Asia, josta et tingi pätkääkään kasvatuksessasi?
Et siis koskaan, yhtään, pidät sen niin tärkeänä?
Minä en koskaan tingi selkeästä ruokarytmistä, aamiainen lounas päivällinen ja illlallinen tulevat aina ajallaan.
Kommentit (64)
Itse olen valmis muuttamaan mieleni jos perustelut ovat asialliset, loogiset ja riittävän hyvät. Tämä pätee niin lapsiin kuin aikuisiinkin.Ehdoton periaatteeni on ettei minulla ole ehdottomia periaatteita.
Kun olen kieltänyt jonkun asian, se myös pitää. Sitä ei mikään ruikutus, kitinä tai vinkuminen muuta. Tämä lopettaa mm. kaikki itkupotkuraivarit kaupan karkkihylyllä, sillä lapset tajuavat nopeasti että ei on ei, eikä kiukuttelusta ole mitään hyötyä. Periksi antaminen luo epäturvallisuutta ja saa kitinän ja inttämisen jatkumaan seuraavan kerran vielä sinnikkäämpänä yhä pidempään.
Ja ihan jatkuvasti näkee, etteivät nykyvanhemmat tätä tajua, vaan antavat periksi lasten väsytystaistelukitinän edessä.
Ugh, olen puhunut.
Äiti, neljä lasta, vanhin jo täysi-ikäinen
Ehdottomuus ei ole välttämättä hyvä asia. JOustavuus on yleensä parempi kokonaisuuden kannalta, vaikka tietysti jossain yksittäisessä asiassa voi joskus olla ehdoton. Ei joustavuus tarkoita lepsuilua.
Viestini ehkä vähän väärinymmärrettiin. Tarkoitin tilanteita, joissa lapsi kärttää saako ottaa vesipyssyn ulos, vaikka sää on nollassa ja puolen tunnin kitinän ja vinkumisen päälle äiti ei jaksa enää kuunnella, vaan antaa periksi. Kun ei on johdonmukaisesti ei, asia on lapsellekin selvä, eikä hän edes ryhdy vänisemään. Itse kuuntelen perustelut ennen kuin teen päätöksen. Ja tosiaan, jos ei ole hyvää syytä kieltää, en kiellä.
se että vanhempien pitäisi opettaa lapset ryyppäämään turvallisesti kotona on ehkä typerintä "kasvatusta" mistä olen koskaan kuullut.
Lapset 0-17v ja teineistänikin on typerää että alaikäiset juo. Itse käytän alkoholia, kotonakin mutta en ole lasten edessä humalassa tai hiprakassa.
kaikessa voi vähän joustaa.
Ne, missä vähiten joustan, on säännöllinen ruoka- ja unirytmi sekä hampaidenpesu.
neljä lasta ja olen ehdoton sen suhteen, ettei sisarusta kaltoin kohdella. Tämän johdosta meillä ei koskaan ole lapset riidelleet keskenään, eivät toista tönineet eikä potkineet/lyöneet...mitä tekee kaikkien muiden lapset, jotka tiedän.
Lapset ovat 15.v. 13.v. 8.v. ja 4.v.