Miten ottaa puheeksi päiväkodissa?
Minulla alkaa mennä totaalisesti hermot siihen, etteivät hoitajat viitsi/ehdi pitää lapsia puhtaina hoitopäivän aikana. En oleta heidän vaihtavan lasten vaatteita kerran tunnissa tms., vaan toivoisin, että edes iltapäivällä ulos lähtiessä vaihtaisivat puhtaat vaatteet ja putsaisivat kasvot ja kädet välipalasotkuista.
Ymmärrän, että päiväkodeissa on henkilöstövajetta. Olen itsekin ollut niissä hommissa, enkä mitään ihmeitä henkilökunnalta odota. Mutta on se nyt prkl, kun lähes joka iltapäivä saan ensi töikseni viedä lapset pihalta päiväkotiin sisälle ja vaihtaa heille vaatteet ja pestä kasvot, että kehtaan lähteä viemään heitä kotiin.
Eilen 2-vuotiaamme oli ulkona leikkimässä paidassa, jonka koko etumus oli mustikkakiisselissä. Oli siis tyyliin kipannut koko kipon päälleen välipalalla. Kasvoissa oli myös aimo kerros tahmeaa kiisseliä, ja tähän makeaan tahmaan oli sitten tarttunut pölyä ja hiekkaa ulkona sen verran, että lapsi näytti lähinnä pandakarhulta...Kädet olivat samassa kunnossa. Talvella oli ulkopuvun vuori värjääntynyt pahasti, kun olivat pukeneet ulkovaatteet aivan tajuttoman likaisen paidan päälle. Joku jugurtti tms. oli tahmaantunut pitkin puvun sisäkangasta. Äääähhhh!
Onko tämä nyt ihan asiallista? Kun lapsilla kuitenkin on joka päivä varmasti tarpeeksi vaihtovaatteita mukana. Olen kyllä joka kerta selvästi näyttänyt närkästymiseni, mutten nyt varsinaisesti ole alkanut asiasta mesoamaan.
Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Kommentit (21)
Meneväthän ne ulkona möyrytessä sotkuun joka tapauksessa. Eri asia on tietty, jos on varsinaisesti kipannut jotain päälleen.
tosiaan varmaan hankala ottaa puheeksi... koeta vaan keksiä joku neutraali aloitus, ystävälliseen äänensävyyn.
Kyllähän tuo jo kuulostaa vähän liialliselta! Joko ovat
- tyhmiä hoitajia, eivät tajua
- välinpitämättömiä
- tai oikeasti niin kiireisiä.
Asian vierestä, jos ne hoitajat on vaikka jo jotain vanhempia "höperöitä", ei ne ehkä niin tajua.
Aina kun haen lasta äidiltäni hoidosta, on se myös enempi vähempi likainen ja vaatteet ihan tahraiset - äitini tulkinnan mukaan ihan ok, sen mielestä kai ei "pienet" tahrat haittaa :-).
No, tää ei nyt mikään paha ongelma, ei se lapsi NIIIN likaisena ole ollut, hyvä vaan kun on saanut hoitoa.
Siis nyt kun ulkona voi olla ilman päällysvaatteita. Ne vaatteethan likaantuu siellä ulkona kuitenkin.
Mutta juu, ymmärrän asian haalarikaudella, ja minunkin mielestäni kasvot ja kädet kuuluisi puhdistaa.
olen jo pikkuhiljaa oppinut, että ei kannata mihinkään ajatella lähtevänsä suoraan päiväkodista, vaan aina on tultava kotiin vaihtamaan vaatteet. Joskus kerran hävetti kauheasti, kun hain lapsen suoraan päiväkodista neuvolan tarkastukseen, ja paita oli aivan kakassa, sitä en oikein ymmärtänyt minäkään.
suoraan ja kaartelematta. Meidän lapsella kun on noita varavaatteita niin niitä voi ihan surutta vaihtaa. Ei tarvitse säästellä, kotona sitten pesukone jyllää. Toivoisit, että vaihtaisivat aina puhtaat vaatteet, jos menee vähänkin ruokaa vaatteille.
t. lto
Mutta siis oikeasti n. 2 desiä kiisseliä pitkin lapsen vaatteita ja naamaa on jo hiukan liikaa...Ja tuo talvihaalari-juttu meni myös jo ihan yli.
Hoitajat eivät ole mitään kovinkaan iäkkäitä eikä noina päivinä ole ollut mitään erityistä tilannetta, esim. joku sairaana tms. Eli tämä on heille ihan normaalia toimintaa. Pakko olisi ottaa puheeksi, mutta kovin on nihkeää ollut muutenkin minkäänlaisen kritiikin vastaanottaminen, joten valmiiksi jo ottaa päähän.
Ap
En anna lasteni olla likaisissa vaatteissa, vaikka tiedänkin sen juuri vaihdetun vaatteen kohta taas likaantuvan. Sellaistahan se on lasten kanssa.
Pienet tahrat paidassa ovat normaalia, mutta 2 dl kiisseliä ei todellakaan. Kertooko tämä siitä, että päiväkodissa on liian vähän henkilökuntaa vai ovatko he vain liian välinpitämättömiä?? Mainitse asiasta! Tulee mieleen, mitä kaikkea muuta jääkään tekemättä, jos henkilökuntaa ei ole tarpeeksi.
terveisin kotiäiti/lto
olen itse töissä päiväkodissa ja huomaan, että meillä hoitajilla ja opettajilla on vähän eri käsitykset puhtaudesta..
Itse kyllä vaihdan vaatteita, jos ne ovat todella likaiset, mutta parsista pisarasta en. Kädet ja kasvot kyllä pestään ja tarkistetaankin.
Jos lapsesi sotkee säännöllisesti, voit varmaan sopia ruokalapun käyöstä. Meidän ryhmässä oli veljekset, joille äiti oli tuonut hihalliset essut (askartelu-?) ruokailua varten.
Varavaatteet onkin hyvä pitää aina päiväkodissa. Ja jos itselle tulee meno suoraan päiväkodista, niin sitten vaan sisälle pesulle ja vaatteiden vaihdolle. Ei sitävarten tarvitse mennä ensin kotiin.
Pikkumies on ruokapöydässä aikamoinen sählääjä. Ottaa siis ilmeisesti lapun pois, kääntää sivuun tms. ja sitten onnistuu saamaan ruuat päälleen. Ja usein harrastaa pöydässä "julistamista", eli kailottaa jotain osoitellen lusikka kourassa kohti kattoa, ja siitä sitten iloisesti valuu puurot ja jugurtit tms. pitkin hihaa aina kainaloon saakka. Huoh ;) Mutta siksipä meillä onkin aina reilusti niitä varavaatteita!
Kiitos kaikille vastauksista! Yritän jotenkin sopivalla tavalla ottaa asian puheeksi maanantaina.
Öitä teille!
Ap
...mutta eikö päiväkodeissa enää käytetä ruokalappuja...?
hakiessani lapsen tarhasta klo 16, minun ei tarvitse kysyä mitä oli välipalalla klo 14.... voin lukea ruokalistan lapsen naamasta:(
siinä on vuoroin kiisselit ja vispipuurot, kaikki tahmat..
ärsyttää.
Oma lapseni on aina likainen ainoastaan pihatouhujen takia. Jos jossain vaatteessa on sotkettuna ruokaa, roikkuvat ne muovipussissa naulakolla. Lapseni on nyt kolmatta vuotta samassa pk:ssa ja olen tykännyt todella paljon järjestelmällisestä toiminnastaan. Muutenkin siellä on kaikki tosi siistiä ja järjestyksessä. Päiväkodeissa on kyllä huimia eroja.
pesen heidän naamansa ja huolehdin käsien puhtaudesta. Ihmettelen, jos päiväkodissa touhu on tuollaista.
t. pph
Onko suussasi jokin vika ettet saa sitä auki siellä missä pitäisi?
kun olen laittanut 5-v pojalle verkkarit ulkoilukäyttöön hoitoon mukaan, ei niitä ole viitsitty vaihtaa ulos lähtiessä päälle, vaan on sitten nurmikko ja hiekkisleikeissä niissä sisäcollegehousuissa, joissa aamulla pojan autolla tuon ja housut on sen näköiset. Pariin kertaan en ole saanut niitä puhtaiksi ja sekös harmittaa.. Verkkarit saavatkin vaikka vähän pinttyä, koska ovat vaan ulkoilukäyttöön tarkoitetut meidän perheessä.
Pikkumies on ruokapöydässä aikamoinen sählääjä. Ottaa siis ilmeisesti lapun pois, kääntää sivuun tms. ja sitten onnistuu saamaan ruuat päälleen. Ja usein harrastaa pöydässä "julistamista", eli kailottaa jotain osoitellen lusikka kourassa kohti kattoa, ja siitä sitten iloisesti valuu puurot ja jugurtit tms. pitkin hihaa aina kainaloon saakka. Huoh ;) Mutta siksipä meillä onkin aina reilusti niitä varavaatteita!
Kiitos kaikille vastauksista! Yritän jotenkin sopivalla tavalla ottaa asian puheeksi maanantaina.
Öitä teille!
Ap
Sain viedä hänelle päiväkotiin ruokakourun, koska pelkkä ruokalappu ei riittänyt ;-) Päiväkodissa kyllä kädet ja kasvot pestiin ja vaatteet vaihdettiin, mutta kaikki ruokatahrat eivät oikein tahtoneet lähteä pesussa.
Eli ota asia ihan rauhallisesti puheeksi maanantaina!
ihan samalla tavalla syövät itse kotona, en auta heitä siinä puuhassa, ja joskus menee jotain päälle, mutta ei desitolkulla ja joka päivä.
21 sulla on varmaan 20 kersaa yhtäikaa syömässä. Lapsilla on yllättävän paljon asiaa toisilleen just ruokailuaikaan ja innostuessaan ruoka ei aina osu suuhun. Aika iso syy on siihen sotkeutumiseen.
Tosin en ymmärrä sitä miks ei niitä likaisia vaatteita vaihdeta. Meidän päiväkodissa vaihdetaan jo melko pienistäkin tahroista ja niistä meille jopa on valitettu ettei tarviis ihan niin pienistä vaihtaa... Yritäppä tehdä oikein kun aina menee jonkun mielestä väärinpäin.
lto
mutta paidalla saattaa olla pieni määrä ruokaa tms. Kunnolla likaantuneet tai kastuneet vaatteet vaihdetaan kyllä.