kuin minun
Mitä sen pitäisi tehdä. Tehän olette paljonkin tekemisissä.
tuli, miksi siskon lasta hoitaa useammin- koska omille lapsille on hänestä leikkiseuraa!! Ihan ei asia hoitaa vauvaa kuin 6-vuotiasta. Plus vielä sitten se, että siskonsa kanssa on muutenkin läheinen.
Kummin ei tarvitse hoitaa lasta.
ja yhdesti kummi katsoi viime kesänä yhden tunnin lasta kun kävin sittarissa juhannukseksi ruokaostoksilla. En siis ole vaatinut hoitamaan lasta.
Käyn noin kerran kuussa kummilla ja hän tarjoaa kahvit ja niin minäkin kun hän käy meillä kerran pari kuussa.
Siskon tyttö taitaa olla eskarilainen ja on jopa kerran kuussa heillä yön tai viikonlopun ja muutenkin tapaavat siskonsa kanssa useasti viikossa shoppialujen ym.merkeissä.
Kummin lapset ovat isompia kuin minun
kummilasta hoidettavaksi ennenkuin on vanhempoi, nyt vajaa 3 ja joskus on hetken meillä.
Toinen juttu on tuo sairastaminen, kummilapseni on myös todella usein kipeänä ja ymmärrän että se on äidille rankkaa, mutta en voi/halua ottaa kummilasta meille koska tartuttaa muut lapset.
Ihan sama on kaikkien muiden lasten kanssa, en ota jos ovat kipeenä, ja tuolla aina vuotaa nenä ja yskii. Katsotaan sitten myöhemmin,niin minäkin aina sanon..
Sitä kutsutaan VASTUUKSI, olla lapsessa 'kiinni 24/7'
Oivoi ihmisiä... :D:D:D