Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

syvällä allergiasuossa

11.11.2005 |

Meillä on kaksi lasta, 3v. ja 10kk. Tämä nuorempi, poika, on ilmeisen allerginen monille ruoka-aineille reagoiden sekä iho- että suolioirein. Öisin meillä ei juuri nukuta, heräilee 30min-3h välein. Nuo 3h välit ovat nyt olleet taas tosi harvassa ja luksusta kun sellainen tulee...

Oireita aiheuttavat varmasti ainakin: kala, tomaatti, sitrushedelmät, ananas, viinirypäleet (kaikissa muodoissaan, rusinat, kaikki mehut ym.), mansikka, suklaa (&kaakao), omena ja parsakaali. Porkkanasta ja bataatista en ole varma.

Puolitoista viikkoa sitten päätin jättää maidon ruokavaliostani. Sehän on tosi yleinen aiheuttaja ja halusin kokeilla, josko meillä sitten nukuttaisiin. No ei nukuta. Kakka on mennyt sellaiseksi keltaiseksi velliksi ja sitä tulee nyt jo yölläkin.

Nyt en uskalla enää mitään tehdä, en ottaa maitoa ainakaan takaisin - mistä sitten tietäisin, jos oireet pahenisivat (kun ne nytkin näyttävät koko ajan pahenevan) että johtuuko se maidosta vai jostain muusta? Ja joku muu siellä nyt oireita aiheuttaa.

Poika syö perunaa, possua, nautaa, kanaa, kauraa, päärynää, vadelmaa, mustikkaa, rypsiöljyä ja maissinaksuja lisäksi käytössä on Panacido, jekovit ja joskus ventoline

Minä syön samoja ruoka-aineita ja niiden lisäksi vielä ruis-ja vehnäleipää, keijua, kalkkunaa, erilaisia lehtisalaatteja, kurkkua, riisiä, riisimaitoa ja mausteina suola, sokeri ja mustapippuri.

Lääkäri on viikon päästä. Tuntuu tuskaiselle odottaa sinne asti kun oireet näyttävät pahenevan. Olen tehnyt muutoksia varmasti liian nopeasti (karsinut ruokavaliota siis). En kuitenkaan takaisinkaan uskalla ottaa kun on oireita päällä.

Vehnä mulla on vielä listalla ja se on yleisesti huonosti siedetty. Tuntuu vaan niin vaikealta jättää viljoja pois. Olisiko se nyt kuitenkin seuraava askel? Vai onko se vain odotettava sinne lääkäriin asti, jotta päästäisiin vaikka edes ravitsemusterapeutille...

Haluaisin siirtyä myös jo korvikkeeseen, koska en jaksa tätä dieettiä, olen nyt jo alipainoinen, vaikka kuinka lorottelenkin öljyä puuroon. Miten se korvikkeeseen siirtyminen tapahtuu käytännössä? Tuttipulloa poika ei huoli. Mistä mä tiedän sitten, tuleeko siitä oireita jos nyt tulee jostain kuitenkin oireita?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päästiinkin aiemmin jo lääkäriin, peruutusajalle! Olen niin helpottunut, kun tämä lääkäri sanoi ja teki jotain konkreettista meidän auttamiseksi!

Eli nyt poikamme on siirtymässä hyvää vauhtia nutri-soijalle ja minä lopettelen imetystä. Pahalta se tuntuu, olisin niin mielelläni imettänyt pidempään. Silti en näe paluuta tiukkaan imetysdieettiin, kun se ei edes toiminut.

Nyt vuorokauteen on enää kaksi imetystä, eikä vielä poika ole vähenemiseen reagoinut. Isi on hoitanut öisin ja saanutkin nukahtamaan helposti - vaikka aina vaan tuttuihin aikoihin tuo herää. Ihanaa kyllä kun on saanut itse vähän nukuttua tai ei ainakaan tarvitse nousta vähän väliä ;D

Eli parempaan suuntaan ollaan menossa. Toivottavasti!

Maitoaltistus on sitten kolmen viikon päästä sairaalalla. Toisaalta toivon kyllä, ettei olisi maitoallergiaa - vaikka sitten tuntuisi tyhmälle kun on itse maidotonta monta viikkoa pitänyt. Ei ne muut allergiat tästä mihinkään häviä, vaikkei sille maidolle nyt olisikaan allerginen. No, sen näkee sitten =)

kiitos vastanneille siis, suosta ollaan kaiketi nousemassa pienin askelin!

Vierailija
2/8 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärille olittekin jo menossa, hyvä! Yksityiset allergologit ovat näissä asioissa aivan ehdottomia, suosittelen! Heillä on vankka asiantuntemus ja auttavat eteenpäin. Jos olette menossa terveyskeskuslääkärille, niin VAADI lähete allergioiden selvittämiseksi ja testeihin!

Oman poikani sain oireettomaksi vasta kun lopetin imettämisen ja kun siirryimme erikoiskorvikkeeseen. Kiinteät aloitettiin yksi ruoka-aine kerrallaan lääkärin " valvonnassa" . Nyt vasta 10-kuisena kokeilemme ensi kertaa viljojen sopivuutta. Riisistä tosin aloitettiin kiinteiden maistelu.

En osaa auttaa oikein muuten, mutta toivon teille todellakin kaikkea parasta ja että oireiden aiheuttajat selviävät. Meidän tapauksessa veri- ja prick-testeistä heti nähtiin maitoallergia.

Parempaa loppuvuotta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voi olla että joudutte karsimaan lapsen ruokavaliota vielä, ja kokeilemaan noitakin kiinteitä vielä uudestaan yksi kerrallaan. Allergiat ovat hyvin yksilöllisiä, joten vaikka yleensä jotkut ruuat ovat allergisoivempia kuin toiset, voi jollain olla päinvastoinkin. Esim. meidän tyttö sai paljon pahemmat oireet perunasta kuin vehnästä. Asiantunteva lääkäri osaa auttaa, ja varmaan ehdottaa myös tuota korvikkeelle siirtymistä. Yleensä imetetytkin lapset oppivat pullolle ja korvikkeelle melko nopeasti, mutta alku voi olla hankalaa. Sitä voi harjoitella vaikka juottamalla vettä nokkamukista tai pullosta, kummasta tykkää enemmän. Meidän tyttö oli kaikkein sitkein pullon vastustaja mistä olen kuullut, ja kun lopetin imetyksen (dietti ei toiminut) kun tyttö oli vajaat 9kk, hän joi pari viikkoa vain vettä nokkamukista, ja sai korvikkeensa ruuan seassa. Sitten alkoi pullo maistua, ja nyt kun siitä pitäisi luopua (yli 2v) se on tosi rakas. Korvikkeelle siirtyminen helpotti kovasti ruokien kokeilua.

Ja jos jotain ehdotuksia diettiin kaipaat, niin jättäisin lapselta pois sen kanan, se voi olla sopimaton jos on paha muna-allergia, ja possulla pärjää ihan hyvin. Pippuri voi taas ärsyttää ihoa. Oletko kokeillut ruokien vuorottelua, niin että jakaisit ne vaikka puoliksi, ja antaisit 2-3 päivää vain toisia ja sitten taas toisia, niin voisit ehkä huomata jos vain yksi sopimaton on mukana.

Vierailija
4/8 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Frankie ja smrzlina!

Taidetaan asua kaupungissa, jossa ei ole lasten ruoka-aineallergioihin perhetynyttä allergologia. Näin kyselyjeni perusteella ainakin. Toivotaan, että tämä nyt kuuntelee ja ottaa enemmän kantaa, mitä edellinen. Ja opastaa mua enemmän myös =) Allergisen lapsen äidiltä olen tästä suosituksia saanut, että tosiaan toivon parasta!

Ja kiitos sinulle smrzlina! Tuota en tullut ajatelleeksi, että 2-3 päivää samaa ja sitten vaihtaa. Tottahan siihen ruokapäiväkirjan pitoon saa sillä jotain järkeä helpommin. Nyt se on sellaista sillisalaattia, vaikka kuinka on vähän aineksiakaan enää niin silti siitä ei ota tolkkua.

terveisin, punaposkisen pojan äiti =)

Vierailija
5/8 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan ensiksi, usko pois, asiat järjestyvät ennemmin tai myöhemmin!

Meidän poika on 1 v ja 10 kk, ruokavaliosta pois maito, soija, kala, kananmuna, kotimaiset viljat, nauta (=>maitoallerginen voi reagoida myös naudan lihalle), tomaatti, sitrushedelmät + ruoka-aineita joita ei olla vielä koskaan edes kokeiltu. Vauvasta lähtien kakka haisi pahalle, lievä atopia ja huono painonnousu.

En osannut valitettavasti vaatia riittävän napakasti tutkimuksiin pääsyä, kunnes 1 v iässä käytiin lastenpoliklinikalla, jolloin päätin että tästä huoneesta en pois lähde ennenkuin olen saanut ajan maitoaltistuksen ja prickeihin. Tuo päätös olisi pitänyt tehdä 10 kk aikaisemmin. Meillä valvottiin myös enemmin ja vähemmin koko ensimmäinen ikävuosi. Tutkimusten pitkittymiseen löyty montakin " hyvää syytä" : meidän pojalla on suolioireinen allergia, mikä näkyi pääosin suolioireina, vasta myöhemmin on tulleet kunnon iho-oireet, ja meillä ei näkynyt rast-kokeissa (verikokeet) yhtään mitään, ja prickeissäkin (ihopistokoket) tuli vääriä negatiivisia tuloksia. Sen jälkeen kun lopetin imetyksen (tasan 11 kk iässä) tulivat allergiaoireetkin paljon voimakkaammin esille. Ja tämän jälkeen vasta alkoi koko vyyhti selkiytyä, kun alkoi tulla rajuja oireita.

Meillä ei koskaan opittu juomaan tuttipullosta, eikä syömään tuttia, niinpä tuo maito (peptiditutteli) alkoi mennä pienen harjoittelun jälkeen nokkamukista. " Hörpytellen" aluksi, sitten jo ihan juoden.

Parhaat vinkit olen saanut keskussairaalan ravitsemusterapeutilta. Meidänkin lähiympäristö on niin pieni, että valitettavasti oikealle allergologille emme ole päässeet. Mutta, tsemppiä kovasti, en tiedä onko viisasta neuvoa omin päin karsimaan enää omasta ruokavaliostasi yhtään mitään. Viikko on kyllä varmasti pitkä aika odotella lääkäriin pääsyä. Ja ravitsemussuunnittelijalle ei välttämättä pääse heti. Itselleni oli tosi kova paikka lopettaa imetys 11 kk ikäisenä, se päätös piti tehdä niin nopeasti -lääkärin suosituksesta. Sen jälkeen olin helpottunut loppujen lopuksi kuitenkin, sillä meidän yöt alkoivat sujua paljon rauhallisemmin, ja pojankin dieetti oli helpompi pitää hanskassa.

Ja vertaistuessa on voimaa! Allergia-ja astmayhdistys toimii monella paikkakunnalla, ja ainankin täälläpäin pyörii sellainen vanhempainkerho. Siellä voi purkaa tuntojaan -ja saada kokemusperäistä tietoa.

Ja muista pitää puolesi, sinä lapsen äitinä tiedät varmasti lapsesi asiat! Itse jouduin vastaamaan kerta toisensa jälkeen kysymykseen " oletko varma,kun tämä ihokin näyttää niin hyvälle..." Nyt olen varma, silloin epäröin :)

Vierailija
6/8 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä naudanlihaa en huomannutkaan, tosiaan yksi liha riittää pikkulapselle ihan hyvin, ja useimmille allergisille possu tai poro sopii parhaiten. Muutenkaan tuon ikäinen ei osaa kaivata kovasti vaihtelua, joten jos jostain karsit ruokavaliota ennen lääkäriä, niin mieluummin lapselta kuin itseltäsi. Kuitenkin lapsen syömät ruuat vaikuttavat oireisiin paljon enemmän kuin maidon kautta tulevat. Eli ravitsemuksellisesti alle 1v riittää maidon lisäksi yksi liha, vilja, vihannes ja hedelmä/marja. Vähemmälläkin tulee toimeen jos on pakko. Veikkaan ettei vauva hermostuisi, vaikka saisi joka päivä viikon ajan esim. vain perunaa, possua ja mustikkaa (tai mitkä sitten lienevätkin ne ruuat joita vähiten epäilet). Vauvoilla ei ole vielä käsitystä siitä, ettei perunamuusia voisi syödä aamupalaksi tai lihaa kaurapuuron seassa. Se on vaan aikuisten ongelma.

Itsellesi voisin suositella Ekströmmin valmista vadelmakiisseliä (purkista) kaurakerman tai -vaniljakastikkeen kanssa (Oatly tai GoGreen). Pitäisi sopia tuohon ruokavalioon, ja on tosi hyvää jos olet makean ystävä niinkuin minä ;-)

Vierailija
7/8 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänä aamuna ollut ihan maassa. Itkettää vaan. Olen NIIN väsynyt. Viikko tuntuu käsittämättömän pitkältä ajalta kun laskee vaan tunteja...

Uskalsin käydä puntarissa ja se masentaa... 51kg ja pituutta 172,5. Ei hyvältä näytä eikä tunnu. Ajatus ei juokse yhtään, pää on yhtä puuroa vaan. Yövalvomiset ja alipaino ei ole hyvä yhdistelmä.

Tekisi mieli antaa pojalle korviketta, aloittaa vieroitus heti. Tiedän, ettei se päivässä kuitenkaan tapahdu ja jos viikon vielä odotan aloitustakaan. Ja kaikesta huolimatta tuntuu pahalta lopettaa imetys! Se on niin paljon muutakin kuin vaan ruokailua. Se on nyt kuitenkin mun jaksamisen vuoksi pakko, en muutakaan ratkaisua löydä enää.

Kiitos teille kun jaksatte kirjoittaa. Tuntuu se hyvältä ja jokaisesta viestistä saa vähän voimaa ja taas jonkun pienen idean ja toivon kipinän paremmasta päivästä.

Vierailija
8/8 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se kakan tulo on taas onneksi kyllä vähentynyt. Aamuisin tulee kuuden aikaan sellaiset puoli pottaa velliä, mutta siinä se. Eikä näytä polttavan peppua. Posket on punaiset, muuten iho pojalla aika hyvä. Räkäinen tuo on taas tänään, ollut koko syksyn.

Että sinänsä oireet on nyt tasaantuneet ja sen puoleen en tänään ole huolissani. Enemmänkin tänään se oma jaksaminen on tiukilla.