Te, jotka asutte yli 400 neliön asunnossa!
Ja tarkoitan tällä niitä, joilla asuinneliöitä on yli 400, ei autotallien yms. tilojen kanssa.
Käykö teillä siivooja? Tai onko teillä muuta apua, lastenhoitaja, taloudenhoitaja, kokki?
Haluaisin muuttaa pienempään, asutaan perityssä suuressa talossa. Mieheni vanhemmilla oli kaksi apulaista, joista toinen kävi kaupassa ja teki kaikki ruoat, toinen siivosi (pyykkäsi jne.). Meillä ei ole ollut mitään apua, enkä minä enää jaksa yksin tätä siivota.
Olisi varaa palkata kaksi apulaista meille, mutta onko se laiskuutta? Miten teillä? Onko ulkopuolista apua?
Kommentit (15)
Mitä laiskuutta se olisi, että palkkaisi lisäapua? Jos teillä on siihen taloudelliset edellytykset niin tietenkin. Tietenkin. Asumismukavuus isossa talossa on kuitenkin ihan eri tasolla kuin pienemmässä.
Meillä ei ole noin isoa taloa, ja asutaan ulkomaila, missä ei tollaista syylisyyden tunnetta ainakaan minulle saa hakemallakaan lisäavusta, mutta lisäapua on. Me ollaan molemmat täyspäiväisesti töissä ja meillä on au pair koko ajan lisäkäsinä arjessa ja lisäksi käy siivooja kerran viikossa, siivoaa ja silittää.
isossa kodissa. Hirveän raskasta ja kallista ylläpitää, ja mitä ihmettä sillä kaikella tilalla oikein tekee? - Miksi teidän pitää asua siinä perityssä, jos kerran emäntä ei jaksaisi huoltaa taloa ja haluaisi pienempään, eikä kukaan muukaan taloa huolla?
Henkilökohtaisesti en osaisi pitää tuollaista tilahirmua edes KOTINA, kuin museossa tai muussa julkisessa tilassa asuisi.
Kolmikerroksinen rakennus, joten neliöt eivät välttämättä niin "näy" kuin yksitasoisessa asunnossa. Yhdessä tasossa siis noin 130 neliötä, vähän yli.
Meillä on koko kolmas kerros lähes käyttämätön, koska kaikkien makuuhuoneet ovat keskikerroksessa, jossa on myös olohuone. Ekassa kerroksessa, joka on puoliksi maan alla, on pari vierashuonetta, takkahuone, harrastushuone ja arkiolohuone.
Tällä maatilalla ei ole enää mitään työtä, kaikki pellot ja metsät on myyty. Mies ei vaan halua muuttaa, ihan ymmärrettävistä syistä. Minua turhauttaa tämä jatkuva siivoaminen ja se, että asumme keskellä korpea.
Meillä on viisi lasta, mutta mahtuisimme helposti puolet pienempään, jopa sitäkin pienempään. Itse olen nelihenkisestä perheestä ja meillä oli 130 neliön rivitalo lapsuudessa, hyvin mahduttiin.
ap
siivoojia eikä apulaisia, itse hoidetaan miehen ja 18-vuotiaan kanssa. Ja ollaan ihan työssäkäyviä molemmat.
Kerran viikossa. Toki itsekin imuroimme tuon lisäksi kerran viikossa ja jotain pientä tarpeen niin vaatiessa.
Meillä on käynyt siivooja monta vuotta. Jo silloin, kuin asuimme vain 90 neliön asunnossa.
Meitä asuu täällä minä, mieheni ja 1 lapsi.
Sillähän TYÖLLISTÄÄ kaksi ihmistä ja jos vielä syrjäseudulla, aina parempi. Itse ainakin tekisin niin, jos kerran haluatte asua noin. Sulla jää aikaa tehdä muutakin kuin siivota. Ei siitä mitaleja jaeta, että siivoaa kämppäänsä vuodesta toiseen. Sen sijaan toisen työllistäminen näinä aikoina on hyvä teko. Piikoja vain hankkimaan : )
n. 350 neliöinen tilan päärakennus joka tuli meille sukupolvenvaihdoksen myötä. Siivoamme myös itse, mutta lisäksi meillä käy siivooja kerran viikossa ja tekee sen 8 h työpäivän.
Meillä on muuten sama juttu, yläkerta ei ole käytössä kuin harvoin vierashuoneinan ja pidämme siellä vain peruslämmön n. 10 astetta.
Siivota sielläkin silti täytyy.
Ihmeellinen tämä suomalaisten tapa ylpeillä sillä, että kaiken teen itse vaikken jaksaisikaan (viittaan johonkin aikaisempaan viestiin, en vaan enää muista mihin :).
Jos teillä on siivoojaan varaa, niin toki hommaatte apua. Ei se ole lasikuutta, se on ihan viisautta :) Jää itselle aikaa niihin tärkeämpiin juttuihin, vaikka siihen perheen kanssa yhdessä oloon.
Lastenhoitoapua ei tarvita enää, takavuosina meillä oli palkattu hoitaja kotona mutta sillon ei kylläkään asuttu tässä 400 neliön talossa joten se ei liity tähän.
Taalla ulkomailla se on tosi yleista, et on vahintaan siivooja, lisaks saattaa olla au pai, kokki jne. Jos on rahaa niin mikas siina. :)
Ja siinäkin mukana esikoisen asuttama yksiä talon päädyssä jonka hän siivoaa itse. Eli mulle jää noin 330m2 siivottavaa. Siivoan itse, tosin minulla on aikaa koska teen vaan osa-aikaista työtä perheen firmassa, käytännössä pari tuntia päivässä ja nuorimmaisetkin ovat jo koululaisia..eli aikaa on siivota eikä sotkuakaan niin kauheasti synny kun lapset ovat ison osan arkipäivistä koulussa ja harrastuksissa. Palkkaisin kyllä siivoojan jos tuntuisi etten itse jaksaisi.
on jotain 380-390 neliötä, uskallan silti vastata.
Siivooja käy, joskus olen tilannut traktorin viemään lumikasat pihalta pois kun tila loppuu kesken ja rännit saa puhdistaa joku muu.
Ikkunanpesu hoituu muun siivouksen yhteydessä.
Joskus pitkään lomalla ollessa tilaan nurmikonleikkuun.
Tuossahan noita...
isossa kodissa. Hirveän raskasta ja kallista ylläpitää, ja mitä ihmettä sillä kaikella tilalla oikein tekee? - Miksi teidän pitää asua siinä perityssä, jos kerran emäntä ei jaksaisi huoltaa taloa ja haluaisi pienempään, eikä kukaan muukaan taloa huolla?
Henkilökohtaisesti en osaisi pitää tuollaista tilahirmua edes KOTINA, kuin museossa tai muussa julkisessa tilassa asuisi.
tuo 380-390 neliötä (vähän vaihtelee mistä paperista katsoo. Tallit sitten lisäksi) ei ole mikään peritty vaan itse rakennutettu pari vuotta sitten.
Kyllä sille tilalle vaan käyttöä löytyy, älä huoli.
joka siivoaa, kokkaa, silittää, käy kaupassa jne.
Tuli vähän puskista koko tilanne, kun muutettiin tänne. Miehen työnantaja oli hankkinut asunnon ja toki mies kävi sen kattomassa ja otti meille kuvia ja videoo mut eipä osattu siinä tilanteessa ihmetellä että mikähän toi pieni kalustettu huone keittiön takana on :=DD
En mä apua tarviis mut ei tuosta käy eroon pääseminenkään koska se kuuluu asunnon vuokraan, tuli siis paketissa mukana ja täälläpäin se nyt vaan on tapana.
Juu ja ei asuta Suomessa.
Onko kyseessä joku vanha maatila vai kartano? Kuulostaa niin hurjalta tuo neliömäärä. En osaa edes kuvitella millaista asuminen tuollaisessa on. Onko teillä iso perhe?