Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on se yhteinen nimittäjä erittäin siisteillä ihmisillä?

Vierailija
07.01.2012 |

Tiedättehän näitä perheitä, joissa on äärimmäisen siistiä. Kun menet sellaiseen kylään niin mietit, uskaltaako täällä tehdä mitään.

Valkoiset matot ovat vitivalkoiset pikkulapsiperheessä. Huonekasvien terälehdiltä pyyhitään viikottain pölyt. Sohvatyynyt ovat järjestyksessä, eikä lapset niillä leiki. Missään ei ole paperipinoja. Puhelimen akkulaturin johto on kääritty rullalle eikä ole levällään.

Nämä ovat esimerkkejä. Jokainen varmaan tietää tällaisia. Boheemien mielestä he ovat neuroottisia.

Mikä heillä on se yhteinen nimittäjä? Löytyykö taustalta jotain sellaista kuin esim. anorektikoilla on halu kontrolloida omaa elämää? Millaisia ihmisiä he ovat?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinanopettajani sanoi aina että kun on siisti koti niin on sekaisin pää.

Vierailija
2/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja osalla on mt-ongelmaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä, parisuhdeväkivaltaa jne taustalla.

Mutta tätä nyt ei millään tapaa voi yleistää kun tuttavapiiriini kuuluu hirmu vähän tosi siistejä ihmisiä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla taustalla kuin syntymässä saatu luonne. Näkehän sen jo lapsista aika pienenä, toist pitää tavaransa ja huoneensa järjestyksessä ja toiset siivoaa vaan jos äiti pakottaa.

Vierailija
4/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä olisi tuollaista. No, ehkä pölyä saattaa olla kukkien lehdillä... Minusta se ei ole neuroottista, että tavarat ovat järjestyksessä ja on siistiä. Kun tavarat ja asiat ovat järjestyksessä, ne on helppo löytää. Siisteys on minusta myös esteettinen asia. Epäilenpä, että "siisti koti = sekainen pää" on sekaisten kotien ihmisten yritys patologisoida siisteys.

Vierailija
5/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latinanopettajani sanoi aina että kun on siisti koti niin on sekaisin pää.

Viittasi sii lasten vanhempiin.

Vierailija
6/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti ei lepää koskaan, touhua riittää koko ajan. Muistavat sitten jokaisessa sopivassa välissä muistuttaa asiasta. Jos puhutaan jostain telkkariohjelmasta, lause kuuluu "minä en katso televisiota, en ehdi tuhlamaan aikaa" tai viikonloppuna heräämisajasta "minulla oli jo koko talo siivottu, koira ulkoilutettu ja pullat leivottu aamuseitsemään mennessä, voivoi, kun nukuinkin pitkään".

Tarkoitus lienee saada toiset tuntemaan syyllisyyttä laiskuudestaan ja kerjätä ihailua ahkeruudesta.

Vierailija
7/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavapiiriini kuuluu hirmu vähän tosi siistejä ihmisiä :D

Äitini oli ennen aika siisti, mutta hän kärsi tuolloin mm. sietämättömästä PMS-raivosta ja oli muutenkin paljon kireämpi ihminen. Nykyään rento.

Mun yksi täti on aikamoinen tiptop-ihminen, ja hän onkin ajanut itsensä aika uuvuksiin tuon siivous- ja sisustusintonsa kanssa. Täti on tosi lahjakas tekemään kaikkea ja heillä on tosi kaunista, mutta hän ja miehensä eivät enää jaksa pitää taloaan, koska se vie niin paljon energiaa.

Ystäväni sisko on kuulemma äärisiisti ja -pedantti kodinpitäjä, mutta hänessä en ole havainnut mitään "vikaa". Hänen kotonaan en ole käynyt, mutta sisarensa mukaan siellä on aina kuin sisustuslehdessä. (Kyseisellä henkilöllä ei ole vielä lapsia.)

On mulla moniakin melko siistejä kavereita, mutta nyt yhtäkkiä mieleeni ei tule ketään ihan fanaattisen siistiä. Äitini parilla työkaverilla on siivousongelma (ovat itse tunnustaneet, että ongelma on), tyyliin imurointia 2 kertaa päivässä, pölyt pyyhittävä joka päivä, mitään ylimääräistä tavaraa ei voi olla, koska mielenterveys kärsii. Molemmat perheellisiä naisia, ja kuulemma siivous menee välillä niin överiksi, että lapsille ei tahdo riittää aikaa eikä energiaa.

Vierailija
8/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka sotkusta nousee meteli, koti on äidin nukkekoti, ei lasten eikä muiden. Itse luotan luovaan sekasotkuun, ei sillä niin väliä ole -asenteeseen ym. Kauhea katsoa, kun lautasen tahattomasta rikkomisesta seuraa selkäsauna tms. Ihmisten pitää saada elää, ei akvaariossa tai sisustusmessuilla vaan ihan luonnollisesti. Sisältö ennen siisteyttä.

Vierailija
9/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä siisteys on normaalia elämää. Miksi ihmiset hankkivat kodin itselleen, jos se hankitaan vain sitä varten, että siellä säilötään rojua eikä mahduta sen vuoksi tekemään mitään.

Jos sitä yhteistä tekijää etsitään, niin se voisi olla vaikkapa käytännöllisyys. Esim. leipominen käy nopsaan, kun alkutekijöiksi ei tarvi käyttää tuntia keittön raivaamiseen. Tai lapset ovat tyytyväisempiä, kun he mahtuvat leikkimään leikkejään ja löytävät lelunsa. Ja kuten joku jo yllä sanoi, niin on mukavaa ja stressitöntä, kun tavarat löytyvät helposti.

Vierailija
11/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä siisteys on normaalia elämää. Miksi ihmiset hankkivat kodin itselleen, jos se hankitaan vain sitä varten, että siellä säilötään rojua eikä mahduta sen vuoksi tekemään mitään.

Jos sitä yhteistä tekijää etsitään, niin se voisi olla vaikkapa käytännöllisyys. Esim. leipominen käy nopsaan, kun alkutekijöiksi ei tarvi käyttää tuntia keittön raivaamiseen. Tai lapset ovat tyytyväisempiä, kun he mahtuvat leikkimään leikkejään ja löytävät lelunsa. Ja kuten joku jo yllä sanoi, niin on mukavaa ja stressitöntä, kun tavarat löytyvät helposti.

kokemuksia! Mun mielestä äärimmäinen siisteys ja ihan normaali hyvä siivo on aivan eri asioita. Monen ystäväni, tuttavani ja sukulaiseni kodissa on hyvin siistiä ääritapaukset on eri asia.

Vierailija
12/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jättää hetkeksi tavarat lojumaan ja odottamaan inspiraatiota, sitä mieltä mä olen!

Vierailija
13/52 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en viihdy sotkussa. Toki olen aika kireä, jos on sotkua, koska kukaan ei löydä mitään, sukat kastuvat tai tarttuvat tahmaan, pöydälle ei voi levittää tavaroita, jos alla on jugurttia ja murusia. Minusta sotkuisuus ja likaisuus häiritsee asioiden sujumista. Mutta en kyllä ole mikään rento ihminen :)

Vierailija
14/52 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkaa tehda tuon systeemin mukaan, siivoiluun menee todella vahan aikaa. Mihinkaan taydellisyyteen ei pyrita (taman vuoden teema on "Perfectionsim is shelved in 2012!"), se nimenomaan on monen ongelma! Rojua vahennetaan hyvin pienissa erissa. Flylady suosittelee etta varaa perusrojun siivoamiseen vuoden, 15 minuuttia kerrallaan. Minakaan en tee tuota joka paiva, vaan vain silloin kun inspiraatio iskee. Rutiinit yritan hoitaa, mutta jos joku ilta telkkarin aaressa mollottely kiinnostaa enemman, mita siita. Aina voi alottaa uudestaan.

Ennen kuin sain tuosta systeemista kiinni, viikonloput meni pyykatessa, laskuja maksaessa ja siivotessa (joskus on kuitenkin vahan siivottava), mutta koti ei ollut koskaan viihtyisa, eika riittavan siisti etta olisi voinut kutsua vieraita. Nyt on suht koht siistia, sohvan alla on varmasti edelleen villakoiria, eika noita lakanoitakaan kauhean usein vaihdeta. Tuntuu etta en pyykkaa ollenkaan, koska pesen pienen koneellisen usein, eli pyykkivuorta ei paase syntymaan. Tavaraa menee roskikseen ja hyvantekevaisyyteen hidasta, mutta tasaista tahtia. Minulle tama on ollut vapauttava kokemus ja jatkan varmasti. En hampaat irvessa, vaan reilusti soveltaen.

Systeemi aloitetaan 30 paivan Baby Stepseilla: http://www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/

Vierailija
15/52 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä olisi yhteinen nimittäjä tyypeille, jotka eivät "ehdi" pitämään kotia siistinä, mutta omasta sotkusta tai muiden siisteistä kodeista pitää jauhaa nettipalstalla?

Vierailija
16/52 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset, jotka pesevät neuroottisesti käsiään, yrittävät poistaa itsestään syyllisyyttä. Voisiko tämä syyllisyys päteä tähänkin?

Vierailija
17/52 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen logiikan mukaanhan teinien huoneet on tosi siistissä kunnossa :) Psykologit kuitenkin sanovat, ettän nuoren huoneen sekaisuus kuvastastaisi nuoren pää sisällä vallitsevaa kaaosta.

Vierailija
18/52 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on keski-ikäinen armeijan palveluksessa oleva mies, jonka pää on sekaisin. Alkoholisti. Siisteystaso ylittää normaalin siisteyden, siis matoista leikataan hapsut, kun niitä ei koskaan saada pysymän tarpeeksi suorassa je.

Toinen ylisiisti on eräs tuntemani narkomaani. En tiedä miksi hän on niin neuroottisen siisti - ei pölynhiukkasta missään, ja tavaroilla millintarkka paikka.

Itse olen melko neuroottisen hygieeninen, mutta olenkin sairaanhoitaja. :) Tavarat saa puolestani olla rauhassa levällään, mutta en voi sietää jos mennään päivävaatteilla sänkyyn. Eräällä hyvällä ystävälläni on tapana heittää suihkupyyhkeensä LATTIALLE suihkun jälkeen, vaikka käyttää sitä vielä myöhemminkin - minua aivan kihelmöi katsoa tuota... Heillä on vielä koira... Mutta hengissä on hänkin. :)

Vierailija
19/52 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan juuri niitä, joille siisteys on pakkomielle ja menee kaiken tavallisen elämän edelle.

He kokevat hallitsevansa päänsä sisäistä kaaosta jollakin tavalla järjestämällä ympäristöään. Tämä kyökkipsykologin päätelmä perustuu vain yhteen tuntemaani tapaukseen, joka päätti päivänsä viimein omatoimisesti.

Pakkosiisteillä ihmisillä menee hirvittävän paljon aikaa siisteyden ja järjestyksen ylläpitämiseen. Se varmaan rajoittaa tavallista elämää aika paljon, varsinkin luovuutta ja lasten leikkejä. Toisaalta heillä ei sitten kulu yhtä paljon aikaa "hukassa" olevien tavaroitten etsinimiseen niin kuin meillä taviksilla.

Vierailija
20/52 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on siis epänormaaliuden osoitus jos koti on sekainen ja sotkuinen suurimman osan aikaa. Minusta se kertoo mielenterveysongelmista, joita ei edes hoideta.

Toki jokaisella on ajoittan epäjärjestystä mutta minusta on normaalia, että syntyneet sotkut siivotaan ja tavarat viedään paikoilleen. Ettei pitkän aikaa ole kaikki hujan hajan. Ja kyllä muuten laturia on hauskempi säilyttää johto rullalle kierrettynä kuin levällään jossakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän