Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon ostaneet

Vierailija
09.01.2012 |

Kuinka paljon teillä on ollut rahaa säästössä ensimmäistä asuntoa ostaessanne? Mikä olisi hyvä summa (siis asunnon hintaan nähden) olla jo hyppysissä ennen lainan hakemista?

Tiedän että on kai jotain ihan täystakauksia ettei tarvitsisi kai olla mitään, mutta luulen että on parempi olla jo vähän alkupääomaa, vai? Tietäväiset valaiskaa! :)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin kokonaan velaksi + parin tonnin remonttilaina. Tarvitsin vain lainalle henkilötakaajat. Tämä oli vuosi 2005 ja pankit antoivat lainaa hövelisti.

Toinen asuntomme ostettiin miehen kanssa yhdessä 2009 ja siihen meillä oli n. 10% säästöt sekä henkilötakaus + valtiontakaus.

Nykyisen asuntomme ostimme 2011 alkuvuodesta ja säästössä oli 20% asunnon hinnasta. Lisäksi tarvitsimme 10% pankin oman takauksen (rahastusta) joten pankki edellytti omarahoituksen osuudeksi käytännössä 30%.

Tuohon 30% omarahoitusosuuteen kannattaisi ainakin pyrkiä niin ei jää lainan saaminen siitä kiinni. Sitä paitsi asunnon ostaminen on huomattavasti hauskempaa kuin lainan takaisinmaksu joten lainaa kannattaa aina ottaa mahdollisimman vähän - korot ja marginaali kun tulevat aina kalliimmaksi kuin omilla säästöillä maksaminen. Muutenkin voi nukkua yönsä rauhassa kun tietää, että velat eivät ylitä asunnon arvoa jos sen jostain syystä joutuisi myymään pois.

Epävakaassa taloustilanteessa pankkien lainaehdot ja lainamarginaali tulevat pikemminkin tiukentumaan kuin helpottumaan ja toisaalta nousukaudella lainan korot nousevat. Verotuksen korkovähennyksiä leikataan joten lainan ottaminen on jatkossa tämänkin vuoksi entistä kalliimpaa.

Vierailija
22/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain liikaa ja masentaa nyttenkin ajatus että jos opiskeluaikana ~1000 e vuodessakin saa puhdasta säästöä niin se on vähän. Vaikka toki paljon siihen verrattuna, että moni opiskelija ei saa mitään kasaan vaan päinvastoin joutuvat ottamaan lainaa jne. Itse käyn mielummin koulun ohella töissä ja elän vähän "paremmin", vaikka rankkaa onkin. (Ja asun siis jo omillani)

Tuohan on todella hyvä juttu, jos pärjäät ilman opintolainaa ja saat edes vähän rahaa säästöön. Sitten kun tulot nousevat, voit alkaa tosissaan säästämään eikä sinun tarvitse maksella siinä vaiheessa opintolainaa takaisin. Olet sitten jo paljon pidemmällä kuin monet muut ikäisesi asuntosäästäjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se 10% on se perinteinen hyvä summa olla säästettynä. Meidän asunto maksoi n. 150000 ja säästettynä oli 30000. Saatiin laina mukisematta, vaikka minä olen kotona lasten kanssa eikä mieskään huimia summia tienaa.

Vierailija
24/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

15% otettiin sitten valtiontakaus.

Vierailija
25/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon teillä on ollut rahaa säästössä ensimmäistä asuntoa ostaessanne? Mikä olisi hyvä summa (siis asunnon hintaan nähden) olla jo hyppysissä ennen lainan hakemista?

Tiedän että on kai jotain ihan täystakauksia ettei tarvitsisi kai olla mitään, mutta luulen että on parempi olla jo vähän alkupääomaa, vai? Tietäväiset valaiskaa! :)

Ostimme asunnon nyt loppuvuodesta ja meillä oli säästössä n. viidennes asunnon hinnasta. Loput rahoitimme lainalla. (Lainasummasta 80 prosentin takeena toimii asunto, 20 % otimme valtiontakauksen.)

Ennen asunnon sai 100% lainarahalla, mutta nykyään se voi olla vaikeampaa. Tuolla summalla mitä meillä oli säästössä ei tarvinnut hirveästi kinuta ja anella sitä lainaa vaan saimme ihan hyviä ehtoja lainatarjouksiin, ilmeisesti pankit katsoivat että olemme turvallinen kohde kun raha pysyy näpeissä, ei tultu pankkiin ihan tuulen huuhtomilla perseillä.

Vierailija
26/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilta saatiin vakuuksia ja tietenkin asunto on vakuutena

Vierailija
27/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilta saatiin vakuuksia ja tietenkin asunto on vakuutena

Vierailija
28/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ekasta asunnosta 25 prosenttia säästössä eli 35t.

Ja nyt tokasta 40 prosenttia. Ja kyllä silti hirvittää, kun lainaa 170 000.

Vierailija
29/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos tiedoista!

tosiaan itsekin luulen että parempi että on jotain millä osoittaa että pystyy lainankin hoitamaan jne. jos on onnistunut säästämään edes jotain...

Minkä hintaisia ensiasuntoja olette ostaneet, oletteko (ne jotka okt:n haluavat) ostaneet heti omakotitalon vai ensin halvemman kerrostaloasunnon ja rempanneet sitä ja myyneet pois jne.?

Vierailija
30/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä pitäisi olla. Välillä ei ole edes saanut lainaa ilman tuon suuruista omarahoitusta, mutta viime vuosina siitä on lipsuttu. Voi olla, että nyt ollaan taas tiukempia.

Vielä pari vuosikymmentä sitten kai piti olla 30 % omaa rahaa ja tuon suuruinen summa omaa rahaa kyllä helpottaa lainaneuvotteluja huomattavasti ja parantaa lainaehtoja ja marginaalia.

Vierailija
31/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5

Vierailija
32/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otettiin laina koko summalle, eli 200000,00.

Älkää kysykö miksi ei ole säästöjä, sitä en tule teille kertomaan.

Vierailija
33/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kyllä tuntua siltä että aika iso summa joku 30 000 on säästää, mutta ei kai auta kuin alkaa suunnittelemaan. Ja kyllä, olen nuori (18),mutta haluan ostaa oman asunnon niin nopeasti valmistumisen jälkeen kuin mahdollista (eli joskus viiden vuoden päästä) joten parempi miettiä ajoissa!

Olen tänään menossa pankkiin neuvottelemaan jostain säästötiliratkaisusta, olisiko siihen neuvoja? Hirveitä summia kuussa en tietenkään pysty säästämään, ja pitäisi olla sellainen että hädän hetkellä ne rahat sieltä saisi poiskin...

Vierailija
34/34 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, miten ihmeessä saitte lainan ilman säästöjä? oliko teillä sitten niin isot vakuudet vanhemmilta tms?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi