Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisustuspulma - kaikki mäntyä! Mitä tehdä, kun uusiakaan ei voi?

Vierailija
03.01.2012 |

Meillä on oikeastaan kaikki huonekalut mäntyä, ostettu sinä aikana, jolloin IKEA ja muut vastaavat olivat niitä pullollaan ja ne oli ihan ok ja tykkäsin kovasti. Nyt alkaa tämä vähän tummunut mäntysisustus todella tympäistä niin, etten viihdy enää kodissani. Uusia huonekaluja ei kertakaikkiaan ole varaa ostaa, eikä mies suostuisi siihen, että niitä aletaan myydä parilla eurolla jossain huutiksessa, jos niitä kukaan edes ostaisi. Ja uusia sitten tilalle huomattavasti isommalla summalla.

Mitä siis tehdä? Voiko niitä jotenkin tuunata? Lakatut huonekalut siis kyseessä. Osa antiikkiöljyttyjä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai en tiedä, saisiko sen vahvalla fairypesulla poies. Ne pitänee vaan öljytä uudelleen värjätyllä öljyllä?

Lakatut huonekalut voit kevyesti hioa ja maalata. Osta ihmeessä vähän kalliimpi hiomahiiri, ja hio sillä, käsin hiominen on rankkaa, kun on useammasta huonekalusta kyse. Tarvitset toki hankalampiin paikkoihin hiomapaperiakin a jonkun kapulan sen tueksi. Huonompikuntoisista lakka pitää poistaa kokonaan maalin/lakanpoistoaineella, sitä saa mm. honkkareista ja rautakaupoista. Kolot kittaat umpeen ja hiot sileiksi.

Itse olen hionut huonekaluja sisällä olohuoneessa. Raivaat vaan tilaa, vahakangas ja sanomalehtiä suojaksi lattialle, imuri viereen. Ja työrytkyt päälle, ja vaihdat aina sukat, kun lähdet työalustalta pois (maalitahrat)

Rautakaupasta ostat otepohjaa pohjamaaliksi ja haluamasi väristä Helmi-maalia (ei haise), sekä hyvät laatu pensselit, useamman telakaukalon ja mohairtelan + tärpättiä ja paljon rättejä. Työkaluissa ei kannata nuukailla, ne vaikuttaa suoraan jälkeen. Ei siis saa olla irtoavia harjaksia tai tulla appelsiinipintaa. Ensimmäisen pohjamaalin ja pintamaalin jälkeen pintaa hiotaan taas kevyesti, jos haluat täydellistä jälkeä, ja sitten viimeinen kerros. Itse olen jättänyt sen tekemättä.

Suosin itse maalattua puuta, ja olen tuunannut monet uudetkin mäntyhuonekalut.

Vierailija
22/24 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös oh isot huonekalut oli tammea ja lattiat meillä tammiparkettia.

Nyt syksyn aikana hetimme raa´asti mm tv-tason, seinähyllyjä 2kpl ja kirjahyllyn+cd/dvd-hyllyt pois ja ostimme valkoisina.

Joulunajan kyntteliköt maalasin valkoisiksi, oli muuten tosi kivaa puuhaa;)

Nyt tosiaan mietin tuon ruokapöydän maalaamista...ja sen yllä olevan lampun jossa puuosa tammea..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkurilan kalustemaali on mielestäni melko hajutonta, itse olen käyttänyt ihan sisätiloissa.

Vierailija
24/24 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan turhasta taidatte tehdä ongelmaa... Ei siinä mitään tapahdu, jos asunnon sisällä tekee silloin tällöin hiomis/maalaamishommia. Hioessa voi suojata lähimmät huonekalut vaikka vanhalla lakanalla ja sitten siivoaa kunnolla hiomisen jälkeen. Joka tapauksessa huone on saatava pölyttömäksi maalausta varten. Yleensä suurin osa hiomapölystä pÄätyy muutenkin jalkojen juureen, eikä pitkin taloa. Alle voi laittaa esim. muovin suojaksi. Maalaamisessa on ihan sama, mitä maalia ottaa, se tuoksuu pari päiväâ, jolloin kannattaa tuulettaa tavallista enemmän, mutta mitÄân sen kummempaa siitä ei terveille ihmisille tapahdu. Eri asia on, jos joutuu jatkuvasti olemaan tuntikausia maalinkäryissä, tuunailusta tulevat käryt ovat aika mietoja ja lyhytaikaisia sellaiseen verrattuna.

Kaikkia ohjeita vastaan ölyttyyn (hio tietysti ensin) voi kokeilla liuotinohenteista maalia, se saattaa myrkyillään tarttua öljyttyynkin pintaan. Kokeilla kannattaa ensin johonkin pieneen kohtaan (esim pohja) mikä ei näy.

Maalatessa helpoimmalla pääsee juuri liuotinohenteisilla maaleilla, koska ne tarttuvat tiukemmin eivätkä vaadi ihan niin perusteellista hiomista kuin vesiohenteiset maalit. Itse olen uudistanut monta huonekalua maalaamalla ne valkoisella liuotinohenteisella maalilla kertaalleen, ne näyttää lopputuloksena "white-washed" pinnalta ja kestää yllättâvän hyvin. Sitten kun kyllästyy voi hioa uudelleen ja vetäâ toisen kerroksen päälle, jolloin pinnasta tulee peittävä. No, nämä nyt oli kaikkia oikeita ohjeita vastaan, mutta jos ei ole tarkoitus maalata huonekaluja loppuiäkseen tai ei ole kyse mistäân arvotavarasta, niin kokeilemalla pystyy hiukan soveltamaan ohjeita helpommiksi...

Ja tosiaan huonekalu kerrallaan. Itse teen aina niin, että otan sen verran aikaa hommaan kerralla, että hion, puhdistan ja maalaan ensimmäisen kerroksen yhdellä kertaa ja sitten kuivatan pari päivää ja jatkan siitä sitten, jos on toinen kerros tulossa. Tehokkaasti kun tekee, niin ei ole koko huusholli jatkuvassa sotkussa,k un saa selvästi aina jotakin valmiiksi välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme