Kilpiraihasen vajaatoiminta, mitkä ovat viitearvot?
Lääkäri ilmoitti että arvot ovat hiukan alle viitearvojen, joten ovat ok. Lääkitys siis on, mutta väsymys on ihan hirveä! ehdotti että jatketaan samalla annoksella tai voidaan jopa lakea jos on ylitoiminnan oireita, mutta kun olo on kuin jyrän alle jäänellä...
Kommentit (36)
itse nostat heiman annosta ja kuulostelet vointiasi. Ne viitearvot eivät ole minkään ylijumalan asettamat eli ei niitä voi tuijottaa vaan vointisi on se mittari... Raivostuttaa tollaset imbesillit lääkärit.
osaavalle endologille. Suomessa nuo viitearvot ovat järisyttävän korkeat ja pitää olla kunnon vajaatoiminta ennenkuin saa lääkkeet. 70-luvulla vain kuunneltiin potilaan oireita ja sai tyroksiinia apuun. Nyt moni syö masennuslääkkeitä siihen kilpparin aiheuttamaan väsymykseen, kun "viitearvot" ovat melkein ok.
Ei kai vaan ollut joku nuori lääkäri?
Tällä hetkellä annostus on 2 kpl 0,1mg tabletteja ja minusta tuo tuntuu jo isolta annokselta, voi olla että kuvittelen.
t.ap
Itse ainakin tunnen elimistöni niin hyvin, että teen tarvittaessa säätöjä itsekin.
Mutta siis mulla myös tuo vajaatoiminta ja lääkärit yleisesti ottaen ovat tyytyväisiä omasta mielestäni liian pieneen määrään lääkettä. Lakkasin niitä kuuntelemasta ja nyt kuuntelen omaa oloani ja otan lääkkeet olotilan mukaan. Eli jos esimerkiksi tuleekin tosi väsynyt oli, painon kanssa on ongelmia ja jatkuvasti palelee (vaikkei ole flunssaa) niin silloinhan kaikki oireet viittaa siihen ettei vajaatoiminnan lääkitys ole tasapainossa?? Sen jälkeen lääkitys niin että saan vajaatoiminnan oireet pois ja sitten taas pikkuhiljaa tiputus normaalille tasolle.
Jos taas tulee sydämentykytyksiä (kesti kauan ennen kun näitä opin "kuuntelemaan") niin vastaavasti vähennän lääkitystä. Pääasia tietenkin että reseptillä saat kutakuinkin sen määrän lääkettä mitä kuluukin. Tämä toimii itselläni parhaiten mutta tietenkin vaatii muutaman vuoden sairastelua että oppii kuuntelemaan omaa kehoa kunnolla ja reagoi sen oman voinnin mukaan.
Ja tuskin kukaan lääkäri tätä hyväksyisi...
Tsemppiä!
Mä sain lääkityksen kun tsh oli vasta 3,8.lääkäri sanoi että täytyy hoitaa potilasta eikä arvoja ja nyt olen elämäni kunnossa kun tsh laskettiin yhteen. Se on mulle sopiva taso. Etsi kilpirauhasiin erikoistunut lääkäri. Porissa mulla ainakin täällä tosi hyvä.
Lääkäri siis sanoi, että jatketaan samalla annoksella tai lasketaan tarvittaessa annosta, jos on liikatoiminnan oireita. Ei hän ehdottaisi annoksen laskemista, elleivät arvot olisi olleet pikemminkin ylä- kuin alakanttiset. Kun annos on liian suuri, TSH laskee viitearvojen alapuolelle, ehkäpä tästä oli kyse? Jospa sinua väsyttää, koska annos on liian suuri. Tykyttääkö, tärisyttääkö ja onko voimaton olo? Silloin annoksen hienoinen laskeminen olisi järkevä kokeilu.
Laittaisit ne arvosi tänne, niin ei tarvitsisi arvailla asiaa? Mutta siis liikatoiminnassa (tai liian suurella annoksella) TSH on viitearvon alapuolella ja T4V yläpuolella. Vajaatoiminnassa (tai jos tyroksiinin annos on liian pieni) TSH on viitearvojen yläpuolella ja T4V alapuolella. Lääkeannoksen hienosäätöä voidaan kyllä voinnin mukaan tehdä, vaikka arvot olisivat viitearvojen sisäpuolellakin.
jos on vajaatoiminnan oireita, mutta veriarvot viitearvojen sisällä? En ole itse asiassa edes koskaan saanut nähdä niitä tuloksia, kuittauksen vaan että ihan ok olivat. Muutamalla sukulaisellakin on vajaatoimintadiagnoosi ja oireet kuulostavat ihan samoilta.
myös olla muuten sellainen kuin t3 resistenssi, jolloin viitearvot näyttää normaalia, vaikka vajaatoiminta on vielä yllä ja tyroksiini vain pahentaa sitä. Tuota vain ei Suomessa enää testata ainakaan terveyskeskuksissa.
jos on vajaatoiminnan oireita, mutta veriarvot viitearvojen sisällä? En ole itse asiassa edes koskaan saanut nähdä niitä tuloksia, kuittauksen vaan että ihan ok olivat. Muutamalla sukulaisellakin on vajaatoimintadiagnoosi ja oireet kuulostavat ihan samoilta.
koheneeko olo.
koheneeko olo.
niitä pidä syödä muutama viikko ennen kuin huomaa todellista eroa? Se miten yksityinen lääkäri suhtautuu riippuu täysin tämän asiantuntemuksesta, se että on yksityinen ei tee välttämättä hyvää lääkäriä.
Laitoin tohon oman ketjun ja nyt huomasin tämän. Oisko teillä suositella hyvää endokrinologia?
Lääkityksen olisin tarvinnut jo paljon ennen kuin alkoi viimein näkyä kokeissa se vajaus.
Mä sain lääkityksen kun tsh oli vasta 3,8.lääkäri sanoi että täytyy hoitaa potilasta eikä arvoja ja nyt olen elämäni kunnossa kun tsh laskettiin yhteen. Se on mulle sopiva taso. Etsi kilpirauhasiin erikoistunut lääkäri. Porissa mulla ainakin täällä tosi hyvä.
Minkä niminen lääkäri?
Minkä niminen lääkäri?
Siis 10 vuoden vajaatoimintakokemuksella lähdin itse säätelemään. Pitkään söin 1,5 tabua, sitten 2. Arvot alkoivat olla aika lähellä hyvää, silti väsytti ja oli ankea olo.
Yksi endo sanoi että annostusta voi nostaa vaikka kuinka ylös tarpeen mukaan. Ja mehän nostettiin. Mutta virheen tein siinä, etten käynyt labrassa tarkistuttamassa arvoja vaikka olisi pitänyt.
Kuvittelin sitä ja kuvittelin tätä ja säädin lääkkeen määrää. Olin stressaantunut ja hermostunut ja kuvittelin olevani liikatoiminnalla ja vähensin lääkitystä... kunnes lääkäri pakotti minut labraan (=ei antanut uutta reseptiä ennen). Voi hel....tti. TSH oli 57 ja T4v noin 7.
Ikinä en enää säätele itse annosta - ja käyn labrassa säännöllisesti. Nyt tästä kestää pitkään toipua edes jonkinlaiseen kuntoon. =(
Itselläni t4v oli 9 ja tsh 3 kilpirauhasen poiston jälkeen. Lääkäri meinasi, että ok arvot vaikka oireita oli. Lääkitys kuitenkin tuli, kun "ohjeistin" lääkäriä siitä että ennen leikkausta arvoni olivat t4v 16 ja tsh 0,9 ja nämä olivat ne minulle oikeat arvot.
sain lääkityksen arvoilla elokuussa 2009 TSH 5.0 ja t4v 14. Vuosi sitten marraskuussa otetuissa kokeissa arvot olivat TSH 2.5 ja t4v 17. Nyt siis lääkäri ei kertonut arvoja
Googlaapa se.