Olisi mahdollisuus ruveta projektipäälliköksi firmassa. Onko
paikalla projektipäälliköitä, millainen homma ja mitä kannattaa ottaa huomioon, jos pestin ottaa vastaan?
Kommentit (5)
Lisäisin tuohon, että vaatii ehdottomasti hyvää priorisointi-, delegointi- ja stressinsietokykyä, koska töitä yleensä on niin paljon, että kaikkea ei ehdi tehdä. Perfektionistille paremmin mielestäni sopii "perinteinen" asiantuntijatyö.
Itselläni kokemusta projektipäällikkyydestä asiakasprojekteissa. Niissä oleellisia ovat myös sosiaaliset ja viestinnälliset kyvyt.
Mutta jos sinulla on hyvä tiimi ja työnantaja, työ voi parhaimmillaan olla hyvin antoisaakin.
Koiran virka Hulluna töitä, vastuuta ja stressiä. Jos homma toimii saat kunnian, ehkä, jos ei kaikki kaatuu niskaasi. Vaatii johtamistaitoja, etenkin kun on saatava ihmiset toimimaan ilman virallisia natsoja. Mutta itsenäistä vastuullista hommaa ja parhaillaan kivaa.
Itse olen mainostoimistossa projektipäällikkönä ja mulla on aika myyntilähtöinen toimenkuva. Jossain IT-puolella tai teollisuudessa monesti projektipäällikkö ei välttämättä joudu kauhean myyntihenkinen olemaan, mutta pitää tuntea koko toimitusketju aasta ööhön.
Yhteistä tietenkin se, että pitää olla hyvä kalenteri ja kyky keskittyä usein moniin projekteihin yhtäaikaa. Yleensä joutuu olemaan projektin kasvot asiakkaalle, eli joko onnistut tai epäonnistut koko tiimin puolesta.
Pitää olla hyvät sosiaaliset taidot ja joskus pitää oikeasti pikkuisen kyetä laskemaan valkoista valhetta aikatauluista, tämä on tietenkin tosi vaarallinen tie, mutta joskus on vaan pakko kaunistella totuutta tyyliin se on tuolla just työn alla, ihan muutaman tunnin päästä laitan sulle tulemaan ja sitten rientää potkimaan tiimiä että hei se on nyt oikeasti tehtävä. Ja tietenkin pitää pitää se mitä lupaa, vähintään, mieluummin alittaa esim. aikataulu.
Kivointa on monipuoliset tehtävät ja erilaiset projektit ja asiakkaat sekä tiimityö. Tylsintä on oikeasti se, että välillä hommat tulee uniin tai rupeat miettimään kesken viikonlopun että laitoinkohan oikeasti sen ja sen aineiston menemään ja sainko kuittauksen siitä vai jäikö se mahdollisesti jonnekin luonnokset kansioon.
että on kovin vaikea arvioida työn luonnetta pelkän nimikkeen perusteella. Pitäisi tietää edes ala.
Mieheni oli takavuosina projektipäällikkönä. Koiran hommaa, piti olla asiakkaiden ja projektin tekijöiden välissä, silotella puolin ja toisin, piiskata työntekijöitä jne. Aina oli töissä, hirveä kiire ja stressi koko ajan. Palkka oli hyvä, mutta työ ihan hirveää.
Minä olin projektipäällikkönä toisenlaisella alalla. Kiva, leppoisa homma. Suunnittelin uusia projekteja (tuotekehitystä), ei hirveitä tulospaineita. Sain tehdä töitä varsin itsenäisesti, haistella uusia tuulia jne. Palkka ei ollut samaa tasoa kuin miehellä, mutta minusta ihan kohtuullinen korvaus hommasta.
Eli vaikea sanoa, millainen työ sinulla olisi edessä. Se kannattaa kuitenkin ainakin ottaa huomioon, että pyrkii saamaan omat tehtävät selvästi määritellyiksi työsopimukseen, ettei sitten tule mitään kaatoluokkaa, jonka perusteella sinulle voidaan vyöryttää kauhea määrä ihan minkälaisia töitä vaan...
Ja palkan pitäisi tietysti sitten olla suhteutettu työmäärään ja vastuuseen.
Olen itse projektipäälliikkönä suuressa it-firmassa. Oma työni on paljon projektien myynnin esivalmisteluja (tarjouksia, vaatimusmäärittelyjä), kehitysprojektien johtamista sekä paljon on myös laskutukseen ja tuntikirjauksiin ja sen sellaiseen liittyvää byrokraattista työtä. Kyllä tämä ihan mukavaa työtä on mutta pitää osata pitää kiinni rajoistaan, sillä työ ei tekemällä lopu vaan sillä voi itsensä jopa tappaa jos yrittää yksin tehdä kaiken.
Mutta projektipäällikön työnkuva voi olla ihan erilainen eri firmassa, osastolla, tai eri alalla. Keskustele tarkemmin asiasta sinulle tehtävää tarjoavien kanssa että saat tietoa mihin olet ryhtymässä.
Hulluna töitä, vastuuta ja stressiä. Jos homma toimii saat kunnian, ehkä, jos ei kaikki kaatuu niskaasi. Vaatii johtamistaitoja, etenkin kun on saatava ihmiset toimimaan ilman virallisia natsoja. Mutta itsenäistä vastuullista hommaa ja parhaillaan kivaa.