Kilpiraihasen vajaatoiminta, mitkä ovat viitearvot?
Lääkäri ilmoitti että arvot ovat hiukan alle viitearvojen, joten ovat ok. Lääkitys siis on, mutta väsymys on ihan hirveä! ehdotti että jatketaan samalla annoksella tai voidaan jopa lakea jos on ylitoiminnan oireita, mutta kun olo on kuin jyrän alle jäänellä...
Kommentit (36)
Soita terveydenhoitajalle ja pyydä että tulostavat sulle kaikki otetut labrat. Sulla ei todellakaan ole liikatoimintaa noilla arvoilla. Sanot että oireita on ja haluat lisää lääkettä tai sitten pyydät lisäksi liothyroninia. Se on toinen hormoni. Itselläni ei vajis helpottanut ennen kuin sain liothyroniniaKIN ja tsh meni alle viitearvojen eli "liikatoiminnalle", mitä se ei todellakaan ole. Jos ei hoida sua kuntoon niin endokrinologille sitten, tai toiselle lääkärille.
"Kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan yleensä tyroksiinilla, joka on T4-hormonia. Joillekin potilaille sopii yhdistelmähoito tyroksiinilla ja T3-hormonilla (Liothyronin), mutta tällainen hoito ei ole rutiinikäytössä. On kuitenkin useita tutkimuksia, joitten mukaan yhdistelmähoito olisi parempi kuin pelkkä tyroksiini." http://www.terveydentukipilarit.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2
Yksi mahdollinen lääke on myös armour thyroid. Näistä vain thyroksini on korvattava.
Ei hyvää päivää. Sanoisivat suoraan vaan, että vaihtoehtohörhöilyä eikä mitään lääketiedettä.
Soita terveydenhoitajalle ja pyydä että tulostavat sulle kaikki otetut labrat. Sulla ei todellakaan ole liikatoimintaa noilla arvoilla. Sanot että oireita on ja haluat lisää lääkettä tai sitten pyydät lisäksi liothyroninia. Se on toinen hormoni. Itselläni ei vajis helpottanut ennen kuin sain liothyroniniaKIN ja tsh meni alle viitearvojen eli "liikatoiminnalle", mitä se ei todellakaan ole. Jos ei hoida sua kuntoon niin endokrinologille sitten, tai toiselle lääkärille. "Kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan yleensä tyroksiinilla, joka on T4-hormonia. Joillekin potilaille sopii yhdistelmähoito tyroksiinilla ja T3-hormonilla (Liothyronin), mutta tällainen hoito ei ole rutiinikäytössä. On kuitenkin useita tutkimuksia, joitten mukaan yhdistelmähoito olisi parempi kuin pelkkä tyroksiini." <a href="http://www.terveydentukipilarit.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2" alt="http://www.terveydentukipilarit.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2">http://www.terveydentukipilarit.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2</a> Yksi mahdollinen lääke on myös armour thyroid. Näistä vain thyroksini on korvattava.
t.ap
itse nostat heiman annosta ja kuulostelet vointiasi.
jos arvot ovat nyt jo liikatoiminnan puolella, niinkuin ap sanoi. Sen sijaan hemoglobiini- sokeriarvot kannattaa tarkistaa.
Ei hyvää päivää. Sanoisivat suoraan vaan, että vaihtoehtohörhöilyä eikä mitään lääketiedettä.[/]
n.8 vuoden sairastelun jälkeen en kyllä välttämättä pidä koululääketiedettä tai lääkäreitä enää kovin suuressa arvossa. (ei ap)
itse nostat heiman annosta ja kuulostelet vointiasi.
jos arvot ovat nyt jo liikatoiminnan puolella, niinkuin ap sanoi. Sen sijaan hemoglobiini- sokeriarvot kannattaa tarkistaa.
vaan viitearvojen sisällä
Arvot vaihtelee. Viime mittaus TSH 0.05 ja T4V 19. Joku voisi tulkita jo menevän liikatoiminnan puolelle, oloni on silti hyvä, joten nämä arvot ihan ok enkä muuta lääkitystä. Lääkäriä en paljon kuuntele muuta kuin reseptiä pyytäessä.
kilpirauhashormonitasojen pitäminen liikatoiminnan puolella lisää osteoporoosin riskiä.
kilpirauhashormonitasojen pitäminen liikatoiminnan puolella lisää osteoporoosin riskiä.
Silloin vielä ei tiedetty jääkö se vai häviääkö kun olen synnyttänyt. En muista kumpi arvo oli silloin 3.8 mutta lääkitys aloitettiin. Nyt kävin juuri väsymyksen takia verikokeissa. Nyt se arvo oli 9.8 ja lääkeannostusta nostettiin ja lääkäri totesi että sairastan siis tosiaan kilpirauhasen vajaatoimintaa, se jäi raskaudesta.
Mulla oli raskauden aikana myös diabetes ja olen senkin jälkeen välillä mitannut mun sokeriarvoja, nyt huomasin että paastosokeri oli noussut. Lääkäri sanoin että se saattaa johtua siitä kilpirauhasesta, toivottavasti niin. Mä en kestä jos vielä varsinaisen diabetes diagnoosin saisin.
Kerrottakoon nyt tähän loppuun vielä että aikaisemmin olen ollut aina perusterve, olen hoikka ja harrastan liikuntaa. Mutta näin se elämä yllättää.
Kilpirauhasesta johtuva väsymys on muuten ihan kauheaa. Välillä tuntui että voisin nukahtaa kaupan kassajonoon seisaalteen.
Itselläni melko lähellä liikatoimintaa (arvoja katsottaessa) kuten ed.kirjoitin mutta koska oloni on hyvä niin en hätäile. Onhan liikatoiminnassa muitakin oireita kuin osteoporoosin riski. Sitä vain ei aina saa vakaaksi noita arvoja.
Please, ilmoittakaa myös viitearvot mihin tulosta verrataan. Toisten tulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään.
Please, ilmoittakaa myös viitearvot mihin tulosta verrataan. Toisten tulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään.
ne ole yleisesti määritellyt ja niihin verrataan tuloksia?
Olen rampannut muutamalla Porilaisella lääkärillä, mutta todellista tietoa ei tunnu olevan. Kenellä kävit? voisin käydä samalla
Kuka lääkäri Porissa olisi sellainen joka kuuntelee potilasta Annatko yhden
Ilkka piisi lääkäri talolta. Kymmenet lääkärit olivat terveyskeskuksessa minua tutkineet ilman että löysivät mitään vikaa ja lääkäritalolta sain jo ekalla käynnillä tietää mikä minua vaivaa, ja se varmistettiin vielä laboratoriossa. Lääkäritalossa otetaan laajemmat kilpirauhaskokeet kuin tkssa.