Vihaan kaikkea liikuntaa. Jos nyt kuitenkin alan hyötyliikkua, onko
Kommentit (32)
Jos pystyt suht vaivattomasti hölkkäämään 5 km, sitten sulla alkaa olla melko hyvä kunto.
Mulle riittää, että jaksan kiivetä kotiini vaivatta. En tarvitse parempaa kuntoa.
ja et ole elämäsi aikana pitänyt huolta kunnostasi. Surkeaa nähtävää nämä lihaksettomat vanhukset, kannattaisi satsata omaan tulevaisuuteensa edes kunnon puolesta.
Mulle riittää, että jaksan kiivetä kotiini vaivatta. En tarvitse parempaa kuntoa.
Mutta ei kuitenkaan kannata tuolla perusteella vielä mainostaa hyvää kuntoaan. Ja olla sitä mieltä ettei ikinä voisi nauttia liikunnasta. Tiedät sitten miten asia todella on, jos oikeasti joskus hankit sen hyvän kunnon.
ystävyydellä toivon että mahdollisimman moni löytäisi liikunnan koska se on oikeasti voimavara elämässä. Endorfiinit tulee kovassa rasituksessa ja se on kuin huumetta. Parempaa kuin känni eikä tule krapulaa.
Valitettavasti niitä endorfiineja ei liikunnan jälkeen tule kaikille lainkaan. Lisäksi noin 5% ihmisistä on sellaisia että kestävyyskunto ei kohene liikunnalla lainkaan. Tällaisille ihmisille, joihin itsekin kuulun, on aika epämotivoivaa liikkua. Olen kyllä nuorempana yrittänyt kun muka oli pakko, mutta tuskaa oli aina vaan.
saisiko linkkiä aiheeseen?
Liikunta & Tiede -lehdessä tästä on julkaistu ihan tutkimus, jonka mukaan 5-10%:lla terveistä koehenkilöistä kestävyyskunto ei ammattiohjauksessakaan nouse. Netistäkin löytyy artikkelista tiivistelmä hakusanoilla "Lajia vaihtamalla kestävyyskunto ylös".
Sinänsä meille liikunnan inhoajille minusta ihan lohdullista on että ihminen voi hyvinkin elää täysin terveenä, energisenä ja pitkään ilmankin hikiliikuntaa. Omat vanhempanikin ovat jo 70-vuotiaita, eikä heille koskaan olisi tullut mieleenkään harrastaa mitään liikuntaa. Hyvin energisiä pitkin maailmaa matkailevia ihmisiä ovat silti vieläkin, ei ylipainoa, ei väsymystä tms. Eikä itsellänikään ole tosiaan minkäänlaisia haittoja liikuntavapaasta elämäntyylistäni.
Se on vaikka sitä, että kun oltiin kesällä puuhapuistossa, kaikki muut 40+ -vuotiaat istui persauksillaan ja ihmetteli että olet sinä aika apina kun kiipesin mukana lasten kanssa. Sillon tajusin ettei sekään ole itsestään selvää jos ei lihaskunto riitä kiipeämään, ei riitä koodinaatio vaativissa paikoissa, ei taivu pienistä paikoista, ei jaksa.
välillä tosin tehnyt aika paljon mm. tallitöitä ja ratsastanut, periaatteessa kunto olisi pitänyt olla ok, silti esim. juokseminen on ollut aina ihan ylivoimaisen tuntuista.
Nyt yli 30-v olen yrittänyt sitkeästi päästä siihen, että liikkuminen voisi olla kivaa. Jo parin vuoden ajan olen yrittänyt päästä kiinni juoksemisesta, mutta kunto ei ota noustakseen. Pystyn juoksemaan vieläkin vain kilometrin-pari, jonka jälkeen ei vaan voi jatkaa. Olen yrittänyt edetä parinkin eri juoksuohjelman mukaan, eikä liikkuminen ala tuntua helpolta. Pitkiä aikoja olen taas yrittänyt omaan tahtiin, eikä vieläkään tee mieli juosta.
Tuntuu, että jokainen tuttu on päässyt ihan muutamassa viikossa rytmiin kiinni ja ottaa niin päähän kuunnella sitä, että "kaikki muut" saa liikunnasta hyvän olon ja se auttaa jaksamaan. Miksi en minä :/
ystävyydellä toivon että mahdollisimman moni löytäisi liikunnan koska se on oikeasti voimavara elämässä. Endorfiinit tulee kovassa rasituksessa ja se on kuin huumetta. Parempaa kuin känni eikä tule krapulaa.
Valitettavasti niitä endorfiineja ei liikunnan jälkeen tule kaikille lainkaan. Lisäksi noin 5% ihmisistä on sellaisia että kestävyyskunto ei kohene liikunnalla lainkaan. Tällaisille ihmisille, joihin itsekin kuulun, on aika epämotivoivaa liikkua. Olen kyllä nuorempana yrittänyt kun muka oli pakko, mutta tuskaa oli aina vaan.
saisiko linkkiä aiheeseen?
Liikunta & Tiede -lehdessä tästä on julkaistu ihan tutkimus, jonka mukaan 5-10%:lla terveistä koehenkilöistä kestävyyskunto ei ammattiohjauksessakaan nouse. Netistäkin löytyy artikkelista tiivistelmä hakusanoilla "Lajia vaihtamalla kestävyyskunto ylös".
Sinänsä meille liikunnan inhoajille minusta ihan lohdullista on että ihminen voi hyvinkin elää täysin terveenä, energisenä ja pitkään ilmankin hikiliikuntaa. Omat vanhempanikin ovat jo 70-vuotiaita, eikä heille koskaan olisi tullut mieleenkään harrastaa mitään liikuntaa. Hyvin energisiä pitkin maailmaa matkailevia ihmisiä ovat silti vieläkin, ei ylipainoa, ei väsymystä tms. Eikä itsellänikään ole tosiaan minkäänlaisia haittoja liikuntavapaasta elämäntyylistäni.
ja työn voimin. Joten jos olen häneen edes yhtään tullut, niin pääsen mäkin varmaan vähän edes sinnepäin hyötyliikunnalla vain. Ja hän oli ikänsä ihan terve ilman ainuttakaan hikijumppaa.
hyötyliikunnan ja elämäntyylin tasoon. Se nimittäin oli liikuntaa lähes 24/7.
Voisitko laittaa suoran linkin? Kiinnostaa kovasti tuo tutkimus!
en tykkää liikunnasta, en ole koskaan tykännyt. Inhoan sitä kun tulee hiki ja huono olo. Enkä ole IKINÄ saanut minkäänlaista hyvänolon tunnetta liikunnasta. Ihan päin vastoin. Tulee siis vain hiki ja huono ja rasittunut olo jos enemmän ponnistelee kuten vaikka jumpassa.
Olen kokeillut ja inhoan: lenkkeilyä, pyöräilyä, hiihtoa, luistelua, rullaluistelua, uintia, jumppaa, aerobicciä, salsaa, afrikkalaista tanssia, itämaista tanssia, kuntonyrkkeilyä, kuntosalia, jazztanssia. Nämä nyt tulee mieleen. Laskettelusta tykkään, mutta vain kunnon mäessä, ja lähin on 500 km päässä. Jooga on siedettävää.
Voisitko laittaa suoran linkin? Kiinnostaa kovasti tuo tutkimus!
Liikuntatieteellisen seuran sivuilla oli ennen mutta minulla ainakaan tämä linkki ei nyt enää toimi: http://www.kuntotestaus.net/?sid=81&tid=192 Googlen välimuistista löytyy kuitenkin se tällaisella osoitteeella http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:dEzzFtJtCBkJ:www.k…
en tykkää liikunnasta, en ole koskaan tykännyt. Inhoan sitä kun tulee hiki ja huono olo. Enkä ole IKINÄ saanut minkäänlaista hyvänolon tunnetta liikunnasta. Ihan päin vastoin. Tulee siis vain hiki ja huono ja rasittunut olo jos enemmän ponnistelee kuten vaikka jumpassa.
Olen kokeillut ja inhoan: lenkkeilyä, pyöräilyä, hiihtoa, luistelua, rullaluistelua, uintia, jumppaa, aerobicciä, salsaa, afrikkalaista tanssia, itämaista tanssia, kuntonyrkkeilyä, kuntosalia, jazztanssia. Nämä nyt tulee mieleen. Laskettelusta tykkään, mutta vain kunnon mäessä, ja lähin on 500 km päässä. Jooga on siedettävää.
Se on ainoa liikuntalaji mitä jaksan ja mistä jopa tykkään hyvällä säällä. Ja keilaaminen on ihan kivaa mutta lasketaanko se liikunnaksi?
Siiitäkö se kaikki onkin kiinni?