Aargh!!! Kaksivuotiaani ei nuku!
Siis kaksivuotiaani lapseni on pienestä asti nukahtanut ja nukkunut yönsä valtavan hyvin. Ongelmia ei ole ollu, tähän asti.
Siirto jatkettavaan sänkyyn sujui hyvin, mutta nyt (itse en näe mitään järkevää syytä muutokseen) on nukkumaan meno vaikeutunut.
Lapsi ravaa sängystä kurkistelemassa ovelle, ja kun vien hänet takaisin omaan sänkyynsä, peittelen ja lähden pois (yritän toimia hyvin vähäeleisesti), lapsi vain hihittelee ja kohta tulee takaisin. Tätä saattaa jatkua 30 min-2 tuntia.
Onko kohtalontovereita ja neuvoja, miten saisi illat sujumaan helpommin. Tuntuu että touhu on yhtä taistelua, eikä kärsivällisyys meinaa aina riittää.
Kommentit (10)
Sitten jätettiin päikkärit pois ja vanhempi odottaa vieressä, että lapsi nukahtaa. Siitä ei tule mitään, jos yrittää lähteä kesken kaiken pois. Nyt menee nukkumaan noin kahdeksalta ja nukahtaminen kestää yleensä max puoli tuntia. Eli päikkärit taisi olla meillä se avainsana.
kirjoittaa.
Siis hulluimmalta tuntuukin, että päiväunet tuntuu jättäneen samaan syssyyn vallan pois: unille viedessä hetken aikaa pysyy rauhassa sängyssään ja kohta kuuluukin jo kolinaa lapsen leikkiessä palikoilla. Vain autossa tuntuu nukahtavan ja silloin sisälle siirtyessä vaikuttaa kovin väsyneeltä ja menee itse sänkyynsä vielä hetkeksi aikaa unille.
Aamulla herää samoihin aikoihin kuin aikaisemminkin, noin seitsemän kieppeillä. Olenkin miettinyt, että riittääkö kertakaikkiaan niin pieni unimäärä pienelle lapselle, olen laskenut että lapsi saa unta n. 8-11 tuntia vuorokaudessa nykyisellä meiningillä.
Sellaisina päivinä, kun ei autolla lähdetä minnekään, lapsi ei nuku päivällä siis lainkaan, mutta kumma kyllä ei tunnu siitä hirveästi kärsivän.
Ap
kirjoittaa.
Siis hulluimmalta tuntuukin, että päiväunet tuntuu jättäneen samaan syssyyn vallan pois: unille viedessä hetken aikaa pysyy rauhassa sängyssään ja kohta kuuluukin jo kolinaa lapsen leikkiessä palikoilla. Vain autossa tuntuu nukahtavan ja silloin sisälle siirtyessä vaikuttaa kovin väsyneeltä ja menee itse sänkyynsä vielä hetkeksi aikaa unille.
Aamulla herää samoihin aikoihin kuin aikaisemminkin, noin seitsemän kieppeillä. Olenkin miettinyt, että riittääkö kertakaikkiaan niin pieni unimäärä pienelle lapselle, olen laskenut että lapsi saa unta n. 8-11 tuntia vuorokaudessa nykyisellä meiningillä.
Sellaisina päivinä, kun ei autolla lähdetä minnekään, lapsi ei nuku päivällä siis lainkaan, mutta kumma kyllä ei tunnu siitä hirveästi kärsivän.Ap
Meidän 2,5v nukkuu noin 10h yössä.
Niin minäkin luulin tämän menevän! On aivan käsittämätöntä kuinka lapsen unentarve on muka ihan yhtäkkiä vähentynyt n.3-4 tunnilla. :/
Ap
Hän ei nuku enää päikkäreitä. Tyttö herää seiskalta ja menee seiskalta nukkumaan, jolloin yleensä simahtaa heti. Jos viedään nukkumaan vasta 19.30, on yliväsynyt ja pyörii ja pelleilee, yrittää pois sängystä ja yllyttää veljensäkin pelleilyyn. Mitään väsymyksen merkkejä ei kuitenkaan ole näkynyt, vaikka valvoisikin pitempään.
Eli oletteko kokeilleet nukuttaa aikaisemmin kuin ennen kun kuitenkin on jättänyt päiväunet pois? Jos sekään ei toimi, niin sitten sinuna istuisin siinä vieressä kunnes nukahtaa.
Tuntuu, ettei nykyinen toiminta yliväsymystäkään ole, sekin on tullut koettua. ;)
Ehkä unien aikaistamista voisi kyllä kokeilla, tässä vaiheessa olen valmis koittamaan kaikki keinot asian suhteen. Olen myös alkanut tulla siihen tulokseen, että ehkä vieressä istuminen voisi olla meillä parempi nukutustaktiikka, sängystä kipittämiselle kun on alkanut tulla pieni "leikkimisvire". Ensi yönä sitten kokeillaan. :)
Ainut mitä mietin on se, että lapsi on tosiaan nyt aivan taikaiskusta vähentänyt uniaan monella tunnilla. Oletteko kokeneet moista, ja tulisiko siitä huolestua?
Heh, mieheni tuli tähän koneelle ja kysyi, olenko kirjoittanut tämän ketjun aloitusviestin. Joten kohtalotoveri täällä on, tosin yhtä neuvoton sellainen. Kiva silti tietää, ettei ole ainoa...
eipä sitä olla öitä nukuttu 2,5 vuoteen kunnolla herran tapellessa una vastaan illalla ja yölläkin herää. Päikkärit jätetty pois paitsi tarhassa nyt nukkuu se. Hyvällä tuurilla poika nukahtaa viimeistään 22.00 vaikka 20.00 on tutimaan laitettu...
NUKUTTAA sen pennun?
Istut huoneessa, et puhu sille, et katso silmiin, jos koittaa nousta niin menet ja kippaat takasin selälleen: ei valvo 2 h ylimääräsiä.
Noin minä olen tehnyt kun toi vaihe tulee, se kestää hetken ja siitä sitten hivuttaudut pois.
T. viiden äiti
vielä päiväunia? Herääkö aamulla aikaisin?