Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykylapset ei osaa uida, ei hiihtää, ei luistella

Vierailija
11.01.2012 |

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 7v. osaa nuo kaikki...

Vierailija
2/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskoni on 12v ja osaa kyllä ihan jokaista noista, ja niin osaavat hänen kaverinsakin. Ehkä hän ei ole siis enää lapsi, tai hänen kotikuntansa on harvinaisuus kun koulussa vielä opetetaan noita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei hiihto tai luistelu kiinnosta, niin miksi niitä pitäisi hampaat irvessä opetella ja harrastaa?

t. uintia harrastava 33-v, joka on viimeksi luistellut lukiossa ja hiihtänyt yläasteella - nykyisin ei kiinnosta kumpikaan laji

Vierailija
4/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osaa hyvin uida, luistella ihan ookoo ja hiihtää eteenpäin. Ikää 9 vee.

Moni vanhempi ei jaksa viikonloppuisin lähteä ovesta ulos, joten usein lapset jää vähän toistaitoisiksi ja yksinhän nykyajan lapset ei saa mennä kuin takapihalle näinä aikoina kaupungissa.

Vierailija
5/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun 4v tekee noita kaikkia...

Vierailija
6/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten osasivat? Mihin vertaat?

1950-1960-luvulla oli ihan tavallista ettei maalaislapset osanneet luistella eivätkä uida. Eivätkä kaikki kaupunkilaisetkaan.

Ja mitä hiihtämiseen ja luisteluun tulee, oletko huomannut sellaisen asian kuin ilmastonmuutos? Itse asun lumisessa Itä-Suomessa, jossa on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut radikaalisti vähemmän hiihto- ja luistelusäitä kuin esimerkiksi vielä 30 vuotta sitten.

Pääkaupunkiseudusta puhumattakaan.

Vierailija
7/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei hiihto tai luistelu kiinnosta, niin miksi niitä pitäisi hampaat irvessä opetella ja harrastaa?

t. uintia harrastava 33-v, joka on viimeksi luistellut lukiossa ja hiihtänyt yläasteella - nykyisin ei kiinnosta kumpikaan laji

eli sun mielestä pitäis opetella uimaan koska se on noista kolmesta se laji joka sinua kiinnostaa..? hieman outo näkökulma.

ps. ite mieluiten noista hiihdän, vaikka osaan muutkin !

kirjoittaa 13-vuotias tyttö pohjosesta =)

Vierailija
8/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uinti - Yleisiä uimarantoja nykyisin vähän ja tupaten täynnä. Mökkeihin on varaa vain murto-osalla. Missä ne lapset uisivat? Hallimaksut korkeita, aikuisten aika menee työelämässä+työmatkoihin.

Luistelu -Talvet on mitä on, jää on valmiina tammikuussa ja sulaa maaliskuussa.

Hiihto -Talvet on mitä on. Välineiden hinnat taivaissa. Pitäisi voidella jokapäivä eri voiteella pidon vuoksi.

Vierailija
9/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma 10-vuotiaani osaa kyllä noita kaikkia.

Vierailija
10/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten osasivat? Mihin vertaat? 1950-1960-luvulla oli ihan tavallista ettei maalaislapset osanneet luistella eivätkä uida. Eivätkä kaikki kaupunkilaisetkaan. Ja mitä hiihtämiseen ja luisteluun tulee, oletko huomannut sellaisen asian kuin ilmastonmuutos? Itse asun lumisessa Itä-Suomessa, jossa on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut radikaalisti vähemmän hiihto- ja luistelusäitä kuin esimerkiksi vielä 30 vuotta sitten. Pääkaupunkiseudusta puhumattakaan.

Vierailija
11/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut koulukyytejä kuten nykyisin on.

Vierailija
12/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eivät osaa tiskata käsin eivätkä osaa hakea itse enkun sanoja sanakirjasta.

Vierailija
13/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtämiseen ja luistelemiseen ei nykyilmastossa ole usein tilaisuuksia, ellei käy jäähallissa. Itsestä tuntuu tyhmältä ostaa lapsille joka vuosi monot ja luistimet, joista esim. monoja käytetään monena talvena ehkä pari kertaa.

Vierailija
14/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtämiseen ja luistelemiseen ei nykyilmastossa ole usein tilaisuuksia, ellei käy jäähallissa. Itsestä tuntuu tyhmältä ostaa lapsille joka vuosi monot ja luistimet, joista esim. monoja käytetään monena talvena ehkä pari kertaa.

Vierailija
15/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihdolla ja luistelulla ei mitään väliä olekaan. Vähän kun osaa uida, se riittää.

Vierailija
16/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eivät halua tehdä mitään niistä.

Onko ne kaikille pakollisia harrastuksia?

Itse olen luistellut viimeksi yläasteella joskus v.1979. Hiihtänyt olen lukiossa tammikuussa 1982. Uinut olen viimeksi - ja elämäni ainoan kerran uimahallissa- 2004. Sitä edellinen uimakerta järvessä 1982.

Oikein hyvin olen pärjännyt. Varmaan lapsenikin.

Vierailija
17/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten hyvin esim. alkuopetusikäiset hallitsevat nykyisin nuo taidot. Ekaluokalla jo luistellaan ja hiihdetään tyydyttävästi ja osa jopa kiitetävästi ja valtaosa tokaluokkalaisista oppii viimeistään tokaluokan uimakoulussa uimaan. Ilo seurata!

Vierailija
18/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 5-vuotiaani osaa uida joitakin metrejä, sukeltaa sujuvasti ja osaa kellua. Mielestäni ihan ok taito, oppii varmaan ihan kohta uimaan, kunhan päästään uimahalliin. Ei olla käyty uimassa moneen kuukauteen sairastelukierteiden takia. Lapset nauttivat usein vedestä, ja jos vain sinnikkäästi vie uimahalliin, niin vahingossakin oppii...

Luistelu ja hiihto sen sijaan ovat vähän haastavampia. Lapsi oppi viime talvena liukumaan jäällä luistimilla. Yhteensä hän on käynyt luistelemassa max 10 kertaa eli aika laiskoja ollaan oltu viemään, mutta lapsi on innoissaan yrittänyt ja mennyt aika lujaakin kävelytyylillä. Ollaan leikitty hippaa ja vedetty mailalla, ja jos tänä talvena päästään jäälle (vielä ei olla päästy), oppii varmaan sitä liukua sujuvammaksikin.

Hiihtoa sen sijaan lapsi ei osaa. Hiihtokertojakin tosin on takana viime talvena ehkä kaksi tai kolme kertaa ja edellisenä talvena sellaisilla järkyillä remmisuksilla pari kertaa.

En silti ole huolissani näistä taidoista, vaikka vain harvoin ehditään harjoittelemaan. Lapsi harrastaa jalkapalloa ja tanssia ja liikkuu runsaasti. Hän pitää luistelusta, hiihto nyt ei taida kuulua suosikkeihin, mutta innolla on aina kokeillut. Tärkeintä on se, että lapsi kokeilee innoissaan, ei se, että hän osaa lajia hyvin. Kouluun mennessä olemme saaneet lapsen ehkä sellaiselle tasolle, että alkeet ovat jo hallussa. Se riittää meille. Lapsen ei tarvitse tulla näissä lajeissa hyväksi, kunhan nyt tietää, mistä on kyse.

Vierailija
19/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti nuorempana ja paremmin kuin minun lapsuudessani, puhumattakaan siitä mitä oli sitä ennen... Luistelua ja hiihtoa en näe kovin tarpeellisina taitoina.

Vierailija
20/38 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi osaa kaikki nuo 5-vuotiaana. Mutta on se sentään vaatinut useamman päivän vuodessa jokaisen lajin parissa!! Ja sitä kiukkua ja epätoivoa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan