Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva nyt vai myöhemmin?

Vierailija
06.01.2012 |

Haluaisin kuulla erilaisista taustoista olevien erilaisten ihmisten mielipiteitä tilanteestani ja siitä että olisiko nyt "oikea" aika vauvalle:

Olen 21v. kätilöopiskelija ja mieheni(kihlattu) jo pitkään vakituisessa työpaikassa vuorotyössä. Lapsen hoito ei pelota, koska teen sitä työkseni opiskelujen ohella ja olen jo ennen opiskeluitani hoitanut lapsia. Opiskeluistani on 2v. vielä jäljellä. Perheessämme on myös kaksi koiraa ja molemmilla omat harrastukset. Minulla agility ja miehelläni keikkailu.

En hae täältä mitään päätöstä elämäämme, joten ei tarvitse moralisoida viestiäni tänne kiitos :) Mielipiteet ovat sitäkin mielenkiintoisempia kuulla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin lapsi kun minulla oli opiskelut kesken. Tai olen tällä hetkellä vielä välivuodella. Lapsen syntyessä olin lähes 22 vuotias. Minulla on viel 1,5 vuotta jäljellä. Hassua kun joku toinen sanoi, että 30 vuotiaana pitäisi vasta aloittaa, mutta minäpä haluan silloin jo lopettaa lasten teon tai viimeisen hankkia. Haluan siis lapsen nuorena ja tämä tuntui meistä sopivalta ratkaisulta.

Vierailija
2/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelu joustaa joskus paremmin kuin työelämä vaikka valmistuminen venyi. Nyt olen 32v, kolmatta toivottu jo pitkään, aktiivista yritystä takana 1,5v eikä plussaa tunnu tulevan. Aiemmin raskauduin helposti. Nyt endometrioosia, epäily adenomyoosista ja 2 keskenmenoa.

Päivääkään en kadu, että saimme lapset nuorena vaikka se rankkaa olikin. Jos olisimme aloittaneet vasta nyt, saattaisimme jäädä kaksin. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta suosittelisin käymään koulun eka loppuun mutta sitten taas toisaalta...

Jos nyt valmistut ja jäät suoraan äitiyslomalle niin sun on varmaan vaikeampi saada töitä.

Yleensä vaan tunnutaan ottavan helpommin töihin sellaisia joilla on koulu kestänyt pidemmän aikaa kuin sellaisia jotka ovatvalmistumisrn jälkeen olleet pois työelämästä.

Mun ehdotus on että käy koulu niin että on mahdollisimman helppo käydä koulu loppuun sitten lapsen kanssa. Esim. Sillä tavalla että on enää vuosi jäljellä. Eikös viimeinen vuosi ole yleensä helpoin, en kyllä ole tuttu koulutusohjelmasi kanssa.

Suurimmalla osalla raskaus sujuu niin hyvin että raskaanakin voi opiskella. Joten mun ehdotukseni vois olla vaikka että alatte yrittämään puolen vuoden tai vuoden päästä niin ehdit opiskella vielä vuoden tai puolitoista. Voisi olla opintojen kannalta helpompi jäädä äitiyslomalle kesällä.

Terveisin nainen joka olisi halunnut lapset nuorena mutta ei onnistunut. Ihan turhaa lykätä lastenhankintaa pidemmälle jos tuntee olevansa valmis. Et ole kuitenkaan mikään teini enää.

Vierailija
4/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiiristänikin löytyy useampi henkilö, joka on tehnyt lapsen opiskelujen välissä ja ollut sitä mieltä, että pystyy kyllä suorittamaan opiskelut loppuun sitten joskus lapsenkin kanssa.

Vaan eipä ole pystynyt.

(enkä tarkoita, etteikö kukaan pystyisi, mutta kyllä se hitosti hankaloittaa ja osalle siitä tulee suorastaan mahdotonta)

Vierailija
5/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hoitaminen on ihan eri asia kun äitiys. Ja vaikka sä kävisit koulun loppuun ja menisit hetkeksi töihin olisit todella nuori äiti.

Jos vaikka sun lapsi onkin sairas niin sitä koulua ei sitten käydäkkään loppuun ja sä jäät ilman ammattia.

Vierailija
6/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päätimme miehen kanssa hankkia perheen opiskeluaikana. esikoinen syntyi kun kesällä ja minulle jäi vuosi koulua jäljelle, joista suurin osa työharjoittelua, ei siis juurikaan läsnäoloa vaativia tunteja. Olin puoli vuotta poissa ja sitten tein opinnäytetyötä niin että olin edelleen vauvan kanssa kotona. Palasin kouluun vauvan ollessa reilun vuoden ja odotin silloin jo toista. Lapsille ikäeroa 1v6kk. Koulua jäi jäljelle 4kk, joka pelkkää harjoittelua. Itse halusin lapset nuorena ja ajattelen että sitten kun valmistuu voi mennä suoraan työelämään, eikä heti tarvitse jäädä pois, kun kuitenkin olisin halunnut lapset viimeistään heti valmistuttua. Koulusta voi kuitenkin olla poissaolevana 2v ja lisävuoden saa käydä vielä kuka tahansa ja äitiysloman vuoksi myönnetään aina lisäaikaa opiskelulle vielä tuon lisäksi. Tällä tavoin meidän esikoinenkin on saanut olla kotihoidossa lähes kokoajan kolmevuotiaaksi asti ja toinen tulee olemaan 1,5v kun menee hoitoon. Hoitoalalla voi sitä paitsi tehdä keikkatöitä miehen vapaapäivinä jos haluaa :)

Vierailija
7/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin kyllä jo 27-vuotias kun tulin raskaaksi, mutta koin erittäin hyväksi elämäntilanteeksi saada ensimmäinen lapsi opintojen loppuvaiheessa. Minulla jäi esikoisen synnyttyä pari tenttiä tentittäväksi jotka tein sitten lähempänä työelämään paluuta. Pitkitin siis opintojani niin että olin vastavalmistunut taaperon äiti kun olin valmis työmarkkinoille. Suosittelen. Miehelläni oli tuolloin työpaikka joten pärjättiin ihan hyvin taloudellisesti.

Vierailija
8/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 24 kun esikoinen syntyi ja 26 kun toinen. Itselläni on tosin jo yksi ammatti hankittuna ennen amk-koulutusta.

Vierailija
9/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hyvät työmarkkinat kätilöille on? Se vaikuttaa myös asiaan, koska on totta, että heti valmistumisen jälkeen muutamaksi vuodeksi pois töistä jäänyt ei välttämättä saa helposti töitä. Paitsi, jos on työntekijän markkinat.

Vierailija
10/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 22-v opiskeija, kun ensimmäinen lapsi syntyi.

Lapsi meni 2,5 v päiväkotiin ja oli 4 vuotias, kun minä valmistuin.

Oli mukava aloittaa työelämä suoraan valmistumisen jälkeen. Näin jälkikäteen ajateltuna oisi pelottanut alkaa hakea töitä, jos olisin valmistumisen jälkeen ollut vaikkapa tuon 2, 5 vuotta ensin kotona.

Toinen lapsi syntyi parin vuoden yrittämisen jälkeen, kun olin 29-v.

Tänä vuonna täytän kolmekymmentä ja koulut on käyty ja lapset tehty. :)

Hyvin selvittiin, vaikka lapsi tuli kesken opiskelujen.

Tehkää niin kuin sydän sanoo. En tiedä onko milloinkaan "oikea aika" vauvalle. Aina voi tulla "sitten kun..." Sitku opiskelut loppuu... Sitku vakipaikka... Sitku talo on rakennettu... Sitku putkiremppa hoidettu... Sitku ollaan oltu naimisissa 10.-v... Sitku mummit eläkkeellä...

Vierailija
11/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee lapset kymmenen vuoden päästä kun olet lähempänä 31! Silloinkin olet vielä erittäin nuori!

Matkustele, opiskele, asu ulkomailla, harrasta! Sitten vasta mieti lapsia! N30

Vierailija
12/12 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oo kuin 2 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi