Lasten kavereiden syömiset, saako/voiko syödä teillä?
Tuli mieleen, että miten teillä on tapana, saako lasten kaverit syödä teillä, ja jos/jos ei, niin minkälaisissa tapauksissa?
Meillä saa syödä luonnollisesti silloin, kun tulee yökylään, tai tulee vaikka lauantaina aamupäivästä, niin lounasta tarjotaan. JOs koulun jälkeen tulevat suoraan, niin välipalaa tarjoan jne.
Mutta, normiarkena meillä ei tehdä niin isoja annoksia ruokaa, että siitä oikeesti riittäisi jaettavaksi monelle. Esim. jos teen jauhelikastikkeen 400g:n jauhelihapaketista, niin kyllä meidän perhe sen kaiken syö. No toki siitä nyt saisi pienen määrän ylimääräiselle syöjälle, mutta ei paljoa, koska en taas ymmärrä miks oman perheen pitäisi jäädä nälkään.
Esim tapauksessa,jossa lapseni tuli koulusta n. 13.30 aikaan kahden kaverin kanssa, tarjosin heille välipalan. Sitten varttia vaille viis kun ruoka oli valmis, kaverit marssivat pöytään ja ottavat lautaset (tässä vaiheessa en ollut ketään kutsunut vielä syömään). Sanoin sitten, että nyt tein vaan omalle perheelle, että kotio syömään.
Toiminko mielestänne tyhmästi? Ruoka oli sellasta, että siitä riitti yhdeksi kerraksi meidän perheelle. Ja mielestäni, vaikka ruokaa olis ollut yllin kyllin, niin jos tullaan suoraan koulusta ja välipala tarjotaan, niin eikös ne vanhemmat jo viiden aikaan vois kaipailla lapsiaan kotiin syömään.
OMalleni sanon aina, jos menee koulusta kaverille, että neljäks kotiin, koska oletan että neljästä alkaen varmaan perheissä ruvetaan syömään, ja sillon voi sitten tulla kotiin syömään.
Kommentit (23)
on ihan eri asia kun lapsi tulee teille sovitusi, ja on kauan sovitusti.
tällöin tarjotaan tuohon sovittuun aikaan kuuluvat ruoat lapselle myös.
meillä sama juttu, on monia lapsia, jotka aina roikkuisi viikonloppun aamu 9 iltaan asti meillä, ilman et ketään heitä edes kaipaa. vanhmpien kanssa en ole jutellut, kuin joskus vuosien varrella kerrna pari : )
sama illat, heti ku lapsi tarhasta tulee kotiinsa, ryntää meille
sama nyt kun ovat jo ekalla luokalla....
alkuun annoin aina evästä, pian huomasin olevani suurperheen äiti, ruokaa kului kaksin verroin
olen siis kotona ja tulot on pienet, toisten vanhemmat käy töissä....
ja ikävää, kun eivät koskaan edes osoita kiitollisuutta, tai tyytyväisyyyttä, kun hoidan ja kasvatan ja syötän heidän lastaan....
en toki kruunua odota, mut esim joskus joku mukava sana...
eli kantapään kautta opitit OMAT SÄÄNNÖT on seuraavat, vain niille tarjoan mitään syömistä, jotka olen vanhempien kanssa sopinut meille tuleviksi. eli esim joku lapsi tulee suoraan kopulusta, tarjoan välipalaa,
jos on sovittu vanhempien kanssa et voi olla yli päivällisajan, niin silloin tarjoan päivällistäkin.
kelleen muulle en tarjoa mitään....
yökyläläisiä ei meillä vielä ole ollutkaan.
lähellä asuvat lapset menevät kotiinsa kun on nälkä.
eli näni mennään ja hyväksi käyttöni on loppunut !!!!
enkä ana omani syödä muilla, syötän ennen kuin menee kylään, tai kutsun kotiin syömään kun on ruoka aika.
olen ohjannut lapseni ettei saa syödä
nytkin söi juuri ennen kuin meni kaverille , sovitusti , tunniksi leikkimään : ))
eli ap tee säännöt, ja kerro lapsille ne, mielellään keskustele myös vanhempien kanssa !
tee mitään väärää. Meillä menee niin, että jos on lapsella kaveri kylässä, niin kysyn syötkö täällä vai pitääkö mennä kotiin syömään. Ja jos haluaa jäädä meille syömään, niin käsken vielä soittamaan kotiin saako syödä meillä.
Itse en tykkää, että lapsi syö arkena vieraissa ilman ilmoitusta. Teen sitten "turhaan" ruokaa, vain itselleni.
Meillä tosin ruokaa tulee aina yli tarpeen, kun asutaan kaksin, että sitä sitten kavereillekin riittää tai sitten pakastan tai syödään 2 päivää samaa.
Mutta älä anna ilman lupaa. Kesälomalla mua ärsytti myös se, että lähes kaikkien kavereiden kotoa sai jäätelöt. Lapsethan osas kyllä sitten kiertää kaikkien kodit! Eipä ihme ettei ruoka maistunut, kun oli päivän aikana saattanut syödä neljäkin jäätelöä!
niitä vastauksia...
Itse komennan lapset koteihinsa viimeistään viideksi. Näin siksi, että he ehtivät koulun jälkeen seurustella ihan riittävästi ja siksi, että ilta on perheen yhteistä kotoilua ja rentoutumista. Meillä muillakin on oikeus olla omassa kodissa rauhassa ja hiljaisuudessa.
Lisäksi olen sitä mieltä, että lapset syökööt kodeissaan. Itsekin haluan, että koko perhe on yhdessä syömässä. Koska meillä voi olla kylässä helposti 2-3 lasta, tai sitten ei ketään, en ala varmuuden varuiksi ostamaan ylimääräistä ruokamäärää pilaantumaan jääkaappiin vain siltä varalta, että ehkä juuri sinä iltana meillä onkin ylimääräistä porukkaa. Kutsutut vieraat ovat asia erikseen.