Ope kertoo nimistä ja luokasta
Tuohon wt-nimi/yläluokkainen nimi keskusteluun halusin kommentoida että en ole vielä törmännyt yhteenkään suomenkieliseen hyväosaiseen, jolla olisi wt-nimi. Kyllä Jessica, Janita, Janika ja Jenika ovat aina olleet sitä ressukkasakkia.
Uskokaa tai älkää mammat, samalla tavalla kuin parempi väki pukeutuu yksinkertaisesti niin he myös valitsevat vanhan ja yksinkertaisen nimen kuten Maria tai Juho.
Korostuksen tarve vähenee kun asema paranee : )
Kommentit (185)
Mutta en voi täysin allekirjoittaa, jos tuntemiani oppilaita ja muita lapsia ajattelen. T. ope minäkin
mutta Maria ei. Ihan tavallisia nättejä nimiä molemmat.
Vielä ei ole yhtään normaalia Nikoa/Nicoa vastaan kävellyt. Eikä myöskään Jereä/Jesseä. Elän toivossa, että se poikkeus osuisi kohdalle :)
Marioita on ollut Suomessa vuosisatoja, se on ihan perusnimi.
mutta Maria ei. Ihan tavallisia nättejä nimiä molemmat.
Minä en ole tuollaista nimien vaikutusta ihmisen persoonaan huomannut. Ja olen aika monia lapsia opettanut ja hoitanut.
Vielä ei ole yhtään normaalia Nikoa/Nicoa vastaan kävellyt. Eikä myöskään Jereä/Jesseä. Elän toivossa, että se poikkeus osuisi kohdalle :)
samat kokemukset! Opena vuodesta 2004.
vuosikymmenen enemmän lasten kanssa ollut tekemisissä. Suurin osa tuntemistani Nikoista on ihan tavallisia poikia. Osa on jo aikuisia ja heillä on omiakin lapsia. Osa on tällä hetkellä päiväkoti-ikäisiä. Mitään erityistä Niko-syndrooma en ole havainnut. Myöskään Nikojen vanhempien tulotasot ja yhteiskunnallinen asema eivät noudata samaa kaavaa. Ihan kaikenlaisilla ihmisillä on Nikoja. Niin lääkäreillä ja juristeilla kuin kirvesmiehillä ja tarjoilijoillakin.
Kaksi omasta lapsuudestani, kaukana häiriköistä.
Oma poikani on Riku ja saattaa jonkun mielestä täyttää häirikön määritelman.
Hänhän on itse pahin koulukiusaaja.
joka lukiossa keskiarvolla 9,5. Reipas, sosiaalinen ja harrastava poika on muutenkin. Ja muitakin "normaaleja" Jerejä on vastaan tullut, samoin Nikoja. Ihmeellistä tuuria teillä..
Muuten mm. SOK:n takavuosien pääjohtaja Jere Lahti tuskin oli häirikkö ;)
Opena vuodesta -98
samat kokemukset! Opena vuodesta 2004.
millaisilla silmälaseilla sitä maailmaa oikein katselee. Ja mikä onkaan sitten "normaalia" ja mikä ei.
-ope
Olet varmasti tykätty ope :D, tai siis et ole ollenkaan ope, vaan joku omiin kakaroihin kyllästynyt äitipolo. Eikö niin?
Vaihda lastesi nimet niin alkaa elämä loistaa, se on niin pienestä kiinni. Nimestä se kaikki kiikastaa.
kirjoittaa täällä typeriä _yleistyksiä_ etunimien perusteella. Tuon voisi luokitella jo kiusaamiseksi, kuten joku tuossa jo sanoikin.
Sitä paitsi, kummasti ne omat käsitykset ja ennakkoluulot vaikuttavat siihen miten asiat näkee.
Nikoja ja Jerejä pahiten kiusaavat heidän omat vanhempansa, joiden elämä on niin solmussa ja sekaisin, että lapsi on pelkkä haitta ja rasite. Sille minä en voi mitään, vaikka kuinka reflektoisin. Yritän parhaani ja jokaisesta oppilaastani olen kovasti tykännyt kaikesta huolimatta. Arjen havaintoja voi tehdä, ei se tarkoita, että antaisi niiden ohjata toimintaansa. En todellakaan ajattele etukääteen, että voi ei, taas yksi uusi seko Niko, eikä taatusti kukaan toivo hartaammin, että saisin kokemusta myös toisenlaisista Nikoista ja Roopeista. Vielä vain ei ole kohdalle osunut :)
Alamme sitten kaikki laskea kuinka monta samannimistä häirikköä tiedämme.
Varmaan tilanne olisi toinen jossain muunlaisessa koulussa, mutta itse opetan ison kaupungin vuokra-asuntoalueen vieressä olevassa koulussa, jossa ylipäätään ongelmaisia oppilaita on paljon.
Porvoosta taitaa olla tämäkin opettaja..
Ja mikähän on se tilastollinen luotettavuus näiden subjektiivisten kokemusten kautta? Kuinka monta kymmentä ja sataa häiriintynyttä ja "epänormaalia" Jereä ja Nikoa tuokin kirjoittaja on muka opettanut.
t. nuorisotyöntekijä, joka ei moista korrelaatiota nimien kohdalla ole huomannut, saati että menisi täällä retostelemaan omalla otannallaan
Nikoja ja Jerejä pahiten kiusaavat heidän omat vanhempansa, joiden elämä on niin solmussa ja sekaisin, että lapsi on pelkkä haitta ja rasite. Sille minä en voi mitään, vaikka kuinka reflektoisin. Yritän parhaani ja jokaisesta oppilaastani olen kovasti tykännyt kaikesta huolimatta. Arjen havaintoja voi tehdä, ei se tarkoita, että antaisi niiden ohjata toimintaansa. En todellakaan ajattele etukääteen, että voi ei, taas yksi uusi seko Niko, eikä taatusti kukaan toivo hartaammin, että saisin kokemusta myös toisenlaisista Nikoista ja Roopeista. Vielä vain ei ole kohdalle osunut :)
kaiken opettajista.. Tietäisittäpä mitä mieltä teistä monella muulla alalla ollaan. Juu, diagnoosi luokanopettaja... Se on, kun on kouluajasta selvinnyt, niin jotkut ei osaa muuta tehdä, vaan siirtyvät pulpetin toiselle puolelle. Ja koulukiusaaminen jatkuu. Olette säälittäviä.
Vastatkaa ny!