Tulkinta-apua ihmissuhdeasiassa. Mitä tästä pitäisi ajatella.
Olen törmännyt seuraavanlaiseen tilanteeseen, jota en ymmärrä. Seuraa pitkä selostus, olen pahoillani, en osaa tätä tiivistää.
Minulla on pitkäaikainen, hyvä ystäväpariskunta, kolmekymppisiä. Nainen on ollut koulukaverini, meillä on parinkymmenen vuoden kiinteä ystävyys takana. Olemme olleet pitkään myös parhaita ystäviä. En tiedä olemmeko enää, mutta pitkään joka tapauksessa olimme.
Ystävänainen on luonteeltaan ainakin ennen ollut lievään "esittämiseen" taipuvainen, eli hieman narsistinen, ihan positiivisessakin mielessä, näytellyt muiden edessä pieniä draamoja ja kohtauksia jossain tilanteessa. Vaikea kuvailla :) mutta sellaista pientä huomionhakuisuutta jolla hän on pyrkinyt kai viihdyttämään ihmisiä ja onnistunutkin.
Aina joskus heillä on sitten myös pariskuntana ollut tapana näytellä "kohtauksia". Usein ne ovat liittyneet heidän parisuhteeseensa. Olen nauranut näille aina ihan hillittömästi ja ääneen, koska ne ovat niin hassuja. Nämä kohtaukset ovat tyypillisesti jotain julkista, keskinäistä nahistelua ja kommentointia, jota muut seuraavat.
No niin, minä olen nähnyt nämä pikkudraamat jonkinlaisina tarkoituksellisina viihdepaloina lähipiirin ihmisille - koska tämä ystäväni on käsitykseni mukaan narsististyylinen ja huomiosta nauttiva, ja ihan hyvässä ja läheisessä hengessä tämä kaikki on käsitykseni mukaan tapahtunut.
Pari kertaa nyt sitten on tapahtunut niin, viimeksi viikonloppuna, että ystäväni on käyttäytynyt kovin kummallisesti minua kohtaan. Ja tässä tulee se osuus jota en ymmärrä.
Olin heillä istumassa iltaa ja he järjestivät taas tällaisen mukariitelykohtauksen keskenään, muiden läsnäollessa. Naljailivat toisilleen jotakin niin että kaikki kuulivat. Purskahdin hillittömään nauruun, koska se oli taas suoraan kuin jostain sketsiohjelmasta.
Ystäväni puuskahtikin minulle yhtäkkiä vihaisesti että "sulla on kyllä niin kummallinen huumorintaju kun tällaiselle naurat". Että mitä? Tämä oli toinen tai kolmas kerta kun hän reagoi tällä tavalla, mutta nyt vasta siihen varsinaisesti kiinnitin huomiota. Mitä tässä on oikein tapahtunut? En ollenkaan ymmärrä tätä asiaa.
Ovatko pariskunnan sanailut toisilleen olleetkin ihan oikeita riitoja. He ovat tosiasiassa suurin piirtein eroamassa, ja minä vain olen naureskellut tälle show-meiningille, vai? Olen koko ajan ollut siinä käsityksessä, ja olen edelleen, että tällä pariskunnalla menee vakaasti ja oikein hyvin ja lapsiakin on.
Eihän kukaan kävisi perheriitoja vähän väliä muiden läsnäollessa OIKEASTI vaan toki vasta sitten kun muut ovat lähteneet?
Kommentit (12)
Tai jossain pumpulissa.
Monikin riitelee oikeasti vaikka paikalla olisikin "yleisöä".
Omituista, ettet ole koskaan aikaisemmin kysynyt ystävältäsi hänen parisuhteensa tilasta mitään.
Harvakseltaan kylläkin. Mutta olen ajatellut että ystäväni puhuu jos haluaa puhua.
Hän on aina ollut kovin vaitelias omista tunnetason asioistaan, noin niin kuin naiseksi. Joten en ole pitänyt puhumattomuutta minään merkkinä mistään.
Hän on sen tyyppinen, että hän kertoo kun joku päätös on tehty, korkeintaan mainitsee asiasta yhden kerran ennen sitä lyhyesti.
ap
ja ainakin nyt avaat keskustelun aiheesta ja kerrot, että olet tulkinnut monta asiaa väärin. Jos siis haluat pitää ystäväsi kanssa hyvät välit. Itse pyytäisin anteeksi, jos en ole tajunnut olla tukena.
He ovat ehkä riidelleet julkisesti, koska ovat kokeneet, että ystävien keskellä voi niin tehdä. Ovat ehkä toivoneetkin jotain apua tai tukea mutta eivät ole sitä (ainakaan sinulta) saaneet.
Toisille tosin pelkkä riitely voi riittää. Asia ja ongelma tulee selvitettyä ja elämä jatkuu.
t.3
Toisille tosin pelkkä riitely voi riittää. Asia ja ongelma tulee selvitettyä ja elämä jatkuu. t.3
Tosiaan. Mekin olemme näitä tyyppejä. Riitelemme usein, paljon ja äänekkäästi mutta parisuhteemme ei ole minkäänlaisessa kriisissä, olemme vain värikkäitä ja kiivaita persoonia joilla molemmilla tunnemaailma vaihtelee sekunnissa raivosta kiihkeään rakkauteen. Ja jos olisikin kriisiä niin ei kaivata ulkopuolisten tukea tai sekaantumista. Riidoillemme ääneen nauraminen ei kyllä silti minustakaan olisi yhtään kivaa.
että olen pitänyt tilanteita pelkkänä läpänheittona, kevennyksinä, näyttelemisenä huumoritarkoituksessa.
Tämä on ensimmäinen kerta kun mieleeni on edes tullut että tilanteet olisivat tosia.
ap
Tuo drama queen kaverisi saa syyttää itseään. Ei häntä oteta tosissaan, koska kaikki luulee näillä spekseillä sitä vain draamaksi!
Et sitten uskaltanut nauraa enempää tai muuttaa käytöksesi suuntaa radikaalisti esim ylinäyteltyyn pahoitteluun, nöyrään edessä ryömimiseen ;) kun hän sanoi nauramisestasi? Ehkä hän on kyllästynyt sinun tapaasi reagoida aina samalla tavalla? Ehkä olet hänelle liian ennalta arvattava?
Miten muuten tuollaiseen jatkuvaan esittämistyyliin voi suhtautua? Siinähän on nimenomaan tarkoituskin yhdessä naureskella ja vinoilla tuolle mukakinaavalle pariskunnalle (ääneen tietysti myöskin)! Sehän on tarkoitettu osaksi illan viihdettä. Näin sen olen nähnyt; ilman että olisin asiaa edes sen kummemmin ajatellut. Kuvaavaa on että en edes muista mistä riidoissa on ollut kysymys, muuta kuin että ne ehkä ovat usein liittyneet jotenkin heidän parisuhteeseensa.
Pitäisikö jokaisessa illanvietossa "yleisön" mennä noloksi ja katsella kengänkärkiinsä ja vakavoitua, kun tämä pariskunta aloittaa näytöksensä? Hellou! Eivät he voi ajatella näin.
ap
Ehkä olet osin oikeassa, mutta tuolla kerralla naista oikeasti alkoi nyppiä se kina ja aihe ja sinä vielä hohotit vieressä?
Aika kipeä tapa, oli kummin vaan. Ei tuollaisia riitoja hoideta ystävien katsellessa kiusaantuneina, jos ei ihan hirveä tilanne ole. Ja huumorinakin lievästi sanoen outoa. Kyllähän sitä tulee seurassakin naljailtua joskus miehen kanssa vähän huumorimielelläkin, mutta en sanoisi riitelyksi, jossa puhutaan erosta tms..
joskus riidellään ihan tarkoituksella yleisön läsnä ollessa. Pääsee heittämään heiton ja sitten toinen ei voi kunnolla vastata, jos kulisseja pitää pitää pystyssä.
Kyse on myös osittain siitä, että olet niin hyvä ystävä, että sinun läsnäollessa voi riidellä.
Tuohon on yksinkertainen ratkaisu. Ilmoita, että kun olet läsnä, niin eivät matsaa. Jos ei onnistu, niin jätät pariskunnan seuran ja tapaat vain ystävääsi.
Sillä perusteella mitä, ap, kerrot,
luulen että juttu kuulostaa suuremmalta kuin mitä se on. Juurikin noin kuin yksi edellisistä tulkitsi: on ollut vähän huumorimeininkiäkin joskin pohjalla ihan oikeaa toraa joistain asioista. Muiden on vaikea tietää miten tuollaisissa tilanteissa pitäisi reagoida. Ei sellaisia tule edes ajateltua..
Eipä taida olla pelkkää showta ne riidat. Ne voivat itse asiassa olla yhtä aikaa jopa showta että ihan oikeaa riitelemistä. On itsellekin joskus käynyt niin että on tullut pientä erimielisyyttä miehen kanssa jossain juhlissa tms ja sitten on vedetty ihan överiksi tahallaan se nokittelu. Ei ole missään nimessä ollut pelkkää vitsiä vaan oikea erimielisyys takana, mutta viihteeksi on vähän suurenneltu.
Kyllä perheriitoja käydään paljonkin muiden läsnäollessa myös oikeasti, itse olen varsin monia nähnyt.