Vauva ei nuku, itkee vaan ja olen hädissäni/huolissani sekä väsynyt...
Minulla on nyt 1,5kk ikäinen vauva, joka on syntymästään saakka ollut itkuinen, jo sairaalassa ollessamme. Itkee lähes koko ajan ja jos ei itke niin nukkuu tai sitten syö. Nukkuminenkin on kyllä omasta mielestäni vähäistä vauvalla ja jotenkin vaan tuntuu, ettei tuo ole normaalia vaan vauvalla olisi jokin vaiva/hätä, mutta mikä niin sitä en tiedä.
Olen yksinhuoltaja ja isää ei kiinnosta oma lapsensa, raskauteni sai alkunsa ns. yhden illan jutusta.
Netistä olen raskausaikana lukenut vauvan allergioista, mutta voiko näin pieni jo oireilla? Itselleni en mitään dieettiä ole aloittanut, mutta omasta ruokavaliostani ovat omien allergioiden takia poissa maito, kananmuna, kala, mantelit, pähkinät, mansikka, sitrushedelmät, tomaatti, selleri, porkkana, palsternakka sekä suklaa/kaakao.
Neuvolan "täti" on sanonut, että itku olisi koliikkia eikä ainakaan vielä ole ollut huolissaan. Itse alan olla väsynyt, kun en saa nukkua juurikaan, koska vauva nukkuu yleensä vain liikkeessä. Välillä saan vauvan nukahtamaan viereeni sängylle, mutta tuota luksusta on aika harvoin.
Jo loppuraskaudesta itselleni kertyi univelkaa, kun en pystynyt juuri missään asennossa nukkumaan ja sillon ajattelin, että sitten helpottaisi kun vauva syntyy. Noh, toisin kävi.
Toisaalta olen miettinyt, että voinko itse aiheuttaa tuon itkun, kun stressaan sitä kun vauva itkee. Olen kyllä hoitanut vauvoja ja tiedän otteideni olevan varmoja, mutta tällaista on muutamat tutut minulle puhuneet ja sitäkin tullut pohdittua, voisiko olla mahdollista.
Kommentit (56)
ruokatorvea erroosiolta ja lisältä kivulta kun ylöstuleva hapan liuos ärsyttää rikkinäisä epiteeliä ruokatorvessa. saattaa antaa aikaa parantua ja pidemmällä käytöllä auttaa lasta.
olen siis se, jolla 2refluksilasta. Gaviscon oli meillä se ensimmäinen lääke, jolla kokeiltiin. Vaikutti positiivisesti, mutta vauvalla oli niin herkkä maha, että se piti vaihtaa. Samoin seuraava lääke (muistaakseni Zantac). Losec Mupseilla on sitten menty. Ensin puolikas/päisä ja sitten 2*puolikas, kun tuli tarpeeksi painoa...
Niin vaikka se Gaviscon ei meille sopinut, niin sen käyttö kuitenkin osoitti, että se helpotti oloa sen refluksin osalta. Se on silllailla hyvä lääke aloittaa, että sen käyttö on kuitenkin vaaratonta vauvalle. Se ei ole vahva lääke ja usein sen joutuukin vaihtamaan vahvempaan, mutta se tärkein pointti on se, että jos se yhtään helpottaa tilannetta, niin tiedetään ehkä mistä on kyse. Erilaisia refluksilääkkeitä on niin monta, joissa eri vaikutusmekanismit. Täytyy vai kokeilla ja löytää se omalle vauvalle sopivin.
Mä kans olin aikoinaan vauvan yh alusta asti, ja muistan edelleen sen avuttomuuden ja voimattomuuden tunteen ja väsymyksen kun vauva vaan huusi ja huusi vaikka ois mitä tehny. (Nykyään mun "vauva" on jo 6v reipas eskarilainen). Jos asut pk-seudulla, auttaisin mielelläni sinua viemällä vauvan vaikka vaunulenkille päivisin että saat nukkua.Mun lapsi eskarissa/hoidossa päivät ja itse teen gradua kotona joten just nyt ois hyvin mahdollista mulle joskus tulla auttelemaan jos haluat.
Joku kyseli noista omista allergioistani, että olenko niiden suhteen miten tarkka niin kyllä olen. Olen maidolle todella vaikeasti/pahasti allerginen enkä voi käyttää edes niitä tuotteita, jotka saattavat sisältää maitoa. Myös muut kielletyt ruoka-aineet allergisoivat itselläni todella pienistä määristä.
Vauva nukkuu yöllä arviolta pariin kolmeen otteeseen ehkä vartin taikka vähän reilu ja ainoa pidempi unipätkä on aamulla, kun nukkuu 6.00-8.00.
Omasta jaksamisesta olenkin myös huolissani, koska olo on nyt jo todella väsynyt ja jos tämä jatkuu vielä pitkään niin sitten olen kyllä aivan kuollut.
Mutta kuten jo taisin aiemmin kirjoittaa, niin yritän jo ensi viikoksi saada ajan yksityiselle lääkärille ja sitten tarvis vielä koittaa saada joku muu välillä vauvan kanssa, jotta saisin itse nukkua edes muutaman tunnin.
Neuvolasta varmaankin ensimmäiseksi kysyn, koska sinne olen joka tapauksessa menossa ensi viikolla.
Tuo refluksi saattaisi kyllä ainakin osittain sopia myös minun vauvaani, aiemmin sellaisesta ollut kuullutkaan.
ap
Suosittelen HYVÄLLÄ lääkärillä käyntiä. Siis sellaisella joka tietää allergioista ja refluksista. Vinkkejä hyvistä lääkäreistä teidän seudulta voit kysyä vaikka www.histamiini.com sivustolta. Sieltä löytyy myös tosi paljon vertaistukea allergioihin (myös aikuisten), resepterjä jne.
Kovasti tsemppiä ja jaksamista ap:lle.
Varmasti on, tai ainakin toivottavasti :) mutta toivon että näistä keskusteluista olisi apua muillekin! Ainakin itse sain täältä vinkin vyöhyketerapiasta ja elämämme muuttui muutamassa viikossa taas hyväksi!
http://www.vauvatalojohanna.fi/sitteri_keinut.php
se graconin keinuvaa sitteriä, meillä aikoinaan aivan mahtava nukuttaja vatsavaiselle poitsulle oli kyllä jos se vähänkin vaivaa vaivatta nukkui kolmekin tuntia putkeen =)
että kun vauvasi nukkuu huonosti, niin vastustaako hän sitä makuuasennossa olemista? Muistanko oikein, että tuon pidemmän unipätkän ottaa sylissäsi?
Sekin viittaa refluksiin, että makuuasennossa hapot pääsee nousemaan ylös helpommin. Vrt närästys, silloinhan sitä itsekin viihtyy pystymmässä asennossa. voi olla että tähän hätään ei auta, mutta kokeile vielä nostaa sängynpäätyä ylemmäs ihan kunnolla. Tai jos vauva nukkuu edes yhtään vaunussa, niin viritä niin, että se pää-pääty olisi ylempänä.
Meillä esikoisella oli myös kantoliina kovassa käytössä, sillä siinä nukkui ainoastaan pidempiä patkiä, n 30 minsaa. Tai sitterissä, kun pää oli vähän koholla.
Tässä vielä jotain sivustoja, joita voisit käydä lukemassa http://www.refluksilapset.fi/ http://www.refluksi.fi/
Siitä silent refluksista ei niin hirveästi ole tietoa. Vähän tyhmää, sillä juuri sen toteaminen on yleensä vaikeinta, kun se painokin nousee hyvin (tietenkin, kun vauva imee mahdollismman usein kun imeminen tuo edes vähän mielihyvää).
Kun menet lääkärille, pyydä sellaista, joka on erikoistunut allergioihin ja suolisto-/ruuansulatusongelmiin. Tälläiset tietävät refluksista todella paljon.
T: se kahden refluksilapsen äiti.
Välillä kyllä nukahtaa makuuasentoon, mutta siinä ei nuku kauaakaan kun herää. Sen sijaan liikkeessä ja pystyasennossa nukkuu aamulla parisen tuntia.
ap
että kun vauvasi nukkuu huonosti, niin vastustaako hän sitä makuuasennossa olemista? Muistanko oikein, että tuon pidemmän unipätkän ottaa sylissäsi?
Sekin viittaa refluksiin, että makuuasennossa hapot pääsee nousemaan ylös helpommin. Vrt närästys, silloinhan sitä itsekin viihtyy pystymmässä asennossa. voi olla että tähän hätään ei auta, mutta kokeile vielä nostaa sängynpäätyä ylemmäs ihan kunnolla. Tai jos vauva nukkuu edes yhtään vaunussa, niin viritä niin, että se pää-pääty olisi ylempänä.
Meillä esikoisella oli myös kantoliina kovassa käytössä, sillä siinä nukkui ainoastaan pidempiä patkiä, n 30 minsaa. Tai sitterissä, kun pää oli vähän koholla.
Tässä vielä jotain sivustoja, joita voisit käydä lukemassa <a href="http://www.refluksilapset.fi/" alt="http://www.refluksilapset.fi/">http://www.refluksilapset.fi/</a> <a href="http://www.refluksi.fi/" alt="http://www.refluksi.fi/">http://www.refluksi.fi/</a>
Siitä silent refluksista ei niin hirveästi ole tietoa. Vähän tyhmää, sillä juuri sen toteaminen on yleensä vaikeinta, kun se painokin nousee hyvin (tietenkin, kun vauva imee mahdollismman usein kun imeminen tuo edes vähän mielihyvää).
Kun menet lääkärille, pyydä sellaista, joka on erikoistunut allergioihin ja suolisto-/ruuansulatusongelmiin. Tälläiset tietävät refluksista todella paljon.
T: se kahden refluksilapsen äiti.
Aloitti huutamisen melkein heti kun laitokselta päästiin. Mahan kanssa oli ongelmia, sen kyllä selkeästi tajusimme mutta emme sitä mikä mahavaivat aiheutti. Aina syönnin jälkeen ja muutenkin ylimääräiset kaasut eivät meinanneet löytää tietään ulos kummastakaan päästä, tätä lapsi sitten ähki, kiemurteli ja huusi. Ei pulautellutkaan juuri koskaan. Kakka tuli vain kerran viikossa vaikka maha ei ollut kovalla ainakaan enää siinä vaiheessa kun kakka lopulta tuli. Viimeiset 3 päivää ennen mahan toimimista olivat suoraan helvetistä, eikä varmaan vähiten lapselle. Ainoa paikka missä lapsi suurinpiirtein saattoi olla oli olkapäällä ja sitten ravattiin asuntoa edeskahtaalle, liikkeellä piti olla jatkuvasti tai alkoi huuto.
Neuvolassa vaivat leimattiin koliikiksi, mutta eivät vaivat jääneet kolmeen kuukauteen. vauvalle syötettiin cuplatonit, mallasuutteet ja relatipat, tuloksetta. Siirryin antamaan imtetyksen ohella korvikkeita kun ajattelin että syömissäni ruoka-aineissa on jotakin mitä ei kestä, tuloksetta. Kun vauva täytti 4kk kehotettiin neuvolasta aloittamaan soseet mahavaivojen vuoksi ja se helpotti vähän tilannetta, mutta huudot jatkuivat melkein vuoden ikäiseksi, eli siihen saakka kun alkoi olla aika kokeilla lapselle tavallisia maitotuotteita. Tämä paljasti vaivojen syyn: maitoallergia. Jo pieni määrä jugurttia tai oikeaa maitoa tuli suoraan toisesta päästä ulos, ei kestänyt pientäkään määrää. (Alkoi sietää maitotuotteita 2:vna). Kuinkahan isoilta kärsimyksiltä olisi säästynyt sekä vauva että me vanhemmat jos maitoallergia olisi heti vauvana todettu... meillä ei tätä vaihtoehtoa nostettu esiin missään vaiheessa, eikä itsekään asiaa silloin hoksattu ajatella.
Jos vauvan itku johtuu ilmavaivoistta, niin se voi auttaa.
https://www.mamidea.com/webshop/uniaikaan-riippumatot-c-22_25_48.html
Ja käytä lapsi kunnon lastenlääkärillä/allergologilla. Noin runsas itkeminen ei ole normaalia.
t. kohta 9. lapsen äiti
Meilläkin ihan sama tilanne vähän aikaa sitten, neuvolan täti oli sitä mieltä että koliikkiahan se.
No ei ollut. Oli lopulta maitoallergia, joka oireili refluksina ja helpotti erikoiskorvikkeella. Nyt poika 4kk ja voi hyvin, mutta maitoa/tavallista korviketta ei siedä tippaakaan.
mutta eikö tuo ole ihan normaalia, että jos äidillä noin pahat allergiat, niin helposti lapsellakin on. Miten olet jaksanut näin pitkään, vie ihmeessä vauva lääkäriin!
Katso tosiaan että pääset HYVÄLLE lasten allergologille! ota vinkkejä vastaab vaikka sieltä Histamiinin sivuilta. Olet aika lailla yksin lapsesi kanssa ja tuo tilanne on sekä lapsen että sinun kannalta kohta katastrofi joten älä viivyttele avun hankkkimisessa. Pyydä myös se perhetyöntekijä avuksi jotta saat päikkärit edes joskus. Ota siis kaikki mahdollinen apu nyt vastaan! Ja ruokaa voit tilata myös netin kautta suoraan kotiin:)
t. saman tuplana kokenut
Meillä oli tuollainen esikoinen,nyt 10v. Itki paljon, varsinkin iltaisin ja öisin. Jos nukahti niin vartiksi tai puoleksitunniksi ja sitten taas huutoa. Lääkärissä käytiin, terve oli.Vyöhyketerapiaa kokeiltiin, ehkä jotain vaikutusta. Ei allergioita silloin, eikä nytkään. Pojan ollessa noin 2kk, loppuivat jatkuvat itkut. Toki öisen aikaan oli säätöä ja heräilyä, mutta se pirullinen, tauoton huuto loppui silloin. Koita jaksaa, tämä on väliaikaista!
niitä siinä relatipoissa olevia bakteerikantoja on tutkittu vauvoilla eniten ja suurin on tutkitustu ollut koliikkivauvoille siis. ainesosana on öljyjä jotka voivat ärsyttää allergisten vatsoja niin kuin moni muukin asia.
ja se mikä auttaa toisella ei toiselle sovi. aina itku ei ole edes merkki vatsavaivoista, pienellä vauvalla voi olla muitakin sairauksia.