Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö Av-mamma ole kuullut anteeksiannosta? Armahtakaa jo Teemu Mäki.

Vierailija
08.01.2012 |

Se, joka teistä on syytön heittäköön ensimmäisen kiven.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä tämä pelleprofessori on julkisesti pyytänyt _anteeksi tekoaan_ JA katunut sitä?

Vierailija
22/98 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin Teemu. Ei täältä heru sympatiaa, voit poistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:09"]

Sinänsä aika onnistunut taideteos, kun vieläkin porukka ragee.

[/quote]

Aika vähänpä vaadit onnistuneelta taideteokselta jos mittaat onnistuneisuutta yleisön negatiivisella reaktiolla. Nythän sanot vain, että se, mitä ihmiset pitävät paskana, on juuri sillä perusteella hyvää.

Ei teosta tee yhtään paremmaksi se, että sitä inhotaan vielä parinkymmenen vuoden kuluttuakin.

Jos teos onnistuisi herättämään sen reaktion mitä Mäki tarkoitti, sitä voisi pitää hyvänä. Aika harva teoksen pointtia ymmärtää.

Mäen ajatusketju menee hänen oman kuvauksensa mukaan jotenkin näin: Maailmassa on paljon väkivaltaa ja vääryyttä -> Tapan kissan kirveellä ja masturboin raadon päälle, ja kiinnitän tällä huomiota suurempiin vääryyksiin.

En kyllä tajua tuon perustelunkaan jälkeen teoksen pointtia. Miten suuri rakenteellinen vääryys oikeuttaisi heikompaan ja pienempään kohdistetun väkivallan? 

Taiteilijaprofessorilta odottaisin vähän parempaa. Mutta Suomen taidepiireissä tuntuu menevän läpi heikompikin filosofia.

Vierailija
24/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole huomannut sitä täällä?

Vierailija
25/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sentään. On se nyt aika rankka juttu kiihottua seksuaalisesti siitä, että aiheuttaa toiselle elävälle olennolle kärsimystä. Se ei ole tervettä. Pikkuisen eri asia, kuin jättää vaikkapa tv-lupamaksu maksamatta tms.

Vierailija
26/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä siis näin sattuneesta syystä ton kissantappovideon, ja olin silloin vielä lapsi. Sain siitä ikuiset traumat. Kun parikymppisenä sain selville, että toi video oli TAIDETTA olin tosi järkyttynyt.

Vierailija
27/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten täältä tulee murikka kohti Mäkeä, ***fiuuuuu***poks.

Vierailija
28/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Mäki pyytänyt anteeksi?

Vierailija
29/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen muunkin rikollisen kohdalla hyväksyn, että on tekonsa sovittanut jne. mutta en silti hyväksy tekoa vuosikymmenten jälkeenkään. Silti en katsoisi hyvällä julkisia esiintymisiä tai tuntisi mitään sympatiaa kyseistä ihmistä kohtaan. Suurella todennäköisyydellä teko aiheuttaisi voimakasta vastenmielisyyttä edelleen. Mäelle rikos oli taloudellisesti kannattava.

Tunnen henkilökohtaisesti yhden eläinrääkkääjän. En ole armahtanut 15 vuodessa vaikka teko oli tahaton, luonteeltaan laiminlyöntiä ja tekijä oli sairas.

Vierailija
30/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä siis näin sattuneesta syystä ton kissantappovideon, ja olin silloin vielä lapsi. Sain siitä ikuiset traumat. Kun parikymppisenä sain selville, että toi video oli TAIDETTA olin tosi järkyttynyt.

Tämähän on sikäli mielenkiintoista, että jakoit lapsena katosa koko puolitoistatuntisen videon ja bongasit siitä minuutin sitä kissaan liittyvää materiaalia ja etenkin 6s jossa kissa kuoli. Mielenkiintoista että ahdistuit nimeomaan siitä kissasta ja sitäkin mielenkiintoisempaa että olet sen nähnyt, sillä video kiellettiin melekin heti, eikä sitä saa kuin tutkijat luvan kanssa katsoa.

Vierailija
31/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pistäny jäähylle riittävän moneksi minuutiksi, minkäs ikäinen se Teemun nyt onkaan...minuutteja tulee sit..?

Vierailija
32/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu Mäen puolustelijat vaativat, että Mäen teko pitää tunnustaa taiteeksi, sitä tulee arvostaa ja se pitää hyväksyä. Kulukoon vaikka 50 vuotta, mutta minä en tekoa tule hyväksymään koskaan ja se inhottaa aina kun asia palaa mieleen.

Vierailija
33/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole nähnyt sitä.

Vierailija
34/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta näin Mäki mm. selittää kohtausta sivuillaan:

Teoksessani kuusi sekuntia kestävää kissantappokohtausta edeltää tunnin verran sekä ihmisiin että muuhun luontoon kohdistuvan väkivallan esittelyä: dokumenttikuvia sodasta, nälästä, ekokatastrofista ja rakenteellisesta väkivallasta sekä pakkotyöstä. Toivoin, että katsoja järkyttyisi kissantappokohtauksesta, mutta sen jälkeen järkyttyisi vielä enemmän tajutessaan ohittaneensa samassa teoksessa olleet muut, paljon suuremmat väkivallan vyöryt melko välinpitämättömänä. Tiesin, että kun tapan yhden kissan tätä teosta varten, yleisö järkyttyy, mutta toivoin, että se havahduttaisi yleisön ajattelemaan kuinka monen ihmisen riistoon ja kuolemaan he ovat syyllisiä pelkän elämäntapansa, kulutustottumustensa vuoksi.

Vaikka en kuollaksenikaan ymmärrä tällaista "taidetta" niin tässä on pointti.

Vierailija
35/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole voinut nähdä sitä jos et ole kinteästi ollut MUU-taideryhmän jäsen tai hyvin läheisissä suhteissa näihin taiteilijoihin. Ja kukaan heistä ei ottanut lapsia mukaan mihinkään sessioihin. Mikä ihmisen saa puhumaan tuollaista palturia ja kuka sitä uskoo?

Vierailija
36/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä aio antaa tälle idiootille anteeksi, miten hän pilasi nykytaiteen maineen. Oli se kiva tehdä gradua nykytaiteesta kun kysyttiin että sinäkö siis kannatat sitä kissantappajaa...!

Vierailija
37/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä aio antaa tälle idiootille anteeksi, miten hän pilasi nykytaiteen maineen. Oli se kiva tehdä gradua nykytaiteesta kun kysyttiin että sinäkö siis kannatat sitä kissantappajaa...!

jos et pientä kyseenalaistamista kestä? Minusta kyseenalaistaminen ja shokeeraaminen on yksi ihan olennainen juttu nykytaiteessa.

Vierailija
38/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin alan vaihtoa sitten. Ehkä sulla ei ole riittävää kykyä hahmottaa kokonaisuuksia. Tämän kommentin perusteella tältä näyttää.

T. Taiteen tutkija

Vierailija
39/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta näin Mäki mm. selittää kohtausta sivuillaan:

Teoksessani kuusi sekuntia kestävää kissantappokohtausta edeltää tunnin verran sekä ihmisiin että muuhun luontoon kohdistuvan väkivallan esittelyä: dokumenttikuvia sodasta, nälästä, ekokatastrofista ja rakenteellisesta väkivallasta sekä pakkotyöstä. Toivoin, että katsoja järkyttyisi kissantappokohtauksesta, mutta sen jälkeen järkyttyisi vielä enemmän tajutessaan ohittaneensa samassa teoksessa olleet muut, paljon suuremmat väkivallan vyöryt melko välinpitämättömänä. Tiesin, että kun tapan yhden kissan tätä teosta varten, yleisö järkyttyy, mutta toivoin, että se havahduttaisi yleisön ajattelemaan kuinka monen ihmisen riistoon ja kuolemaan he ovat syyllisiä pelkän elämäntapansa, kulutustottumustensa vuoksi.

Vaikka en kuollaksenikaan ymmärrä tällaista "taidetta" niin tässä on pointti.

Varsinkin parikymppisen vielä varsin rajllisessa ajatusmaailmassa. Aikuisempi ihminen osaisi ehkä paremmin ennakoida yleisön reaktion. En minäkään mitenkään voi hyväksyä Mäen tekoa, mutta hän yritti sanoa jotakin hyvin tärkeää ja se on hänelle kunniaksi. Armahdus olisi totisesti paikallaan.

Vierailija
40/98 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain tekoja ei voi eikä pidäkään antaa anteeksi ja unohtaa. Menneet teot ennakoi tulevaa ja unohdus johtaa historian toistoon. Teemu Mäki on hullu sekä tyhmä.

Ei taida olla kumpaakaan, niin että tuo mitä sanot voi hyvin olla nettiherjausta ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän