Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Helsingin suomalais-venäläisestä koulusta?

Vierailija
09.01.2012 |

Minkälainen eskari ja koulu? Minkälainen henki, onnistuuko jos vanhemmilla ei venäjänkielen taitoa?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa tuntevia paikalla?

Vierailija
2/67 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis itse ole käynyt kyseisessä koulussa mutta vastaan silti, koska et ole muita vastauksia saanut :)

Paras kaverini kävi kyseistä koulua 90-luvulla.

Hän viihtyi siellä käsittääkseni ihan hyvin. Toinen vanhemmista oli suomalainen ja toinen kylläkin itä-Euroopasta mutta ei venäjänkielinen. Molemmat vanhemmat osasivat venäjää kuitenkin jonkin verran. Venäjästä tuli siis tytölle tavallaan kolmas kieli. Kävin koululla joskus (jossakin) juhlassa ja ainakin silloin muistan tilojen olleen siistit ja valoisat. Olisin voinut ajatella koulua omille lapsilleni (siis kiinnostava koulu, kun ei ole ihan "tavallinen") mutta päädyimme Saksaan asumaan ja nyt lapset ovat sitten tietysti koulussa täällä. Sinänsä kannustan uuden kielen oppimiseen, lapset innostuvat ja oppivat nopeasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ainakin puoliksi venäläisiä. Yksi tuttuni kävi tuon koulun ja kirjoitti ylioppilaaksi asti, hyvä yhteishenki oli hänen mielestään ainakin. Eiköhän sinne voi lapsen pistää, vaikka vanhemmat eivät venäjää osaakaan. Vähän voi olla tosin hankalaa lapselle, jos ei osaa vielä yhtään venäjää ja tuolla koulussa kuitenkin nämä venäläiset varmaankin puhuvat aika lailla keskenään pelkästään venäjää.

Vierailija
4/67 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kyllä siellä vieläkin pärjää vaikkei vanhemmat venäjää osaiskaan. Tiedän, sillä mulla on edelleen sukulaisia ja kavereita ja kavereiden lapsia, oppilaina ja opettamassa siellä. Todellakaan kaikki oppilaat eivät ole venäläisiä tai edes puoliksi, vaikkakin venäjää äidinkielenään puhuvien määrä on koulussa kasvanut räjähdysmäisesti parin viime vuosikymmenen aikana. Musta koulussa oli aikoinaan tosi hyvä henki aikoinaan, sellainen ihan omanlaisensa, jota on ulkopuoliselle vähän vaikea selittää. Ässärimeininki. Kannattaa tutustua, kattoa nettisivut ja mennä vaikka käymään avointen ovien päivänä. Ite olin siellä eskarista lukioon ja ällän papereille ulos.

Vierailija
5/67 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä vanhemmista kumpikaan ei osaa venäjää juuri lainkaan ja pärjätty on.

Eskari on varsin koulumainen ja koulussa on aika paljon läksyjä.

Vierailija
6/67 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos näistä vastauksista! Asumme lähialueella ja siksi kiinnostaa, toinen lähikoulumme ei ole kovin hyvä. Lapsi pitäisi nyt ilmoittaa eskariin jos sinne aikoo mennä. Olen nettisivut lukenut läpi ja niiden perusteella olen erittäin kiinnostunut. Pidän kielten oppimista tärkeänä ja käsittääkseni myös muiden kielten oppiminen on helpompaa "kielikoulujen" oppilaille. Itse olen kielissä hyvä mutta venäjää emme osaa kumpikaan. Mietityttää pitäisikö osata kyrilliset kirjaimet jotta osaa auttaa lasta läksyissä? Entä jos lapsi ei ole erityisen lahjakas vaan enemmänkin liikkuvaista sorttia oleva poikalapsi, pärjäisiköhän? Vai soveltuuko tämä vain erityislahjakkaille, jäävätkö muut jälkeen?

Vierailija
7/67 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli siellä vuosien varrella ihan joka lähtöön, ja ihan hyvin kaikki pärjäsivät. Nykyään sitä paitsi koulu on paljon modernimpi kuin silloin 80-90- luvulla, jolloin siellä itse penkkiä kulutin, ja jolloin oppimateriaalit olivat usein opettajien itse kyhäämiä ankeita mustavalkoisia monistenivaskoja- tietenkin venäjäks kaikkii- ja moni opettaja käytti jokseenkin neuvostoliittolaisia metodeja opetuksessa. Silloin myös iso osa aineista opetettiin pelkästään venäjäksi, missä ei nyt ollut pedagogiselta kannalta kauheasti järkeä, ulkoa opettelulla kun on tunnetusti suht lyhyet jäljet. Mutta siis näin oli ennen, ja noistakin ajoista selvittiin ja niistä on kai jäänyt kaikessa koomisuudessaan useimmille koulun käyneille pikemminkin hauskat kuin traumaattiset muistikuvat. Nykyään siellä siis kuitenkin on ihan moderni meno, eikä mitään tuollaista :)

Olen kanssasi samaa mieltä kielten oppimisen tärkeydestä, ja vaikkei venäjä olisikaan sitten se juttu tulevaisuudessa, antaa vieraan kielen oppiminen, oli se sitten mikä tahansa, hyvät valmiudet aina uusien vieraiden kielten oppimiseen. Kyrillisten aakkosten oppiminen ei ole temppu eikä mikään, eli jos haluat, voit helposti oppia ne suht nopeasti.

T. Se aiempi ässärin käynyt

Vierailija
8/67 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska asia kiinnostaa minuakin ja haluaisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia ko. koulua ja eskaria tuntevilta.

Vierailija
9/67 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Itselläni on 13vuotta kyseisessä koulussa takana. Aloitin koulun yheydessä sijaitsevasta päiväkoti Kalinkasta ja siitä jatkoin esikoulun kautta Suomalais-venäläiseen kouluun. Lukion kynnyksellä pohdin mahdollisuutta vaihtaa johonkin toiseen kouluun, jotta saisin mahdollisesti parempia tuloksia notivoivammassa ympäristössä. Päätin kuitenkin jäädä vielä lukion ajaksi ja olen päätökseeni todella tyytyväinen.

Suomalais-venäläinen koulu on kuin pieni perhe, paikka on suuri osa sen oppilaiden ja opiskelijoiden elämää ja tarjoaa hyviä mahdollisuuksia jatkoa ajatellen. Koulun opiskelijoista noin yksi kolmasosaa on venäläisiä, loput suomenkielisiä. Muutos siihen mitä koulu on aikoinaan 70-80 luvulla ollut, on suuri. Aikasempaa vähemmän on täysin venäjänkielisiä opettajia ja venäläistä kasvatustapaa. Kaksikielisyys ja venäläinen kulttuuri, ovat kuitenkin aina osana koulun arkea. Peruskoulussa opetus on kaksikielistä, lukiossa täysin suomeksi, johtuen siitä, että lukio-opinno tähtäävät valtakunnalliseen ylio-oppilaskokeeseen.

Suomalais-venäläinen koulu on pieni; mukaanlukien peruskoulun (1-9luokat) ja lukion on opiskelijoita vain noin 800. Tästä syystä ryhmäkoot ovat pieniä ja myös yksilölliseen opetukseen voidaan panostaa. Koulun yhteishenki on hyvä ja koulumuistot ovat ikimuistoisia. Koulusta parhaiten mieleen jäävät ystävät ja opettajat, mutta myös tapahtumat ja traditiot. Ystävät joiden kanssa vietetään aikaa vuosia, ovat läheisiä ja tärkeitä myös pitkään koulun jälkeenkin. Sanotaankin, että SVK yhdistää; mikä on totta. Koulun käyneillä on aina jotain yhteistä, josta puhua ja muistella, eikä iällä ole väliä. Koulun pienen koon vuoksi kaikki tuntevat toisensa ja harvemmin kukaan jää yksin.

Perheen venäjänkielen osaamisella ei ole merkitystä lapsen oppimisen kannalta, mutta useimmiten vanhemmatkin oppivat vuosien varrella sanan jos toisenkin venäjää. Myös erilaiset tapahtumat, luennot ja kulttuurimatkat avartavat vanhempienkin käsitystä Venäjästä.

Hyvän yhteishengen haittapuolena mainittakoon, että oppilailla tunuu toisinaan olevan vähän liiankin hauskaa yhdessä, joka heijastuu opiskeluun. Opetus on kuitenkin suhteellisen laadukasta ja hyviäkin tuloksia on mahdollista saada. Lukioon pääsyyn vaadittava raja on pitkään ollut alhainen (>7), mutta sen odoetaan nousevan. Myös kympin oppilaita hakee Svk:n lukioon ja kirjoittaa hyvin; paljonhan on itsestä kiinni.

Itse pidin koulusta todella paljon ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille venäjänkielestä kiinnostuneille ja niille jotka haluavat muistaa koulunsa koko loppuelämänsä.

Vierailija
10/67 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä vanhemmista kumpikaan ei osaa venäjää juuri lainkaan ja pärjätty on.

Eskari on varsin koulumainen ja koulussa on aika paljon läksyjä.

suomalaiset oppilaat eivät opi hyvin venäjää.Ylioppilaskirjoituksessa kirjoittavat lyhyttä venäjää.

opetusohjelma ei nuodeta. Liian paljon sijaisia.

Vierailija
11/67 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otimme lapsimme pois. Opetus heikko. Opettajat ovat kokemattomia.

Vierailija
12/67 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuullut Pisa -testin tuloksista.tiedämme että ylioppilas tulokset eivät ole kovin hyviä.

Vierailija
13/67 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuullut Pisa -testin tuloksista.tiedämme että ylioppilas tulokset eivät ole kovin hyviä.

Vierailija
14/67 |
28.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauksen, jotka vaihtoivat muuhun lukioon, koska kokivat, etteivät opi kunnolla SVK:ssa, pari tuttua vaihtoi koulua jopa kesken lukion. Ja muistan myös, että lukion keskeyttäminenkään ei SVK:ssa ollut aivan harvinaista.

Mutta tämä ei tietenkään kerro nykyisestä opetuksen ja osaamisen tasosta.

Vierailija
15/67 |
28.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla otsikolla, on varmaan raukka kärsinyt paljon siellä koulussa :/ Vai oiskos se se BB-Irina päässyt tänne linjoille?

Vierailija
16/67 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla oli toinen rehtori ja toiset opettajat. Nyt koulu on erillainen. koulussa liikunnan opettajan virassa toimii virolainen opettaja.Suomen kielessä on suuri korostus ja venäjän kieltä ei osaa .Yritäpä ymmärtää mitä hän puhuu!!!!

Vierailija
17/67 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen se kielikylpy on oulussa? Juttelin opettaja kanssa joka kertoi että hän ei ole kuullut mitään. Siellä kuulemma on yksi opettaja -yksi kieli. Siis 3 tuntia opetusta suomeksi ja yksi venäjäksi vai miten?

Vierailija
18/67 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oulussa opitaan puhumaan oululaisittain!

Vierailija
19/67 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä esikoulussa kielikylvyn kaltainen menetelmä on, paitsi että saa puhua myös omaa kieltä. Minulla on positiivinen käsitys ko. koulusta, oudolta kuulostavat nuo väitteet opetuksen heikosta tasosta.

Vierailija
20/67 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat eivät tiedä mitä kielikylpy on.Se on suuri kokonaisuus ja opettaminen vaatii koulutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi