Otin tänään risiiniöljyä, uskallanko ottaa vielä huomennakin?
Olen rv 40++ ja sain kätilöltä ohjeen ottaa ruokalusikallisen risiiniöljyä supistuksien aloittamiseksi, olen synnyttämässä toista lasta ja luultavammin menee käynnistykseen jollen saa itse mitenkään käyntiin synnytystä. Otin siis tänään ruokalusikallisen ja sain kuudeksi tunniksi loistavat supistukset jotka kuitenkin nyt illalla loppuivat. Voinkohan tehdä huomenna saman ja katsoa käynnistyykö se sitten huomenna jo. En halua mitää raivoajia ja muita typeriä vastaamaan tähän että risiiniä ei saa ottaa. Kohtuni ei tänäänkään revennyt ja sairaala on ihan vieressä joten haluan kommentteja risiiniä kokelleita ja niitä on paljon!
Kommentit (24)
Täällä ei saa synnytyksessä olla kuin yksi tukihenkilö ja se on mieheni. Hän viimeksi sanoi lääkärille että vaimo on kipeä ja tehkää jotain mutta hesanoivat että nyt ei mitään kipulääkkeitä anneta vaansupistukset pitää saada tiheämmiksi ja tippaa vaan nostettiin vaikka olin jo varmasti ihan auki. Kukaan ei tajunnut tehdä sisätutkimusta kunnes joku opiskelija teki sen ja hän ei osannut oikein sanoa mitään varmaksi mutta sanoi kätilölle että hänen mielestään vauva olisi jo tulossa. Sitten kätilökin tuli vihdoin katsomaan tilannetta ja käski ponnistaa vauva jolla oli kolmeen kertaan kiertynyt napanuora ympärille. Ei sitä kipeenä pysty pitämään puoliaan kun kätilöt ja lääkärit uskovat aina tietävänsä tilanteet paremmin. Tietenkin nyt aion sanoa että kun käynnistetään niin laitetaan jo jotain kipulääkitystä valmiiksi tilaukseen.
Älä jää virran vietäväksi, vaan rohkeasti ´nostat sairaalassa kissan pöydälle, ja käsket lukea edellisen synnytyksen paperit läpi ennen kuin aloittavat yhtään mitään. Pyydä ja vaadi keskustelua, että saatte tunnelman rennoksi ja voit hyvillä mielin kohdata tulevan. Koeta sopia, vaikka puudutus annettavaksi ennen kuin mitään tehdään tms.
Jos olet itse huono nóusemaan auktoriteetteja vastaan, niin otat jonkun mukaan synnytykseen, joka pitää sinun puoliasi ja kyseenalaistaa ja haastaa tehdyt päätökset.
Me laitettiin kaverin ruoka annokseen risiiniöljyä kun olimme ravintolassa syömässä,kaadettiin risiiniöljyä sen alkukeiton joukkoon kun kaveri meni vessaan,kaveri söi keittonsa ja joi oluensa jossa myös oli risiiniöljyä,laitoimme myös ravintolan salaattipöydän salaattikastikkeen joukkoon risiiniöljyä,taisivat asiakkaat ripuloida housuunsa ennenkuin vessaan ehtivät,voi että meillä oli hauskaa.kaveri ainakin ripuloi ruokapöydässä ei ehtiny raflan vessaan,keittiö sai siitä sopasta haukut,itse emme syöneet alkukeittoa.t.Milla
ei ole edes se käynnistyslääke, vaan oksitosiini. Kai tiedät, että vaikka synnytys käynnistyisi (risiinillä tai ilman) saatetaan silti tarvita oksitosiinitippaa?
Mustakin tuntui ekassa synnytyksessä, että sitä oksitosiinia annosteltiin turhan paljon (ja lopulta vauvan ahdinkotilan vuoksi sitä menikin kai iso annos, en tiedä tarkemmin). Puhuin tästä toista synnyttämään mennessä ja kätilö tipan laittaessaan mainitsi aloittavansa varovaisesti. En tiedä johtuiko tästä, mutta toka synnytys oli kuin taivas ensimmäiseen verrattuna.
Yrittäisit nyt pärjätä ilman sitä riskialtista risiiniöljyä, ja keskittyä viimeisiin raskaanaolon hetkiin aiheuttamatta itsellesi tai vauvallesi turhaan vaaraa.
5