Miksi lapsen rasvan tarve vähenee yksivuotiaana?
Siis tämä on varmasti tyhmä kysymys, mut en kehtaa neuvolassa kysyä.
Eli ekan vuoden lapsi juo suhteellisen rasvaista maitoa + ruokia joissa pitää olla öljyä. Mut heti kun hän täyttää vuoden, pitäisi alkaa antamaan vain rasvattomia maitotuotteita.
Mihin se lapsen tarve saada rasvaa siis häviää? Eikö hermosto edelleen kehity hurjaa vauhtia, ja kävelemään oppineen lapsen kulutuskin on aika korkea sentään?
Kommentit (5)
t. runsaasti rasvaa lapselleen antava perhe
Siis tämä on varmasti tyhmä kysymys, mut en kehtaa neuvolassa kysyä.
Eli ekan vuoden lapsi juo suhteellisen rasvaista maitoa + ruokia joissa pitää olla öljyä. Mut heti kun hän täyttää vuoden, pitäisi alkaa antamaan vain rasvattomia maitotuotteita.Mihin se lapsen tarve saada rasvaa siis häviää? Eikö hermosto edelleen kehity hurjaa vauhtia, ja kävelemään oppineen lapsen kulutuskin on aika korkea sentään?
Suomessa vaan elellään jossain helvetin läskitraumassa, ja hoidetaan sitä aivan väärin keinoin.
Mä olen aina syöttänyt lapsilleni ruoat mahdollisimman luonnollisessa muodossa, eli jos ne sisältävätä rasvaa, ne syödään rasvaisina, mutta kohtuudella. Maito on kevytmaitoa, koska lapset tykkää siitä enemmän.
Suomalaiset on ihan idiootteja noiden kevyttuotteidensa kanssa. Ja varsinkin siinä, että niitä pitäisi syöttää terveille lapsille.
En nyt usko mihinkään salaliittoteorioihin, mutta noissa ravitsemussuosituksissa taitaa elintarviketeollisuudella olla aika paljon sananvaltaa. Itse en ole oikein vakuuttunut eläinrasvan terveellisyydestä, mutta aivan varmasti teollisista kevyttuotteista on enemmän haittaa kuin punaisen maidon juomisesta. Kasviöljyjä (laadukkaita!!) meillä taas lotrataan ihan surutta, eikä ylipainosta ainakaan ole tietoakaan...
en todellakaan ruvennut juottamaan rasvatonta maitoa todella luonnostaan hoikille pojilleni vaikka terkkari niin kehotti. Että höpö höpö, nää on näitä 90-luvun jäänteitä.
Anna vain tavallista kevyt- tai täysmaitoa. Mieluiten luomua. Rasvattomassa maidossa ei ole mitään hyvää (kaikkein vähiten makua).